Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Artikeln i SvD tog mannen som utgångspunkt, i stället för föranledd, får jag väl skriva då.
Det var inte min mening att märka ord, Hannes. Det jag menar är bara, att vi inte får ge upp tilltron till våra rättsvårdande myndigheter bara för att enskilda myndighetspersoner ibland hanterar ärenden fel - eller inte alls. Alternativet är ju att enskilda individer eller grupper i samhället själva skipar rättvisa, vilket inte alls tilltalar mig.
Jag var gotlänning i nästan 20 år och fick se hur samhällsfunktionerna på ön utarmades mer och mer av en ny verklighet. Plötsligt gick det till exempel inte längre att få en läkar- eller tandläkartid eftersom hundratals flyktingfamiljer och lika många ensamkommande asylsökande enligt uppgift stod före i kön. Plötsligt hjälpte det inte att anmäla inbrott på min gård på landet, eftersom polisen hade fullt sjå med alla nya våldsbrott som begicks i Visby. Och när ett tiotal asylsökande så kallade "ungdomar" (både kvinnor och män) rånade en butik i Visby, uppmanades vi gotlandsbor av ansvarigt polisbefäl att ha misskund - "vi måste förstå varifrån de kommer", sade han i en intervju i Hela Gotland. När jag och min familj till slut blev hotade mer eller mindre till livet, valde vi att slutgiltigt lämna ön.
Gotland har den högsta kommunalskatten i landet och kommunen, eller "regionen" som man kallar sig, går med hundratals miljoner kronor i förlust varje år. Av knappt 60 000 invånare består en majoritet av icke förvärvsarbetande: barn, pensionärer, funktionsnedsatta, vårdtagare och bidragstagare. På senare år har en rätt stor grupp asylsökande och tiggare ytterligare tärt på den kommunala kassan. Det är väl mot den bakgrunden inte så underligt om man blir upprörd över familjen Nujens aktiviteter i Tingstäde - även sedan man lämnat ön. Min fru gillar det inte alls, varför jag nu måste sluta. Jag tröstar mig med att det fortfarande går mycket bra att bada här, det är nästan 20 grader i vattnet (nåja i varje fall 17-18).