Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Sändlista Region Gotland:
............
............
Jag har av min gamle far (84), som efter pensionen har bott på Gotland men från och med i år är bosatt i Frankrike, fått i uppdrag att informera ansvariga förtroende- och tjänstemän i kommunen om rubricerade missförhållanden. Som stöd för anmälan bifogas hans två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. Anmälan görs på hans begäran anonymt. En medarbetare på mitt advokatkontor i Stockholm har emellertid nyligen varit i kontakt med bygglovshandläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen och kommer om några veckor att höra av sig igen. Då denna anmälan sannolikt kommer att tilldra sig ett visst medialt intresse, är det av största vikt att kommunens förtroende- och tjänstemän hanterar ärendet mönstergillt i överensstämmelse med plan- och bygglagens respektive förvaltningslagens bestämmelser. Ingen förtroende- eller tjänsteman i kommunen som berörs av ärendet kan i efterhand påstå sig ha varit oinformerad om de anmälda missförhållandena.

Furbjärs 1:25

Bygglov har sökts och beviljats för ombyggnad av en större magasinsbyggnad till bostadshus. En första ansökan ingavs 2013-01-23, slutbesked lämnades 2018-04-27 (BN 2013/227, del.ärende).

Idag bedrivs olovlig kommersiell verksamhet på fastigheten i form av turistnäring. Byggnaden har 8 sovrum, 8 badrum och sammanlagt 16 sängplatser och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt. Bygglov skulle därför ha sökts för en verksamhet med hotell eller pensionat och inte för en ombyggnad till en- eller tvåbostadshus. Verksamheten på fastigheten bedrivs utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter.

En rörelse som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum får enligt lagen om hotell- och pensionatsrörelse (1966:74) bedrivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten. Något sådant tillstånd har inte meddelats fastighetsägarna eller rörelseidkarna. De formella bestämmelserna för bygglov är därmed inte uppfyllda. Inte heller de materiella bestämmelserna för en verksamhet med hotell eller pensionat är uppfyllda vad gäller speciella säkerhetsanordningar, anslag om utrymningsvägar med mera.

Nystugu 1:125

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten och ombyggnad av de två befintliga byggnaderna på tomten, en nedlagd skola och ett gammalt sockenmagasin, till bostadshus.

Skolan har genomgått en omfattande renovering och ombyggnad utan nödvändiga tillstånd under perioden 2015-2018. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden idag används till.

Sockenmagasinet har genomgått en radikal ombyggnad till bostadshus utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2016. Byggnaden ingår i den av ägaren bedrivna turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Ett tillsynsärende startades i maj 2018 efter att fastighetsägaren inkommit till byggnadsnämnden med en anmälan om att uppföra ett växthus på tomten. Det är okänt om detta ännu har lett till några konkreta åtgärder.

Nystugu 1:142

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten. Ombyggnad av en del av Gazeliigården har skett utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2017. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden i övrigt används till.

Den till bostad ombyggda delen av Gazeliigården ingår i den av ägaren bedriva turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Stockholm den 30 november 2018

--------------------------------------
Advokat

Bilagor:

1. Öppet brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern 2018-10-15
2. Skrivelse till styrelsen för Sveriges advokatsamfund 2018-11-14

Berömvärt! Dock anar jag att bemötandet stannar vid en gäspning från tillskrivna myndigheter.

Det fetade:
Precis så där trodde jag att reaktionen skulle bli från myndigheter och media när det i FUP framkom att familjen Nujen försett terroristen Akilov med uppenbart svarta pengar. Några trevande försök gjordes att reda ut saken då Özz tog på sig rollen som talesperson genom intervjuer med DN, Wicklin och Josefsson, dessa intervjuer skapade enligt mitt förmenande bara ytterligare frågetecken (”ingen myndighet har kontaktat oss”, ”du får fråga min svåger” osv).

Jag vidhåller min uppfattning; myndigheternas och medias ointresse för att utreda ärendet synes vara orkestrerat från högre ort. Vilken denna högre ort kan tänkas vara framstår som en gåta, normalt borde det handla om den politiska nivån men med den förlamning som där råder så är det mer troligt att myndighetsapparaten styrs från annat håll eller kanske agerar de på eget bevåg likt en herrelös hund?
Citera
2018-11-27, 07:59
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Sändlista Region Gotland:
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen
Kopia för kännedom till:
Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet vid fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142

Jag har av min gamle far (84), som efter pensionen har bott på Gotland men från och med i år är bosatt i Frankrike, fått i uppdrag att informera ansvariga förtroende- och tjänstemän i kommunen om rubricerade missförhållanden. Som stöd för anmälan bifogas hans två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. Anmälan görs på hans begäran anonymt. En medarbetare på mitt advokatkontor i Stockholm har emellertid nyligen varit i kontakt med bygglovshandläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen och kommer om några veckor att höra av sig igen. Då denna anmälan sannolikt kommer att tilldra sig ett visst medialt intresse, är det av största vikt att kommunens förtroende- och tjänstemän hanterar ärendet mönstergillt i överensstämmelse med plan- och bygglagens respektive förvaltningslagens bestämmelser. Ingen förtroende- eller tjänsteman i kommunen som berörs av ärendet kan i efterhand påstå sig ha varit oinformerad om de anmälda missförhållandena.

Furbjärs 1:25

Bygglov har sökts och beviljats för ombyggnad av en större magasinsbyggnad till bostadshus. En första ansökan ingavs 2013-01-23, slutbesked lämnades 2018-04-27 (BN 2013/227, del.ärende).

Idag bedrivs olovlig kommersiell verksamhet på fastigheten i form av turistnäring. Byggnaden har 8 sovrum, 8 badrum och sammanlagt 16 sängplatser och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt. Bygglov skulle därför ha sökts för en verksamhet med hotell eller pensionat och inte för en ombyggnad till en- eller tvåbostadshus. Verksamheten på fastigheten bedrivs utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter.

En rörelse som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum får enligt lagen om hotell- och pensionatsrörelse (1966:74) bedrivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten. Något sådant tillstånd har inte meddelats fastighetsägarna eller rörelseidkarna. De formella bestämmelserna för bygglov är därmed inte uppfyllda. Inte heller de materiella bestämmelserna för en verksamhet med hotell eller pensionat är uppfyllda vad gäller speciella säkerhetsanordningar, anslag om utrymningsvägar med mera.

Nystugu 1:125

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten och ombyggnad av de två befintliga byggnaderna på tomten, en nedlagd skola och ett gammalt sockenmagasin, till bostadshus.

Skolan har genomgått en omfattande renovering och ombyggnad utan nödvändiga tillstånd under perioden 2015-2018. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden idag används till.

Sockenmagasinet har genomgått en radikal ombyggnad till bostadshus utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2016. Byggnaden ingår i den av ägaren bedrivna turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Ett tillsynsärende startades i maj 2018 efter att fastighetsägaren inkommit till byggnadsnämnden med en anmälan om att uppföra ett växthus på tomten. Det är okänt om detta ännu har lett till några konkreta åtgärder.

Nystugu 1:142

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten. Ombyggnad av en del av Gazeliigården har skett utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2017. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden i övrigt används till.

Den till bostad ombyggda delen av Gazeliigården ingår i den av ägaren bedriva turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Stockholm den 30 november 2018

--------------------------------------
Advokat

Bilagor:

1. Öppet brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern 2018-10-15
2. Skrivelse till styrelsen för Sveriges advokatsamfund 2018-11-14

Underbart! Det är så han ska tas; fakta, klart redovisat. Den svenskhatande kurden har levt i trygg förvissning att han inte blir granskad på grund av den positiva särbehandling han åtnjutit tills nyligen. Detta måste myndigheterna agera på. Rätt åt den svenskhatande skojaren.
Citera
2018-11-27, 08:15
Medlem
@Özznujen
Vi vet att du läser här. Jag hörde dig som deltagare i helgens sändning av P1-programmet 'Lantzkampen'. Det var en förfärlig lyssning, vilket iofs inte var nån överraskning, men ditt flabbande gnäggande över dina egna skämt, var plågsamt att behöva höra.

När du nu läst det brev som medianox igår em lade upp här i tråden, vilka uppstressade tankar föder det hos dig? Blir det till att akut sammankalla hela klanen till ett familjeråd? Ringa till Thomas Mattsson på Expressen och be honom att inte bry sig om vad som rimligtvis inom kort kommer att bli 'the talk of the town'?
Svara oss gärna här i tråden. Gissningsvis har nån av er i klanen ett konto här på Flashback för att kunna se var och vad vi enskilda skriver i andra trådar här.
/C
======================================
OnT: Jag är orolig. Med den ekande tystnad, den generella, som kännetecknat MSM när det gäller Nujens betalningar till terroristen Akilov och vilket enormt nyhetsvärde det i sig borde ha haft, men som förbigicks med i princip ett totalt ingenting, så är mina förhoppningar numera nere på samma nivå som mina illusioner.

Jag ogillar spel om pengar, men gissar att spelbolagen erbjuder mycket höga odds för sannolikheten att Nujens skulle komma att fastna i en svensk skatterazzia.
Vi går mot mörkare tider.
Citera
2018-11-27, 17:03
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Även jag vill ansluta mig till hyllningskören: Tack för vackert arbete!

Vet inte varför jag får för mig att Émile Zola i sin himmel nickar nöjt och drar på munnen i ett aningens småelakt leende.
Förrresten: Jo, det vet jag.
jáccuse!!! instämmer helt!
Citera
2018-11-30, 06:25
Medlem
Anmälan till Region Gotland lades ut för eventuella rättelser eller kommentarer. Den är daterad den 30 november och skickas alltså idag. Jag har själv hittat ett fel (i min egen skrivelse till Advokatsamfundets styrelse) där det står att projektil- och sockenmagasinet tillsammans har en yta av 410 kvm - det skall vara 455 kvm! Det är viktigt att kommunens petnoga (?) tjänstemän inte kan påvisa några faktafel i anmälan och bilagorna.
Rättelser eller för den delen även synpunkter på innehållet i anmälan kan tas emot före kl 17 idag.
Senast redigerad av medianox 2018-11-30 kl. 07:15.
Citera
2018-11-30, 07:46
Medlem
Borde inte Expressen stoppa samarbetet med en medarbetare som tydligen anmälts för fusk?
Citera
2018-11-30, 08:15
Medlem
Kommentar till medianox (stort tack för ditt arbete med inlagan!):

Uthyrningsdelen av Gazeligården är en lägenhet som fanns även innan Nujens köp. Den har dock renoverats, för mig okänt i vilken omfattning. (Troligtvis var det här de baltiska svartjobbarna, inklusive Akilov?, bodde när de arbetade med övriga byggnader).

För kännedom: Från 1/1 2019 är Eva Ahlin (C) föreslagen som ny ordförande för den sammanslagna Miljö- och byggnämnden, och Karl-Johan Boberg (C) som ordförande i Tekniska nämnden.
Citera
2018-11-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Kommentar till medianox (stort tack för ditt arbete med inlagan!):

Uthyrningsdelen av Gazeligården är en lägenhet som fanns även innan Nujens köp. Den har dock renoverats, för mig okänt i vilken omfattning. (Troligtvis var det här de baltiska svartjobbarna, inklusive Akilov?, bodde när de arbetade med övriga byggnader).

För kännedom: Från 1/1 2019 är Eva Ahlin (C) föreslagen som ny ordförande för den sammanslagna Miljö- och byggnämnden, och Karl-Johan Boberg (C) som ordförande i Tekniska nämnden.

Jag har för mig att det inte fanns någon separat ingång till lägenheten före ombyggnaden, vet du? Är de tre nuvarande ordförandena kvar på sina poster?
Senast redigerad av medianox 2018-11-30 kl. 08:50.
Citera
2018-11-30, 09:21
Medlem
Ja, ingången på baksidan fanns tidigare. Jag har dock inte klar kunskap om byggnadens inre.

Nuvarande nämndordförande sitter kvar till årsskiftet (men de är politiskt "lame ducks"). Byggnadsnämndens ordf heter K-A Nordblom.
Citera
2018-11-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ja, ingången på baksidan fanns tidigare. Jag har dock inte klar kunskap om byggnadens inre.

Nuvarande nämndordförande sitter kvar till årsskiftet (men de är politiskt "lame ducks"). Byggnadsnämndens ordf heter K-A Nordblom.

Tack för rättelsen till Nordblom.

Lägenheten ingår hursomhelst i den nu olovliga hotell- eller pensionatsrörelsen, som kräver bygglov för förändrad användning av byggnaden. Drivs rörelsen av Özz bolag, måste ändå en föreståndare finnas som godkänts av Polismyndigheten. "Rickard" står idag felaktigt som ägare och uthyrare av alla tre "bostäder" som hyrs ut. Märk väl att Rickard Damm låtsas som om även projektilmagasinet har varit en "bostad" som nu hyrs ut. Han är alltså väl medveten om att byggnaden egentligen skulle ha behövt bygglov som hotell eller pensionat. Dumt nog har han låtit nycklar sitta kvar i alla 8 sovrumsdörrarna inför fotograferingen (det är av värde som bevis).

För dem som inte är så väl insatta i byggprocessen kan jag tillägga, att hela den fem år långa handläggningen av ärendet - med alla utlåtanden från myndigheter, grannars synpunkter etc - blir fullständigt meningslös när hotellet eller pensionatet i processen oriktigt har utmålats som en bostad. Byggsanktionsavgiften för en olovlig byggnad på 385 kvm är efter höjningen 2011 mycket hög (flera hundra tusen kronor).
Senast redigerad av medianox 2018-11-30 kl. 10:40.
Citera
2018-11-30, 10:47
Medlem
Jag tror inte alls, som någon här i tråden påstått, berörda myndigheter kommer att reagera på det här ärendet med en gäspning. Tvärtom blir de nog väldigt alerta och försöker hitta en syndabock. Då ärendet varit delegerat från byggnadsnämnden blir det sannolikt bygglovshandläggaren som blir politikernas syndabock. Men min son har i så fall mer i beredskap...
Senast redigerad av medianox 2018-11-30 kl. 11:00.
Citera
2018-11-30, 11:04
Medlem
Citat:
Jag tror inte alls, som någon här i tråden påstått, berörda myndigheter kommer att reagera på det här ärendet med en gäspning. Tvärtom blir de nog väldigt alerta och försöker hitta en syndabock. Då ärendet varit delegerat från byggnadsnämnden blir det sannolikt bygglovshandläggaren som blir politikernas syndabock. Men min son har i så fall mer i beredskap...

Skickligt drag med sändlistan. Kan vara att det blir för många inblandade för att de ska kunna koordinera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in