Citat:
Ursprungligen postat av
supertastic
Man lär sig ganska snabbt var det tas emot och inte.
Jo, det köper jag. När man handlar här hemma blir man ju snabbt van kan jag anta.
På utlandsresa kan det va bökigare. Lite störigt när man är på resa och polarna lägger fram ett Amex på krogen och man får vänta på att kyparen kommer tillbaka och säger att de får byta kort. Visst, det är väl mitt fel för att jag har tröga polare, men jag stör mig lite på folk som envisas med att försöka betala med Amex överallt på resan när det inte går över hälften av gångerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
supertastic
Gratis mat på flygplatserna, fast track, bonuspoäng, högre status på i princip alla hotellkedjor (gratis uppgradering av rum, sen utcheckning, ibland vouchers på 100 USD), fri uppgradering av hyrbil, fulltäckande rese- och hyrbilsförsäkring, kostnadsfria events och förköp, etc.
Jag har kikat på det här med flygplatsförmåner förut och tyckt att det låtit attraktivt men på senare år har jag inte känt att det faktiskt skulle va så praktiskt användbart för mig.
Hur ofta använder du loungerna?
Jag reser ibland med folk som har Amex och vi har hittils exempelvis inte riktigt utnyttjat nån lounge. Vi har försökt nån gång men kom fram till att loungen låg på tok för långt bort från gaten för att det skulle kännas bekvämt, och att vi egentligen inte hade så lång tid kvar till avgång att vi orkade dra iväg till loungen.
Fast-track har jag heller aldrig blivit meddragen på trots att jag rest med Amex-folk.
Ganska ofta reser vi flera personer och eftersom varje amexkund bara kunde ta med sig 1 person genom fast-track så har det inte känts aktuellt att dela upp gruppen.
När det gäller deals på hotell kan ju det vara riktigt najs om man ofta reser till samma platser ofta och har ett favorithotell som är med i bonusprogrammet.
Men jag undrar hur ofta det skulle bli i praktiken för mig som bara reser några gånger om året, och alltid till väldigt varierade resmål och boenden.
Ganska ofta tjänar vi mer på att välja hotellen som är billigast på bokningssiten än att ta nån av de kedjor som är kopplat till någons bonuskort.
Men berätta gärna lite mer, vad använder du själv mest osv.
Hur funkar exempelvis det här med fria uppgraderingar? (Får man garanterat "ett snäpp" bättre rum så länge som det finns tillräckligt med sådana rum obokade?)