2019-01-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Jag flyger mycket både i tjänst och privat, så jag använder diverse lounger flitigt. Fast track varje gång, gäller både på Arlanda, Landvetter och Malmö. Oftast själv, och annars struntar jag fullständigt i om andra i sällskapet får ta vanliga kön, man möts ju oavsett efter säkerhetskontrollen. Du kan förövrigt ge bort ett extrakort till t ex en familjemedlem, så åker man gemensamt kan upp till fyra personer gå in i lounge/fast track.

På Arlanda har man dessutom Amex-loungen, där man får äta riktig finmat från Pontus Frithiof.

Du behöver inte resa till samma ställe för att ha nytta av hotellförmånerna. Du blir ju guld i kedjornas förmånsprogram, och får tillgång till speciella deals på lite finare hotell världen över, så det är snarare så att du har mer nytta av det om du reser till många olika platser.

Fria uppgraderingar fungerar som så att om jag bokar t ex singelrum så får jag per automatik dubbelrum, förutsatt att hotellet inte är helt fullbokat då.
Bra svar!
Visste inte att man fick ett extrakort, det gör det mycket smidigare. Ganska ofta jag reser runt 4 pers.

Gratis mat på Pontus är ju nice.
Vad jag läst ingår ofta ett glas öl/vin också.
Och under vissa tillfällen kan man få ett glas välomstskumpa baserat på vad jag läst på http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-lounge-p%C3%A5-arlanda-pontus-in-the-air.90215/page-3

Att den ligger efter säkerhetskontrollen (är det kanske är så med alla lounger) är ju kanon, då hinner man faktiskt gå dit och sitta där tills boarding närmar sig.

Det som avskräcker mig mest med Amex är priset.
Jag känner mig ovan vid att någonsin betala mer än 300 kr per år för ett kreditkort, om det inte ger extremt hög garanterad bonus på alla köp.
Hur många förmåner man än får, så blir jag alltid lite osäker på om jag faktiskt kommer använda dom
(Exempelvis har jag hur många rabatter som helst via jobbet, men de kommer jag aldrig ihåg att använda)

1500 kr per år för Amex Gold med bara 4 gratis lounge-besök per år känns dyrt.
6000 kr per år för Platinum skulle jag inte ens tänka på i min vildaste fantasi.

Visst, 4 måltider+4 öl på Arlanda så är man lätt uppe i över tusenlappen.
Och en uppgradering av rum eller resa kan va värt flera tusen kronor per resa, men det är ju inte garanterat att man faktiskt kommer nyttja förmånerna.

Flyger man i jobbet är det ju en solklar vinst, men för en som flyger 5 gånger per år, till väldigt varierade platser, är det mer osäkert.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-01-28 kl. 18:06.
Citera
2019-01-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Beror på kort. Men i min internetbank kan man ställa in att inkomna e-fakturor är godkända automatiskt. Jag brukar ändå se över så att allt ser ungefär rätt ut, men man behöver inte godkänna något själv.

Jag föredrar dessutom detta över autogiro, eftersom det är jag som godkänner betalningarna. Det är inte motparten som har tillgång till att dra pengar från mitt konto.

Båda mina kreditkort kommer med en app där man kan se alla köp, precis som för internetbanken. Det sker generellt sett omedelbart (och jag skulle gissa att de gånger det inte sker omedelbart så hade exakt samma sak hänt med ett debitkort).
Tack för svar!
Då känns det lugnt att skaffa kreditkort utan att tappa översikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Everyday
Se övan.. Något mindre än vissa "marknadsföringskort", men valfrihet är en bra grej tror jag. Och det känns bra när man inte behöver besöka vissa ställen för att få bonusen, det bara laddas på konton 2 ggr om året.
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Amex Blue cashback tror jag. 1,25% tillbaka på alla köp
Då kanske ändå Komplett Bank kan konkurrera med dom.

Med 2% på alla "webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard" och 1% på allt annat så borde ju snittet till och med kunna bli högre än 1.25% om man handlar mycket på nätet.

Fast som Mnogodumal påpekar så verkar det som att de när som helst kan sänka bonusarna, så det är ju stor risk att de höga bonusarna bara är tilfälliga tills de skaffat sig en tillräckligt stor kundbas, ungefär som Norwegian eller RememberCard gjorde.
https://flashback.org/p66533817#p66533817
Citera
2019-01-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Tack för svar!
Då känns det lugnt att skaffa kreditkort utan att tappa översikten.
Då kanske ändå Komplett Bank kan konkurrera med dom.

Med 2% på alla "webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard" och 1% på allt annat så borde ju snittet till och med kunna bli högre än 1.25% om man handlar mycket på nätet.

Fast som Mnogodumal påpekar så verkar det som att de när som helst kan sänka bonusarna, så det är ju stor risk att de höga bonusarna bara är tilfälliga tills de skaffat sig en tillräckligt stor kundbas, ungefär som Norwegian eller RememberCard gjorde.
https://flashback.org/p66533817#p66533817

Mitt val än så länge är att ha everydaycard och ha komplett just för internetköp och andra köp som ger 0.5% med everyday. Vore förmånligare att spärra everyday men jag tror inte att komplett ska ha samma bonus på lång sikt.

Dessutom är det bara första 20000 i 6 månader när man får 0.5% med everydaycard, resten av halvåret är det 1-2% på allt.

Angående amex blue - det hade jag haft i att par veckor och sedan avslutade kortet. Tycker inte om att välja Ica framför Willys bara för att mitt kreditkort styr mig dit. Jag vill bara spendera pengar var jag vill göra det själv, inte var koreditkortsugivaren hänvisar mig.
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-01-28 kl. 18:26.
Citera
2019-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Vilket Amex som reservkort? Har norwegians som huvudkort. Är det så att man måste betala hela fakturan direkt när den kommer eller kan man dela upp med med ränta?

Funderar på Gold.
Utgår från att man *aldrig* ska betala ränta på kreditkort.
Det brukar va bland det minst ekonomiska man kan göra.
Brukar väl va mellan 15-30%. Har man så ont om stålar att man är bevilliga att betala såna summor borde man ta ett lån istället.

Visst, det finns väl kort som har räntefria dagar osv.
Men alla ekonomiska rådgivare brukar väl säga att om man faktiskt funderar på att acceptera ränta på en kreditkortsfaktura - då ska man inte ha ett kreditkort. Det är en lyxfällanvarning.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-01-28 kl. 19:40.
Citera
2019-01-28, 21:12
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Utgår från att man *aldrig* ska betala ränta på kreditkort.
Det brukar va bland det minst ekonomiska man kan göra.
Brukar väl va mellan 15-30%. Har man så ont om stålar att man är bevilliga att betala såna summor borde man ta ett lån istället.

.

Well, det måste ju finnas några som gör det, annars hade det aldrig gått runt, så dessa är jag ändå lite tacksam för
Citera
2019-01-28, 21:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Well, det måste ju finnas några som gör det, annars hade det aldrig gått runt, så dessa är jag ändå lite tacksam för

Jo, utan en tillräckligt stor andel av kortinnehavarna som betalar ränta så skulle vi "freeloaders" kunna glömma avgiftsfria kreditkort med cashback i olika former. Kreditkort skulle antagligen kosta en furstlig årsavgift om bolagen öht skulle ge ut dem.

Onekligen skall vi vara tacksamma att några betala dyra räntor på sina månadsfakturor. Det är lite som med trängselskatten, 20% av inkomsterna från denna sägs komma från de 500 kronorna i förseningsavgift - utan dessa extrapengar skulle man höja avgifterna rejält för passage antagligen.
Senast redigerad av sucuk 2019-01-28 kl. 21:27.
Citera
2019-01-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jo, utan en tillräckligt stor andel av kortinnehavarna som betalar ränta så skulle vi "freeloaders" kunna glömma avgiftsfria kreditkort med cashback i olika former. Kreditkort skulle antagligen kosta en furstlig årsavgift om bolagen öht skulle ge ut dem.

Onekligen skall vi vara tacksamma att några betala dyra räntor på sina månadsfakturor. Det är lite som med trängselskatten, 20% av inkomsterna från denna sägs komma från de 500 kronorna i förseningsavgift - utan dessa extrapengar skulle man höja avgifterna rejält för passage antagligen.

Glöm inte att kortutgivarna får en andel av alla köp som görs. Vidare är dessa avgifter ibland eller ofta något högre än motsvarande debitkort. Amex kan jag tänka mig får in betydligt mycket mer pengar på års- och kortavgifter än på ränta.
Citera
2019-01-28, 21:54
Medlem
Citat:
Bra svar!
Visste inte att man fick ett extrakort, det gör det mycket smidigare. Ganska ofta jag reser runt 4 pers.

Gratis mat på Pontus är ju nice.
Vad jag läst ingår ofta ett glas öl/vin också.
Och under vissa tillfällen kan man få ett glas välomstskumpa baserat på vad jag läst på http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-lounge-p%C3%A5-arlanda-pontus-in-the-air.90215/page-3

Att den ligger efter säkerhetskontrollen (är det kanske är så med alla lounger) är ju kanon, då hinner man faktiskt gå dit och sitta där tills boarding närmar sig.

Det som avskräcker mig mest med Amex är priset.
Jag känner mig ovan vid att någonsin betala mer än 300 kr per år för ett kreditkort, om det inte ger extremt hög garanterad bonus på alla köp.
Hur många förmåner man än får, så blir jag alltid lite osäker på om jag faktiskt kommer använda dom
(Exempelvis har jag hur många rabatter som helst via jobbet, men de kommer jag aldrig ihåg att använda)

1500 kr per år för Amex Gold med bara 4 gratis lounge-besök per år känns dyrt.
6000 kr per år för Platinum skulle jag inte ens tänka på i min vildaste fantasi.

Visst, 4 måltider+4 öl på Arlanda så är man lätt uppe i över tusenlappen.
Och en uppgradering av rum eller resa kan va värt flera tusen kronor per resa, men det är ju inte garanterat att man faktiskt kommer nyttja förmånerna.

Flyger man i jobbet är det ju en solklar vinst, men för en som flyger 5 gånger per år, till väldigt varierade platser, är det mer osäkert.

Innehavaren av extrakortet får även alla andra förmåner, alltså omfattande försäkringar, hotellförmåner, etc. Är man ett par kan man alltså tänka att kostnaden för kortet är 50% av priset.

Vad gäller gratis mat så är det generellt "obegränsat" i loungerna. Dvs på Pontus kan du beställer fler rätter än en, och dricka flera glas om du så vill.

Ja, lounger hittar du i princip alltid efter säkerhetskontrollen. Men det finns säkert undantag, och på större flygplatser finns det ofta ankomstlounger också.

Vad gäller kostnaden så är det givetvis en fråga om hur mycket du kan dra nytta av förmånerna. Jag som reser mycket tjänar enkelt in kostnaden för Platinum och går rent av plus, med marginal.
Citera
2019-01-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Innehavaren av extrakortet får även alla andra förmåner, alltså omfattande försäkringar, hotellförmåner, etc. Är man ett par kan man alltså tänka att kostnaden för kortet är 50% av priset.

Vad gäller gratis mat så är det generellt "obegränsat" i loungerna. Dvs på Pontus kan du beställer fler rätter än en, och dricka flera glas om du så vill.

Ja, lounger hittar du i princip alltid efter säkerhetskontrollen. Men det finns säkert undantag, och på större flygplatser finns det ofta ankomstlounger också.

Vad gäller kostnaden så är det givetvis en fråga om hur mycket du kan dra nytta av förmånerna. Jag som reser mycket tjänar enkelt in kostnaden för Platinum och går rent av plus, med marginal.

Jag är rätt säker på att extrakortet kostar åtminstone ett par hundra dollar per år om jag minns rätt (jag har extrakort åt min fru).

Men om man behöver sitta och dividera över årsavgiften så kanske man är mer av en ikanobanken-person än en amex platinum-typ. Det är som du säger, amex är lite av en livsstil.

Själv uppskattar jag t.ex amex egna centurionlounger som finns på en del flygplatser. De är oftast riktigt classy med bartenders som blandar schysta drinkar, bra buffetmat och gratis förstås.

Sedan kan man ju ringa amex travel för att boka semesterresor t.ex. Bokade själv en resa till Bora Bora via dem nyligen och det var i princip samma pris som om jag bokat via hotels.com eller orbitz, men nu får jag 5x amex rewards poäng tack vare att jag bokade via dem och gratis frukost för två varje dag (värt $100 per dag). Så den frukosten i sig betalade hela årsavgiften.
Citera
2019-01-29, 12:21
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är rätt säker på att extrakortet kostar åtminstone ett par hundra dollar per år om jag minns rätt (jag har extrakort åt min fru).

Men om man behöver sitta och dividera över årsavgiften så kanske man är mer av en ikanobanken-person än en amex platinum-typ. Det är som du säger, amex är lite av en livsstil.

Själv uppskattar jag t.ex amex egna centurionlounger som finns på en del flygplatser. De är oftast riktigt classy med bartenders som blandar schysta drinkar, bra buffetmat och gratis förstås.

Sedan kan man ju ringa amex travel för att boka semesterresor t.ex. Bokade själv en resa till Bora Bora via dem nyligen och det var i princip samma pris som om jag bokat via hotels.com eller orbitz, men nu får jag 5x amex rewards poäng tack vare att jag bokade via dem och gratis frukost för två varje dag (värt $100 per dag). Så den frukosten i sig betalade hela årsavgiften.

Gäller det Platinum så kostar inte extrakortet någonting. Man kan ha ett extra till sig själv också tror jag samt ett antal Gold till barnen eller sig själv.

Jag har dessutom ett SAS Premium som tidigare också ingick. (trist att de försämrar förmånerna kontinuerligt).

Citat:

Ett Platinum extrakort och fyra Gold Card extrakort till några närstående ingår utan extra kostnad. Ett Platinum extrakort till dig själv ingår också, som du kan använda för att exempelvis separera ordinarie konsumtion från utlägg. Alla bonuspoäng på samtliga kort tillfaller dig som huvudkortsinnehavare.
Citera
2019-01-29, 17:13
Medlem
blink21s avatar
Beställde ett Komplett kreditkort förra veckan, fick kort där efter ett mail där det stod "Vi behöver lite mer tid för behandla din ansökan" och "Eftersom att din ansökan är en av de första och att detta är vår senaste produktlansering vill vi upplysa om att vi räknar med att kunna återkomma under mitten av januari."

Någon som fått sitt kreditkort, i så fall hur lång tid tog det och är ni nöjda?
Citera
2019-01-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Beställde ett Komplett kreditkort förra veckan, fick kort där efter ett mail där det stod "Vi behöver lite mer tid för behandla din ansökan" och "Eftersom att din ansökan är en av de första och att detta är vår senaste produktlansering vill vi upplysa om att vi räknar med att kunna återkomma under mitten av januari."

Någon som fått sitt kreditkort, i så fall hur lång tid tog det och är ni nöjda?
Beställde förra veckan, 24/1, och fick samma mejl som du.
När jag försöker logga in på dras sida så säger det att ansökan mottagits men jag måste vänta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in