Citat:
Ursprungligen postat av
Handke
jag är ingen kemiexpert men jag tror att det är mjölksyrebakterier som gör att det smakar på ena eller andra sättet, inte jästbakterierna
råg och vete smakar helt olika så det blir såklart inte samma om du gör bröd på det ena eller andra
Japp, mjölksyrabakterierna är väl de som står för syrningen. En surdeg tenderar att innehålla en salig blandning av olika mjölksyrabakterier och jästsvampar. Har man en surdeg som man matar upp och återanvänder under en längre tid, tenderar den få ett mer repeterbart resultat, då de olika kulturerna uppnår någon slags balans.
I boken "Surdeg" av Ingela Marklinder finns mycket att läsa om typiska surdegskulturer i olika länder och även hur man idag isolerar och odlar upp specifika sammansättningar för bagerier.
Man skiljer på homofermentativa och heterofermentativa mjölksyrakulturer, där den förstnämnda producerar just bara mjölksyra (Lactobacillus Plantarum). Använder man en sådan kultur jäser degen inte alls, utan blir bara sur. Heterfermentativa producerar också ättiksyra och koldioxid (vilket är det som göra att degen jäser).
Som privatperson har man naturligvis inte möjlighet att styra vilka kulturer som frodas i sin surdeg, men det är också lite av charmen, tycker jag.