2019-01-13, 14:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ekvilibrium myntades väl en par tre tusen år sedan. Feminism har någon släng på nacken..

När feminister hävdar din tillhörighet till deras unga ideologi baserat på att du tillskriver dig jakande till jämlikhet är en våldtäkt på förnuft

Jag kan inte stå bakom att jag är emot jämställdhet. Jag anser att människan ska vara en fri individ, det ena könet är inte per automatik värt mer än det andra, det ena könet bestämmer inte över det andra som allmän praxis, varje individ ska stå lika inför lagen.

Detta ruckar jag inte på. Oavsett vad feministerna hävdar.
Citera
2019-01-13, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag kan inte stå bakom att jag är emot jämställdhet. Jag anser att människan ska vara en fri individ, det ena könet är inte per automatik värt mer än det andra, det ena könet bestämmer inte över det andra som allmän praxis, varje individ ska stå lika inför lagen.

Du bjäbbar mot ett dövt träd..

Jag håller med.
Citera
2019-01-13, 14:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Sverige ligger bland toppen vad gäller nativitet i Europa, 1,8 barn per kvinna medan talet ligger kring 1,6 i hela europa. Det globala genomsnittet ligger på 2,5 barn.

För att befolkningsmängden inte ska sjunka helt utan invandring måste talet ligga på 2,1 i Sverige. En något lägre siffra under några decennier i ett land med invandring är inte ett allvarligt samhällsproblem.

Jag skryter inte om min goda överblick men jag antar att samhällsplanerare håller ett öga på frågan och har bättre tillgång till information än genomsnittlig flashbacksmedlem.
Och vilka är det som föder barn med hyggligt stor överrepresentation i Sverige just nu?
Finland som inte har samma invandring är nere på 1,58 barn per kvinna.
Det kunde vara vår siffra också beroende på hur man räknar svenskarna.
Citera
2019-01-13, 14:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Oomkullrunkelig inställning.
Jag backar detta till 100%
Citera
2019-01-13, 14:43
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Den faktor som påverkar barnafödande mest är preventivmedel. Sverige ligger inte mycket under det globala genomsnittet faktiskt. Nativiteten har sjunkit drastiskt i hela världen. Det är meningslöst att jämföra med fattiga, outvecklade områden på landsbygden där man inte ens känner till preventivmedel, ännu.

Jag tvivlar starkt på att nativiten i Sverige verkligen är för låg för tillfället för en bra samhällsutveckling men jag har inte tid på att gå in på det just nu.
Det här har du helt rätt i. Det går dock att titta på mer jämförbara länder/befolkningar och se att det inte riktigt stämmer, att kvinnor föder färre barn i mindre jämställda länder än Sverige.

Men som sagt så finns det många tänkbara faktorer och troligen samverkar flera varav frånvarande fäder säkerligen påverkar - jag kan dock inte se den faktorn som primär orsak, när jag kollar ut i den stora vida världen som lekman.
Citera
2019-01-13, 14:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Säger feminismen verkligen emot dig på dessa punkter?
Dina påståenden funkar ju för både moderater och vänstern.
Citera
2019-01-13, 15:01
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men så låt kvinnor fortsätta snylta genom att ta hand om barnen då. Om du nu inte vill göra något åt det.

Du vill väl bara gnälla antar jag.

Lustigt förresten att du tänker att män inte kan ta hjand om sina barn utan kvoterad föräldraförsäkring. Kan inte män vara hemma utan att det är hela nationens privata problem? Varför ska skattebatalarna bekosta mäns omhändertagande av barn?
Ja, om de vill det så men nu sätter du ord som "snylta" i munnen på mig. Du får nog lära dig att se på män som individer istället för ett homogent kollektiv, det blir en aning lättare att hålla reda på vem som sagt vad då... i ett diskussionsforum.

Du verkar förstå mina tankar väldigt dåligt. Jag förespråkar inte en kvoterad föräldraförsäkring överhuvudtaget utan anser att ansvaret vilar på vardera unik familjekonstellation.

Blev det för mycket individualism kanske? Du ska allt se att du klarar av att stå på egna ben du också... utan att beklaga dig över varken lag A eller lag B, eller för den delen utan att tänka så polariserat överhuvudtaget.

Jag köper inte ditt könskrig precis som att jag inte köper Merapis dito. När komplexa frågor på det närmaste individnivån vi kan komma (familjerelationer) börjar hanteras så simpelt att man delar in hela världen i två homogena som strider mot varandra samt hanterar därefter, så tenderar folk att lida som resultat.

Det kan inte vara så svårt att se hur lösningen/vägen framåt ligger i ett bättre samarbete mellan kvinnor och män. Och behöver du statens hjälp för att skapa ett sådant samarbete så kanske du borde se över din allmänna kompetens i ämnesfrågan, för vi är rätt så många som klarar av det här helt galant (en rungande majoritet faktiskt...).

Aja, vill du inte diskutera djupare än såhär så sätter jag mig istället och observerar hur du trampar vatten i det där könskriget du för. Lycka till med det. Det är säkert otroligt berikande med "Ah'men'ni'rå"-diskussioner men vi siktar inte riktigt på att berika samma saker hos oss varandra, du och jag.
Citera
2019-01-13, 15:15
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Kan du inte bjuda in damen att delta?
Vad som behövs in här är kvinnor som inte är vänster+såssar och som gillar traditionella värderingar och inte ser ett problem med att jämställdhet och traditionella värderingar agerar sida vid sida.
Haha, det hade varit kul! Ska försöka få henne över till den mörka sidan. Hon anser bland annat att kvinnor som har varit föräldraledig bör arbeta längre - så de får en rimligare pension och då hon ser det som ett privilegie. På egna ben ska man stå, man är sin egen lyckas smed och så vidare. Sedan finns det givetvis individer som behöver hjälp... att det dock skulle handla om så många kvinnor att hela det kvinnliga kollektivet behöver få stödhjul... köper varken jag eller hon.

Sedan kan såklart samhällssystemen i sig formas bättre för föräldrar liksom arbetsmarknaden, den dimensionen berörs dock inte av exempelvis kvotering (ingenting blir bättre utan man delar istället mer jämt på det dåliga, mot majoritetens vilja kan även tilläggas).
Citera
2019-01-13, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Där lyckades du verkligen med att göra din position meningslös. Grattis.

Hur ska vi göra kvinnor förmögna att komma ikapp männen ekonomiskt? - tordes den naturliga följdfrågan bli. Observera att det ska ske genom egen förmåga och utan statens kryckor. Observera även att jag tror att kvinnor klarar det här utan problem... till skillnad från, ja, det feministiska etablissemanget och det folkliga kompaniet av samma sort.
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Ja, om de vill det så men nu sätter du ord som "snylta" i munnen på mig. Du får nog lära dig att se på män som individer istället för ett homogent kollektiv, det blir en aning lättare att hålla reda på vem som sagt vad då... i ett diskussionsforum.

Du verkar förstå mina tankar väldigt dåligt. Jag förespråkar inte en kvoterad föräldraförsäkring överhuvudtaget utan anser att ansvaret vilar på vardera unik familjekonstellation.

Blev det för mycket individualism kanske? Du ska allt se att du klarar av att stå på egna ben du också... utan att beklaga dig över varken lag A eller lag B, eller för den delen utan att tänka så polariserat överhuvudtaget.

Jag köper inte ditt könskrig precis som att jag inte köper Merapis dito. När komplexa frågor på det närmaste individnivån vi kan komma (familjerelationer) börjar hanteras så simpelt att man delar in hela världen i två homogena som strider mot varandra samt hanterar därefter, så tenderar folk att lida som resultat.

Det kan inte vara så svårt att se hur lösningen/vägen framåt ligger i ett bättre samarbete mellan kvinnor och män. Och behöver du statens hjälp för att skapa ett sådant samarbete så kanske du borde se över din allmänna kompetens i ämnesfrågan, för vi är rätt så många som klarar av det här helt galant (en rungande majoritet faktiskt...).

Aja, vill du inte diskutera djupare än såhär så sätter jag mig istället och observerar hur du trampar vatten i det där könskriget du för. Lycka till med det. Det är säkert otroligt berikande med "Ah'men'ni'rå"-diskussioner men vi siktar inte riktigt på att berika samma saker hos oss varandra, du och jag.
Du frågade hur vi ska göra kvinnor förmögna att komma ikapp ekonomiskt och utan statens krycka.

När du fick svar på det, att män tar över ansvaret för barn, börjar du prata om först kvoterad föräldraförsäkring och nu att ansvaret vilar på familjekonstellationen. .
Har jag sagt att män, eller jag (?) behöver staten för att ta hand om sina barn så att kvinnorna kommer ikapp ekonomiskt?

Hur läser du egentligen?
Citera
2019-01-13, 15:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Säger feminismen verkligen emot dig på dessa punkter?
Dina påståenden funkar ju för både moderater och vänstern.
Nej, vänstern har inget med frihet och individer att göra och det vet du också.
Citera
2019-01-13, 15:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du frågade hur vi ska göra kvinnor förmögna att komma ikapp ekonomiskt och utan statens krycka.

När du fick svar på det, att män tar över ansvaret för barn, börjar du prata om först kvoterad föräldraförsäkring och nu att ansvaret vilar på familjekonstellationen. .
Har jag sagt att män, eller jag (?) behöver staten för att ta hand om sina barn så att kvinnorna kommer ikapp ekonomiskt?

Hur läser du egentligen?
Javisst, det duger ju utmärkt att mannen kompenserar sin hustru med pensionsinbetalningar och de pengar hon förlorar på att ta hand om barnen.

Då blir det plötsligt jämställt i familjen.
Citera
2019-01-13, 15:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, vänstern har inget med frihet och individer att göra och det vet du också.
Inte enligt min syn.
Du kastar halmgubbar.

Vänstern är inte stalinister i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in