Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Hur kan ditt fokus ha kantrat så att du helt glömt topic?

Gör om, gör rätt.

Tråden handlar om Özz, hans klan och deras eventuella brott.

Jag tycker faktiskt tråden nu fåtts att handla om en viss persons brev och skrivelser åt alla håll och kanter och vilka signaturer som inte inrättar sig i det enda rätta (dennes skrivelser). Därför har jag tappat all lust att delta i detta.

Inför er som läser här har jag rapporterat om mitt samtal här med en av de huvudinblandade och vad den haft att säga om ämnet. Detta var innan Özz Nujen "sopade mattan" med Janne Josefsson som så många år visat sig som sveriges främste inkvisitör - han blev avsatt från tronen där. Kanske till sin egen belåtenhet och nog kan det ha stämt till eftertanke.

Har även berättat för er om den anmälan jag lämnat in till byggnadsnämnden för att de skall utreda olovligt byggande och utöva tillsyn i det tillsynsärende de själva upprättat. Jag har även rapporterat för er från vad den mest lagkunnige och rättskaffens ledamoten i byggnadsnämnden haft att förtälja om hur sådana här ärenden behandlas.

Det har varit att kasta pärlor till svin känns det nu som och i många av ers sällskap vill jag verkligen inte vara. Jag skulle hellre dela cell eller vara på en annars öde ö tillsammans med Akilov eller Breivik om jag får uttrycka mina personliga känslor inför en del av er. :-) Özz Nujen eller Janne Josefsson skulle jag däremot se upp med... men har de ingen publik så kanske de inte heller är så farliga. :-)
Citera
2019-01-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag är ledsen. men jag kan inte få in i min skalle vad du menar med att jag "inte vill skärmdumpa". Jag har lagt ut mina och min sons sammanlagt tio skrivelser här i tråden. Min son har skickat ett första utkast till mig via mejl, jag har skickat tillbaka det med synpunkter, rättelser etc och sedan fått skrivelsen i retur. Jag har därefter ordagrant för hand skrivit ut respektive skrivelse här i tråden- Varför skulle en skärmdump vara bättre? Eller har du och vallero fått allting om bakfoten? Jag finner diskussionen om skärmdumpar fullständigt absurd.

I mitten av november lade du ut en lång anmälan som du tänkte sända till en lång raqd instanser och myndighetspersoner. Några dagar efter det utlovade jag att kontrollera vilka handlingar som insänts och i vilket skick (tex underskrift/anonymitet) Då efter några dagar gjorde du ett nytt inlägg där du skrev att anmälan inte insänts utan att det bara var ett utkast och ville ha hjälp med formuleringar och att du först tänkte sända på fredagen. Vilket du sedan gjorde och både jag och signaturen "enne" har sett dessa vilket vi rapporterat här i tråden om. Jag kollade bara i december men "enne" har kollat nyligen och hittaqt nytillkommna 2 st.

Den första i mappen "inkommna mail till förtroendevalda" som var den enda som fanns när jag kollade en bit in i december kan jag maila över om du sänder mailadress i meddelande. En mystisk anmälan med en hotfull underton med en lång rad bilagor. Skulle jag få en sådan på mitt bord om jag var tjänsteman skulle jag vänligt uttryckt klia mig i huvudet. :-) Det finns dock inga Calvados eller andra spännande inblickar men lite åt det hållet...
Citera
2019-01-14, 13:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Har du missat att Janne Josefsson har avgått och meddelat sitt beslut att inte arbeta med grävande journalistik mer? Han har gått i pension från den delen av sitt arbetsliv och vill inte jobba med det längre. Reportaget med Özz Nüjen var hans sista Uppdrag Granskning. Andra måste ta upp fallen och då helst utan invektiv.
Han har slutat med UG, men inte slutat jobba.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/A2Qg93/detta-blir-janne-josefssons-nya-jobb

Han tar även med sig Nils Hansson som var ledande researcher på UG.
Senast redigerad av vallero 2019-01-14 kl. 13:50.
Citera
2019-01-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Han har slutat med UG, men inte slutat jobba.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/A2Qg93/detta-blir-janne-josefssons-nya-jobb

Han tar även med sig Nils Hansson som var ledande researcher på UG.

Det hela låter mest som ett slags biografisk sammanfattning av vad han gjort under sina 40 år som journalist. Han måste ha en researcher (Nils Hansson) för att hitta sina fd intervjupersoner. En av dem är så klart Özz Nüjen, som blev intervjuad i det sista UG Janne Josefsson gjorde. Özz skulle nog helst inte vilja bli intervjuad om den "intervjun". Josefsson är nog nöjd med sin insats och bedömer den som avslutad.

Hans eget "nya" jobb är alltså att samla tankar kring alla reportage han gjort.
Citera
2019-01-14, 14:38
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det hela låter mest som ett slags biografisk sammanfattning av vad han gjort under sina 40 år som journalist. Han måste ha en researcher (Nils Hansson) för att hitta sina fd intervjupersoner. En av dem är så klart Özz Nüjen, som blev intervjuad i det sista UG Janne Josefsson gjorde. Özz skulle nog helst inte vilja bli intervjuad om den "intervjun". Josefsson är nog nöjd med sin insats och bedömer den som avslutad.

Hans eget "nya" jobb är alltså att samla tankar kring alla reportage han gjort.
Det är möjligen så, men du skrev ju tvärsäkert att han gått i pension vilket var en lögn.
Och jag tror inte den nya serien kommer bli ngt slags retrospektiv enbart. Det är lite svårtolkat vad som kan tänkas passa in i ramen för den.
Citera
2019-01-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är möjligen så, men du skrev ju tvärsäkert att han gått i pension vilket var en lögn.
Och jag tror inte den nya serien kommer bli ngt slags retrospektiv enbart. Det är lite svårtolkat vad som kan tänkas passa in i ramen för den.

Vakta din tunga lite när du sprider invektiv mot de som deltar i diskussionerna. Jag har inte framfört någon lögn och är ingen lögnare.

Det står för övrigt tydligt i din länkade artikel i AB vad Josefsson som pensionerad från SVT ska syssla med. All research är därtill naturligt retrospektiv eftersom man inte gräver i framtiden.
Citera
2019-01-14, 15:54
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ja, ingången på baksidan fanns tidigare. Jag har dock inte klar kunskap om byggnadens inre.

Nuvarande nämndordförande sitter kvar till årsskiftet (men de är politiskt "lame ducks"). Byggnadsnämndens ordf heter K-A Nordblom.

Sitter Karl-Allan Nordblom ( mp) kvar som ordförande i nämnden ?
Citera
2019-01-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Är inte intresserad av att attackera någon, vill bara få fram fakta. Här kommer sammanställningen med medianox skrivelser; vad jag förstår är samtliga anonyma (förutom det privata brevet till Heidenborg, blivande JK, 2018-08-05).

Vilken myndighet är värd att kontakta först?

2019

7/1
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8746)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

4/1
Polismyndigheten i Visby
(inlägg 8717)

2018

10/12
Styrelsen Veidekke
(inlägg 8371)

Mattsson (Expressen)
Samuelsson (Aftonbladet)
Wolodarski (Dagens Nyheter)

(inlägg 8426)

3/12
Karén (Svenska Dagbladet)
(inlägg 8250)

30/11
Region Gotland
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen

Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

(inlägg 8154)

14/11
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8093-95)

15/10
Styrelsen Advokatsamfundet, Justitiekanslern, Ekobrottsmyndigheten
(inlägg 7979, 7984, 7986, 7990, 7991)

5/8
Mari Heidenborg
15 sidor text (undertecknat i eget namn) med sammanfattande information om ärendet Nujen-Akilov
(inlägg 7596)

---------

Sammanfattning adressater 2018
(inlägg 8590)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet))

Jag har slutat att diskutera, spekulera och svara på inlägg i tråden. Vill bara till Passepartouts lista ovan lägga till de kanske viktigaste anmälningarna som han glömt bort eller av okänd anledning underlåtit att ta med:

Komplettering av anmälan till Byggnadsnämnden, Region Gotland 4/1 2019 (nr 8711) i vilken Özz Nujen avslöjas hyra ut den stora Gazeliigården i sin helhet trots att fastigheten är en skattebefriad så kallad specialenhet med en kulturbyggnad (obs! detta är taxeringsterminologi och får inte förväxlas med kulturbyggnader eller historiskt värdefulla byggnader i "kommunal" terminologi). Kommunen informeras därför om att totalytan på familjens olovliga ombyggnader nu uppgår till 1 325 kvm.

Anmälan om misstänkt skattebrott mm till Skatteverket 4/1 2019 (nr 8681, nr 8700 och nr 8709) där det görs troligt att Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm dels uppsåtligen har undanhållit skatt från staten och dels (i Özz och Debbie Nujens fall) har uppgivit felaktiga uppgifter i sina fastighetsdeklarationer.

Dessutom skall till listan läggas min sons skrivelse till Veidekke som jag publicerade efter att Passepartouts sammanställning var gjord:

Skrivelse till styrelsen, Veidekke Sverige AB 8/1 2019 (nr 8777) där företagets ledning upplyses om att dess kommersiella direktör Lennart Weiss snart får gå ut på Facebook igen och denna gång försöka förklara varför företaget så länge har stött och försvarat Özz Nujens och hans familjs lagöverträdelser.
Senast redigerad av medianox 2019-01-14 kl. 16:48.
Citera
2019-01-14, 16:52
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Özz skulle nog helst inte vilja bli intervjuad om den "intervjun". Josefsson är nog nöjd med sin insats och bedömer den som avslutad.

Har bestämt för mig att Özz kort efter den intervjun bönade och bad att Josefsson skulle göra en ny intervju. Han kände, vill jag minnas, att intervjun med JJ "blivit fel" för att han "var ledsen" eller något sådant.

Men kort därefter backade han tillbaka till sin sedvanliga arrogans och stöddighet. Varför svängde det så plötsligt kan man fråga sig?

Sedan kröns det hela nu med att värdelösa SvD publicerar en "intervju" gjord av en av Özz kompisar där Özz malligt deklarerar att Josefsson "jiddrat med fel kille". Ett utstuderat provocerande blatte-uttryck.

Vadan dessa tvära kast? Först spak och vädjande att "få göra om intervjun". Marken skakade lite under fötterna. Men sedan raskt tillbaka till sin sedvanliga arrogans. Uppenbarligen insåg Özz ganska snabbt, på goda grunder, att någon annan än Janne J inte skulle följa upp det hela.

Han insåg att han fortfarande var fredad och fridlyst. Att han inte bara hade skydd från övriga gammelmedia utan också från myndigheter och de som jobbar där. Att han skrattande kunde göra sådant som ursvenskar omedelbart skulle bli granskade och fällda för.

Och han har rätt! Han har rätt i att vara mallig och arrogant för ingenting, absolut ingenting, händer. Han är verkligen fredad och fridlyst. Man ser nöjdheten i hans hånflinande ansikte. "Ingenting kommer åt mig- jag kan göra vad jag vill- hur känns det dumsvenne?"

Det måste kännas fantastiskt att vara Özz.
Senast redigerad av Nordanvindarna 2019-01-14 kl. 16:55.
Citera
2019-01-14, 16:59
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vakta din tunga lite när du sprider invektiv mot de som deltar i diskussionerna. Jag har inte framfört någon lögn och är ingen lögnare.

Det står för övrigt tydligt i din länkade artikel i AB vad Josefsson som pensionerad från SVT ska syssla med.
Men det finns ingenting som indikerar att han lagt allt på hyllan, vilket du faktiskt påstår - och dessutom påstår igen. Hur är man "pensionerad från SVT" samtidigt som man håller på med en ny serie av programmet Josefsson? Programmet är dessutom inte nytt utan har gjorts förr. Vad du har rätt i är att han slutat på UG, resten vet varken du eller jag någonting om. Om man tvärsäkert påstår något som är fel, är "lögn" inte direkt en felaktigt invektiv som replik, eller hur? Du närmar dig en viss annan vad det gäller lättkränkthet blandat med hotfulla förmaningar som "vakta din tunga"

I en annan intervju med samma blaska från förra året sa Janne Josefsson:

– Det kan vara rätt skönt också att det inte var man än är blir att här kommer Mister Uppdrag granskning och snokar och skapar dålig sättning. Nu kan folk koppla av när det gäller mig...eller de kan ju inte vara helt jävla säkra eftersom jag inte lägger av.

JJ är den han är och har dessutom säkert lusten för gräv kvar, om han får ett uppslag han inte kan stå emot. Han är dessutom i en position där han kan göra det. Eller se till att det blir gjort.
Senast redigerad av vallero 2019-01-14 kl. 17:50.
Citera
2019-01-14, 17:10
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag tycker faktiskt tråden nu fåtts att handla om en viss persons brev och skrivelser åt alla håll och kanter och vilka signaturer som inte inrättar sig i det enda rätta (dennes skrivelser). Därför har jag tappat all lust att delta i detta.

Inför er som läser här har jag rapporterat om mitt samtal här med en av de huvudinblandade och vad den haft att säga om ämnet. Detta var innan Özz Nujen "sopade mattan" med Janne Josefsson som så många år visat sig som sveriges främste inkvisitör - han blev avsatt från tronen där. Kanske till sin egen belåtenhet och nog kan det ha stämt till eftertanke.

Har även berättat för er om den anmälan jag lämnat in till byggnadsnämnden för att de skall utreda olovligt byggande och utöva tillsyn i det tillsynsärende de själva upprättat. Jag har även rapporterat för er från vad den mest lagkunnige och rättskaffens ledamoten i byggnadsnämnden haft att förtälja om hur sådana här ärenden behandlas.

Det har varit att kasta pärlor till svin känns det nu som och i många av ers sällskap vill jag verkligen inte vara. Jag skulle hellre dela cell eller vara på en annars öde ö tillsammans med Akilov eller Breivik om jag får uttrycka mina personliga känslor inför en del av er. :-) Özz Nujen eller Janne Josefsson skulle jag däremot se upp med... men har de ingen publik så kanske de inte heller är så farliga. :-)

Du verkar vara en väldigt speciell person.

Jag slutade läsa när jag såg att du anser att den sminkade och koksade Özz sopade banan med Janne J i intervjun.

Lev väl, pysen.

https://m.youtube.com/watch?v=XO4NJscPicg
Citera
2019-01-14, 17:23
Medlem
Som säkert alla läsare i den här tråden redan har förstått, förutom ett par pajaser, finns det inte längre något behov av att gräva mer. Alla som aktivt deltagit med fakta i den här tråden avtackas av mig och min son å det varmaste. Nu är det bara att luta sig tillbaka och invänta resultatet av ett framgångsrikt grävande. Uppdrag granskning i all ära, men TV-program brukar som mest resultera i att en eller ett par underhuggare får avgå med ett kraftigt tilltaget avgångsvederlag. Här förväntar vi oss betydligt mer. De som fortfarande är pessimister behöver muntras upp. ROA Stockholm AB (36 miljoner i omsättning 2017) som under hösten har försökt tvätta Özz Nujens varumärke vitt, ryktas befinna sig i krismöte - åtminstone om man skall tro några företagsgrannar som min son råkar ha sitt kontor i närheten av. Det är ett väldigt spring just nu. ROA har troligen även varit (synnerligen dåliga) rådgivare åt Özz Nujen när han fifflat med sina fastighetsdeklarationer. Sådant kan kosta en ordentlig slant. Men det har syskonen Nujen nog råd med - tillsammans tjänade de i sina bolag minst 8 miljoner kronor förra året. För övrigt är det helt tillåtet att kalla deltagare i tråden för pajaser, om någon undrar. Så jag säger det igen - till den det vederbör - pajas!
Senast redigerad av medianox 2019-01-14 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in