2019-01-17, 19:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ekonomiskt begriper jag att det håller ett tag. Men mitt jobb innebär att tjänstledigt inte beviljas. Ska de säga upp sig om så är fallet?

Är du helt tjänstledig har du ingen lön... Du kan inte leva utan lön.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-17 kl. 19:33.
Citera
2019-01-17, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Min åsikt är att jag tror att båda föräldrarna under en tid kunnat arbeta mindre och klarat det ekonomiskt. Detta för att kunna vara mer hemma.

Men de kanske inte ville det.
De här retroaktiva enkla lösningarna har jag väldigt svårt att förstå när det gått så långt som det här fallet.
Det är ännu enklare att komma med smarta lösningar retroaktivt när det redan gått åt helvete.
Efterklok kallas det.
Som du kanske förstod i media så uttalades det att det var en svaghet hos O ("hans enda svaghet") att han behövde engagera sig i barnen - det säger en hel del om klimatet.
Lägger jag därtill mitt jobbs inställning där det är noll tjänstledigt möjligt så kan jag förstå att det kanske inte är "så bara". De stod mitt i problemen med en sjuk dotter som garanterat inte mådde bra och när barn inte mår bra så mår föräldrarna inte bra. Sen insjuknade nästa dotter.
Det är förbannat enkelt att sitta och var klok åt nån annan, speciellt mitt i en depression vilket jag tar mer än för givet att de har. Det saknas initiativ och det saknas fullständig lust med att man ruckar på den lilla stabilitet som finns kvar om familjen är i kris.
Den stabiliteten heter jobbet med invanda rutiner.
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 19:28.
Citera
2019-01-17, 19:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läs här:
"Prognos för ME-patienter:
Det saknas studier av god kvalitet som följt patienter med måttliga besvär över en längre tid. Hos patienter med uttalade besvär har man funnit att en stor andel blir bättre, men att enbart ett mindre antal blir helt återställda. Barn har bättre prognos än vuxna.

KBT och gradvis ökande, individuellt anpassad fysisk träning verkar ge de bästa möjligheterna för förbättring i sjukdomen. Tillståndet är inte associerat med ökad dödlighet."

Så att föräldrarna ansåg att ME-diagnoserna fanns där för att stanna får mig att misstänka att morden egentligen handlade om något annat än ME. Det är rusigt att en eller två föräldrar överrumplar, attackerar och mördar sina barn för att de var sjuka! Men i sitt eftermäle ville man framhäva att så var fallet. Man skyllde alltså morden och självmorden/t på barnen!

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/

Studier för barn redovisar, beroende på vilken studie man läser, siffror på att mellan 55-80% av barnen blir helt återställda eller så pass friska att de i framtiden kan jobba, bilda familj och leva ett normalt liv.
Vanligen tillfrisknar barn de tre första åren efter sjukdomsdebuten.
Varken A eller M hade varit sjuka i tre hela år....
Föräldrarna ville inte ens vänta ut den tid då de flesta barn tillfrisknar!

Och så har de mage att skylla på barnens ME i avskeds/förklaringsbrevet!
Det var fel i huvudet på föräldrarna!
Citera
2019-01-17, 19:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack, jag tänkte faktiskt på dig också. Och det var ME jag hade på hjärtat också.

Om det, f.ö., stämmer att introverta tenderar mer till depression, så borde det väl kanske gå att uttrycka sig klokt om vilka cerebrala förmågor som riskerar blir lidande. Och varför.
Så att det kan bli familjeintrovertistiska problem.

Tack för inblickarna i ME-drabbades situationer. Jag läste igenom allt. Det är plågsamt och besinnande. Det kan krävas ”oändligt tålamod” (för att citera en kaninklassiker) redan att ha små, men att ha ME på det lär nog bli ett par dimensioner ytterligare. Fast skillnaderna mellan drabbade patienter är oändlig.

Jag återkommer. Ev i pm.
Länkarna är mycket givande då det ger en inblick i problematiken likaväl som små lösningar. Det är läsning att ta del av ur ett föräldraperspektiv utifrån den här tragedin.
Man blir berörd. Av insikten att det nog inte var så jävla lätt som vissa vill göra gällande med att bara de fått lite KBT eller nån annan mer korrekt diagnos så hade det väl inte varit så belastande.

Ju mer jag sätter mig in i barnperspektivet ME ju mer skamlig är den här tråden med sin jävla misstro.
Ju mer medkännande känner jag för Agnes och Moa för det de var tvungna att göra avkall på via sjukdom.

Att läsa på bortom den här trådens förutfattade meningar ger en tankeställare.
Citera
2019-01-17, 19:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det DÄR är ren bullshit! Du har ända sen pressträffen pekat ut O med full hand. Vad du sysslat med dess innan vet jag dock inte, då var jag inte i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men presskonferensen om dödorsaker, fr a för Hanna och smarta och uppmärksamma postares analyser om det märkliga testamentet fick mig att fundera igen.
Ovanpå detta finns det inofficiella uppgifter om förhållanden som helt enkelt motsäger gemensamt gärningsmannaskap, utan istället pekar ut O som den som verkställda alltihop mot de andra tre personernas vilja.

Det var ju just det jag skrev - att jag sedan pressträffen börjat fundera på om inte O är den hangriplige förövaren.
Bl a pga hur polisen formulerade sig, Hs dödsorsak och testamentets utformning.

Ibland går nog dina händer fortare än dina tankar....
Citera
2019-01-17, 19:39
Medlem
Sentinelesens avatar
Det finns en hel del som de här föräldrarna borde gjort. Men det folk inte verkar inse är att om de hade fattat det skulle de aldrig gjort det som de gjorde. Att kräva rationalitet från bortgångna irrationella människor är ungefär lika fruktbart som att kräva en anorektiker som svultit sig till döds, att hon borde ätit lite mer korv med mos. Vad är syftet?
Citera
2019-01-17, 19:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
De här retroaktiva enkla lösningarna har jag väldigt svårt att förstå när det gått så långt som det här fallet.
Det är ännu enklare att komma med smarta lösningar retroaktivt när det redan gått åt helvete.
Efterklok kallas det.
Som du kanske förstod i media så uttalades det att det var en svaghet hos O ("hans enda svaghet") att han behövde engagera sig i barnen - det säger en hel del om klimatet.
Lägger jag därtill mitt jobbs inställning där det är noll tjänstledigt möjligt så kan jag förstå att det kanske inte är "så bara". De stod mitt i problemen med en sjuk dotter som garanterat inte mådde bra och när barn inte mår bra så mår föräldrarna inte bra. Sen insjuknade nästa dotter.
Det är förbannat enkelt att sitta och var klok åt nån annan, speciellt mitt i en depression vilket jag tar mer än för givet att de har. Det saknas initiativ och det saknas fullständig lust med att man ruckar på den lilla stabilitet som finns kvar om familjen är i kris.
Den stabiliteten heter jobbet med invanda rutiner.

Visst måste dom ha varit deprimerade. Jag tycker varenda ord i det korta avskedsbrevet dryper av depression ....”inte för någon av oss”...
Citera
2019-01-17, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Är du helt tjänstledig har du ingen lön... Du kan inte leva utan lön.
Ja, men då är de tillräckligt rika att sälja huset och leva en stund på detta i en lgh.

Jag tog det ur ett annat perspektiv i den livskris de befinner sig i med garanterad depression och vad det innebär. Skulle nåt ha skett så vore det för länge sen. Jaha?
Trodde de att de skulle gå ner sig så bedrövligt? Nej.
Sen faktorn som sagt att för min del vore valet att säga upp sig. Därav drog jag även i den trygghet som ett jobb även representerar - för efter några månader då vore det dags att söka nytt jobb. Då får man hoppas att depressionen släppt. För många är det en stor omställning att byta jobb och acklimatisera sig.
Det finns således många om och men på vägen innan mäklaren. Med högst troligt fortsatt sjuka barn.

De hade behövt psykolog och inte ett dugg annat. Familjestöd, samtal, kurator parallellt med de sjuka barnen. Avlastning. NYA TANKAR.
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 19:44.
Citera
2019-01-17, 19:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej jag har varit rätt svajig kring vem som varit skyldig från ruta ett.

Statistiskt är O naturligtvis mest sannolik, men testamentet, Avd.9s novell och pm-et fick mig att tro på två gemensamma föräldrar som fick hjärnsläpp tillsammans.

Men presskonferensen om dödorsaker, fr a för Hanna och smarta och uppmärksamma postares analyser om det märkliga testamentet fick mig att fundera igen.
Ovanpå detta finns det inofficiella uppgifter om förhållanden som helt enkelt motsäger gemensamt gärningsmannaskap, utan istället pekar ut O som den som verkställda alltihop mot de andra tre personernas vilja.

Jag är fortfarande övertygad om att fler grävare kommer att få fram mer uppgifter när polisen stänger utredningen. Kanske får vi alla till slut ett svar.
Barnen är mördade, föräldrarna är döda, vem som var förövare - om det var O eller/och H är egentligen inte viktigt. Annat än möjligen för anhöriga till den som felaktigt kan ha pekats ut som gärningsman.

Egentligen är det väl också så att om bara en av dem till slut genomförde allt, är faktiskt den andre också skyldig till att sannolikt diskuterat detta innan - och inte larmat, ringt sjukvåden eller polisen. Den personen har inte gjort allt för att skydda sina barn. Det är också rätt illa.

Men om det gällde min anhörig skulle jag nog vilja att polisen offentligt la korten på bordet om hur de alla dog, var de dödades och av vem. Och om det verkligen är så att H ville strypas/kvävas till döds.

Det där är inte sant och det vet du, det är bara att kolla din historik i tråden så faller din försäkran om svajighet ihop som ett korthus i storm.

När stefan.s härjade med statistik i början av tråden så var du helt lyrisk över h*ns slutsatser över hur fallet egentligen var, inget som skrevs av de som faktiskt hade insyn och bekräftades på polisens PT godtog du, det var endast en som kunde vara skyldig och det var O.

Nu vet alla bättre tack vare den PT som hölls och den bekräftade ju vad som släpptes av polisen med detsamma efter att fallet uppdagades.
Citera
2019-01-17, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Det finns en hel del som de här föräldrarna borde gjort. Men det folk inte verkar inse är att om de hade fattat det skulle de aldrig gjort det som de gjorde. Att kräva rationalitet från bortgångna irrationella människor är ungefär lika fruktbart som att kräva en anorektiker som svultit sig till döds, att hon borde ätit lite mer korv med mos. Vad är syftet?

Det gäller att tänka längre än näsan räcker.
Citera
2019-01-17, 19:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, men då är de tillräckligt rika att sälja huset och leva en stund på detta i en lgh.

Jag tog det ur ett annat perspektiv i den livskris de befinner sig i med garanterad depression och vad det innebär. Skulle nåt ha skett så vore det för länge sen. Jaha?
Trodde de att de skulle gå ner sig så bedrövligt? Nej.
Sen faktorn som sagt att för min del vore valet att säga upp sig. Därav drog jag även i den trygghet som ett jobb även representerar - för efter några månader då vore det dags att söka nytt jobb. Då får man hoppas att depressionen släppt. För många är det en stor omställning att byta jobb och acklimatisera sig.
Det finns således många om och men på vägen innan mäklaren. Med högst troligt fortsatt sjuka barn.

De hade behövt psykolog och inte ett dugg annat. Familjestöd, samtal, kurator parallellt med de sjuka barnen. Avlastning. NYA TANKAR.

Ja. De hade, i sina ändå myvket privilegierade positioner (särskilt oh kanske) behövt se depressionen komma, identifiera depressionsdrivande arbetsuppgifter och åtaganden och, med hjälp från arbetsgivaren, lägga om sina egna liv och arbeten för att passa för dem själva och för flickorna. Dock verkar ju inte detta ha hunnit upp på bordet riktigt....
Citera
2019-01-17, 19:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja. De hade, i sina ändå myvket privilegierade positioner (särskilt oh kanske) behövt se depressionen komma, identifiera depressionsdrivande arbetsuppgifter och åtaganden och, med hjälp från arbetsgivaren, lägga om sina egna liv och arbeten för att passa för dem själva och för flickorna. Dock verkar ju inte detta ha hunnit upp på bordet riktigt....
Ja, det är nog rätt komplext det här som har drivit dem ner i ett så kolsvart mörker med så skeva tankar.
Lite frisk luft och miljöombyte räcker liksom inte..

De hade kunnat flytta till Bahamas om så vore men tyvärr följer både tankefelen med och döttrarna blir knappast friskare.

Det begriper väl vem som helst att de resonerade helt galet och troligen drevs det fram i deras depressiva unionsbubbla och de förstärkte varann där de inte såg annat än den galna lösningen.
Nytt tänk, nya tankar, verktyg, samtal, stöd, positivitet - men de drog sig tyvärr undan likaväl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in