2019-01-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu vet jag att ni har diskuterat detta och att du har din ståndpunkt.
Men hypotesen är intressant ändå. Alltså, om Moas sjukdom var fejkad, kan man tro att det var hon som hade spår av lugnande.

Om det inte är Atarax som klassas som lugnande. Det ges ofta till barn som har eksem, utslag, som de kliar sönder på nätterna och inte kan sova.
Citera
2019-01-06, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Mitt fetade.
Jag tycker det är lite märkligt att han säger att de "varit hårt ansatta". Smått häpnadsväckande faktiskt. Hur vet han det?
Det talar klart för att polisen köpt mördarparets förklaring. Vem har ansatt dem? Scientologmaffian? Att ha ett knepigt livspussel är inte att vara "ansatt", det är livet.
Å andra sidan är SS i en sidointervju tydlig med att ME är föräldrarnas förklaring, inte polisens.
Ja, ja.
Häpnadsväckande och lite märkligt?
Ja, hur han vet det, ahornylad? Förhör brukar rimligtvis ge en viss vägledning och slutligen en sammantagen bild via flertal förhörda..

Ja, det lär vara föräldrarnas förklaring - motiv är bakgrund och drivkraft. Om det så är fler komponenter som drev dem åt fanders vet vi inte och är exakt vad som det funderas kring f.ö.
Dåliga rådgivare? I klorna på en sekt? Självpåverkade via att absorbera svartsyn genom porerna? Sökt själva och hamnat i en snårskog av alternativa metoder? Kan-själv-fenomenet?
Citera
2019-01-06, 17:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Men det är väl självklart att pappan hängde sig sist. Det går inte att komma runt och för att förstå det behöver man ingen PK som berättar det för en.

Men att pappan som siste man ut gick ut till garaget sökte rep och riggade platsen ensam är nog inte att tro. Det hade nog frun och han ordnat och tänkt på i förväg. Man kan väl ana att efter flickornas död ordnade paret med det allra sista. "Knyta rep och hämta stol".
Jag tror också att pappan hängde sig sist, när alla andra var konstaterat döda. Men om det verkligen var så, kan vi bara spekulera. Om nån säger att "vi vet" att pappan dog sist, då måste jag ändå invända. Vi har ingen aning om vad som försiggick i den där hemska villan, hur gulliga eller elaka de var mot varandra, hur samspelta eller inte de var. Det kanske var allas krig mot alla.
Citera
2019-01-06, 17:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, hur han vet det, ahornylad? Förhör brukar rimligtvis ge en viss vägledning och slutligen en sammantagen bild via flertal förhörda..
...
Jamen "konstatera" att de varit "hårt ansatta" är märkligt med tanke på att Oskar presterade high end forskningsuppgifter och Hanna jobbade på som vanligt.
Citera
2019-01-06, 17:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är viktigt att du inte anklagar dig själv för att inte ha gjort något som förhindrade detta. Skolan, vården och eventuell anhöriga hade kanske kunnat göra något – men den här familjen dolde medveten en hel del och då är det svårt. Och hur kan man bara ana att en familj som man gillar, som så många uttryckte det, hade sådana planer. Men jag tycker för skolan och läkaren bör varningsflaggan ha gått upp när man begärde hemundervisning/drev en ME diagnos för M. Familjens helhetssituation bör ha utredds– och om bara som rutin. Det hade man kunnat göra om man hade generella regler kring anmälan till socialstyrelsen kring sådana fall. Mindre stigmatiserande då om det är en regel som gäller alla. Finns nu i Lommas kommun. Enbart där???

Men jag är inte säker att det hade kunnat förhindra detta. Kanske man hade genomfört dådet när man hade blivit anmäld. Kanske det var det som hände nu. Man kände att den bubblan man levde i höll på att spricka. Kanske man visste att skolan denna gång inte kommer att nöja sig med att barnen inte kan vara i skolan i alla fall någon timme per vecka. Och så hade alla föreställningar om ett meningslöst liv pga ME diagnos inte gått att upprätthåller. Fasaden hade spruckit. Nu eller aldrig – och någon hade definitivt bestämd sig. Och det kunde ha hänt tidigare om någon hade slagit larm också. Kanske.

Jättefint skrivet till ”Missan27” och väldigt rätt.
Tror att alla som hade kontakt med familjen på något sätt grubblar över om det är något de borde sett och borde reagerat på för att stoppa det som hände. Ju närmare man var, ju oftare man träffades desto mer grubblar man och kanske ger sig själv skuldkänslor.
Men precis som du skriver hade kanske inte slutresultatet blivit annorlunda även om man slagit larm. Vilket larm hade egentligen misstänkt att det skulle bli så här illa?
För att stoppa det hela hade man behövt nå rakt in i vansinnet i huvudet på de som ville och planerade det hela. Det är inte så lätt.
Citera
2019-01-06, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej du har fel.
EGW, polisens kontaktperson, uppgav att man fortfarande fick ett flertal förfrågningar varje vecka trots att så lång tid förflutit. Detta var enligt EGW orsaken till beslut om PK.
Ja, du är väl en av dem enligt vad du nyss beskrivit i tråden.
Citat:
Polisen har ingen anledning att överhuvudtaget lägga ner någon tid på en presskonferens i en utredning som kommer att läggas ner. Man gjorde detta för att man ville minska polisens egen tidspillan på att besvara inkommande frågor. Ett gemensam grabbatag för att framöver få mer lugn och ro. Inget som polisen hade skyldighet att göra.
Polis har ingen anledning men i vissa fall sker det. Nu av massmedialt tryck och spekulationer enligt deras utsaga och inte Solglittret vill säga.
I Kronanfallet troligen för allmännyttan (förebyggande syfte) utöver rejäl grogrund för spekulationer.
Citat:
Att göra det mot anhörigas medgivande hade möjligen skapat ännu mer trassel för polisen.
Vissa personer kan helt enkelt bete sig väldigt tidskrävande för polisen, rättsväsendet, sjukvården, skolan etc. Man vill i allmänhet inte skapa en situation där dessa ges extra orsak att bråka, protestera och kanske med viss rätt hävda att fel begåtts och någon falskeligen hängts ut och förtalats.
Det hade det möjligen och de ska rannsaka sig själva om pressträffen. Det hör som sagt inte till vanligheterna.
Att vissa personer är tidskrävande betvivlar jag inte oberoende vilken arena det berör. Det finns det som gräver, ältar, gottar sig, aldrig ger sig. Det finns alla möjliga motiv och drivkrafter hos respektive person. En del är säkert extremt nyfikna, några leker dektektiver och andra kan vara skeva i skallen.
Sen finns det ett fåtal som är av värde vars agenda inte är så svart.
Citat:
Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv.
Du må kalla mig naiv. Men jag besitter en stor portion behov av sakfakta, ogillar rykten, intriger och brukar inte hänge mig åt konspirationer. Detta innebär inte per automatik att jag sväljer saker med hull och år och tror att perfekta Sverige har perfekta instanser. Jag råkar leva mitt i verkligheten där jag likaväl anser att oegentligheter ska uppdagas, speciellt mot enskilda personer som kan stå väldigt handfallna mot kolosser.
Citat:
Det var med stor sannolikhet därför som familjen också gavs den unika möjligheten till en extraskola i hemmet där båda barnen fick privatundervisning nästan alla vardagar. Båda eller någon av O och H var bra på att driva igenom sin sak. Förmågan kanske har gått i arv.
Vad glider du in på nu? Klassamhället? Förutfattade meningar och generaliseringar om elitism och fina fasader?
Har du däremot konkret sakfakta är jag idel öra. Go ahead.
Citera
2019-01-06, 17:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, vilken fot ämnar man lägga tyngden på?
Frågorna kanske kan förklaras av drevet? vad primärmotivet är? Att köra utredning bortom den polisiära på lekmammanivå utan nån insyn och fokusera på en syndbock - att de är eniga kan man ignorerar - och ser man på saken i förlängningen så handlar det om polisutredningen och mörkläggande.
Det kan mycket väl ha varit motsättningar familjärt - inledningsvis. De är mitt i sorg och tragedier och har inte svar på sina frågor. Är det några som står med centrumfrågan varför så är det de.
Med tiden, när förundersökningen fortskrider så ses att det var ett enigt beslut och kan man landa i att polis faktiskt är en profession, att det faktiskt är många instanser som utreder fallet, att det är polis som har insyn i hela Fu - så vore det i mitt tycke lugnast för alla parter.
Därför är klappjakt väldigt vansklig - för sorgarbete, för att inte skapa mer optimal grogrund för misstro, intriger, paranoia eller vad fasen det tangerar.
En del verkar ha lust att släcka brasan med bensin.

Eller hur?

Vore väl lämpligt om man var lite konsekvent och slutade vingla omkring vilse i pannkakan.

Klart det var slitningar emellan familjerna, vore väl helt otroligt om det inte hade uppstått anklagelser när man som närstående drabbas av en sådan här katastrof, en riktig grekisk tragedi av episka mått.

I början kan jag tänka mig att båda sidor såg den andra sidans gärningsman som mest skyldig men i takt med att sidorna fått mer info från dem som utredde fallet så tror jag att de landade i vad mormor enligt uppgift har sagt, "de gjorde det tillsammans".

Istället för att som du skriver "försöka släcka brasan med bensin" borde familjerna lämnas ifred och få genomgå sitt sorgearbete i lugn och ro, låt dem sörja sina nära och kära i fred.
Citera
2019-01-06, 17:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Jamen "konstatera" att de varit "hårt ansatta" är märkligt med tanke på att Oskar presterade high end forskningsuppgifter och Hanna jobbade på som vanligt.
Inte ett dugg. Finns uppgifter redan i media att det har varit betungande familjärt relaterat till barnens sjukdom. Polis lär besitta en hel del information via förhör som ger en tydligare bild. Det är många förhör som sagt.
Det du nämner stärker väl snarare bilden av att det inte går ihop om de jobbat på i samma tempo. Nånstans tar det stopp men brukar givetvis inte mynna ut i självmord och mord på barn.
Där står liksom tråden och stampar med frågor och funderingar.
Citera
2019-01-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej du har fel.
EGW, polisens kontaktperson, uppgav att man fortfarande fick ett flertal förfrågningar varje vecka trots att så lång tid förflutit. Detta var enligt EGW orsaken till beslut om PK.
Polisen har ingen anledning att överhuvudtaget lägga ner någon tid på en presskonferens i en utredning som kommer att läggas ner. Man gjorde detta för att man ville minska polisens egen tidspillan på att besvara inkommande frågor. Ett gemensam grabbatag för att framöver få mer lugn och ro. Inget som polisen hade skyldighet att göra.

Att göra det mot anhörigas medgivande hade möjligen skapat ännu mer trassel för polisen.
Vissa personer kan helt enkelt bete sig väldigt tidskrävande för polisen, rättsväsendet, sjukvården, skolan etc. Man vill i allmänhet inte skapa en situation där dessa ges extra orsak att bråka, protestera och kanske med viss rätt hävda att fel begåtts och någon falskeligen hängts ut och förtalats.

Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv.

Det var med stor sannolikhet därför som familjen också gavs den unika möjligheten till en extraskola i hemmet där båda barnen fick privatundervisning nästan alla vardagar. Båda eller någon av O och H var bra på att driva igenom sin sak. Förmågan kanske har gått i arv.

Om man ser vilka frågor som man via PK ville ge svar på så slogs jag över hur väl de speglade de spekulationer som förekommit mest här på FB.
Med det inte sagt att användare härifrån är de som också belastat EWK.

Med tanke på att det fick spekulationerna att ta förnyad kraft, tror jag att denna typ av "extra PK-info" inte kommer att återupprepas ever.

Inte för att polisen har något att dölja utan snarast för att "publiken" inte var mogen nog att hantera informationen.
Citera
2019-01-06, 18:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det gjorde han faktiskt inte. Han bara beskrev pappans dödsorsak sist. Efter att han räknat upp de andras dödsorsaker sa han möjligen "slutligen har vi mannen, pappan, som har tagit sitt liv genom hängning". De sa ingenting alls om i vilken ordning de dog.

Och har utredningen kommit fram till hur skuldfrågan ser ut och är fördelad så finns det inget kontroversiellt att hämta i hur ”turordningen” ser ut, eftersom analysen redan vägt in detta. Vill man grubbla på om mannen hängt sig först eller sist eller mittemellan så kan man göra det lite för sig själv, för en kader expertutbildade och avlönade har redan för länge sedan tragglat det klart.

Men han kan omöjligen bli mer skyldig om han hängt sig sist. (Hans maka borde rent av kunnat värdesätta det som en förtjänst — under givna förhållanden.)
Citera
2019-01-06, 18:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja, det lär vara föräldrarnas förklaring - motiv är bakgrund och drivkraft. Om det så är fler komponenter som drev dem åt fanders vet vi inte och är exakt vad som det funderas kring f.ö.
Dåliga rådgivare? I klorna på en sekt? Självpåverkade via att absorbera svartsyn genom porerna? Sökt själva och hamnat i en snårskog av alternativa metoder? Kan-själv-fenomenet?

Vem polisen än frågade av alla som OH kom i kontakt med genom arbetet borde ju (i efterhand) ha kunnat svara minimum åtminstone det.
Citera
2019-01-06, 18:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad glider du in på nu? Klassamhället? Förutfattade meningar och generaliseringar om elitism och fina fasader?
Har du däremot konkret sakfakta är jag idel öra. Go ahead.

Det är väl inget att sticka under stol med att hemundervisning i åratal, till och med dubbel sista terminen för två systrar är väldigt unikt inom svenska skolan, även att någon lyckats få läkarintyg som möjliggjort detta. Man till och med lyssnade så mycket på föräldrarna att man planerade för hemundervisning månader innan det fanns något intyg.

Detta har föräldrarna lyckats med därför att de var bra på att formulera sig och driva fram sina önskemål och behov. Vältaliga, välutbildade personer, vana att hålla större fördrag, organisera seminarier och formulera sig kring anslagsansökan och pengar till projekt brukar ha lättare att argumentera och tala för sin sak. Har inte i första hand med klassfråga att göra, handlar om att i vissa vatten anpassar sig och simmar vissa fiskar lättare.

Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in