2019-01-17, 08:48
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur länge skulle ett sådan brev från O eller H ha tidsmässig giltighet, anser du?
För alltid utan möjlighet att någon gång komma på bättre tankar och ångra sig?

Om du som arg 20-åring skriver att du vill döda en person som den du varit kär i valde i stället för dig och vederbörande därefter mördas 10 år senare, tycker du att du då kan anses vara medgärningsman?
Tänk om det dessutom skedde med en kniv i hjärtat - precis som du skrev att du ville göra den där gången för 10 år sedan?

Det stämmer som du skriver. Om det inte finns något annat som indikerar att ett mord utförts tillsammans än en flyktig tanke långt tidigare, vore det odugligt på gränsen till bedrägligt, att hävda medgärningsmannaskap.
Citera
2019-01-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur vanligt är det att föräldrar närvarar på lektionerna? Hur gammal var Moa när hon började spela? Vilka stycken övade hon in, vad exakt klagade O på?
Tyvärr alldeles för ofta. Ofta säger man till föräldrarna att dom inte skall vara med. Det brukar jag be om. Och det brukar respekteras. Det sa jag också till Oskar. Så några lektioner var han borta faktiskt. Jag vill inte säga varför han började närvara igen. Vill inte heller säga när Moa började. Hon spelade en vals i d moll av Kabalevsky bland annat. Det var det sista.
Citera
2019-01-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tyvärr alldeles för ofta. Ofta säger man till föräldrarna att dom inte skall vara med. Det brukar jag be om. Och det brukar respekteras. Det sa jag också till Oskar. Så några lektioner var han borta faktiskt. Jag vill inte säga varför han började närvara igen. Vill inte heller säga när Moa började. Hon spelade en vals i d moll av Kabalevsky bland annat. Det var det sista.
Oskar klagade på att Moa talade under lektionen. Hemma tydligen blandade han in sig i Moas övning.Hon berättade det för mig väldigt tydligt. Hon sa ” du vet inte hur mycket han håller på hemma, blandar sig i allt”. Hon menade övningen. Moa var en glad tjej. T o m det sa hon med glimten i ögat. Oskar var med dessutom.
Citera
2019-01-17, 08:54
Medlem
Upprepar… Lite talar för att flickorna var nämnvärt sjuka. De badade i poolen, var med på affären i mellandagarna och till och med ute på byn samma dag de dödades. De kunde läsa och skriva och fixade skolan. Pianoläraren berättar om en frisk 11-åring. Ändå fick Lomma kommun ett samtidigt krav om hemundervisning för henne. Det är anmärkningsvärt och ett tecken på att det inte stod rätt till hos någon av föräldrarna. Rektor berättar om glada barn och en familj med problem.

Motivet? Varför måste alla dö just vid den här tidpunkten? Den enda stora förändring som skulle ske var att Agnes skulle tillbaka skolan. Skilsmässa, knappast, men kanske de var oense om hemundervisningen. Redan under hösten hade kommunen beskrivit det akuta ekonomiska problemen och strax före jul så fick barn med särskilda behov på Agnes skola brev om att de skulle drabbas av besparingarna. Rektor hade bestämt möte innan jul med en av föräldrarna men som ansåg det tillräckligt att ses vid terminstarten.

Var det så livsviktigt att Agnes hölls hemma så att alla måste dö? Inte ens prova att gå till skolan och utvärdera det efter en viss tid? Det är märkligt att Agnes har synts med sin pappa den 5 januari eftersom hon måste ju ha dödats strax därefter. Något akut eller viktigt som gör att även hon måste ut. Var de till en läkare och försökte in i det sista få ett starkare intyg på hennes sjukdom? Var de på soc, kommunen? Hade hon fått en tablett innan för att vara riktigt dåsig och eländig? Var det sista desperata försöket att stoppa återgången för Agnes skolstart. Fortfarande så tror jag att hotet om skolstarten skulle bli verklighet var det som utlöste morden och fortfarande så tror jag absolut inte att två föräldrar var lika rädda för det.

Skolinspektionen fick 5 anmälningar (2015-2016) rörande särskilt stöd vid Bjärehovsskolan där Agnes gick. Hur många rörde Agnes? Rektorn talade om problem i familjen och jag förstår att hon menar skolans problem med familjen.
Citera
2019-01-17, 08:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Händelsen har planerats sedan hösten. Men den utlösande faktorn som gjorde att planen sattes i verket kan ha varit impulsiv och genomförd av en förälder. Två separata händelser som ser ut som en.
Vi vet inte ett dugg men likaväl kan en part inte stått ut längre och agerat mer impulsivt.
Planen är dock den samma, det är lika gemensamt och i samråd oavsett.
Att H kunnat ta livet av sig är fullt möjligt oavsett hur mycket man än har lust att eliminera den åsikten..
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 08:59.
Citera
2019-01-17, 08:59
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Självklart har mannen dödat kvinnan. Det finns inga andra alternativ. Men det betyder inte att frun kan tas ifrån morden och hur mycket hon aktivt eller säg handgripligen bidragit vet vi inte men med på morden är hon. Egentligen räcker det med att ett brev skrivs där man säger sig planerat mord på t ex barnen tillsammans för att båda föräldrar blir skyldiga. Men visst undersöks breven och handskrift osv.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1391134/Parents-children-drowned-family-home-swimming-pool-bathtub.html

Idet här fallet kan man också dra slutsatsen att pappan dränkt mamman, före eller efter barnen vet man inte men att pappan var sist ut vet man då han ligger på botten med tyngder i poolen medan barnen inte gör så,. Mamman ligger på badkaret på övervåningen.

Morden har begåtts av båda föräldrarna i samförstånd säger polis via bl a två brev.

Det var ett intressant fall, tack. Verkar ha gått mycket våldsamt till när jag läser vidare om det. Det skulle vara väldigt intressant att läsa vad den vidare utredningen till slut kom fram till med avseende på efterlämnad dokumentation och i vilken grad de var överens. Till exempel hittade de tydligen blod, papper och penna i skräpkorgen i badrummet där mamman dränktes - blev hon tvingad att skriva? Hennes obduktion visade att:

She had suffered many bruises on her face, scalp, upper back, wrists, arms and both legs, and most likely had been forcibly drowned in the tub.

Ett barn drogat, ett barn bundet och också misshandlat.

Om de hade lyckats att återuppliva pappan och han hade ställts inför rätta tror jag att det skulle vara nästan omöjligt juridiskt att dela skuldbördan med mamman i det här fallet.

Vem skulle självmant välja att bli svårt misshandlad och dränkt? Det fanns massor av medicin inklusive opiater i hemmet efter vad jag förstod så varför inte bara överdosera och låta mannen hålla huvudet under vattnet när hon redan var medvetslös?

Jag undrar om pappan mördat döttrarna och sedan tvingat mamman att skriva instruktioner för begravningen till exempel?

Men som sagt, intressanta likheter med Bjärredsfallet.
Citera
2019-01-17, 09:21
Medlem
Jag har tänkt mycket på pm:et som florerade i tråden just före den senaste pressträffen. Detta mesta i detta pm i "novellformat" hade sedan länge funnits i tråden, främst förmedlat via Avd9. Jag tycker att Avd9 verkade genuint intresserad av fallet och som trovärdig överlag.

Huvudbudskapen i pm:et var: 1. Barnen plågades på ett fruktansvärt sätt av sina sjukdomar. A försämrades drastiskt i december, och man fick ett negativt besked om något under julledigheten. 2. Morden skedde till 100% i linje med ett slags dödshjälpstänk där barnen drogades och dog i sömnen.

Vet någon i tråden nu varifrån dessa uppgifter kom från. Det hävdades ofta i början av tråden att vissa skribenter fick pm. Från vem/vilka?
Citera
2019-01-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har tänkt mycket på pm:et som florerade i tråden just före den senaste pressträffen. Detta mesta i detta pm i "novellformat" hade sedan länge funnits i tråden, främst förmedlat via Avd9. Jag tycker att Avd9 verkade genuint intresserad av fallet och som trovärdig överlag.

Huvudbudskapen i pm:et var: 1. Barnen plågades på ett fruktansvärt sätt av sina sjukdomar. A försämrades drastiskt i december, och man fick ett negativt besked om något under julledigheten. 2. Morden skedde till 100% i linje med ett slags dödshjälpstänk där barnen drogades och dog i sömnen.

Vet någon i tråden nu varifrån dessa uppgifter kom från. Det hävdades ofta i början av tråden att vissa skribenter fick pm. Från vem/vilka?

Jag skulle vilja kalla hen för genuint "enkelspårig" från dag ett. Kanske kände ett ansvar att leda oss in på beskrivningen i förklaringsbrevet som polisen berättade sedan.
Citera
2019-01-17, 09:45
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Oskar klagade på att Moa talade under lektionen. Hemma tydligen blandade han in sig i Moas övning.Hon berättade det för mig väldigt tydligt. Hon sa ” du vet inte hur mycket han håller på hemma, blandar sig i allt”. Hon menade övningen. Moa var en glad tjej. T o m det sa hon med glimten i ögat. Oskar var med dessutom.

Utifrån det du beskriver låter det som att Moa och Oskar hade en fin relation där Moa öppet kunde skoja om sin pappa utan att behöva vara rädd för repressalier. Det är svårt att tänka sig att en så frimodig och gladlynt flicka skulle vara utsatt för förtryck.

Moa hade tydligen ett smeknamn, tjoa-Moa. Det är inte svårt att tänka sig vilken dramatisk förändring det måste ha varit för en egentligen livlig, obesvärad och sorglös flicka att plötsligt drabbas av de symtom som sjukdomen ME har. De hela är så förfärligt sorgligt när man tänker på det. Först plågas av trötthet, svaghet, smärtor och mental nedsatthet för att sedan bli dödad av sin egen mamma och pappa. Dessutom finns än värre symtom när man söker lite, under denna länk från Medibas radas riktigt läskiga kännetecken upp, däribland ångest, förvirring, yrsel, koordinationssvårigheter och överkänslighet för ljus och ljud. Det är också tydligt att ME kan utvecklas från en helt frisk person till mycket sjuk inom loppet av några veckor. Man beskriver också att ME länge var en omstridd diagnos, men att de senaste åren har sjukdomen kommit att bli ett accepterat medicinskt tillstånd.

Hur tror du att sjukdomen påverkade Moa och Agnes samt deras föräldrar utifrån dina erfarenheter av familjen? Du har beskrivit Oskar som lite mer sträng och Hanna som en mjukare person, hur tror du att de hanterade flickornas sjukdomar utifrån deras personligheter? Den glada och spralliga Moa, vad kan det ha gjort med henne? Hur kan överkänslighet för ljud ha påverkat Moa som tyckte om att spela piano?
Citera
2019-01-17, 09:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Upprepar… Lite talar för att flickorna var nämnvärt sjuka. De badade i poolen, var med på affären i mellandagarna och till och med ute på byn samma dag de dödades. De kunde läsa och skriva och fixade skolan. Pianoläraren berättar om en frisk 11-åring. Ändå fick Lomma kommun ett samtidigt krav om hemundervisning för henne. Det är anmärkningsvärt och ett tecken på att det inte stod rätt till hos någon av föräldrarna. Rektor berättar om glada barn och en familj med problem.

Motivet? Varför måste alla dö just vid den här tidpunkten? Den enda stora förändring som skulle ske var att Agnes skulle tillbaka skolan. Skilsmässa, knappast, men kanske de var oense om hemundervisningen. Redan under hösten hade kommunen beskrivit det akuta ekonomiska problemen och strax före jul så fick barn med särskilda behov på Agnes skola brev om att de skulle drabbas av besparingarna. Rektor hade bestämt möte innan jul med en av föräldrarna men som ansåg det tillräckligt att ses vid terminstarten.

Var det så livsviktigt att Agnes hölls hemma så att alla måste dö? Inte ens prova att gå till skolan och utvärdera det efter en viss tid? Det är märkligt att Agnes har synts med sin pappa den 5 januari eftersom hon måste ju ha dödats strax därefter. Något akut eller viktigt som gör att även hon måste ut. Var de till en läkare och försökte in i det sista få ett starkare intyg på hennes sjukdom? Var de på soc, kommunen? Hade hon fått en tablett innan för att vara riktigt dåsig och eländig? Var det sista desperata försöket att stoppa återgången för Agnes skolstart. Fortfarande så tror jag att hotet om skolstarten skulle bli verklighet var det som utlöste morden och fortfarande så tror jag absolut inte att två föräldrar var lika rädda för det.

Skolinspektionen fick 5 anmälningar (2015-2016) rörande särskilt stöd vid Bjärehovsskolan där Agnes gick. Hur många rörde Agnes? Rektorn talade om problem i familjen och jag förstår att hon menar skolans problem med familjen.

A hade gjort försök att gå tillbaka till skolan men det hade inte fungerat. Om man ska tro Rockkungen som påstår sej vara en anhörig så var A sjuk.( men självklart skulle hon inte mördas för det!)
Citera
2019-01-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
A hade gjort försök att gå tillbaka till skolan men det hade inte fungerat. Om man ska tro Rockkungen som påstår sej vara en anhörig så var A sjuk.( men självklart skulle hon inte mördas för det!)

Det hade inte fungerat då. Nu blev det ett faktum att hon skulle till skolan. Kanske skolan dessutom insåg att de lyssnat för mycket på föräldrarna tidigare.

Rockkungen skrev typ; "sjuk och sjuk?" och nåt om att hen hade svårt att smälta det. Hur man nu skall tolka det så jag försöker inte.

Precis, ingen normal förälder mördar sina sjuka barn.
Citera
2019-01-17, 10:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Händelsen har planerats sedan hösten. Men den utlösande faktorn som gjorde att planen sattes i verket kan ha varit impulsiv och genomförd av en förälder. Två separata händelser som ser ut som en.

Det lutar åt det hållet. A och O var synliga på fredagen, ett sms skickas på kvällen, jag gissar att A och O var på hemväg då och att det var delvis igångsatt vid hemkomsten. Enligt en postare så var det M som hade spår av lugnande i sej. Kan A och O ha varit bortresta från em den 3e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in