2019-01-17, 20:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är nog rätt komplext det här som har drivit dem ner i ett så kolsvart mörker med så skeva tankar.
Lite frisk luft och miljöombyte räcker liksom inte..

De hade kunnat flytta till Bahamas om så vore men tyvärr följer både tankefelen med och döttrarna blir knappast friskare.

Det begriper väl vem som helst att de resonerade helt galet och troligen drevs det fram i deras depressiva unionsbubbla och de förstärkte varann där de inte såg annat än den galna lösningen.
Nytt tänk, nya tankar, verktyg, samtal, stöd, positivitet - men de drog sig tyvärr undan likaväl.

Frågan är ju vad som skulle ha kunnat hjälpa dem i det tillstånd de var, förmodligen hade det redan gått för långt i det svarta tänket och synsättet på tillvaron, de var förmodligen bortom all hjälp långt innan de började sin planering.
Citera
2019-01-17, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det var ett intressant fall, tack. Verkar ha gått mycket våldsamt till när jag läser vidare om det. Det skulle vara väldigt intressant att läsa vad den vidare utredningen till slut kom fram till med avseende på efterlämnad dokumentation och i vilken grad de var överens. Till exempel hittade de tydligen blod, papper och penna i skräpkorgen i badrummet där mamman dränktes - blev hon tvingad att skriva? Hennes obduktion visade att:

She had suffered many bruises on her face, scalp, upper back, wrists, arms and both legs, and most likely had been forcibly drowned in the tub.

Ett barn drogat, ett barn bundet och också misshandlat.

Om de hade lyckats att återuppliva pappan och han hade ställts inför rätta tror jag att det skulle vara nästan omöjligt juridiskt att dela skuldbördan med mamman i det här fallet.

Vem skulle självmant välja att bli svårt misshandlad och dränkt? Det fanns massor av medicin inklusive opiater i hemmet efter vad jag förstod så varför inte bara överdosera och låta mannen hålla huvudet under vattnet när hon redan var medvetslös?

Jag undrar om pappan mördat döttrarna och sedan tvingat mamman att skriva instruktioner för begravningen till exempel?

Men som sagt, intressanta likheter med Bjärredsfallet.

Mycket möjligt att domstol i det amerikanska fallet jag hänvisade till skulle dömt pappan till ensam gärningsman. Oavsett ifall han överlevt skulle han dömts till straff, med eller utan mammans hand.

Jag valde fallet för att visa att det faktiskt skett med våldinslag, I Bjärred fallet talas det endast om avvärjningsskador men med det amerikanska exemplet framför oss så måste man givetvis förstå att O och H tillvägagångssätt inte skett fridfullt. Kvävd, strypt, dränkt samma helvete, samma strid.

Jag har också läst många artiklar om fallet men slutsatsen är densamma, båda föräldrarna hålls skyldiga för att ha mördat sina barn och precis som med O var amerikanen den siste att dö. Precis som i bjärred fallet kunde man inter heller här säga via rättsläkare vem av barnen dog först, inte heller i vilken ordning frun dog. Allt du har precis som i Bjärred är egen dokumentation av föräldrarna där dom delar lika stort ansvar på (själv)morden, utplåningen av familjen och att motivet var pengar eller brist på pengar. ( Det rättsmedicinska protokollet i det amerikanska fallet finns på nätet, läs det för det ger mycket information om hur brutalt det verkligen går till och faktiskt är oavsett om man är en eller två mördare, med eller inte med på att bli mördad. )
Citera
2019-01-17, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Visst måste dom ha varit deprimerade. Jag tycker varenda ord i det korta avskedsbrevet dryper av depression ....”inte för någon av oss”...
Absolut. Det finns väl ingen nästintill ingen som tar självmord för det första utan föregående depression. För det andra så finns det uppgifter i tråden, en rektor som talade om kris.
Dock kunde väl ingen föreställa sig den tragiska händelsen.
Fortsättningsvis är det så jävla illa att de ska mörda sina döttrar, huja vilka funderingar.
Citera
2019-01-17, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Frågan är ju vad som skulle ha kunnat hjälpa dem i det tillstånd de var, förmodligen hade det redan gått för långt i det svarta tänket och synsättet på tillvaron, de var förmodligen bortom all hjälp långt innan de började sin planering.
Jag tror det kanske hade varit möjligt men;
De ska fångas in också.
Det är väl det största dilemmat för att det öht ska komma att ske. Där inkommer ju deras personlighet, att de har en slags sluten krets eller trygghet i varandra som blir störd till slut. Att de drar sig inåt och förmår ändå arbeta än i det sista även om det är halvtid, gå ner i tid, vabba och annat. Folk ser ju depression, sorg men bollen är redan i rullning som sagt.
Citera
2019-01-17, 20:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har sett det ett tiotal gånger. Jag ser inga tecken på ekonomiskt oberoende eller möjligheter att sluta jobba.
Inga problem, det fanns alla möjligheter i världen. Hur klarar sig låginkomsttagare med handikappade barn som måste ha hjälp och tillsyn dygnet runt?
FK har något som kallas för vårdbidrag och som ofta söks av föräldrar till barn/ungdomar med funktionsnedsättningar (NPF). Om flickorna var så sjuka som påståtts har de kunnat ansöka om kommunal assistans, några h/v i "grundläggande" behov är förutsättningen för att "övriga behov" kan komma att tillgodoses. Timantalet hade i slutändan kunnat landa i en del- eller heltid. En av makarna hade m.a.o kunnat dra ner på sitt arbete för att anställa sig själv som personlig assistent åt A*nes ex. Likaså åt M*a om en ansökan hade gått igenom. Många föräldrar runtom i landet löser sin hemsituation och ekonomi på det viset och får ut en genomsnittlig lön. Anhöriga kan ofta erbjudas ett högre antal timmar=högre månadslön.

De som är svårast sjuka ansöker om assistansersättning hos FK. Vilket inte var fallet här.

Vårdbidrag och assistansersättning i kombination kan ibland bli aktuellt.

Med ekonomisk medvetenhet och möjlighet att avvara några hundralappar i månaden, hade de naturligtvis tecknat flertalet försäkringar hos sin bank som var avsedda att garantera ekonomin vid oförutsedda händelser och sjukdom.

Deras resp familjer hade god ekonomi och kunde bistå om så skulle behövas.

Avslutningsvis: bådas yrken var synnerligen flexibla och utrymme fanns för att själv disponera sin tid.
OH´s chef uttalade sig efter PT: – Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.
Citera
2019-01-17, 20:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror det kanske hade varit möjligt men;
De ska fångas in också.
Det är väl det största dilemmat för att det öht ska komma att ske. Där inkommer ju deras personlighet, att de har en slags sluten krets eller trygghet i varandra som blir störd till slut. Att de drar sig inåt och förmår arbeta än i det sista även om det är halvtid, gå ner i tid, vabba och annat.

Fast hur?

Rektorn pratade om en familj i kris men att krisen var så bottenlös och svart kunde hon inte i sin vildaste fantasi föreställa sig, uppenbarligen har det kommit som en chock för alla, även närstående.

Nu kommer nog de flest vara på tå om något liknande börjar skönjas hos en annan familj men just den här familjen verkar ju ha varit bortom räddning långt innan det briserade.
Citera
2019-01-17, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Jag valde fallet för att visa att det faktiskt skett med våldinslag, I Bjärred fallet talas det endast om avvärjningsskador men med det amerikanska exemplet framför oss så måste man givetvis förstå att O och H tillvägagångssätt inte skett fridfullt. Kvävd, strypt, dränkt samma helvete, samma strid.
Det gör det inte. Det är ditt ponera-utifall-att inlägg det förekommer och ingen annanstans där du varken kunde bekräfta eller lämna källa:

Värdelöst med andra ord.
Citera
2019-01-17, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fast hur?

Rektorn pratade om en familj i kris men att krisen var så bottenlös och svart kunde hon inte i sin vildaste fantasi föreställa sig, uppenbarligen har det kommit som en chock för alla, även närstående.

Nu kommer nog de flest vara på tå om något liknande börjar skönjas hos en annan familj men just den här familjen verkar ju ha varit bortom räddning långt innan det briserade.
Nej, hahaha. Det är ju det jag menade. Det finns ingen som kunnat rädda dem mer än om nån part hade varit mer benägen och öppnat upp. Kanske tidigare men inte på slutet.
Men OM så vore menade jag. Att det hade kunnat komma en milimeter ljus in i persiennspringan.
Jag tror att en part var mer självmordsbenägen även om det är rörande överens och jag tror det är H. Med det menar jag inte mer drivande för han är lika med i hemskheterna. Jag tror hon hade tagit sig mer illa vid emotionellt, kanske inte lika stark från början iom med sin sjukdom. Jag tror alltså inte depressionerna låg helt i fas som om de vore siamestvillingar och en slags centralhjärna.
Citera
2019-01-17, 20:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, hahaha. Det är ju det jag menade. Det finns ingen som kunnat rädda dem mer än om nån part hade varit mer benägen och öppnat upp. Kanske tidigare men inte på slutet.
Men OM så vore menade jag. Att det hade kunnat komma en milimeter ljus in i persiennspringan.
Jag tror att en part var mer självmordsbenägen även om det är rörande överens och jag tror det är H. Med det menar jag inte mer drivande för han är lika med i hemskheterna. Jag tror hon hade tagit sig mer illa vid emotionellt, kanske inte lika stark från början iom med sin sjukdom. Jag tror alltså inte depressionerna låg helt i fas som om de vore siamestvillingar och en slags centralhjärna.

Tror som du, H var den som initierade tänket om självmord och som hon såg det dödshjälp till döttrarna, frågan är hur fan hon fick med O på det tåget.

Jag är ju inte lika cynisk som vissa är utan jag tror att det var av kärlek till sin hustru och sina barn O klev på tåget som skulle leda till helvetet, missriktad och skev kärlek men ändå, för honom var det inte ondska som H ville utan det enda som kunde befria familjen från ett ännu värre öde.
Citera
2019-01-17, 20:32
Medlem
Citat:
Reimer tycks ha mer kort på handen än mig gällande ditt engagemang i tråden.
Sen fetade jag följande mening:

" - om det var O eller/och H är egentligen inte viktigt."

Det var just detta jag skrev var bs.

Ta den om rödluvan och vargen, Bjärredsstryparenuppfinnaren.

Det är så IRRITERANDE när någon vill lägga O en hel del till last. Det gäller att ta reda på EXAKT när detta förkastliga började.
Citera
2019-01-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror också att någon manuellt har skruvat ner värmen den 6 för att åter skruva upp den igen den 7

Det var ett äldre hus förmodligen med direktverkande el plus att de satt en luft luft värmepump modell äldre. Tror inte de hade finesserna med termostater som skruvar upp sig själva om någon medvetet sänkt termostaten.
Skönt att åtminstone en till tycker den tillfälliga sänkningen av förbrukningen är märklig, just 6/1 (om nu uppgiften stämmer!).
Och ja, vanliga elradiatorer och en luftluft-värmepump. Inget fancy stuff med artificiell intelligens.
Citera
2019-01-17, 20:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
If there's a will there's a way. De hade inte sin inkomst från eget företag eller var anställda på en liten arbetsplats. Att gå ner viss tid på deras arbeten skulle nog vara helt möjligt, i alla fall någon månad tex.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså, ni som menar att denna familj inte hade det bra ekonomiskt kan inte ha en aning om vad ni pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inga problem, det fanns alla möjligheter i världen. Hur klarar sig låginkomsttagare med handikappade barn som måste ha hjälp och tillsyn dygnet runt?
FK har något som kallas för vårdbidrag och som ofta söks av föräldrar till barn/ungdomar med funktionsnedsättningar (NPF). Om flickorna var så sjuka som påståtts har de kunnat ansöka om kommunal assistans, några h/v i "grundläggande" behov är förutsättningen för att "övriga behov" kan komma att tillgodoses. Timantalet hade i slutändan kunnat landa i en del- eller heltid. En av makarna hade m.a.o kunnat dra ner på sitt arbete för att anställa sig själv som personlig assistent åt A*nes ex. Likaså åt M*a om en ansökan hade gått igenom. Många föräldrar runtom i landet löser sin hemsituation och ekonomi på det viset och får ut en genomsnittlig lön. Anhöriga kan ofta erbjudas ett högre antal timmar=högre månadslön.

De som är svårast sjuka ansöker om assistansersättning hos FK. Vilket inte var fallet här.

Vårdbidrag och assistansersättning i kombination kan ibland bli aktuellt.

Med ekonomisk medvetenhet och möjlighet att avvara några hundralappar i månaden, hade de naturligtvis tecknat flertalet försäkringar hos sin bank som var avsedda att garantera ekonomin vid oförutsedda händelser och sjukdom.

Deras resp familjer hade god ekonomi och kunde bistå om så skulle behövas.

Avslutningsvis: bådas yrken var synnerligen flexibla och utrymme fanns för att själv disponera sin tid.
OH´s chef uttalade sig efter PT: – Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.

Givetvis finns det otroligt många andra saker den här familjen kunde ha provat innan de valde mord som utväg. Jag förstår inte hur någon kan säga emot er.

Oskar ensam tjänade fullt tillräckligt för att försörja familjen. Barnens sjukdom lär dessutom ha hindrat en vidlyftig tillvaro med dyra fritidsaktiviteter och resor.

Slutligen skall man komma ihåg att föräldrarnas egna ord om motiven för morden antyder att man inte fann ett liv med sjuka barn meningsfullt. De hade troligen ingen lust att ändra på hur de levde.

Att en människa som är så deprimerad att de överväger att ta livet av sig och sina barn inte skulle bli omedelbart sjukskriven är en löjeväckande tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in