2019-01-08, 02:32
Medlem
develis avatar
10 April -Stehlitz var som sagt först ut med att det var planerat sen hösten. En signifikant uppgift, ny via pressträffen.
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.
Citat:
Vad syftar du på? Att det i brevet stod att Hanna och Oskar hade planerat detta sedan i höstas? För den uppgiften har jag hört från två olika som känner släktingarna väl. Har nån berättat något annat för dig?
Pappren är tre till antal:
- ett avskeds/förklaringsbrev
- ett dokument som innehåller mer praktisk information till dom efterlevande anhöriga
- ett testamente (dataskrivet)

Pressträffen nämner bara om "bläck på pappren" och ordet "tryckt" - bläck kan vara både kulspetspenna och bläckpatron, ordval tryckt likaså. Ordet utskrift förekommer inte.

"Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har varit vilseledd till att skriva på och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på pappren är tryckt innan dom vuxna har skrivit under sina namnteckningar, det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand."

Var brevet handskrivet? Stehlitz nämner att brevet var kort, innehöll informationen om planering sen hösten, att H skrivit det för hand:
Citat:
Båda föräldrarna hade skrivit undet brevet med sina namnteckningar. Hanna hade skrivit brevet för hand. Som jag skrev tidigare var det kort så jag har ingen mer information att delge.
Citat:
Nej, det var bara Hanna och Oskar som skrev under avskedsbrevet. Enligt en familj som kände familjen nära var det Hanna som skrev avskedsbrevet för hand.
Citat:
Jag har fått det berättat för mig. Det stod ungefär det som polisen sa och att de hade planerat det sen i höstas. Det var ett kort brev. Sen stod det en sak till som jag har lovat att inte berätta.
Citera
2019-01-08, 02:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på att problemet låg i hemmet skulle "katastrofen" möjligen inträffat tidigare vid en tjänstledighet?
Vad jag däremot tog till mig som kan vara applicerbart även nu är en annan sak jag noggrant läste, det... var alla föräldrarnas berättelser om hur dom hanterade situationen med så sjuka barn och även barnens många frågor, kommer jag dö, hur blir det då, hinner jag få barn, blir dom lika sjuka osv.

En sak nästan samtliga föräldrar tog upp var vikten av att vara på jobbet! För att orka överleva. Barn är sjuka både dag som natt inte minst med högljudda mardrömmar eller smärtor.

Jobbet var frizonen för återhämtning/laddning av batterier och inte minst känslan av normalitet, där en trygg struktur fanns. Alla tankar om framtiden fick en nödvändig paus.

Har skrivit om det där med Lonnrot:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sistnämnda i en kaotisk tillvaro kan vara enda stället med normalitet. Struktur. Ordning.
... om det så bara handlar om tider; att gå till jobbet och gå hem.
Att komma från hemmet och fokusera på arbetet, skingra tankar.
Kan i andra hänseenden röra sig om ren flykt men kanske en nödvändig sådan om det inte sker under för lång tid, om man inte ber om hjälp, om man egentligen har ett stort behov av att få stöd men försöker lösa tingen själv.
Citat:
Har man samtidigt ett kravfullt jobb så blir det väl som att åka till nån krigszon på semester...
Varav det likaväl finns risker i att dränka sig i jobb och finns inte homeostas mellan Fritid-hem-arbete så lär det balla ur på sikt. Bränner ljuset i bägge ändar alltså.
Det behövs nog göras avkall på nåt område innan det ränner rätt i kaklet - eller som den här katastrofen så där tror jag ledighet hade behövts - men det lär inte vara tillräckligt om tänket är skevt.
Citera
2019-01-08, 02:56
Medlem
Citat:

Varav det likaväl finns risker i att dränka sig i jobb och finns inte homeostas mellan Fritid-hem-arbete så lär det balla ur på sikt. Bränner ljuset i bägge ändar alltså.
Det behövs nog göras avkall på nåt område innan det ränner rätt i kaklet - eller som den här katastrofen så där tror jag ledighet hade behövts - men det lär inte vara tillräckligt om tänket är skevt.

Den utflykt som gjordes i augusti verkar de som närvarade mått bara gott av. Agnes ville prova att gå tillbaka till skolan ...

HB föredrog ensamheten själv. Det är väl OK det också.
Citera
2019-01-08, 04:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför?

Hur vet du att H var drivande?
Hur vet du om H som jobbade, väntades tillbaka till jobbet som vanligt efter helgen och inte var psykiskt sjuk enligt polisen, var deprimerad?
Hur vet du att H styrde den betydligt mer extroverte doern O?
Hur vet du att H var den styrande i en familj där O haft mest kontakter med skolan, verkar ha sökt efter bot utomlands, omvittnat varit delaktig i fotbollsträning och avslutat pianospenliningarna för Moa?

Hur vet du att H som sannolikt mördats genom strypning/kvävning har lyckats driva sin mördare till detta?
Familicid orkestrerast och genomförs så gott som alltid av mannen, men du vet att detta Bjärreds fall har ”kvinnlig markör” - vilka tecken på detta ser du?
Orkestrera låter som om det vore med en taktpinne. Styra och driva är lika felaktigt - de är två som är eniga.
Däremot handlar fallet om att ta livet av sig förutom morden och det finns markörer i tråden att hon var deprimerad.
Självmordspakt i klass med Romeo och Julia likt yngre kan man hoppa över, men det är H som har koppling till Mind och självmordslinjen.
Hon är den som syns minst, drar sig troligen undan pga av ohälsa och att O syns mest ser jag snarare som den enkla faktorn att hon inte orkade; att han fick ta större ansvar. Chefen såg troligen varningssignaler då svar undviks, däremot kunde ingen förutse denna händelse.
Det är som sagt väldigt tyst kring henne, återhållsamhet kan i sig vara talande.
Beträffande O så kan han likaväl sett det som enda lösningen om hemsituationen var i kris, att han själv var deprimerad varav barnens sjukdom är en stark central faktor varav båda var övertygade hade en framtid inte värd att leva. Utan H hade han stått själv med allt.
Så ja, glittret - jag tror att du från början till slut har fel i din klappjakt på Bjärredsstryparen. Förresten är det mer troligt att barnen planerades kvävas med typ en kudde. Har hon skrivit brevet indikerar det aktiv i frågan - och oavsett så visar förundersökningens resultat att det är gemensamt, båda lika skyldiga och de fattade ett helt makabert beslut.
Vi ses väl i andra trådar såsom nu, såsom förr.
Senast redigerad av develi 2019-01-08 kl. 04:27.
Citera
2019-01-08, 06:20
Medlem
develis avatar
M har inte ME, så fort går det inte:
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Moa var inte sjuk i början av maj. Sk ME är ingen akutsjukdom. Personen som skriver ” Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk...” talar inte sanningen. Fråga läkare; ingen insjuknar i ME på några månader.
O har mördat alla. O har en stark släkt. Polisen tiger:
Citat:
Här har vi en man som ströp hela sin familj. Och eftersom han sen tog livet av sig kom undan rättvisan. En jurist.
Citat:
Du vet själv att Oskar gjorde allt detta och polisen har ingen skyldighet - tyvärr - att säga det. En tunn kvinna som Hanna kan inte strypa barn och framförallt var Hanna ingen mördare. Oskar har en stark släkt.
Citat:
Den dagen jag förstod att det var Moas familj som var i tidningarna så visste jag det var han. Det låter konstigt. Jag vet det men så var det. Inte ens Moas mormors ord övertygade mig om motsatsen
Polisen tiger. Är nog rädda för förtal:
Citat:
Nu när jag läser ditt inlägg igen så förstår jag polisens PK. Första meningen i ditt inlägg. Förtal? Ja då förstår jag att polisen inte helt öppet kunde säga som det var.
Citat:
Polisen hade kunnat säga som dom i o f s sagt att O och H har planerat detta gemensamt men det var pappan som ströp alla. Varför undviker man just det?
Citat:
att polisen på ett familjärt sätt, på ett fegt sätt pga konflikträdsla visavi dom anhöriga inte säger rakt ut att Oskar tagit livet av sin familj
Polisen är nog rädd, anhöriga vill nog inte det ska komma fram:
Citat:
Vad polisen är riktigt rädd för kan jag inte säkerligen veta. Men kan ana, gissa. Alla gissar här. Hoppas jag som inte är född i Sverige har samma rättigheter.
Kan vara så att Hannas och Oskars föräldrar inte vill att vissa saker kommer fram.
Citat:
Eftersom Oskar hängde sig och var sist. Och resten av familjen var strypta så förstår alla hur det ligger till. Varför inte säga som det är. Vad är polisen rädd för?
Från pianot, en källa att ösa information ur, till mer fokus på mörklagd pressträff:
Vart har du fått alla de här idéerna ifrån?
Polisen är nog riktigt rädd låter ju helt puckat.
Citera
2019-01-08, 07:55
Medlem
Lonnrots avatar
Ang. tjänstledighet.

Det Remark skriver stämmer förstås.

Jag har talat för tjl, men sanningen är lite mer komplex.

Det väsentliga är att frigöra sig från en viss typ av ansvar.

Frågan är väl om OH när han gick ner i tid frigjorde sig från närvaro på institutionen, men jobbade lika mycket ändå, fast hemma.

I så fall borde han gjort det omvända: gå mycket till jobbet men ha mindre ansvar (av krävande, praktiskt slag).
Citera
2019-01-08, 08:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag skrev nyss kort om det.
Det är inte allls dumt att ha ett jobb att gå till, men å ena sidan kan flickornas mående hindra tidpassning, och å andra så kan en universitetsinstitution vara tom på folk eftersom alla sitter och jobbar hemma eller bakom stängda dörrar.

Så saker är inte svarta o vita förstås

Men till substansen så är ju en neddragning av produktiv ambitionsnivå rörande intellektuellt arbete, utan att minska sociala kontakter och fasta tider, det behövliga för de flesta.

Jag misstänker att OH kanske gjorde tvärt om. Redan konferensen antyder ju det.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-08 kl. 08:48.
Citera
2019-01-08, 08:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Angående det här med hyllandet av Oskar så tänkte jag på det när jag såg en dokumentär om Göring an GW häromdagen. Han säger där att ofta har stött på när någon medlem av en familj har begått ett grovt brott och hur de närmaste anhöriga går in i ett tillstånd av total förnekelse och att det då med vanliga mänskliga och logiska mått mätt så blir det i någon mening fullkomligen obegripligt.

Det blir ganska förståeligt om man funderar på det. Jag själv har tre små barn och skulle, gud bevare mig, någon av dessa bli en mördare så vet jag att jag skulle ALDRIG tro på det. Även om jag såg med mina egna ögon där han stod med den blodiga kniven i handen så hade jag hittat en bortförklaring. Säkert helt logisk för mig men obegriplig för en utomstående.

Det är nog någon slags försvarsmekanism för att verkligheten är alltför smärtsam att ta in. Det kan man ge de anhöriga tycker jag, hur osmakligt det än förefaller. Vem vet kanske gubben, för att citera momssagan, tänker att Oskar har tagit med sig familjen till momslandet för att träffa farbror Sune och att de där lever lyckliga för evigt.

Vad som däremot är betydligt mer obegripligt är hur Oskar hyllas där på universitetet i Lund. Lär de inte ut etik på jurist utbildningen längre eller? De borde veta bättre och man kan ju bara hoppas att det upphör bums.

Jag känner för övrigt att det är dags att tacka för mig och att tacka alla övriga skribenter, ingen nämnd, ingen glömd. Den har tråden har, på gott och ont, varit fullkomligt trollbindande men jag känner som med många övriga verkar det som, att det är dags att knyta ihop säcken nu.

Allt gott, lev väl!

Det är ju lätt att få för sig att OH:s popularitet kan ha någonting att göra med hans självmord (— snarare än morden då). I så fall kanske hyllningarna blir lite mer begripliga.

Hade vi en central knapp att skruva på med vilken vi kunde reglera folks reaktioner från stort avstånd så sutte vi ju inte här.

Eh..

Annars kan jag ju också hålla med om att det vore olämpligt om fel (ansvariga) instanser exploaterar honom på fel sätt, och att man tyst godkänner sånt där.

Det gränsar ju i så fall till en form av självförhärligande. På flickornas bekostnad.

Det är ju inte Ted G*rdestad vi borde ha att göra med här utan en vuxen ansvarstagande förälder som kan sätta gränser och som kan försaka för att kunna klara av sin familj.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-08 kl. 08:45.
Citera
2019-01-08, 08:34
Medlem
Citat:

Från pianot, en källa att ösa information ur, till mer fokus på mörklagd pressträff:

Hahaha, ett piano av gigantiskt omfång med tanke på vad det inrymmer.
Att tro att polisen skulle undanhålla något är befängt, ett av världens mest rättssäkraste land (av 131).... tillåt mig tvivla stort.

Sedan kommer detta

"Polisen tiger. Är nog rädda för förtal"

Hihi
Citera
2019-01-08, 10:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ja du, den polis som har att hantera det största gängrelaterade våldet i landet är rädda för en äldre man, det låter ju väldigt sannolikt.

Fan vet om inte polisen skulle använda maffiaöverhuvudet H till att stävja våldsbrotten i Malmö med omnejd eftersom han tydligen styr allt i Skåne.
Citera
2019-01-08, 10:59
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Har någon av deras släkter virrighet, psykiska åkommor eller genetiska sjukdomar? Som gått i arv? Orimligt att två personer blir totalrubbade samtidigt.

Undra vad som fanns undangömt i deras bagage. Vad de utsatts för i sin barndom och tonår. Den tiden som är så viktig som formar en.

Kanske behandlade de sina barn på samma vis.
Citera
2019-01-08, 15:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hahaha, ett piano av gigantiskt omfång med tanke på vad det inrymmer.
Att tro att polisen skulle undanhålla något är befängt, ett av världens mest rättssäkraste land (av 131).... tillåt mig tvivla stort.
Sedan kommer detta

"Polisen tiger. Är nog rädda för förtal"

Hihi
Ja, det var allt väldigt vilken harig poliskår - "inte säger rakt ut" är ju rättsröta rent av:
Citat:
Jag håller med om att polisen visste nästan med en gång att det var en enda person som gjorde det. Men, trots det, är jag inte övertygad om att det hade gått till så här i ett annat land; att polisen på ett familjärt sätt, på ett fegt sätt pga konflikträdsla visavi dom anhöriga inte säger rakt ut att Oskar tagit livet av sin familj
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja du, den polis som har att hantera det största gängrelaterade våldet i landet är rädda för en äldre man, det låter ju väldigt sannolikt.

Fan vet om inte polisen skulle använda maffiaöverhuvudet H till att stävja våldsbrotten i Malmö med omnejd eftersom han tydligen styr allt i Skåne.
Jomen, det har både missan27 och solglittret sagt nu - polisen i Skåne är rädda av nån anledning via anhöriga. Därför säger de inte att O är trippelmördare på pressträffen.
De måtte ju vara väldigt rädda om de undanhåller och därmed förvanskar resultat av förundersökningen.

Edit.
Detta alltså:
Citat:
Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?
Citat:
Ja naturligtvis hölls PK för att minska alla frågor och naturligtvis vill inte polisen gå emot anhörigas önskan och få mer problem eller behöva lägga ner mer tid.
Kanske hot om förtal när man direkt pekar ut någon varken åtalad eller dömd person för att vara kapabel att handgripligen stryp- och kvävningsmörda.
Senast redigerad av develi 2019-01-08 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in