2019-01-09, 13:02
Medlem
JustZlatans avatar
Eller så skiter man i brödform och använder en stekgryta istället?

Hoppsan, fel tråd men frågan passar här iaf.
Citera
2019-01-10, 00:21
Medlem
JustZlatans avatar
Beställde en 4,2 liters emaljerad gjutjärnsgryta. Nu jävlar blir det surdegsbröd!
Citera
2019-01-12, 21:42
Medlem
1.1s avatar
Blir det skillnad på brödet om man gör surdegstarten på råg- och vetemjöl eller enbart vetemjöl?
Citera
2020-05-30, 11:37
Medlem
Gjorde ciabatta idag efter detta recept: http://paindemartin.blogspot.com/200...etesurdeg.html

Blev väldigt bra. Följde receptet förutom att jag använde rågsurdeg istället.

https://ibb.co/NmxVPRb
Citera
2020-08-03, 05:12
Medlem
Varför har denna deg blivit så populär de senaste 10 åren? Det är omöjligt att köpa en smörgås på stan som inte är gjord på surdeg.
Citera
2020-08-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horowitzstein
Varför har denna deg blivit så populär de senaste 10 åren? Det är omöjligt att köpa en smörgås på stan som inte är gjord på surdeg.

Roligt .

Kolla kolla, surdegsbaguetter av siktat ölandsvetemjöl och emmer (typ stenålders-) fullkornsmjöl

https://www.bildtagg.se/bild/uiswyeonnjk4yqm2102f1dc'
Citera
2020-09-25, 19:03
Medlem
Stiefels avatar
Är det någon som har ett bra recept på surdegsbröd som innehåller porter eller stout?
Citera
2020-10-02, 04:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiefel
Är det någon som har ett bra recept på surdegsbröd som innehåller porter eller stout?
Intressant. Hur gick det?

Jag bakade en gång med tjeckisk Budweiser. Jag bytte ut all vätska med öl. Jag blev förvånad över att brödet knappt smakade öl. Men sedan insåg jag att bakningen av brödet upp till innertemperatur av närmare 100 grader förstås påverkar ölet till oigenkännlighet. I mitt fall kunde jag alltså nästan inte smaka det. Brödet i sig blev helt ok.

Porter eller stout låter som en bättre idé.

Ölet innehåller ju socker och andra lösta socker arter vilket eventuellt kan sänka jästiden. Men det var inget jag noterade.
Citera
2020-10-02, 04:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horowitzstein
Surdeg har ju trendat i 1000-tals år som en bagare uttryckte det.

Men jag håller med om att det där går säkert i vågor.

Folk har något vaknat ur sin katatoniska dvala och ledsnat på den svampiga industrilimpan i plastpåse. Jag har bakat en del själv och det är skrämmande mycket skit som erbjuds i mataffären. Och varför så många sorter? Satsa på färre sorter så blir det Mycket lättare att erbjuda kvalitet och färskhet.
Citera
2020-10-02, 04:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Blir det skillnad på brödet om man gör surdegstarten på råg- och vetemjöl eller enbart vetemjöl?
Ja det blir det. För min del kom jag kommit fram till att grund gjord på rågmjöl (alltid fullkorn i Sverige) gav mer jäskraft och var lättare att underhålla/mata än en gjord på vetemjöl (alltid siktat i Sverige.)

Men allt funkar. Blandningar också. Men kör på samma sorts blandning eller mjöl till grunden hela tiden så att du lär dig hur din grund funkar. Och att ekologiskt mjöl funkar bättre har du säkert hört...jag vet faktiskt inte då jag nästan uteslutande använder ekologiskt mjöl.
Citera
2020-10-02, 05:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Beställde en 4,2 liters emaljerad gjutjärnsgryta. Nu jävlar blir det surdegsbröd!
Hur gick det?

Jag har aldrig införskaffat en sådan gryta. De verkar så otympliga och dödligt varma :-) Men de är populära och resultaten ser mycket bra ut av döma av diverse YouTube-klipp.
Citera
2020-10-17, 14:44
Medlem
Stiefels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Hur gick det?

Jag bakade en gång med tjeckisk Budweiser. Jag bytte ut all vätska med öl. Jag blev förvånad över att brödet knappt smakade öl. Men sedan insåg jag att bakningen av brödet upp till innertemperatur av närmare 100 grader förstås påverkar ölet till oigenkännlighet. I mitt fall kunde jag alltså nästan inte smaka det. Brödet i sig blev helt ok.

Porter eller stout låter som en bättre idé.

Ölet innehåller ju socker och andra lösta socker arter vilket eventuellt kan sänka jästiden. Men det var inget jag noterade.

Använde en porter och tycker att det blev väldigt bra. Mjukt och fluffigt inuti, och hård skorpa utanpå.
Kass bild, men det är åtminstone en bild.
http://www.bilddump.se/bilder/202010...:3a27:a448.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in