2019-01-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vore det så fruktansvärt? Att för en tid bo i lägenhet, jobba mindre och ägna sig på allvar åt flickorna?
Vore det mindre fruktansvärt än mord?
Exakt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vore det så fruktansvärt? Att för en tid bo i lägenhet, jobba mindre och ägna sig på allvar åt flickorna?
Vore det mindre fruktansvärt än mord?

Så välbeställda var de inte. Ja pengarna hade nog räckt ett tag men sen då? Sälja huset som de förmodligen gjort en vinst på, den kommer farbror staten att ta 30% av lånen skall lösas in.
Kanske får de en liten extra summa kvar att leva på.
Skaffar de en lägenhet blir det säkerligen dyrare än att bo kvar i villan men visst vi låter familjen flytta in i en lägenhet. Poff en dag pengarna slut, vad skall de då göra?
Barnen lär inte ha blivit friskare, men nu är de sjuka, bostadslösa och saknar mat för dagen.
Citera
Medlem
Läs här:
"Prognos för ME-patienter:
Det saknas studier av god kvalitet som följt patienter med måttliga besvär över en längre tid. Hos patienter med uttalade besvär har man funnit att en stor andel blir bättre, men att enbart ett mindre antal blir helt återställda. Barn har bättre prognos än vuxna.

KBT och gradvis ökande, individuellt anpassad fysisk träning verkar ge de bästa möjligheterna för förbättring i sjukdomen. Tillståndet är inte associerat med ökad dödlighet."

Så att föräldrarna ansåg att ME-diagnoserna fanns där för att stanna får mig att misstänka att morden egentligen handlade om något annat än ME. Det är rusigt att en eller två föräldrar överrumplar, attackerar och mördar sina barn för att de var sjuka! Men i sitt eftermäle ville man framhäva att så var fallet. Man skyllde alltså morden och självmorden/t på barnen!

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/
Citera
2019-01-17, 19:07
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, fast jag tänkte på att man kanske (åtminstone delvis) misstolkade flickornas dåliga mående: det som omgivningen utgick ifrån var symptom orsakade av ME, kunde ju också/eller ha varit uttryck för att barnen mådde dåligt av att leva med två psykiskt sjuka föräldrar.
Även om det inte råder någon tvekan om vem som har ansvaret låter det som att alla i familjen drog ner varandra i djupet.
Citera
2019-01-17, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läs här:
"Prognos för ME-patienter:
Det saknas studier av god kvalitet som följt patienter med måttliga besvär över en längre tid. Hos patienter med uttalade besvär har man funnit att en stor andel blir bättre, men att enbart ett mindre antal blir helt återställda. Barn har bättre prognos än vuxna.

KBT och gradvis ökande, individuellt anpassad fysisk träning verkar ge de bästa möjligheterna för förbättring i sjukdomen. Tillståndet är inte associerat med ökad dödlighet."

Så att föräldrarna ansåg att ME-diagnoserna fanns där för att stanna får mig att misstänka att morden egentligen handlade om något annat än ME. Det är rusigt att en eller två föräldrar överrumplar, attackerar och mördar sina barn för att de var sjuka! Men i sitt eftermäle ville man framhäva att så var fallet. Man skyllde alltså morden och självmorden/t på barnen!

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/
Vad skulle det röra sig om? Förutom att de de facto har två döttrar som är sjuka sen 2015. Agnes med sin utmattning efter aktivitet blir väl inget friskare via den länken du gav?
Jag fattar inte vad du menar.
Citera
2019-01-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De var väl utomlands för behandling, iaf Tyskland, nån ljusbehandling.
Sen vet jag väl inte vad du menar med tanke på att det är ME barnen har.

Ser nu att det var ekonomi. Jag trodde du menade vård.
Fast det beror väl på vad man har för jobb dvs om det ens är möjligt. Det är inte alla förunnat att beviljas. Hur det är med deras yrken vet jag inte?

If there's a will there's a way. De hade inte sin inkomst från eget företag eller var anställda på en liten arbetsplats. Att gå ner viss tid på deras arbeten skulle nog vara helt möjligt, i alla fall någon månad tex.
Citera
2019-01-17, 19:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
If there's a will there's a way. De hade inte sin inkomst från eget företag eller var anställda på en liten arbetsplats. Att gå ner viss tid på deras arbeten skulle nog vara helt möjligt, i alla fall någon månad tex.
Ekonomiskt begriper jag att det håller ett tag. Men mitt jobb innebär att tjänstledigt inte beviljas. Ska de säga upp sig om så är fallet?
Citera
2019-01-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så välbeställda var de inte. Ja pengarna hade nog räckt ett tag men sen då? Sälja huset som de förmodligen gjort en vinst på, den kommer farbror staten att ta 30% av lånen skall lösas in.
Kanske får de en liten extra summa kvar att leva på.
Skaffar de en lägenhet blir det säkerligen dyrare än att bo kvar i villan men visst vi låter familjen flytta in i en lägenhet. Poff en dag pengarna slut, vad skall de då göra?
Barnen lär inte ha blivit friskare, men nu är de sjuka, bostadslösa och saknar mat för dagen.
Alltså, ni som menar att denna familj inte hade det bra ekonomiskt kan inte ha en aning om vad ni pratar om.
Citera
2019-01-17, 19:16
Medlem
Jag postar på nytt delar av ett tidigare inlägg. Det handlar om hur hemundervisningen planerades för de två flickorna.

I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.

2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan.

Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.

I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?

I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande Agnes hemundervisning (en första utvärdering? ) Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?

I juni 2017: Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande. Man planerar möte med ny kurator (för flickorna). Blev mötet med kurator av? Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.

Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?

Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?
Citera
2019-01-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ekonomiskt begriper jag att det håller ett tag. Men mitt jobb innebär att tjänstledigt inte beviljas. Ska de säga upp sig om så är fallet?

Min åsikt är att jag tror att båda föräldrarna under en tid kunnat arbeta mindre och klarat det ekonomiskt. Detta för att kunna vara mer hemma.

Men de kanske inte ville det.
Citera
2019-01-17, 19:19
Medlem
Lonnrots avatar
Tack, jag tänkte faktiskt på dig också. Och det var ME jag hade på hjärtat också.

Om det, f.ö., stämmer att introverta tenderar mer till depression, så borde det väl kanske gå att uttrycka sig klokt om vilka cerebrala förmågor som riskerar blir lidande. Och varför.
Så att det kan bli familjeintrovertistiska problem.

Tack för inblickarna i ME-drabbades situationer. Jag läste igenom allt. Det är plågsamt och besinnande. Det kan krävas ”oändligt tålamod” (för att citera en kaninklassiker) redan att ha små, men att ha ME på det lär nog bli ett par dimensioner ytterligare. Fast skillnaderna mellan drabbade patienter är oändlig.

Jag återkommer. Ev i pm.

Citat:
Ja, det är nog så och med tanke på självmord/mord så lär det vara depression som är det centrala.
Men det var bra du dök upp för jag tänkte på dig. Läste två artiklar som var väldigt intressanta gällande ME där man verkligen kan se att det akutinsättande kan ske, att det är väldigt oliga grad mellan barnen osv. Det är ju barn det handlar om här, inte vuxna.

Där ser man också ett tidigt insjuknande på en kille och en tjej som är 12 år då hon får ME (det är den tjej jag lyssnade till på youtube där hon beskriver sin situation vid en paneldebatt, en klok tös).
Det slog mig i skrivande stund att den ena är yngre än Moa. Läkarna i Lund var ju så förvånade sägs det..
Samtidigt är det vemodig läsning när man vet vad som hände töserna, att de berövades framtiden.
Citera
2019-01-17, 19:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså, ni som menar att denna familj inte hade det bra ekonomiskt kan inte ha en aning om vad ni pratar om.

Ja, familjen hade det bra ekonomiskt men de var absolut inte så välbeställda att de kunde säga upp sina jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in