2018-12-29, 22:20
  #5221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
En prövning är ju på allt i kursen i stort. Du ska i stort kunna kursen.

Bra att du skärpte dig, bättre sent än aldrig.

Tack! Har du gjort en prövning?
Citera
2018-12-29, 22:23
  #5222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det är ingen skillnad, oavsett om du går komvux eller prövning ska du lära dig samma innehåll i kursen.

Fråga läraren vilken bok som rekommenderas och lär dig allt i boken, samma metodik vad du än går.


Men en bok till exempelvis Historia 1b kan vara på 300 sidor. Det är såklart möjligt att läsa igenom hela den och säkert mer än en gång. Men inför ETT prov kan man inte plugga på en hel bok. Man måste väl få reda på ett ungefär vad provet kommer handla om? Eller?
Citera
2018-12-29, 22:28
  #5223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Men en bok till exempelvis Historia 1b kan vara på 300 sidor. Det är såklart möjligt att läsa igenom hela den och säkert mer än en gång. Men inför ETT prov kan man inte plugga på en hel bok. Man måste väl få reda på ett ungefär vad provet kommer handla om? Eller?

Varför inte? Jag lärde mig hela boken innan mina komvuxkurser och mina prövningar. Det var ett bra sätt att få A.

En kurs motsvarar 5 veckors heltidsstudier, du kan väl inte mena att det är orimliga krav att be dig läsa tio sidor om dagen?

Du kommer få läsa 100 sidor om dagen när du börjar på uni.
Citera
2018-12-29, 22:34
  #5224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det är ingen skillnad, oavsett om du går komvux eller prövning ska du lära dig samma innehåll i kursen.

Fråga läraren vilken bok som rekommenderas och lär dig allt i boken, samma metodik vad du än går.


Och när man anmält sig till prövning, hur vet man vilken lärare man har? så man kan fråga om bok!
Citera
2018-12-29, 22:35
  #5225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Varför inte? Jag lärde mig hela boken innan mina komvuxkurser och mina prövningar. Det var ett bra sätt att få A.

En kurs motsvarar 5 veckors heltidsstudier, du kan väl inte mena att det är orimliga krav att be dig läsa tio sidor om dagen?

Du kommer få läsa 100 sidor om dagen när du börjar på uni.

Nej absolut inte, det jag menar är att jag absolut kan läsa en hel bok, även på väldigt kort tid, flera gånger om det så behövs. Det jag menar är: hur ska man veta vad som kommer på provet? Alltså vad jag ska fokusera mer på osv.
Citera
2018-12-29, 23:09
  #5226
Medlem
Med tanke på på den värdelösa importen från Afghanistan, Syiren och Somalia, som inte ens klarar Särvux, blr du sol svensk med hjärna klara komvux
Citera
2018-12-30, 00:31
  #5227
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Nej absolut inte, det jag menar är att jag absolut kan läsa en hel bok, även på väldigt kort tid, flera gånger om det så behövs. Det jag menar är: hur ska man veta vad som kommer på provet? Alltså vad jag ska fokusera mer på osv.

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/hitta-program-amnen-och-kurser-i-gymnasieskolan

Där har du kunskapskraven för alla kurser.
Citera
2018-12-30, 04:21
  #5228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Tack! Har du gjort en prövning?

Japp.. Samhällskunskap. Fick A.
Citera
2018-12-30, 16:24
  #5229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Japp.. Samhällskunskap. Fick A.

Vad fick du innan? Vilken kurs av samhällskunskap? Var provet svårt?
Citera
2018-12-30, 16:27
  #5230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefanotto
Med tanke på på den värdelösa importen från Afghanistan, Syiren och Somalia, som inte ens klarar Särvux, blr du sol svensk med hjärna klara komvux


Va?
Citera
2018-12-30, 17:22
  #5231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmaccompany
Vad fick du innan? Vilken kurs av samhällskunskap? Var provet svårt?

F innan. Men jag var mindre seriös i gymnasiet.

Sam B. Eller 2 nu för tiden.

Nja. Svårt å svårt. Inget är svårt om man förbereder sig ordentligt.
Citera
2018-12-30, 19:21
  #5232
Medlem
Fructisss avatar
Jag har höjt ca 7 betyg genom prövningar! I Stockholm finns det massvis med prövningar, jag anmälde mig till så många som möjligt. Gjorde även ett prov i Uppsala. Gjorde t.ex. tre prövningar i matematik 3b, och tillslut fick jag mitt A. Min erfarenhet är att det är lättare att pröva upp matematik jämfört med t.ex. Historia 1. Med historian behövde man memorera HELA boken, jämfört med matematik där man lär sig en teknik/metod vilket är lättare på ett prov (enligt min åsikt).

Lycka till! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in