2019-01-30, 23:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är rätt säker på att extrakortet kostar åtminstone ett par hundra dollar per år om jag minns rätt (jag har extrakort åt min fru).

Men om man behöver sitta och dividera över årsavgiften så kanske man är mer av en ikanobanken-person än en amex platinum-typ. Det är som du säger, amex är lite av en livsstil.

Själv uppskattar jag t.ex amex egna centurionlounger som finns på en del flygplatser. De är oftast riktigt classy med bartenders som blandar schysta drinkar, bra buffetmat och gratis förstås.

Sedan kan man ju ringa amex travel för att boka semesterresor t.ex. Bokade själv en resa till Bora Bora via dem nyligen och det var i princip samma pris som om jag bokat via hotels.com eller orbitz, men nu får jag 5x amex rewards poäng tack vare att jag bokade via dem och gratis frukost för två varje dag (värt $100 per dag). Så den frukosten i sig betalade hela årsavgiften.

Haha, vem fan RINGER och beställer en resa 2019?
Citera
2019-01-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Jag gjorde det senast i somras. Ett snabbt samtal "på språng", säger vart jag vill åka och så fick jag ett mail strax därefter med ett par bra, prisvärda förslag. Svarade i mailet att jag valde X och så var allt klart. Extremt smidigt.
Citera
2019-01-31, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Det var sjukt smidigt faktiskt. Jag brukar köra orbitz men att lyfta luren var ännu smidigare. Dessutom lät damen i andra änden av luren riktigt sexig. Flörtig rent av. Men hon fattade nog att det inte var vem som helst som ringde. 11000 spänn per hotellnatt, hon förstod direkt att det inte var en sosse hon snackade med.
Citera
2019-01-31, 03:34
Medlem
dovAkins avatar
Avslutade mitt norwegian och fixade SAS eurobonus Mastercard den billiga istället står att man skulle få 3000 extra poäng men inte fått några?
Citera
2019-01-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Avslutade mitt norwegian och fixade SAS eurobonus Mastercard den billiga istället står att man skulle få 3000 extra poäng men inte fått några?

Jag skaffade MC SAS Premium för någon månad sedan och inte heller fått poängen. Men det kan ta upp till tre månader också (och man måste göra 3 köp) står det. Antar att dom dröjer lite på det så man inte tar bonusen och avslutar kortet direkt.

För övrigt tycker jag Sas Amex är bästa kreditkortet, använder premiumvarianten - lätt värt med högre intjäning och resevouchern man. Man får en rejäl bonus för att bli inbjuden där, om någon är intreserad av en invite hojta!

Använder SAS MC-kort som backup där Amex inte tas, men får se om jag behåller det framgent mtp kostnaden.
Citera
2019-02-02, 20:45
Medlem
Titanites avatar
Är det överdrivet att hoppa på "Premium" korten direkt för någon som aldrig har kört kreditkort?

Blev tipsad om ett AMEX GOLD men är ju mer intresserad av AMEX PLATINUM och lägga till ett SAS MC PREMIUM som backup.

Reser typ aldrig för jag inte har velat lägga mina pengar på det om det är inte är för business grejer, men om man kan raka ihop en gratis resa ibland så tar man ju gärna det.

Spenderar ju en hel till företagen och annosering online osv, så hade kunnat få ihop bra mängd poäng rätt så snabbt.

Låter ju mer värt att hoppa på dem bättre korten direkt och bygga upp dem (Nivåer + Poäng osv) jämnfört med att byta kort efter ett tag?
Citera
2019-02-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanite
Är det överdrivet att hoppa på "Premium" korten direkt för någon som aldrig har kört kreditkort?

Blev tipsad om ett AMEX GOLD men är ju mer intresserad av AMEX PLATINUM och lägga till ett SAS MC PREMIUM som backup.

Reser typ aldrig för jag inte har velat lägga mina pengar på det om det är inte är för business grejer, men om man kan raka ihop en gratis resa ibland så tar man ju gärna det.

Spenderar ju en hel till företagen och annosering online osv, så hade kunnat få ihop bra mängd poäng rätt så snabbt.

Låter ju mer värt att hoppa på dem bättre korten direkt och bygga upp dem (Nivåer + Poäng osv) jämnfört med att byta kort efter ett tag?

Om man ska vara helt krass så kanske något billigt kort med 1.5% cashback eller liknande är det mest rationella, men i mitt tycke så handlar det om livsstil. Är du en power player eller en ikano-Svensson?
Citera
2019-02-02, 21:15
Medlem
Titanites avatar
Citat:
Om man ska vara helt krass så kanske något billigt kort med 1.5% cashback eller liknande är det mest rationella, men i mitt tycke så handlar det om livsstil. Är du en power player eller en ikano-Svensson?

Sant, priserna på korten är jag inte så noggrann med.

Tycker bara cashback kort är så tradiga. Kan väll ge en liten summa tillbaka dem få gångerna man får tillbaka dem pengarna om året.

Lite mer lockande med "lyxen" på dem bättre korten så klart, sen kan dem väll ge roliga upplevelser och möjligheter på sikt.

Skulle säga att jag turen och den sitsen att kunna leva det så kallade "Digital Nomad" livsstillen vilket är något mål under året, att resa lite istället för att bara jobba hela året genom.
Citera
2019-02-02, 22:00
Medlem
Fenjal888s avatar
Frågan kanske inte hör hemma här, men varför har så få kort 0% valutapåslag? Tjänar VISA/Mastercard/annat så jäkla mycket på detta påslag sett till den stora bilden? Kör man lite huvudräkning känns det bara som en inkomst vid sidan av många andra, men jag kanske missat något då nästan alla kort har det. Eller är detta så oviktigt för folk så det knappt spelar någon roll sett till storleken på kundbasen?

För mig personligen är enbart kort med 0% påslag intressant oavsett hur bonus eller poäng ser ut.
Citera
2019-02-02, 22:28
Medlem
Citat:

Vilka kort erbjuder 1,5% cashback?
Citera
2019-02-02, 22:49
Medlem
Titanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Inte hittat något med 1,5%

Amex Blue Cashback har 1,25%.
Citera
2019-02-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Har inget direkt exempel för att vara ärlig. Får reklam för kort med cashback och det känns som att det kan ligga däromkring men har inte varit så uppmärksam. Är nöjd med mitt amex platinum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in