2019-01-20, 18:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Exakt - hon hade en hemsnickrad föräldrarsatt diagnos. Utfärdad av föräldrar som trodde hon hade ME och redan planerade för att avsluta skolgången, stoppade pianospelandet och sannolikt också annat.
Föräldrarna behandlade med stor sannolikhet Moa som om hon hade ME långt innan hon fick en professionellt utfärdad diagnos.
En behandling som innebar påtvingad passificering av ett barn enligt rekommendationer.
Inlägg av Elli09 19-01-04:
Citat:
De utelämnade tex.berätta deras hypotes om varför bara M hade spår av lugnade etc.
Kan det tänkas att polisen har en hypotes om att M*a har tillförts lugnande i syfte att "framkalla" ME-symtom? Den enda beskrivningen som finns av M*as besvär är trötthet.
Citera
2019-01-20, 18:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jovisst. Men enligt testamentet hade föräldrarna tillgångar på runt 4 miljoner(inkl.huset). Ens barns liv och mående måste väl vara det viktigaste, tänker jag. Uppenbarligen tyckte inte föräldrarna det för då hade de väl varit hemma (visserligen som lågavlönade assitenter). I alla fall en av dem.

Kanske hade de kunnat lösgöra lite kapital och gjort något bra med barnen, rest bort någonstans någon månad eller två. Kanske skulle barnen blivit hjälpta av det?

Men karriären var uppenbarligen viktigare.

Det kan ju vara så att flickorna inte skulle orka med att resa bort i ett par månader pga sin sjukdom
Citera
2019-01-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag vill kadidera med min teori om mysekdning i en etanolkamin, tror inte att någon temperatursänkning skett, utan att en eloberoende värmekälla gjort att element/värmepump slagits ifrån.

Kan tillägga att jag inte ser någon som helst logik i "nedkylningsteorierna". Huset svalnar väl rätt snabbt, men en 37-gradig kropp hinner det inte hända så mycket med om cirkulationen avstannat. Speciellt inte om den ligger nedbäddad i en säng. Nedbrytning må inte ha avstannat.

Du får gärna tro att man satt och myste i skenet av en etanolkamin den 6;e januari. Jag tror att man avslutade sina och sina barns liv. Jag ser en logik i varför man har kylskåpstemperatur både i kylskåp och på bårhus. Det är en rätt så morbid sak att föreslå i sammanhanget, men du kan prova att lämna en rå köttbit på diskbänken och sätta en i kylskåpet sedan jämför du doft och konsistens under några dygn så förstår du kanske logiken.
Citera
2019-01-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Frågan är om det går att ge ett slutgiltigt svar kring det där —utanför gruppen av personer som tog beslutet. Givetvis är det bäst om barnen kan gå till skolan, men det lär finnas argument som talar emot det. Särskilt om barnen är känsliga för intryck, stimuli och ansträngning. Det är ju liksom det skolmiljön går ut på. Dessutom är inte skolungar i den åldern kanske kända för att vara överseende med klasskamrater som inte kan hålla tempot, så det kan ju bli smärtsamt. Även om det beror på.

Sen kan ju flickornas tillstånd ha varit sådant att det betytt att föräldrarna inte kunnat avgöra i förväg när flickorna kunnat komma till skolan varje dag, och när de själva kommit till jobbet. Det hade kanske gått att lösa genom att föräldrarna tagit växelvis ansvar, men man kanske tänkte att både föräldrarnas tjänster och flickornas mående mådde bättre av att man arbetade delvis hemifrån och att flickorna fick komma i ordning i lugn och ro.

Men det finns ju inget som garanterar att det fungerade så bra det heller. Flertalet barn vill ju vara i skolan, åtminstone när de inser att det är där deras kompisar är. Men blir de ”övergivna” av samma kompisar trots att de är på plats i skolan så är ju det inte så lustigt heller precis.

Det går inte ge något entydigt svar på det där. Man får väl köra med en lösning ett tag, och sen pröva ngt annat.

Ja, jag har också tänkt i exakt de banorna. Att vistas i skolan men ändå inte kunna hänga med i kamraternas tempo och umgås som en jämlike - det kanske smärtade mer (i själen) än att bara vara hemma.

Och om dagsformen varierade väldigt mycket och M ibland kunde komma iväg till skolan enligt en uppgjord planering - och ibland inte alls - så blev det kanske "hattigt" för alla inblandade. Enklast då att M var hemma på heltid (man får hoppas att detta också var vad M själv ville. Och vad A ville. Så det inte handlade om vad som var "enklast" för föräldrarna).

Och slutligen har jag funderat över om det kanske trots allt - var enklast för skolan med denna lösning. Lugnast att tillmötesgå en påstridig förälder (om det nu var så - bara gissning och spekulation) och kanske lättare att ge barnen en vettig undervisning med någon sorts kontinuitet.

Svåra avvägningar att göra, så klart...
Citera
2019-01-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns två ”sanningar” i tråden:

1. Flera skribenter förfasas över barnens dåliga livskvalitet - isolerade från skola, vänner och en meningsfull fritid. Dom tycker inte att barnen lever ett liv i egentlig mening. Dom skyller på föräldrarna.

2. Föräldrarna förfasas över barnens dåliga livskvalitet - isolerade från skola, vänner och en meningsfull fritid. Dom tycker att familjen inte lever ett liv i egentlig mening. Dom skyller på sjukdomen.

Om 1 är den enda sanningen så borde det inte finnas något motiv för föräldrarna att avsluta sina och barnens liv eftersom dom har fått sin vilja uppfylld i och med att barnen är isolerade. Då faller motivet.

Om 2 är den enda sanningen så är skribenterna och föräldrarna faktiskt överens om barnens dåliga livskvalitet och att familjen inte lever ett liv i egentlig mening. Då kan inte föräldrarna vara den felande länken, då måste det vara sjukdomen.

Föräldrarna och fördömarna är egentligen väldigt lika varandra i sitt oförsonliga tankesätt.

Föräldrarna klarade inte av att omorientera sitt liv efter barnens förändrade krav och den förändrade framtid som sjukdomen orsakade, man kunde inte mentalisera/föreställa sig att barnens liv kunde ha ett värde trots att det inte uppfyllde föräldrarnas förväntningar. Förnekarna i sin tur klarar inte av att mentalisera/föreställa sig att föräldrarna inte klarade av att mentalisera/föreställa sig att barnens liv kunde ha ett värde trots att det inte uppfyllde föräldrarnas förväntningar.

Det är fascinerande att föräldrarna och de som fördömer föräldrarna egentligen är väldigt lika varandra och delar samma fundamentalistiska syn på tillvaron och livet.

Varför skulle man INTE tycka att föräldrar, som planerar ett illdåd i månader - och sen mördar sina barn - är förskräckliga? Sen struntar jag i om de hade psykiska besvär. Som de faktiskt kunde ha sökt hjälp för. DE var vuxna och de var två. De har ju av vissa här i tråden ansetts som så himla intelligenta! Vad hjälper det och vad har det för betydelse i det verkliga livet om man lever i en intellektuell bubbla?

Med mördare som planerat att mörda sina barn i månader har jag ingen sympati alls. De kunde ha tagit sina egna liv och skonat barnen. INGEN har rätt att ta någon annas liv.

Bjärredföräldrarna verkar ha levt ett snävt och instängt liv, helt osunt. Synd att ingen anhörig, eller skolan, märkte det innan det var för sent.
Citera
2019-01-20, 19:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det hade t.o.m inrättats ett vilorum för A i skolan. Ändå var hon inte där. Att hon skulle prioritera att träffa kompisar (vilket hon skulle kunnat göra i skolan) är inget argument som håller. I mina ögon var det föräldrarna som inte ville att A skulle gå i skolan. Med eller utan vilorum.

Då är frågan varför föräldrarna ville ha barnen hemma? Ingen verkade ju trivas med det om man ser till resultatet.
Citera
2019-01-20, 19:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag vill kadidera med min teori om mysekdning i en etanolkamin, tror inte att någon temperatursänkning skett, utan att en eloberoende värmekälla gjort att element/värmepump slagits ifrån.

Kan tillägga att jag inte ser någon som helst logik i "nedkylningsteorierna". Huset svalnar väl rätt snabbt, men en 37-gradig kropp hinner det inte hända så mycket med om cirkulationen avstannat. Speciellt inte om den ligger nedbäddad i en säng. Nedbrytning må inte ha avstannat.

Tack för ditt bidrag.

Jag tror det redan rests tvivel om en enstaka kamin kunnat slå av elementen.

Därtill har Solglittret uteslutit att ”kvävning” skulle kunna åsyfta kemisk sådan, alltså gasförgiftning. Men du avsåg kanske inte alls att kaminen använts som mordredskap utan bara som trivselhöjare.

Sen bör du känna till att jag redan igår kväll delade ut ett spurtpris till armstark för att han troliggjort att bårhustemperaturteorin har sannolikheten för sig, både intellektuellt/ rimlighetsmässigt (som vi var flera om att tänka oss) och fysiskt. Givet tidssanmanhang o.a. fakta och informationer så skulle därmed önskemålet att hålla kropparna ”nerkylda” utan att äventyra huset överskugga ev. andra tänkbara skäl.

Nu antyder du att det inte skulle hjälpa mycket mot lukt o.a., så du är välkommen att elaborera kring det. Det är ju int’ säkert paret fattade det i så fall, och de kan förstås ha gått i döden tryggt förvissade om att de minsann visst hade full koll på hur man smidigasts åstadkommer bårhusmiljöförhållanden i en genomsnittsvilla i Bjärred. Konstigare saker har säkert hänt.
Citera
2019-01-20, 19:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Etanolkamin är egentligen främst en mysfaktor och den kan ge en hel del värme. Men inte en chans att den skulle kunna hålla någon temperatur i ett 160 kvm stort hus. Möjligtvis bromsa nedkylningen i ett mindre utrymme. Dessutom måste någon sköta om kaminen bränslet tar slut efter några timmar.
Citera
2019-01-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ja. Jo. Så tänker jag också. Har följt tråden minituöst senaste månaderna så jag förstår det, men har inte skrivit så mycket själv. Men för mig verkar det uppenbart att barnen inte har deltagit i några skolmöten. Endast föräldrarna. Hur det kan vara så är märkligt i mina ögon. A och M var trots allt 11 och 14 år.

Det verkar som att det är föräldrarna eller någon av dem som ville isolera barnen från skola och umgänge, även om de hade enstaka kontakter med kompisar. Frågar mig varför. Och om de fick skriva fritt med kompisarna på sociala medier, eller om även detta övervakades av föräldrar/na.

Liksom flera i tråden har jag också funderingar över hur man egentligen framlevde sina dagar i villan i Bjärred - och vad som är så hemligt att de efterlevande t.o.m kan påverka polisen i vad som får "komma ut" eller ej i media.

Det som jag har fetat: ja, detta har jag också grubblat över väldigt mycket! Hur såg dagarna ut för flickorna, rent konkret!

A var väl hemma ett helt år (minst?) innan M också fick hemundervisning. Vad vi vet så jobbade föräldrarna tydligen heltid som vanligt under denna tid. Även om A hade besök av sina lärare så bör det ha blivit ganska många ensamma timmar under en vecka? Hade A behov av att sova efter avslutad undervisning? Sov hon bort tiden? Om inte - så dystert för en ung tjej, som kanske även var deprimerad, att vara ensam med sina sorgsna tankar? Hade föräldrarna verkligen kraft och ro att koncentrera sig på arbetet när de hade den ensamma (och troligtvis inte så glada) flickan där hemma?

Var detta en bidragande orsak till att även A snabbt skulle få hemundervisning? Om hon nu ändå verkade sjuk...flickorna kunde ha sällskap av varandra (givetvis bara gissning och spekulation från min sida).

Men två ensamma, ledsna flickor verkar ju också fruktansvärt dystert...
Citera
2019-01-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förefaller som att planen av en eller annan anledning aktiverades kring 5;e - 6;e januari och kropparna hittades 9;e. Det finns en möjlighet att någon av föräldrarna spelade med i den galna planeringen med hopp om att det aldrig skulle bli allvar men sen blev ställd inför till hälften fullbordat faktum. I det läget kan det kanske kännas som att det inte finns någon återvändo. Det i sig skulle onekligen också leda till att resten av livet inte skulle bli ett liv i egentlig mening.

Det är exakt vad jag tror. H initerade det hela, O spelade med, övertygad om att det aldrig skulle sättas i verket. O och en av flickorna kommer hem och O inser att H realiserat den "omöjliga" eller hypotetiska planen.
Citera
2019-01-20, 19:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Den supereffektiva OH kanske inte ville att familjen skulle lukta när de var döda, innan de hittades. Kunde ju ta några dagar och vara därför de fäpplade med temperaturen.

Individer som har så svåra problem med sig själva att de mördar sina egna barn kan nog få för sig vad som helst, t.ex att i brev försöka skylla familjemordet på sina barn och skriva utförligt testamente men ändå planera mord, även om den verkar ha skett väldigt plötsligt. Inte minst oerhört aggressivt.

Allt annat praktiskt skulle vara ordentligt. Inte minst den fåniga boken. Allt skulle vara på plats. Allt skulle vara perfekt - förutom morden på barnen. Det är nästan osannolikt. Att polisen säger att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom är en sanning med modifikation.
Det finns inslag av impulsivitet och bristande planering - absolut. Skulle vilja tillägga sadism.
Det är högst anmärkningsvärt att samtliga dokument var iordningställda, medan han/de valde att avsluta flickornas liv på ett så ofattbart grymt sätt. Det är svårt att ta till sig.

Psykisk sjukdom är inte säkert; det är behandlingsbart och kan förbättras med tiden - däremot lär åtminstone OH ha dragits med minst en personlighetsstörning.
Citera
2019-01-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inlägg av Elli09 19-01-04:

Kan det tänkas att polisen har en hypotes om att M*a har tillförts lugnande i syfte att "framkalla" ME-symtom? Den enda beskrivningen som finns av M*as besvär är trötthet.

Då kommer genast min fundering: Varför vill man att även M ska passiviseras, helst få samma diagnos som sin syster A, varför är det så angeläget? Jag ifrågasätter inte A:s diagnos, vet inte alls hur den uppkom och på vilka kriterier (förmodligen ME-kriterier), men undrar över att även M fick densamma. Så snabbt. Av vilken anledning ville man att båda barnen skulle ligga hemma och stirra i taket i stället för att gå i skolan? Att båda barnen fick samma ovanliga diagnos ser jag som mycket märkligare än olyckliga omständigheter.

Familjehemligheter kanske . Av ett eller annat slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in