2019-01-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Scheele hade ju till stora delar korrekt information medan Elli09 har haft fel om varenda verifierbart uttalande hittills så jag vet inte varför du jämför dem överhuvudtaget.

Det förvånar mig dock inte att just du fortfarande tycker att Elli09 är trovärdig efter alla felaktigheter.

Scheele lämnade direktinformation han fick vid under en kort, begränsad tidsperiod som inte förändras över tid. Det var vad det var och bestående.
Scheeles information ifrågasattes hårt av vissa, varpå han checkade ut.

Ellie09 lämnade i många fall uppgifter som ofta bestod av dagsaktuell karaktär som förändrades över tid beroende av informationsinflöde allt eftersom som utredningen pågick och reaktioner/uppfattningar av den.

Det hen däremot sagt av mer historisk karaktär förändras inte. T.ex. om familjens deltagande i gemensamma fester, barnen mm. Allmän vetskap om kända familjerelationer, Os forskning mm.

Ellie09 har ifrågasatts hårt av vissa och under längre tid då hen varit kvar, men även dragit sig undan längre perioder.

Det finns både likheter och olikheter som jag ser det.
Citera
2019-01-04, 19:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Någon form av vrede och ilska hos föräldrarna måste funnits med som en mekanism som ledde utvecklingen i dödlig riktning. Jag tror att H var arg på O för att han fortsatte satsa på sin karriär. Som motdrag fortsatte hon också arbeta heltid och lät honom också ta möten med skola och skjutsa till pianofröken. Kanske H dragit stort lass hemma när barnen var små och under Agnes sjukdomstid till en början. Men det är Spekulationer!

Konstigt att O sökte professur samma höst som de bestämde att familjen skulle dö.

Ja säkert var det slitningar dem emellan. Ingen av oss kan leva ett liv i egentlig mening... Men egentligen skulle ju en av dem ha kunnat det om den andra tog hela ansvaret hemma. Som också sker ibland, jag kommer på flera fall som varit uppe här i tråden där mamman dragit hela lasset. Vilken som av föräldrarna kunde ha försörjt den andra och barnen. Men ingen av dem såg detta som alternativ tydligen.
Citera
2019-01-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Detta är bara en trådsanning som ni så fint kallar det.
Och jag har inte påstått att O hittade på mågon sjukdom.Och du kan inte heller vara så säker på att det var O som skrev mailet till pianolärarinnan.Du får läsa mina inlägg bakåt i tiden så kanske du får ihop det.
Hej Elli!
Jag gick nyligen in och läste dina gamla inlägg. Det jag sökte efter var vad du hade skrivit om Hannas cancer. Att den låg långt bak i tiden. När jag räknade på åren så skulle Hanna ha drabbats mellan sina två graviditeter. Alltså när Agnes var i tvåårsåldern och innan hon blev gravid med Moa. Stämmer det? Du har även bestämt hävdat att Hanna var helt frisk och inte drabbats av något återfall? Frågar det eftersom andra i tråden hävdat motsatsen.
Jag är absolut inte ute efter att ”sätta dit dig”.
Jag känner som så att Oskars anhöriga respektive Hannas har helt olika uppfattnngar och därmed helt olika sanningar.
Tror anhöriga på MEdiagnoserna? Får hela tiden en känsla av att du inte uppfattade Agnes och Moa som så sjuka? Inte sängliggande. Känsliga för ljud och ljus? Kan man ha det som enda och främsta symtom vid ME? Nog skulle man vilja veta hur denne skånske läkare och hela vårdteamet resonerat när dom kom fram till diagnoserna.
Polisens presskonferans framställdes ju som en kompromiss mellan polis och anhöriga om vad som skulle lämnas ut. Det blev en upprepning av tidigare info. Barnen hade ME och beslutet om att mörda Agnes och Moa togs gemensamt av föräldrarna. För mig går det inte ihop. Barnen var inte så sjuka säger du men avskedsbrevet säger motsatsen och det där med gemensamt beslut känns det inte som om du tror på. Du tror att Hanna drev fram detta och t.o.m. gjorde barnen sjuka genom långsam förgiftning. Är det något du fortf tror?
Inte konstigt att vi är så oense i tråden. Vi speglar bara dom helt olika uppfattningarna som verkar att råda mellan anhöriga på resp. sida.
Ena sidan som hävdar avskedsbrevets äkthet om gemensamt beslut men ändå vill hävda Hannas driv bakom.
Andra sidan som tvivlar på äktheten i brevet och tror att Oskar spelat huvudrollen.
Så har vi mittengruppen där jag själv räknar in mig. Jag vet inte vad jag ska tro. Så många frågor som förblir obesvarade. Jag tänker, tror och känner en massa men jag har ingen fakta som styrker det och jag vågar inte vara tvärsäker på något. Jo på en sak. Agnes och Moa har blivit mördade och det är fruktansvärt orättvist och sorgligt och jag är helt säker på att saker kommer att komma fram med tiden.
Citera
2019-01-04, 20:03
Medlem
Citat:
Detta med eventuell förgiftning måste väl obduktionerna definitivt ha uteslutit?
Läs kurians inlägg och refletera lite..
Citera
2019-01-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ett sömnpiller e.d. då och då i flingorna eller Coca-Colan hade räckt och det försvinner ju ur blodet, så nej. Hade någon försökt ta livet av barnen med gifter så hade man sett det.
Inte ta livet sv utan förgiftning över tid för att göra M sjuk. Så tolkade jag det.
Citera
2019-01-04, 20:09
Medlem
Citat:
Därtill förmedlade han bl.a. den kontroversiella informationen att HB varit drivande och att de som sett kvinnan yttrat att dom fann en mycket sjuk människa i sängen. Inte mycket allvarligt skadad utan sjuk. Detta var en uppgift som även en annan i tråden fått via PM

Jag förstår inte ovanstående? Är det Remark som beskriver vas Scheele beskrev att en som hittade Hanna död hade sagt att den sett??
Tror det var en annan skribent som skrev det om Hanna. Hon var mkt sjuk men inte fysiskt då.
Citera
2019-01-04, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja alltså rent logiskt borde väl ingen av föräldrarna ha varit direkt uppåt där sista månaderna med ett sådant beslut hängande över sig. Att en eller båda kan ha varit deprimerad utesluter jag såklart inte men just uppgifterna om medicinering tar jag med en näve salt. Därmed inte sagt att det omöjligen kan stämma.

Ibland "roar jag mig" med att läsa trådens första dagar just för att gå tillbaks till sådana där inlägg av någon som bara skrev ett eller ett fåtal, men som var väldigt bestämda med vad de visste.

Till exempel var det en postare som med en dåres envishet hävdade ME trots mängder av mothugg. Helt klart förstahandsinfo.
Den här informationen möttes med både förvåning och skarpt ifrågasättande kan jag utläsa av reaktionerna. Jag vill nog till och med yppa ordet påhoppad.
Det är idag väldigt relevant fakta. Jag har försökt dubbelkolla och handskrivet eller ej, så är väl detta första gången det kommer i tråden (?) - du kanske har bättre koll - och jag menar uppgiften om att det stod i brevet att det var planerat sen i höstas:
10 april:
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.
Citat:
Jag tänker inte spekulera i varför det kommer olika uppgifter om samma sak utan refererar bara till det som jag vet. Att det skulle vara planerat sedan i höstas skrev jag för flera veckor sen att jag hade fått berättat för mig från två olika nära vänner till familjen så jag blir förvånad över att flera blir så överraskade över den uppgiften nu. Jag skrev också att det var ett kort brev och att det utöver informationen som polisen gett stod att det var planerat sedan i höstas.
Citat:
Vad syftar du på? Att det i brevet stod att Hanna och Oskar hade planerat detta sedan i höstas? För den uppgiften har jag hört från två olika som känner släktingarna väl. Har nån berättat något annat för dig?

Forsättningsvis skriver denna om regelbunden vänskap:
"Barnen hade dock kamrater som besökte dem varje vecka på bestämda tider."

Ganska nyss visade det sig att barnvakten faktiskt varje söndag kom till flickorna under ett år och stod dem nära. A, som ligger henne närmare i ålder, kallar hon för sin syster och förebild.

Över till Hanna mer konkret då hon är en skuggfigur men väl behöver granskas likaväl (även via andra skribenter) då vissa personer i tråden anses vara den optimala källan i klass med wikipedia:
Citat:
Jag vet att barnen fick hemundervisning pga kroniskt trötthetssyndrom. Om de hade ytterligare något vet jag inte.
Det syntes på Hanna att hon inte mådde bra för mer än ett år sedan. Oskar var synbart påverkad efter sommaren.
Jag känner inte till några varningstecken mer än att det var uppenbart att familjen mådde dåligt och syntes allt mindre ute.
Sen var det en familj som inte gjorde mycket väsen av sig innan heller.
Citat:
Flickorna mådde dåligt av de orsaker jag nämnt. På Hanna började det synas för mer än ett år sedan, på Oskar i höstas. Familjen syntes allt mindre också. Dessa saker tillsammans med hela situationen. Barnen hade dock kamrater som besökte dem varje vecka på bestämda tider.
Citat:
Hur ser man när någon är mycket nedstämd? Tystare, låter bli att se i ögonen, kroppshållning, rörelser. Vet inte exakt men det var påtagligt.
Psykopat förstår jag inte ens, det är man väl från födseln och borde märkts innan? Hur syns det om någon är psykotisk?
Citat:
Jag förstår inte varför du är aggressiv. Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan. Jag vet att Moa hade en vän som kom en gång per vecka, information jag fått av dennas föräldrar.
Citat:
Hanna åt antidepressiva och familjen hade kontakt med bup för barnens räkning.
Citat:
Jag förstår inte vad din agenda är för att ifrågasätta mig på alla möjliga konstiga sätt, men det är inte konstigare än att jag har träffat alla i familjen på byn, i samband med fritidssysselsättningar för barnen, på stranden, midsommar samt i skolan vid några tillfällen. Vi var så kallade bekanta som man blir i en liten by. Däremot umgicks vi inte. Jag känner inte till någon som ens i sin vildaste fantasi hade kunnat misstänka att något sånt kunde hända. Men människor var fullt medvetna att Hanna mådde dåligt, att barnen var svårt sjuka och att det blev alltmer tufft för Oskar. På hösten var det tydligt att Oskar mådde mycket dåligt. Om det är eget dåligt samvete som tynger dig tycker jag att du ska släppa det. Du hade inte kunnat hindra det som hände och det är inte rimligt att du ska belasta dig själv för att du inte såg några tecken.
Citat:
Enl. flera som jag känner i Bjärred som även kände familjen Henkow/Brenton väl mådde Oskar väldigt dåligt redan hösten 2016 när han for runt som en skottspole för att hjälpa Agnes. Själv märkte jag ingenting av detta förrän ett år senare. Att Hanna mådde dåligt tyckte jag dock märktes tidigare. Jag minns att jag tyckte synd om henne eftersom hon oroade sig så för töserna. Det är svårare att göra det idag. Jag begriper fortfarande ingenting.
Citat:
Fast nära vänner har berättat att Hanna åt antidepressiva. Lärare till Agnes och nära vänner har berättat om att de sökte stöd hos barnpsykiatrin där de dock inte fick någon hjälp.
Citat:
Det är riktigt att en nära vän till familjen som jag känner väl har berättat det för mig. Jag skrev att de känner båda sidorna av familjen så jag vet inte vilken av sidorna som berättat det för dem och inte som du skrev att "jag inte minns vems vänner det var som sa det". Ingen av de jag känner hade kunnat föresväva sig att Hanna eller Oskar hade kunnat göra något sådant är. Oskar och Hanna beskrivs ha gjort allt för sina töser. Alla är chockade, ledsna och förstår ingenting av det som hänt. Några är arga för att de inte fick en möjlighet att hjälpa till. Allt som varit avvikande är att de umgicks mycket mindre den sista tiden, att de var stressade, oroliga och nedstämda har man lagt på situationen med tösernas sjukdomar. Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna.
Jag har inte fått någon information i PM.
Citat:
Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna. Känner inte till något om släkt i Skåne.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 20:19.
Citera
2019-01-04, 20:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var det jag också tänkte.
A*nes har beskrivits som en flicka med otroligt mycket energi, och Missan27 observerade att hon gick snabbt.
Bara en reflektion.
Citera
2019-01-04, 20:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är detta jag menar. Går det att söka och ringa in mer konkret kring H?
Bara för att hon inte syns eller för att vissa dominerar, gapar eller söka hänga O en gång till - att O är mer offentlig via sin yrkesroll;

Så säger det väl inte ett förbannade skit - med tanke på gemensamt och i samförstånd - att hon är mindre aktiv i frågan?
Mindre depressiv, mindre självmordsbenägen?

Bara för att en person är som en skuggfigur så gör det väl inte den andre parten mer skyldig?
Det här är fb. Bara för att folk sen har en sju helvetes lust att få rätt, att O var mer mordisk or what ever - så säger det heller inte sanningen.
Att mer gapar högt säger inte ett förbannade dugg i frågan.

Jag ämnar inte peka ut en part som nån syndabock, det intresserar mig inte för fem öre då polis redan gett en pressträff och konspirationer har aldrig legat mig varmt om hjärtat.

DÄREMOT så lär det vara mekanismer i rörelse som får dem att drivas åt ett fatalt håll, eller som Lonnrot sa om Johanna Möller och medgärningsmannaskap:

It takes two to tango.

Mycket bra skrivet om den grå eminensen som i skuggorna verkar för att få sin vilja igenom, man behöver inte stå i rampljuset för att vara verksam, en del föredrar att hantera saker osett för andra och jag tror H var en sådan person.

Lonnrot har helt rätt i sitt antagande "it takes two for a tango" och den som för är inte helt självklart mannen i dansen.
Citera
2019-01-04, 20:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja säkert var det slitningar dem emellan. Ingen av oss kan leva ett liv i egentlig mening... Men egentligen skulle ju en av dem ha kunnat det om den andra tog hela ansvaret hemma. Som också sker ibland, jag kommer på flera fall som varit uppe här i tråden där mamman dragit hela lasset. Vilken som av föräldrarna kunde ha försörjt den andra och barnen. Men ingen av dem såg detta som alternativ tydligen.

Man kan misstänka att de båda hovrade åt en sådan lösning utan att slutgiltigt komma dithän. Samtidigt kan man anta att båda hade behov av arbetsplatsen för dess normaliserande betydelse, som avlastning och hjälp att organisera tillvaron. Särskilt med flickorna hemma från skolan kanske.

Men de lär ju ha spenderat mycket av arbetsveckan hemma båda.

I en annan familj hade väl tilliten mellan föräldrarna avgjort om den ena kunde ge upp sin karriär. Här är det kanske mer en fråga om vad de tror fungerar...

Som jag ser det borde ju OH lagt ner sin karriär pronto när han fattade vidden. Å andra sidan är akademien förstås ”friare” än de flesta arbeten — det är bara det att man aldrig är ledig.... OH borde kanske för att vara exakt tagit någon form av ledigt och under tiden stöpt om sin verksamhet så att den bättre passade hans möjligheter. Frågan är ju vilket handlingsutrymme han de facto hade.

Det finns ju möjligheten att de höll på att glida isär också. Och att flickorna hade bort skötas av ngn annan än mamman om hon inte klarade av det. Vilket blir en högst knepig sits. OH kan (nog) inte vara professor eller ens vad han redan var som ensamstående pappa till två fullt sjuka tjejer. Det är i alla händelser en vagn på två hjul...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-04 kl. 20:34.
Citera
2019-01-04, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan misstänka att de båda hovrade åt en sådan lösning utan att slutgiltigt komma dithän. Samtidigt kan man anta att båda hade behov av arbetsplatsen för dess normaliserande betydelse, som avlastning och organisering av tillvaron.
Sistnämnda i en kaotisk tillvaro kan vara enda stället med normalitet. Struktur. Ordning.
... om det så bara handlar om tider; att gå till jobbet och gå hem.
Att komma från hemmet och fokusera på arbetet, skingra tankar.
Kan i andra hänseenden röra sig om ren flykt men kanske en nödvändig sådan om det inte sker under för lång tid, om man inte ber om hjälp, om man egentligen har ett stort behov av att få stöd men försöker lösa tingen själv.

Emancipate yourselves from mental slavery
None but ourselves can free our minds."
Redemption song, Marley.

... kan vara så sant om det handlar om självkännedom i en viss fas. High way to hell i ett annat läge eller eve of destruction?
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 21:14.
Citera
2019-01-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den här informationen möttes med både förvåning och skarpt ifrågasättande kan jag utläsa av reaktionerna. Jag vill nog till och med yppa ordet påhoppad.
Det är idag väldigt relevant fakta. Jag har försökt dubbelkolla och handskrivet eller ej, så är väl detta första gången det kommer i tråden (?) - du kanske har bättre koll - och jag menar uppgiften om att det stod i brevet att det var planerat sen i höstas:
10 april:

Tusen tack för detta👍🏻 Skulle precis gå in och söka bland dessa inlägg. Med facit i hand från PK är hen definitivt trovärdig. Det har jag tyckt hela tiden. H hade alltså mått dåligt under längre tid än O. O måste ha känt sig duktigt maktlös med sina 3 älskade sjuka och deprimerade. Tacka tusan att han flängt som en skottspole och försökt rodda i det. Kanske 2 ville kasta in handduken och därav ”offrade” O sig och M var tvungen att följa med.

Forsättningsvis skriver denna om regelbunden vänskap:
"Barnen hade dock kamrater som besökte dem varje vecka på bestämda tider."

Ganska nyss visade det sig att barnvakten faktiskt varje söndag kom till flickorna under ett år och stod dem nära. A, som ligger henne närmare i ålder, kallar hon för sin syster och förebild.

Över till Hanna mer konkret då hon är en skuggfigur men väl behöver granskas likaväl (även via andra skribenter) då vissa personer i tråden anses vara den optimala källan i klass med wikipedia:
Tusen tack för detta👍🏻 Skulle precis gå in och söka bland dessa inlägg. Med facit i hand från PK är hen definitivt trovärdig. Det har jag tyckt hela tiden. H hade alltså mått dåligt under längre tid än O. O måste ha känt sig duktigt maktlös med sina 3 älskade sjuka och deprimerade. Tacka tusan att han flängt som en skottspole och försökt rodda i det. Kanske 2 ville kasta in handduken och därav ”offrade” O sig och M var tvungen att följa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in