2018-10-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Blir det olika jästkulturer på olika sorters surdeg eller normaliseras de allihopa ungefär över tid?

Vet inte vad du menar med normaliserar, men jästbakterierna är säkerligen samma, de styrs av miljön i ditt kök. Men en vetesurdeg är segare och gjord på vete medan rågsuren är mer grötig (inget gluten), precis som om du gör en vanlig vetedeg eller rågdeg.
Citera
2018-10-16, 20:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Vet inte vad du menar med normaliserar, men jästbakterierna är säkerligen samma, de styrs av miljön i ditt kök. Men en vetesurdeg är segare och gjord på vete medan rågsuren är mer grötig (inget gluten), precis som om du gör en vanlig vetedeg eller rågdeg.
Det är ju alla möjliga jästsporer i luften så det är väl inte konstigt att förvänta sig att vissa jästsvampar fungerar bättre i vete och andra i råg?
Citera
2018-10-18, 22:24
Medlem
Citat:
Det är ju alla möjliga jästsporer i luften så det är väl inte konstigt att förvänta sig att vissa jästsvampar fungerar bättre i vete och andra i råg?

jag är ingen kemiexpert men jag tror att det är mjölksyrebakterier som gör att det smakar på ena eller andra sättet, inte jästbakterierna

råg och vete smakar helt olika så det blir såklart inte samma om du gör bröd på det ena eller andra
Citera
2018-10-19, 10:15
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
jag är ingen kemiexpert men jag tror att det är mjölksyrebakterier som gör att det smakar på ena eller andra sättet, inte jästbakterierna

råg och vete smakar helt olika så det blir såklart inte samma om du gör bröd på det ena eller andra

Japp, mjölksyrabakterierna är väl de som står för syrningen. En surdeg tenderar att innehålla en salig blandning av olika mjölksyrabakterier och jästsvampar. Har man en surdeg som man matar upp och återanvänder under en längre tid, tenderar den få ett mer repeterbart resultat, då de olika kulturerna uppnår någon slags balans.

I boken "Surdeg" av Ingela Marklinder finns mycket att läsa om typiska surdegskulturer i olika länder och även hur man idag isolerar och odlar upp specifika sammansättningar för bagerier.
Man skiljer på homofermentativa och heterofermentativa mjölksyrakulturer, där den förstnämnda producerar just bara mjölksyra (Lactobacillus Plantarum). Använder man en sådan kultur jäser degen inte alls, utan blir bara sur. Heterfermentativa producerar också ättiksyra och koldioxid (vilket är det som göra att degen jäser).

Som privatperson har man naturligvis inte möjlighet att styra vilka kulturer som frodas i sin surdeg, men det är också lite av charmen, tycker jag.
Citera
2018-11-04, 13:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det går bra att göra surdeg på grahamsmjöl.
Bara att sköta den likadant som en rågsurdeg, jäsvilligheten är lägre på min grahamssurdeg jämfört med rågsurdegen, men den funkar.
Jag har en surdeg på grahamsmjöl, hur ofta behöver jag mata den om jag ställer in den i kylskåpet? Överlever den länge som med råg?
Citera
2018-11-04, 16:30
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Jag har en surdeg på grahamsmjöl, hur ofta behöver jag mata den om jag ställer in den i kylskåpet? Överlever den länge som med råg?
Det gör den, bara att lukta på surdegen och blir doften för stark och obehaglig får du hälla ut och mata på nytt tills den luktar fräscht och aptitligt.
Brukar friska upp surdegarna ca 1 gång i veckan.
Citera
2018-11-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det gör den, bara att lukta på surdegen och blir doften för stark och obehaglig får du hälla ut och mata på nytt tills den luktar fräscht och aptitligt.
Brukar friska upp surdegarna ca 1 gång i veckan.

yes, det blir bra

men det går bra att vara slöare, jag har haft min i 7 år och ibland glömmer jag den 3 eller till och med 4 veckor.... då är den sur och skiktad (luktar lite bensin).... men man skrapar ut allt ur burken så det bara är lite klet kvar.... det räcker fint som grund för att mata på med mjöl och vatten

jag tror den enda risken är mögel, för det kan bildas på kanterna i burken då och då

tror också man ska vara lite försiktigt med billigt industrimjöl för jag tror det kan innehålla bekämpningsmedel av olika slag som inte är bra för din kultur.... men det är spekulation, jag kör med ekomjöl
Citera
2018-11-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast

I boken "Surdeg" av Ingela Marklinder finns mycket att läsa om typiska surdegskulturer i olika länder och även hur man idag isolerar och odlar upp specifika sammansättningar för bagerier.
Man skiljer på homofermentativa och heterofermentativa mjölksyrakulturer, där den förstnämnda producerar just bara mjölksyra (Lactobacillus Plantarum). Använder man en sådan kultur jäser degen inte alls, utan blir bara sur. Heterfermentativa producerar också ättiksyra och koldioxid (vilket är det som göra att degen jäser).
.

ah, tack för boktips.... ställde mig genast i kö på sthlm stadsbilbioteks enda exemplar
Citera
2018-11-08, 22:31
Medlem
StigAllans avatar
Kör också med ekomjöl stenmalet.
Har bara råkat ut för mögel en gång på kanten till min vetesurdeg.
Kan ha varit en fluga av mindre sort sort som blivit ihjälklämd?
Men med bortskrap av möglet lever min surdeg vidare.
Citera
2018-12-16, 13:59
Bannlyst
Varför blir degjäveln så jävla klibbig för? Andra degen som jag slänger i papperskorgen. Helvetes jävla skitdeg. Tar en evighet att skapa en starter och kostamt och lätt att misslyckas. Skit alltihopa.
Citera
2018-12-27, 08:19
Medlem
StigAllans avatar
Investera i en degskrapa och mjöla bakytan innan du skrapar ner degen.
Då kan du handskas med alla möjliga kletigheter när du skyfflar runt degen med mjöl och skrapa!
Citera
2019-01-01, 07:37
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte prova det här med surdeg. Om jag har förstått det rätt behövs det ingen köpt surdegsjäst? En äkta surdeg är bara vatten, rågmjöl och vetemjöl som får stå i några dygn. Har jag förstått det rätt då?

Och vad betyder mata surdegen?
Senast redigerad av JustZlatan 2019-01-01 kl. 07:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in