2018-12-26, 16:51
Medlem
kennethakares avatar
Coops kreditkort. Få poäng, köp sen saker eller bonuscheckar på just nämnda Coop. JAAADÅ
Citera
2018-12-27, 14:45
Medlem
Nu när Curve påstår sig jobba på att få tillbaka stöd för Amex, är då ett Amex kopplat till ett Curve Mastercard det bästa alternativet?

Då får man Amex alla fördelar med bonus, men slipper problemen med att det inte fungerar överallt.

https://www.curve.app/
Citera
2018-12-27, 20:17
Medlem
Celticos avatar
Vad exakt är valutaväxlingsavgift (påslag)?

Är det % vid en summa?

Om jag köper nått för 100 dollar och betalar i svenska kronor. Om påslaget är 1.75%, är det 1.75% på 100 dollar?

För så här skriver rembercard:

Valutaväxlingspåslag
1,75% *

* Av valutakursen

Vadå av valutakursen? Hänger inte med, vad har valutakursen att göra med summan man betalar, är det nån mellanskillnad, typ om valutakursen gör så att man behöver betala 10kr mer, är det 1.75% på de 10 kronorna?
Citera
2018-12-27, 20:23
Medlem
Hela beloppet ggr 1,0175

Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Vad exakt är valutaväxlingsavgift (påslag)?

Är det % vid en summa?

Om jag köper nått för 100 dollar och betalar i svenska kronor. Om påslaget är 1.75%, är det 1.75% på 100 dollar?

För så här skriver rembercard:

Valutaväxlingspåslag
1,75% *

* Av valutakursen

Vadå av valutakursen? Hänger inte med, vad har valutakursen att göra med summan man betalar, är det nån mellanskillnad, typ om valutakursen gör så att man behöver betala 10kr mer, är det 1.75% på de 10 kronorna?
Citera
2018-12-27, 22:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vilken valutakurs som rembercard använder sig av behöver inte vara den som är aktuell just nu så därför får du be rembercard eller om du menade remembercard om deras valutakurs för dollar för att veta exakt.
Ett par exempel:
Ferratum Bank tar 912,88 kr nu för 100 $ trots att de säger sig inte ha något valutaväxlingspåslag.
Revolut tar 900,5 kr för 100 $ och brukar ligga väldigt nära den riktiga valutakursen.
P.F.C. är ett ganska nytt svenskt kostnadsfritt alternativ där man slipper valutaväxlingspåslag till någorlunda bra valutakurs.
Citera
2018-12-27, 23:41
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vilken valutakurs som rembercard använder sig av behöver inte vara den som är aktuell just nu så därför får du be rembercard eller om du menade remembercard om deras valutakurs för dollar för att veta exakt.
Ett par exempel:
Ferratum Bank tar 912,88 kr nu för 100 $ trots att de säger sig inte ha något valutaväxlingspåslag.
Revolut tar 900,5 kr för 100 $ och brukar ligga väldigt nära den riktiga valutakursen.
P.F.C. är ett ganska nytt svenskt kostnadsfritt alternativ där man slipper valutaväxlingspåslag till någorlunda bra valutakurs.

Tror också Klarna kortet inte har nått påslag.

Finns det nån lista på de olika korten var man hamnar på på ett köp med valutakurs och påslag?
Senast redigerad av Celtico 2018-12-27 kl. 23:44.
Citera
2018-12-28, 08:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tror också Klarna kortet inte har nått påslag.

Finns det nån lista på de olika korten var man hamnar på på ett köp med valutakurs och påslag?
Ja just det Klarna tänkte jag inte på men det kortet har inte fria uttag utomlands.
Santander finns också men där är det årsavgift nu när inte deras andra kort finns längre.

Någon sådan lista har jag inte sett.
Citera
2018-12-28, 09:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja just det Klarna tänkte jag inte på men det kortet har inte fria uttag utomlands.
Tycker det verkar som om de har fria uttag även utomlands:
Citat:
Kortet kostar inget att få, och inget att använda. Inte ens utomlands. Kortet gäller överallt där VISA accepteras.
https://www.klarna.com/se/kort/
Citera
2018-12-28, 10:09
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tycker det verkar som om de har fria uttag även utomlands
Hmm... hade för mig att jag läste om en uttagsavgift i utländsk valuta när kortet kom men frågan är om de syftar på uttag också i formuleringen "använda utomlands" eller om man bara menar köp.
Citera
2018-12-28, 10:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Hmm... hade för mig att jag läste om en uttagsavgift i utländsk valuta när kortet kom men frågan är om de syftar på uttag också i formuleringen "använda utomlands" eller om man bara menar köp.
Eller så kan man inte ta ut pengar i automat.
Citera
2018-12-28, 11:30
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eller så kan man inte ta ut pengar i automat.

Det kan man inte.
Citera
2018-12-28, 11:32
Medlem
Celticos avatar
Citat:

Vad gör att Revolut har låga växlingskurser till skillnad mot de andra? Är det att de andra kör med MasterCard, VISA kurserna? Medans Revolut kör "interbank exchange rate"?

https://tech.tiq.cc/2017/12/taking-a...s-revolut-com/

Sen står det så här, betyder att att om man handlar under helgen så tillkommer ett extra 0.5%?

Citat:
Revolut offers the real exchange rate, which is based on the interbank rate we described above, to which a small 0.5% markup is applied over the weekend for all but three currencies (THB, UAH, RUB). These three are known as illiquid currencies and as such, they receive a constant 1% markup on the interbank rate for these currencies.

https://blog.revolut.com/what-is-the...exchange-rate/
Senast redigerad av Celtico 2018-12-28 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in