2018-04-12, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
I mitt jobb i psykiatrin möter jag många djupt deprimerade som försökt ta sitt liv, några av dom ”lyckas” tillslut, några har suiciderat på avdelningen. Det har jag tackolov aldrig varit med om men jag har arbetskamrater som varit.
Min erfarenhet är att i det totala mörker man befinner sig i vill man ta bort sig själv. Inte andra.
Jag har i jobbet mött människor som dödat sina barn. Dom har då befunnit sig i ett psykotiskt tillstånd med fruktansvärda vanföreställningar och röster som säger till dom vad dom ska göra.
Remark säger att man inte ska se allt svart eller vitt. Jag vet inte jag. I dina inlägg tycker jag att du ständigt upprepar, skolan har inte gjort något fel, polisen har inte gjort fel och Hanna o Oskar var så nära perfekta som någon förälder kan vara. Hur vet du det?
Grannar berättar i tråden om en vanlig familj som inte utmärkte sig på något sätt.
Jag bor i ett villaområde. Vi vet vad vi heter, var vi jobbar, hur många barn o.s.v. men det är ju bara en yta vi visar upp för varandra.
Vi vet inget om våra innersta tankar och demoner. Vi är alla normalstörda med våra trauman och olika livserfarenheter. Ingen kan gå genom livet utan att ha fått några smällar.
Nära vänner öppnar man sig inför, om man har turen att ha sådana vänner. Det är oftast inte ens grannar.
Jag tror inte att Hanna o Oskar hade nära vänner, bekanta ja, men inte nära vänner.
Jag tror inte heller dom hade nära kontakt med släkten.
Nej allt är inte svart eller vitt.
Men en sak är svart.
Att mörda sina barn.

Kom och tänka på en sak som GW sa. Alla människor lever 3 liv, ett offentligt liv, ett privat liv och ett hemligt liv.
Jag har också känslan av att de inte hade några nära vänner eller nära kontakt med släktingar.
Tror tyvärr det finns många frågor som vi aldrig kommer få svar på för det finns ingen som vet svaren mer än de avlidna.
Citera
2018-04-12, 04:40
Medlem
Citat:
I mitt jobb i psykiatrin möter jag många djupt deprimerade som försökt ta sitt liv, några av dom ”lyckas” tillslut, några har suiciderat på avdelningen. Det har jag tackolov aldrig varit med om men jag har arbetskamrater som varit.
Min erfarenhet är att i det totala mörker man befinner sig i vill man ta bort sig själv. Inte andra.
Jag har i jobbet mött människor som dödat sina barn. Dom har då befunnit sig i ett psykotiskt tillstånd med fruktansvärda vanföreställningar och röster som säger till dom vad dom ska göra.
Remark säger att man inte ska se allt svart eller vitt. Jag vet inte jag. I dina inlägg tycker jag att du ständigt upprepar, skolan har inte gjort något fel, polisen har inte gjort fel och Hanna o Oskar var så nära perfekta som någon förälder kan vara. Hur vet du det?
Grannar berättar i tråden om en vanlig familj som inte utmärkte sig på något sätt.

Jag bor i ett villaområde. Vi vet vad vi heter, var vi jobbar, hur många barn o.s.v. men det är ju bara en yta vi visar upp för varandra.
Vi vet inget om våra innersta tankar och demoner. Vi är alla normalstörda med våra trauman och olika livserfarenheter. Ingen kan gå genom livet utan att ha fått några smällar.
Nära vänner öppnar man sig inför, om man har turen att ha sådana vänner. Det är oftast inte ens grannar.
Jag tror inte att Hanna o Oskar hade nära vänner, bekanta ja, men inte nära vänner.
Men en sak är svart.
Att mörda sina barn.

Du lyckas få in både den viktigaste frågan som länge dominerat tråden och svaret på den i efterföljande mening. Det har inte framkommit någonting från någon som visar att det skulle finnas en historia av vanvård, misshandel eller mental sjukdom i familjen.

Trots detta så fylls tråden av beskrivningar om hur framför allt Oskar varit psykopat alt. pedofil, lurat alla inblandade myndigheter (+Hanna och barnen) att dom friska barnen var sjuka, för att kunna kontrollera dom och hålla dom hemma, för att till slut kallblodigt mörda hela familjen när flickorna börjat komma i tonåren. Som avslutning tog han sen sitt liv för att undgå rättvisan.

Det är alltså vuxna människor som lyckas skapa en teori om vad som har hänt utan någon som helst underlag för detta annat än sina egna fantasier och fördomar. Det finns inget i det du skriver som avviker från det remark också har skrivit. Förutom då möjligen att polisen skulle ha gjort nåt fel, för det är svårt att se hur dom skulle ha förhindrat tragedin.

Tror du att båda föräldrarna hamnade i en psykos med vanföreställningar samtidigt?
Senast redigerad av N.Armstark 2018-04-12 kl. 04:42.
Citera
2018-04-12, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Man hade hoppats det. Risken är stor att det blir information i för många led och informationen förvanskas eller till och med förfalskas. Det blir ingen förklaring utan bara försvårar ”utredningen”. Då har vi bara mera pusselbitar som inte passar in någonstans. Stehlitz presenterade sig från början som bara en som bodde i byn, är bra, MEN bör förklara varför hon, plötsligt, vet så mycket.

Jag letade själv upp Hens första inlägg och där står det tydligt och klart att Hen kände flera som kände familjen väldigt nära m.m. Ser det själv inte så märkligt att det sedan kommer upp nya uppgifter från Hens bekanta som Hen nu delger oss.
Tror inte på idén att ifrågasätta de som kommer med ny info. Bättre att ha en egen liten lista på vilka som verkar ärliga eller inte. Flera på min trolista har tyvär försvunnit. Jag försöker sätta mig in i hur jag själv skulle ha agerat om jag får info som jag VET är sann och varit snäll att delge dem här och direkt blivit ifrågasatt. Not so happy. Men visst är det svårt om inte omöjligt att veta vad som är rätt eller fel info. Inte blir det bättre av att tråden är så lång.
Men ett litet tips är att gå tillbaka och titta vad vissa användare skrivit som första inlägg.
Citera
2018-04-12, 07:36
Medlem
Stavn

Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Jag letade själv upp Hens första inlägg och där står det tydligt och klart att Hen kände flera som kände familjen väldigt nära m.m. Ser det själv inte så märkligt att det sedan kommer upp nya uppgifter från Hens bekanta som Hen nu delger oss.
Tror inte på idén att ifrågasätta de som kommer med ny info. Bättre att ha en egen liten lista på vilka som verkar ärliga eller inte. Flera på min trolista har tyvär försvunnit. Jag försöker sätta mig in i hur jag själv skulle ha agerat om jag får info som jag VET är sann och varit snäll att delge dem här och direkt blivit ifrågasatt. Not so happy. Men visst är det svårt om inte omöjligt att veta vad som är rätt eller fel info. Inte blir det bättre av att tråden är så lång.
Men ett litet tips är att gå tillbaka och titta vad vissa användare skrivit som första inlägg.

Du har naturligtvis rätt. Alla har vi en inofficiell lista.

Jag ser först någon som i sitt första inlägg beskriver sig själv som någon som har ”blyga kunskaper om familjen” men känner en som kände familjen väl. En månad senare vet hen om innehållet i avskedsbrevet och att H äter antidepressiva. Ser det som en upprepning av tidigare spekulationer. Naturligtvis har hen inte fått några som helst av sina uppgifter från någon anhörig.

Sen är jag nog allmänt skeptiskt sedan tidigare i tråden när någon blir kränkt av att bli ifrågasatt och att om något upprepas tillräckligt ofta i tråden blir det en sanning.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-04-12 kl. 07:37. Anledning: Stavn
Citera
2018-04-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag är vänlig och svarar dig och du svarar med att snedvrida det jag skriver. Jag har förstått att en del här vill att det ska vara på ett speciellt sätt och försöker göra allt som inte stämmer överens med den bilden konstig. Du vill inte ha information utan du vill bli bekräftad. Jag är inte på förhör och kommer inte skriva till dig mer.

Bry dig inte om såna som mig utan fortsätt skriva i tråden. Jag skall inte kommentera. Detta är ett öppet forum oavsett om vi delar varandras åsikter eller teorier.
Citera
2018-04-12, 08:09
Medlem
Citat:
Men en sak är svart.
Att mörda sina barn.

Precis, mellan att begå självmord och att döda sina barn är det ett oändlig långt steg.

Det här förklarade nog bäst för mig hur det kan ha gått till, men att denna process ska hända samtidig hos två människor verkar vara nästan omöjligt.

” First, the individual has some inner conflict or trauma, likely related to his developmental upbringing. At some point, his ego defenses become weakened or injured due to depression, substance use and interpersonal conflicts. The weakened defenses allow rational thought to become distorted. If the weakened defenses cannot be bolstered, or further conflict ensues, emotional tension becomes extreme. This is approximately the time that violent and/or suicidal acts are entertained. In this state of mind, thinking becomes more ego-centric, and the usual cognitive restraints are loosened. At this point, the potentially familicidal-suicidal man is quite fragile, and merely awaits a precipitating event (further conflict, perceived failure) to stimulate him to enact his pre-planned violence. At a certain point, his idea may assume a rigid, inaccessible quality similar (but not identical to) a delusion (e.g., “this is the only way out”).”

https://jonestown.sdsu.edu/?page_id=31403
Citera
2018-04-12, 08:09
Medlem
Citat:
Jag har fått det berättat för mig. Det stod ungefär det som polisen sa och att de hade planerat det sen i höstas. Det var ett kort brev. Sen stod det en sak till som jag har lovat att inte berätta.

Det här blir bara mer och mer absurt ! Jag är 100 % säker på att du inte fått tillförlitlig information !
Illa nog att de tog detta beslut om de nu öht.har gjort det?!
Citera
2018-04-12, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Det här blir bara mer och mer absurt ! Jag är 100 % säker på att du inte fått tillförlitlig information !
Illa nog att de tog detta beslut om de nu öht.har gjort det?!

Vad syftar du på? Att det i brevet stod att Hanna och Oskar hade planerat detta sedan i höstas? För den uppgiften har jag hört från två olika som känner släktingarna väl. Har nån berättat något annat för dig?
Citera
2018-04-12, 08:21
Medlem
Citat:
Vad syftar du på? Att det i brevet stod att Hanna och Oskar hade planerat detta sedan i höstas? För den uppgiften har jag hört från två olika som känner släktingarna väl. Har nån berättat något annat för dig?

Förstår om det kanske är svårt, men du kan inte berätta något mer om brevet, utan att säga det du lovade någon att inte berätta?
Fick tidigare skribent förresten svar på om det var handskrivet eller utskrivet från datorn?
Citera
2018-04-12, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Förstår om det kanske är svårt, men du kan inte berätta något mer om brevet, utan att säga det du lovade någon att inte berätta?
Fick tidigare skribent förresten svar på om det var handskrivet eller utskrivet från datorn?
Båda föräldrarna hade skrivit undet brevet med sina namnteckningar. Hanna hade skrivit brevet för hand. Som jag skrev tidigare var det kort så jag har ingen mer information att delge.
Citera
2018-04-12, 08:46
Medlem
Citat:
Båda föräldrarna hade skrivit undet brevet med sina namnteckningar. Hanna hade skrivit brevet för hand. Som jag skrev tidigare var det kort så jag har ingen mer information att delge.
Dina uppgifter är tyvärr långt från sanningen !? Mig veterligen så umgicks inte H och O med några i just Bjärred och inte minst de anhöriga talar med någon i Bjärred men däremot närliggande "byar".Du säger att uppgifterna kommer från byn och de stämmer inte med de uppgifter jag har som är 100 % säkra.Du bidrar dessutom till att de med berått mod skulle planerat detta vilket ställer både dem och de anhöriga i en värre sits en var de redan är dömda till.....
Och nu vet du plötsligt att H skulle ha skrivit brevet ???
Citera
2018-04-12, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Dina uppgifter är tyvärr långt från sanningen !? Mig veterligen så umgicks inte H och O med några i just Bjärred och inte minst de anhöriga talar med någon i Bjärred men däremot närliggande "byar".Du säger att uppgifterna kommer från byn och de stämmer inte med de uppgifter jag har som är 100 % säkra.Du bidrar dessutom till att de med berått mod skulle planerat detta vilket ställer både dem och de anhöriga i en värre sits en var de redan är dömda till.....
Och nu vet du plötsligt att H skulle ha skrivit brevet ???

Ja. En vän till familjen har berättat att brevet var handskrivet av Hanna. Det är felaktigt att familjen inte hade några vänner i Bjärred. Jag hör att du säger att du har andra uppgifter vilket blir svåra att värdera eftersom du inte säger mer. De anhöriga vet redan att Hanna och Oskar planerat det sen i höstas. En av Agnes lärare har också varit i kontakt med de anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in