2019-01-02, 11:02
  #5233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fructiss
Jag har höjt ca 7 betyg genom prövningar! I Stockholm finns det massvis med prövningar, jag anmälde mig till så många som möjligt. Gjorde även ett prov i Uppsala. Gjorde t.ex. tre prövningar i matematik 3b, och tillslut fick jag mitt A. Min erfarenhet är att det är lättare att pröva upp matematik jämfört med t.ex. Historia 1. Med historian behövde man memorera HELA boken, jämfört med matematik där man lär sig en teknik/metod vilket är lättare på ett prov (enligt min åsikt).

Lycka till! :-)

Har du några tips? Ska pröva upp matematik 1b och 2b under 2019 (båda till A, ev B) och behöver lite tips inför prövningarna!
Citera
2019-01-15, 11:48
  #5234
Medlem
Dimaks avatar
Tjenare det är så att jag har ca 100 sidor på min matte 1a eller om det är 1b vette fan men tror ni det är lugnt om man drar till en skola på distans och få godkänt i detta till juni?
För att jag pallar fan inte av att göra om allt igen.
Citera
2019-01-16, 13:19
  #5235
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scenmannen
Det finns olika metoder för att fuska på komvux kurser.

Och vad är det mer exakt? Håller på med matte 2 just nu och det är ett helvete. Skulle typ göra vad som helst för att få godkänt (utom att faktiskt lära mig )
Citera
2019-01-16, 17:49
  #5236
Medlem
bergsdals avatar
Halloy.

Jag tänkte att det vore väl bättre att man pluggar fysik och matte samtidigt på grund utav att naturen av dessa två ämnen är någorlunda samma. Funderade dock på när skiljer sig dessa två ämnen som mest och när kan man få så mycket information tät inpå varandra, exempelvis, det man lär sig i fyisk 1A, är informationen i kursen nära inpå matte 2c eller 3c etc? vad skulle man kunna säga är respektive ämnes jämlikhet när det kommer till vad man går igenom kursen så att man inte börjar på fyisk 1 och matte 4c där man går igenom helt skilda saker för jag tänkte söka dessa kurser samtidigt på 10 veckor
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2019-01-16 kl. 18:06.
Citera
2019-01-16, 21:20
  #5237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Halloy.

Jag tänkte att det vore väl bättre att man pluggar fysik och matte samtidigt på grund utav att naturen av dessa två ämnen är någorlunda samma. Funderade dock på när skiljer sig dessa två ämnen som mest och när kan man få så mycket information tät inpå varandra, exempelvis, det man lär sig i fyisk 1A, är informationen i kursen nära inpå matte 2c eller 3c etc? vad skulle man kunna säga är respektive ämnes jämlikhet när det kommer till vad man går igenom kursen så att man inte börjar på fyisk 1 och matte 4c där man går igenom helt skilda saker för jag tänkte söka dessa kurser samtidigt på 10 veckor

Min personliga åsikt är att du kör; Matte 2 --> Fysik 1 --> Matte 3

Absolut inte Fysik 1 innan Matte 2 i vilket fall. Du kommer få bättre förståelse för det konceptuella i Matte 3 om du har läst fysik 1 först.
Citera
2019-01-16, 22:23
  #5238
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Min personliga åsikt är att du kör; Matte 2 --> Fysik 1 --> Matte 3

Absolut inte Fysik 1 innan Matte 2 i vilket fall. Du kommer få bättre förståelse för det konceptuella i Matte 3 om du har läst fysik 1 först.
Tror du att det är en bra idé att läsa kurserna samtidigt ? matte 2 och fysik 1 det vill säga
Citera
2019-01-16, 22:33
  #5239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Tror du att det är en bra idé att läsa kurserna samtidigt ? matte 2 och fysik 1 det vill säga

Samläs Matte 3 och Fysik 1 om du måste samläsa. Läs absolut Matte 2 innan fysik 1.
Citera
2019-01-17, 10:59
  #5240
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Samläs Matte 3 och Fysik 1 om du måste samläsa. Läs absolut Matte 2 innan fysik 1.
Och sen kan man läsa matte 4 och fysik 2 samt matte 5 / fysik 3 ?
Citera
2019-01-17, 17:10
  #5241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Och sen kan man läsa matte 4 och fysik 2 samt matte 5 / fysik 3 ?

Typ så, men läs inte Fysik 3, det är en riktig djävla skitkurs. Om du vill att jag ska utveckla detta i detalj kan jag göra det men hoppa över den. Inget universitetsprogram kräver att du läst den.

Du kan läsa Fysik 2 parallellt med matte 3 också om du vill, egentligen ingenting från Matte 4 dyker upp.

Som alternativ till Fysik 3 kontrar jag med Matematik Specialisering eller programmering, dessa är mycket bättre.
Citera
2019-01-17, 21:13
  #5242
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Typ så, men läs inte Fysik 3, det är en riktig djävla skitkurs. Om du vill att jag ska utveckla detta i detalj kan jag göra det men hoppa över den. Inget universitetsprogram kräver att du läst den.

Du kan läsa Fysik 2 parallellt med matte 3 också om du vill, egentligen ingenting från Matte 4 dyker upp.

Som alternativ till Fysik 3 kontrar jag med Matematik Specialisering eller programmering, dessa är mycket bättre.
Ja gör det gärna, skulle vara väldigt intressant att veta anledningarna.

Vill studera datavetenskap i framtiden så tänkte att det kanske ska finnas några fördelar med fysik 3 ? typ kvantdator kanske eller A.I (?)
Skriv det här eller pm om du så vill

Har tänkt att ta specialisering i mattematik och programmering 1/2 faktiskt
Citera
2019-01-17, 21:57
  #5243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Ja gör det gärna, skulle vara väldigt intressant att veta anledningarna.

Vill studera datavetenskap i framtiden så tänkte att det kanske ska finnas några fördelar med fysik 3 ? typ kvantdator kanske eller A.I (?)
Skriv det här eller pm om du så vill

Har tänkt att ta specialisering i mattematik och programmering 1/2 faktiskt

Ok, Fysik 3 är för svår. Med för svår menar jag alldeles för djävla svår, och svår av fel anledningar.

Fysik 3 använder matematik som dyker upp i envariabelanalys, diffekvationer och flervariabelanalys på universitetsnivå. Även om du tar till dig dom bitarna under kursen är teorin för svår och det går inte att lära sig någonting om du inte har en jättebra lärare. Försök inte ens läsa kursen på distans.

Dom jag pratar med som har läst den med lärare har endast studerat dom absolut mest basala uppgifterna.

Kardemumman är att det du vill lära dig är för svårt och det du lär dig är totalt trivialt och liknar fysik 1 uppgifter. Du kommer bli enormt frustrerad, tvivla på din förmåga, och slösa bort en månad av ditt liv.

Jag har studerar för tillfället elektroteknik på KTH och vi har inte haft någon kurs som ens är i närheten av att vara så oingenomtränglig som Fysik 3.

Om du behöver vilka 100p som helst för att ta examen, och har slut på vettiga kurser så läs då istället historia 1 eller 2, satsa på godkänt och självstudera programmering eller envariabelanalys samtidigt. Det är mycket mer välinvesterad tid.
__________________
Senast redigerad av Josef.K.33 2019-01-17 kl. 22:06.
Citera
2019-01-18, 00:04
  #5244
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Ok, Fysik 3 är för svår. Med för svår menar jag alldeles för djävla svår, och svår av fel anledningar.

Fysik 3 använder matematik som dyker upp i envariabelanalys, diffekvationer och flervariabelanalys på universitetsnivå. Även om du tar till dig dom bitarna under kursen är teorin för svår och det går inte att lära sig någonting om du inte har en jättebra lärare. Försök inte ens läsa kursen på distans.

Dom jag pratar med som har läst den med lärare har endast studerat dom absolut mest basala uppgifterna.

Kardemumman är att det du vill lära dig är för svårt och det du lär dig är totalt trivialt och liknar fysik 1 uppgifter. Du kommer bli enormt frustrerad, tvivla på din förmåga, och slösa bort en månad av ditt liv.

Jag har studerar för tillfället elektroteknik på KTH och vi har inte haft någon kurs som ens är i närheten av att vara så oingenomtränglig som Fysik 3.

Om du behöver vilka 100p som helst för att ta examen, och har slut på vettiga kurser så läs då istället historia 1 eller 2, satsa på godkänt och självstudera programmering eller envariabelanalys samtidigt. Det är mycket mer välinvesterad tid.
Okej, tack så väldans för ditt svar! Då har jag en till fråga som det skulle vara suveränt att få lite ljus kring. Jag har tänkt att studera datavetenskap men samtidigt känns det som att kth bör ha bästa program kring teknologi ? Men det verkar inte finnas datavetenskap i kth utom "datateknik", vad är då skillnaden på dessa två ämnen på en mer detaljrik nivå (om du vet), läste wikin men den gjorde mig inte klokare. Samma men samtidigt annorlunda ? hur dock lol

Och, jag tänkte annars Stockholms universitet eller kth, vet du vilket som går igenom ämnet på bättre sätt ? eller går dem igenom samma-ish och det hela kommer bero på en själv som individ och hur man bearbetar informationen samt applicerar den kunskapen vidare, det vill säga att man får samma värdegrund och möjlighet oavsett skola men det enda kommer bero på ens egna intresse samt ambitioner kring vad man vill uppnå.

Har läst igenom respektive skolors upplägg men kan inte riktigt avgöra vilken som är bäst om man vill göra karriär inom maskinlärning/A.I/neurala nätverk/simulationer. Lutar mer åt KTH för jag gillar deras formella sätt att beskriva hur allting fungerar

Stockholms uni går mig redan på nerverna när det kommer till hur dom beskriver datavetenskap, det är som att jag håller på och blir såld något av en halvtaskig försäljare som inte har någon aning om vad fasiken han håller på med gentemot kth som är rak på sak och samtidigt är självsäker på sig själv utan att behöva ordbajsa om vad kursen handlar om, bara jag ?

Förstår om dessa frågor blev lite för mycket
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2019-01-18 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in