2020-11-24, 12:00
Medlem
naturvardsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Jag vann!
Jähä!

Grattis! Och tack för recepten, har länge funderat på att prova mig på surdeg men aldrig riktigt vågat mig på det. Men nu ska det bli annat, är ledig i några dagar och ska se experimentera lite!
Citera
2020-11-30, 22:32
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Beställde en 4,2 liters emaljerad gjutjärnsgryta. Nu jävlar blir det surdegsbröd!
kan rekommendera lergryta också. blir goda fina brön.
Citera
2020-12-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Blir det skillnad på brödet om man gör surdegstarten på råg- och vetemjöl eller enbart vetemjöl?

Nej.

Om du har 100g rågsur eller vetesur kvittar, det som avgör vilket bröd du får är den totala mängden av olika mjölsorter. (100g rågsur + 900g vete är såklart inte samma som 100g vetesur + 900 vete)

Jäser du brödet kallt (i kylskåp) får du ett surare bröd, jäser du varmt (då det går snabbt) kan du få ett bröd med mkt mild surdegskaraktär... tror det beror på att ättikssyra bildas mer i kyla och (mildare) mjölksyra mer när jäser varmare, men inte 100% på att det är förklaringen.

*

Men om du inte frågar om brödet utan själva surdegen, så är det, som ngn annan skrev, mer liv i rågmjöl... jag tar alltid i lite vetemjöl för att det är lättare att se när den reser sig... en bra rågsur reser sig också (blir som choklasmousse typ) men en halvdan rågsur blir bara sur och ser typ likadan ut.
Citera
2021-01-04, 13:47
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturvardsverket
Grattis! Och tack för recepten, har länge funderat på att prova mig på surdeg men aldrig riktigt vågat mig på det. Men nu ska det bli annat, är ledig i några dagar och ska se experimentera lite!

Hur har det gått?
Citera
2021-01-08, 01:59
Medlem
naturvardsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Hur har det gått?

Haft lite strul med trasig ugn osv så har inte kunnat bakat något!
Ska förhoppningsvis fixas till nästa vecka )
Citera
2021-06-15, 14:40
Medlem
Har gjort en surdegsstart som är färdig nu

Den gjordes på 100g vetemjöl + 100g vatten

Hur gör jag för att baka med den nu? Jag vill bara använda vetemjöl, inget annat, inga andra mjölsorter, ingen annan jäst

Kan jag bara blanda i skiten i 3-4 gånger så mycket vetemjöl och låta det stå till imorgon och sen köra in fanskapet i ugnen tro?
Citera
2022-01-25, 12:33
Medlem
StudiumValors avatar
Frågor om surdegsbakning

1. Om man tar (nästan) vilket recept som helst för brödbakning och ersätter bakpulver eller jäst med samma gram surdegsgrund, blir jäsningsresultatet ungefär detsamma? Eller hur mycket surdegsgrund lirar lika mot bakpulver/jäst? Eller är det omöjligt/riskabelt (omjöligt) att göra det bytet?
2. I de flesta recept för surdeg skall man (väl?) först låta degen jäsa i 6-8 timmar i en bunke och ta upp degen och flytta den till en jäskorg i 1-2 tim - varför inte låta den vara kvar om det inte står att den under bytet av kärl skall knådas igen?
3. Vad är ert enklaste och godaste surdegsrecept?
4. har ni något gott recept på ett utländskt matbröd som är lite speciellt?
----------------------------------------------------------------------------------------
Bifogar själv ett recept på en fransk bastard; balndning av ett matbröd och en kaka.
har inte bakat den ännu, men det blir nog i morgon.
Ingredienser
1 citron, zest från
1 apelsin, zest från
1 tsk anis
1 tsk kummin
1 ingefära, liten bit
1 kanelstång
0,5 muskot
204 g grädde
450 g kastanjehonung
6 ägg
40 g mörkt muscovadosocker
300 g stenmalet rågmjöl
150 g stenmalet vetemjöl
20 g bakpulver
Gör så här
Krossa alla kryddor i en mortel och värm upp kryddblandningen tillsammans med grädden, kastanjehonungen och zesten från citronen och apelsinen till 50 grader i en kastrull på låg värme. Rör kontinuerligt.
Vispa ägg och socker tillsammans lite fluffigt.
Sikta rågmjöl, bakpulver och vetemjöl över ett bakplåtspapper för att få bort klumpar.
Sila den kryddade grädden över ägg- och sockerblandningen och blanda.
Häll över mjölblandningen och rör med en slickepot tills smeten är slät.
Häll smeten i en avlång kakform klädd med bakplåtspapper.
Baka på 220 grader de första 20 minuterna och sänk sedan ugnen till 175 grader och baka ytterligare 45 minuter.
Citera
2022-03-29, 14:31
Medlem
Surdeg!

Bästa surdegs starten är lika delar vatten och rågsikt? Eller?
Citera
2022-04-03, 15:06
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simariel
Bästa surdegs starten är lika delar vatten och rågsikt? Eller?

Bäst och bäst, det är väl en smaksak, men det är väldigt enkelt att få igång en surdeg på grovmalen rågmjöl.
Citera
2022-04-12, 20:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Om man tar (nästan) vilket recept som helst för brödbakning och ersätter bakpulver eller jäst med samma gram surdegsgrund, blir jäsningsresultatet ungefär detsamma? Eller hur mycket surdegsgrund lirar lika mot bakpulver/jäst? Eller är det omöjligt/riskabelt (omjöligt) att göra det bytet?

3. Vad är ert enklaste och godaste surdegsrecept?

1. Hyfsat säker på att det inte alls går att byta 1:1 surdeg-jäst.

3. Enklaste jag vet, som vi här hemma gör 2-3 gånger i veckan, är grundreceptet från Martins (Pain de Martin) bok "Bröd och Pizza" (säkert från hans tidigare surdegsbok också), en aning justerat för enkelhet.
  1. Blanda 50g surdegsgrund med 75g vetemjöl och 75g vatten.
  2. Låt "fördegen" vila i ca 8-10 timmar under lock eller plastfolie (varje "vila" är under lock/plast).
  3. Häll över 50g av degen tillbaks i surdegsgrunden så att du nu har 150g kvar.
  4. Blanda i 425g vetemjöl special, 10g salt och 275g vatten.
  5. Låt vila i 30-60 min.
  6. Vik degen i skålen. Låt vila ytterligare 30 min, vik igen, vila 30-60 min igen (det gör absolut inget om den blir stående 2-3 timmar).
  7. Ta upp degen på bakbord/bänk och platta ut den till ca 2-3 cm tjocklek, vik den "över sig själv" från alla sidor så den blir tjock och fluffig.
  8. Dela upp i valfritt antal bitar och forma bröd, blir ca 3 baguetter eller 10 "frallor". Värm upp ugnen lite så den blir ljummen, ca 30-40°C och stäng av och ställ in plåten med en handduk över.
  9. Låt jäsa i ugnen i 2-3 timmar.
  10. Ta ut plåten och slå igång ugnen på 225-250 grader. Grädda i 10-12 minuter.
Citera
2022-04-13, 10:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
1. Hyfsat säker på att det inte alls går att byta 1:1 surdeg-jäst.

3. Enklaste jag vet, som vi här hemma gör 2-3 gånger i veckan, är grundreceptet från Martins (Pain de Martin) bok "Bröd och Pizza" (säkert från hans tidigare surdegsbok också), en aning justerat för enkelhet.
  1. Blanda 50g surdegsgrund med 75g vetemjöl och 75g vatten.
  2. Låt "fördegen" vila i ca 8-10 timmar under lock eller plastfolie (varje "vila" är under lock/plast).
  3. Häll över 50g av degen tillbaks i surdegsgrunden så att du nu har 150g kvar.
  4. Blanda i 425g vetemjöl special, 10g salt och 275g vatten.
  5. Låt vila i 30-60 min.
  6. Vik degen i skålen. Låt vila ytterligare 30 min, vik igen, vila 30-60 min igen (det gör absolut inget om den blir stående 2-3 timmar).
  7. Ta upp degen på bakbord/bänk och platta ut den till ca 2-3 cm tjocklek, vik den "över sig själv" från alla sidor så den blir tjock och fluffig.
  8. Dela upp i valfritt antal bitar och forma bröd, blir ca 3 baguetter eller 10 "frallor". Värm upp ugnen lite så den blir ljummen, ca 30-40°C och stäng av och ställ in plåten med en handduk över.
  9. Låt jäsa i ugnen i 2-3 timmar.
  10. Ta ut plåten och slå igång ugnen på 225-250 grader. Grädda i 10-12 minuter.
Tack!
Jag är kass på surdeg.
Får väl skylla på att det är/har varit kallt hemma även om det är orken att vara noga som saknas.
Får göra en ny satsning nu med ditt recept.
Har några böcker av honom.
Tack!
Citera
2022-04-13, 13:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Tack!
Jag är kass på surdeg.
Får väl skylla på att det är/har varit kallt hemma även om det är orken att vara noga som saknas.
Får göra en ny satsning nu med ditt recept.
Har några böcker av honom.
Tack!

Är det kallt får du bara vänta lite längre. Det tråkigaste tycker jag är att man "måste" vika degen titt som tätt. Har inte testat att bara blanda ihop och låta den stå över dagen och sen forma bröden men det går säkert också helt okej... Jag är hemma nu för tiden så det är inget problem att vika deg hela förmiddagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in