Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Varför vill du inte hjälpas åt? Det viktiga här är väl inte prestigen, utan att Nujens skattebrott lyfts fram i ljuset? Det är även i ditt intresse att respektive myndighet verifierar att det du skriver är sant.

Till vilken myndighet var den första skrivelsen, datum, innehåll + bilagor? I vilket inlägg skrev du om den, länka. Du har skrivit en mängd inlägg, så varför försvåra för mig?

Nej, pojkar, nu har jag fått nog av er för ikväll. Läs på litet så klarnar nog det mesta även för er. Godkväll.
Citera
2019-01-11, 20:40
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Nej, pojkar, nu har jag fått nog av er för ikväll. Läs på litet så klarnar nog det mesta även för er. Godkväll.

Då förstår jag, du är inte intresserad av att ge information. Det är intressant. Jag trodde du skulle vara glad att någon vill stödja dig i din iver att avslöja Nujens.

Vad jag hittills har fått fram har du sänt iväg följande skrivelser i år:

2019

4/1
Polismyndigheten i Visby
Rubrik: Anmälan om olagligt bedriven hotellverksamhet i Tingstäde
(bilagor? vilka?)

7/1
Advokatsamfundet
Brev + tre bilagor (vilka?)
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-11 kl. 20:44.
Citera
2019-01-11, 21:25
Medlem
zurfarns avatar
Vad har vi här, helt plötsligt?

Samordnade attacker mot medianox. Det har vi inte sett förut. Vem talar ur skägget först av dessa tvivlare?

Är dessa S-märkta försvarare av Özz, eller är de bara gamla inrutade FB:are som inte kan acceptera att någon medlem någon gång gör saker och ting på ett annat sätt än gängse FB-gnällare?

Kom upp på banan nu, och redovisa era samtal med berörda myndighetspersoner. Vi är flera som lyssnar.

Berätta vad ni vet som vi andra inte vet, och som ni har belägg för. Finns ett stort gäng som lyssnar.
Citera
2019-01-11, 23:22
Medlem
Passepartouts avatar
Är inte intresserad av att attackera någon, vill bara få fram fakta. Här kommer sammanställningen med medianox skrivelser; vad jag förstår är samtliga anonyma (förutom det privata brevet till Heidenborg, blivande JK, 2018-08-05).

Vilken myndighet är värd att kontakta först?

2019

7/1
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8746)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

4/1
Polismyndigheten i Visby
(inlägg 8717)

2018

10/12
Styrelsen Veidekke
(inlägg 8371)

Mattsson (Expressen)
Samuelsson (Aftonbladet)
Wolodarski (Dagens Nyheter)

(inlägg 8426)

3/12
Karén (Svenska Dagbladet)
(inlägg 8250)

30/11
Region Gotland
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen

Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

(inlägg 8154)

14/11
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8093-95)

15/10
Styrelsen Advokatsamfundet, Justitiekanslern, Ekobrottsmyndigheten
(inlägg 7979, 7984, 7986, 7990, 7991)

5/8
Mari Heidenborg
15 sidor text (undertecknat i eget namn) med sammanfattande information om ärendet Nujen-Akilov
(inlägg 7596)

---------

Sammanfattning adressater 2018
(inlägg 8590)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet))
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-12 kl. 00:04.
Citera
2019-01-12, 06:53
Medlem
Och här kommer till slut min sons skrivelse till styrelsen för Veidekke, att fogas till övriga i samlingen:

Styrelsen
Veidekke Sverige AB
Svetsarvägen 15
171 41 Stockholm

Översänder här för styrelsens kännedom bifogade tre anmälningar rörande komikern Özz Nujens byggnadsverksamhet på Gotland 2012-2018: en komplettering till tidigare översänd anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på hans tre fastigheter i Tingstäde till Region Gotland, en anmälan om olaglig hotellverksamhet till Polismyndigheten i Visby samt en anmälan om misstänkt skattebrott och oriktigt inlämnade uppgifter till Skatteverket i Stockholm.

Det har nu under snart ett år funnits många tillfällen för Özz Nujen att offentligt göra avbön efter de anklagelser som riktats mot honom för att svart arbetskraft bevisligen nyttjats vid renoveringen av hans och systerns "sommarhus" på Gotland. Han har ju ställt upp på flera tidningsintervjuer och medverkat i ett flertal radio- och TV-program på bästa sändningstid. Men i den mån svartarbetena berörts har han bara fortsatt att bedyra sin oskuld och envist hävdat, att han ingenting känt till om saken. Den 2 december var en slags höjdpunkt i kampanjledningens försök att tvätta Özz Nujens varumärke vitt när Svenska Dagbladet på sin första sida publicerade en bild av komikern med texten "Rentvådd efter turbulent tid". Hur komikerns eget agentbolag ROA Stockholm AB lyckades med bedriften att få in en fem helsidors hyllningsartikel i tidningens kulturdel, författad av en vän och komikerkollega till Özz Nujen själv, är än så länge höljt i dunkel. Själva annonsvärdet torde dock motsvara omkring en miljon kronor, vilket sammantaget får betecknas närmast som en struntsumma i den mångmiljonindustri i vilken Özz Nujens varumärke ingår som en viktig del.

Min egen bedömning är, att det nu är för sent för Özz Nujen och hans entourage att göra något åt den här saken. Den lär inte rinna ut i sanden och när den verkliga omfattningen av svartbetalningarna till de av Özz Nujen och hans familj anlitade uzbekerna, balterna, etc blir allmänt kända, får väl Lennart Weiss som officiellt språkrör för Veidekke Sverige AB ännu en gång gå ut på Facebook och denna gång försöka förklara varför bygg- och fastighetsföretaget så pass länge aktivt försvarat lagöverträdelserna.

Stockholm den 8 januari 2019

---------------------------------
N.N.
Advokat

(Jag har tidigare försökt förklara den streckade linjen ovan för Hannes Müller men jag tror inte det gick hem. För signaturerna vallero och Passepartout vill jag nu en gång för alla klargöra, att det är på den här linjen som min son antagligen krafsar ner sin namnteckning. Jag skriver antagligen - för jag har inte sett skrivelserna som undertecknade dokument. Detta betyder inte att hans skrivelser för myndigheterna blir mindre anonyma för det, då ju namnförtydligandet ersatts med nomen nescio.)
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 06:56.
Citera
2019-01-12, 08:33
Medlem
Ärendenumren för de diarieförda anmälningarna till Region Gotland är hos byggnadsnämnden följande för de tre fastigheterna: BN 2018/801, BN 2018/1142 och BN 2018/2667. Denna information från mig borde räcka för att tillfredsställa de tre tvivlande signaturerna Hannes Müller, vallero och Passepartout, vilka här vänligt men bestämt uppmanas att inte höra av sig till kommunen. Det är just vulgära och obehärskade utfall av typen "äcklet Özz", "Nujens ska fan inte klara sig undan" etc som lätt kan tolkas som rasistiska och därmed bli kontraproduktiva.
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 09:25.
Citera
2019-01-12, 11:44
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ärendenumren för de diarieförda anmälningarna till Region Gotland är hos byggnadsnämnden följande för de tre fastigheterna: BN 2018/801, BN 2018/1142 och BN 2018/2667. Denna information från mig borde räcka för att tillfredsställa de tre tvivlande signaturerna Hannes Müller, vallero och Passepartout, vilka här vänligt men bestämt uppmanas att inte höra av sig till kommunen. Det är just vulgära och obehärskade utfall av typen "äcklet Özz", "Nujens ska fan inte klara sig undan" etc som lätt kan tolkas som rasistiska och därmed bli kontraproduktiva.

Kommer absolut inte att vräka ur mig vulgariteter till kommunen. Kontaktar dom på måndag som en civiliserad människa. Tack för diarienumren.

Också tacksam om tråden kan återgå till ämnet istället för långa textmassor med angrepp på andra medlemmar.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
[...]

Kom upp på banan nu, och redovisa era samtal med berörda myndighetspersoner. Vi är flera som lyssnar.

Berätta vad ni vet som vi andra inte vet, och som ni har belägg för. Finns ett stort gäng som lyssnar.

Jag har ännu inte samtalat med några myndigheter. Informerar självklart tråden när jag har kontaktat Gotlands kommun.
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-12 kl. 11:54.
Citera
2019-01-12, 13:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Och här kommer till slut min sons skrivelse till styrelsen för Veidekke, att fogas till övriga i samlingen:

Styrelsen
Veidekke Sverige AB
Svetsarvägen 15
171 41 Stockholm

Översänder här för styrelsens kännedom bifogade tre anmälningar rörande komikern Özz Nujens byggnadsverksamhet på Gotland 2012-2018: en komplettering till tidigare översänd anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på hans tre fastigheter i Tingstäde till Region Gotland, en anmälan om olaglig hotellverksamhet till Polismyndigheten i Visby samt en anmälan om misstänkt skattebrott och oriktigt inlämnade uppgifter till Skatteverket i Stockholm.

Det har nu under snart ett år funnits många tillfällen för Özz Nujen att offentligt göra avbön efter de anklagelser som riktats mot honom för att svart arbetskraft bevisligen nyttjats vid renoveringen av hans och systerns "sommarhus" på Gotland. Han har ju ställt upp på flera tidningsintervjuer och medverkat i ett flertal radio- och TV-program på bästa sändningstid. Men i den mån svartarbetena berörts har han bara fortsatt att bedyra sin oskuld och envist hävdat, att han ingenting känt till om saken. Den 2 december var en slags höjdpunkt i kampanjledningens försök att tvätta Özz Nujens varumärke vitt när Svenska Dagbladet på sin första sida publicerade en bild av komikern med texten "Rentvådd efter turbulent tid". Hur komikerns eget agentbolag ROA Stockholm AB lyckades med bedriften att få in en fem helsidors hyllningsartikel i tidningens kulturdel, författad av en vän och komikerkollega till Özz Nujen själv, är än så länge höljt i dunkel. Själva annonsvärdet torde dock motsvara omkring en miljon kronor, vilket sammantaget får betecknas närmast som en struntsumma i den mångmiljonindustri i vilken Özz Nujens varumärke ingår som en viktig del.

Min egen bedömning är, att det nu är för sent för Özz Nujen och hans entourage att göra något åt den här saken. Den lär inte rinna ut i sanden och när den verkliga omfattningen av svartbetalningarna till de av Özz Nujen och hans familj anlitade uzbekerna, balterna, etc blir allmänt kända, får väl Lennart Weiss som officiellt språkrör för Veidekke Sverige AB ännu en gång gå ut på Facebook och denna gång försöka förklara varför bygg- och fastighetsföretaget så pass länge aktivt försvarat lagöverträdelserna.

Stockholm den 8 januari 2019

---------------------------------
N.N.
Advokat

(Jag har tidigare försökt förklara den streckade linjen ovan för Hannes Müller men jag tror inte det gick hem. För signaturerna vallero och Passepartout vill jag nu en gång för alla klargöra, att det är på den här linjen som min son antagligen krafsar ner sin namnteckning. Jag skriver antagligen - för jag har inte sett skrivelserna som undertecknade dokument. Detta betyder inte att hans skrivelser för myndigheterna blir mindre anonyma för det, då ju namnförtydligandet ersatts med nomen nescio.)

Jag vill passa på att ännu en gång tacka dig för allt du och din son gjort. Jag utgår nämligen ifrån att allt du skrivit skickats till de instanser du uppgett. Jag har svårt att se hur dessa ska kunna släppa ärendet. Vore det endast en person du skickat till så kan de alltid hävda att det var en mänskligt misstag och anmälan kom bort osv, men du har lagt en veritabel bombmatta av välgrundade anmälningar så att inte ta upp det och inte utreda det kommer ge upphov till helt andra frågor av en helt annan dignitet till svenska myndigheter än Özz med familjs svartbygge i en gotländsk avkrok.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kan ju inte svara för alla i tråden, men tror att din uppskattning av antalet tvivlare stämmer.

Det är ingen idé att argumentera med trådhaverister, resultatet brukar mynna ut i att man själv får sina inlägg raderade då man hamnar off topic, blir varnad och senare avstängd. De enda som hjälper på sikt är att ignorera inläggen.
Vanligtvis är nog dessa skeptiker individer som är kantstötta av olika skäl, och därtill oerhört lättkränkta. Finns då inte en chans att nå fram och argumentera på vanligt vis.

Stort tack för ditt engagemang.

Instämmer till fullo.
Citera
2019-01-12, 13:33
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Du verkar ha litet svårt att förstå. Det finns ingen anledning för dig att "samtala" med några myndigheter överhuvudtaget. [...]

Det är din åsikt, min är en annan. Lämna min person ifred från påhopp för att jag har en annan åsikt tack.

Anledningen att ta kontakt med Gotlands kommun är för att göra dom medvetna om att fallet inte är bortglömt, att de har ögonen på sig, och att de förväntas agera. En sten i skon helt enkelt..

Sedan uttrycker du dig otydligt om anmälningarna är undertecknade eller om de är anonyma. Du har sagt att du inte vet om din son har undertecknat, i nästa stund säger du att du vet vilket, och i tredje att skrivelserna är anonyma.

Jag bryr mig inte om din sons namn, men antar att det spelar roll för hur skyndsamt ett ärende behandlas om det är anonymt eller inte; det är större chans att det inte sopas under mattan om det ej är anonymt.
Citera
2019-01-12, 13:45
Medlem
Citat:
Det är din åsikt, min är en annan. Lämna min person ifred från påhopp för att jag har en annan åsikt tack.

Anledningen att ta kontakt med Gotlands kommun är för att göra dom medvetna om att fallet inte är bortglömt, att de har ögonen på sig, och att de förväntas agera. En sten i skon helt enkelt..

Sedan uttrycker du dig otydligt om anmälningarna är undertecknade eller om de är anonyma. Du har sagt att du inte vet om din son har undertecknat, i nästa stund säger du att du vet vilket, och i tredje att skrivelserna är anonyma.

Jag bryr mig inte om din sons namn, men antar att det spelar roll för hur skyndsamt ett ärende behandlas om det är anonymt eller inte; det är större chans att det inte sopas under mattan om det ej är anonymt.

1. Du behöver verkligen inte ta kontakt med kommunen för att göra "dom" medvetna om att fallet inte är "bortglömt". Som jag framfört ett flertal gånger i tråden sedan den 30 november kommer en medarbetare från min sons kontor i Stockholm att resa till Gotland för samtal - när den tiden är inne. Att du lägger dig i handläggningen med "din spik i skon" är lika naivt som dumt och tjänar bara familjen Nujen - men det kanske är det du är ute efter?
2. Jag uttrycker mig inte det minsta otydligt. Om du har alla hästar hemma inser du nog att det står NN istället för min sons namn under den streckade linjen på varje skrivelse. Om min son sätter en vikings bomärke på den streckade linjen är skrivelsen undertecknad av honom men förblir likväl anonym. Skall det vara så svårt att ta in?
3. Anonymiteten påverkar på intet sett hur "skyndsamt" handläggningen av ett tillsynsärende sker i en kommun. Det kan du läsa på om i plan- och bygglagen och den förvaltningsrättsliga litteraturen på området om du tvivlar på mina ord. Jag borde ju kunna det här litet båttre än du själv, eller hur?
4. Det är absolut ingen chans att något sopas under mattan här, så du behöver inte alls oroa dig.

Har du fått tillräckligt svar på tal eller vill du veta något mer?
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 13:49.
Citera
2019-01-12, 13:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
[...]

Och jag förstår varför en del börjar vädra morgonluft och vill hoppa på tåget - men nu är det enligt mig för sent att hoppa på. Du har förstått min sons taktik alldeles rätt. Jag är glad för att han själv "sekretessbelagt" två viktiga skrivelser i ärendet. Det är lätt för oseriösa personer från till exempel FB att sabotera arbetet.

Vad yrar du om "försent att hoppa på"? Jag har inget intresse av att hoppa på någonting. Det viktiga är att Nujens ställs till svars för skattebrott, och ju förr desto bättre. Din son kan likaväl ha skickat kakrecept och säga sig ha sekretessbelagt dem.
Citera
2019-01-12, 13:55
Medlem
Citat:
Vad yrar du om "försent att hoppa på"? Jag har inget intresse av att hoppa på någonting. Det viktiga är att Nujens ställs till svars för skattebrott, och ju förr desto bättre. Din son kan likaväl ha skickat kakrecept och säga sig ha sekretessbelagt dem.

Jag yrar inte om någonting. Du och vallero har inte visat minsta intresse för det här ärendets utveckling sedan i somras - därför är du inte trovärdig när du nu plötsligt har så bråttom att hoppa på tåget och låtsas vara med om att ställa Nujens till svars. Du har snart haft ett helt år på dig att bidra med något i tråden - vad har du bidragit med ? Jo, ordnat mina och min sons kakrecept. Och det gjorde du ju så sent som igår kväll. Tack för det. Det är ju alltid något.

PS. Javisst är jag otrevlig. Det behövs ibland. Det lärde jag mig redan i slutet av 50-talet - som biträdande åklagare i rättssalen. DS.
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in