Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Jag vill kadidera med min teori om mysekdning i en etanolkamin, tror inte att någon temperatursänkning skett, utan att en eloberoende värmekälla gjort att element/värmepump slagits ifrån.
Kan tillägga att jag inte ser någon som helst logik i "nedkylningsteorierna". Huset svalnar väl rätt snabbt, men en 37-gradig kropp hinner det inte hända så mycket med om cirkulationen avstannat. Speciellt inte om den ligger nedbäddad i en säng. Nedbrytning må inte ha avstannat.
Tack för ditt bidrag.
Jag tror det redan rests tvivel om en enstaka kamin kunnat slå av elementen.
Därtill har Solglittret uteslutit att ”kvävning” skulle kunna åsyfta kemisk sådan, alltså gasförgiftning. Men du avsåg kanske inte alls att kaminen använts som mordredskap utan bara som trivselhöjare.
Sen bör du känna till att jag redan igår kväll delade ut ett spurtpris till armstark för att han troliggjort att bårhustemperaturteorin har sannolikheten för sig, både intellektuellt/ rimlighetsmässigt (som vi var flera om att tänka oss) och fysiskt. Givet tidssanmanhang o.a. fakta och informationer så skulle därmed önskemålet att hålla kropparna ”nerkylda” utan att äventyra huset överskugga ev. andra tänkbara skäl.
Nu antyder du att det inte skulle hjälpa mycket mot lukt o.a., så du är välkommen att elaborera kring det. Det är ju int’ säkert paret fattade det i så fall, och de kan förstås ha gått i döden tryggt förvissade om att de minsann visst hade full koll på hur man smidigasts åstadkommer bårhusmiljöförhållanden i en genomsnittsvilla i Bjärred. Konstigare saker har säkert hänt.