2015-05-26, 07:09
Medlem
Gavves avatar
Du kan ju välja att studera i 25% hastighet (100 poäng per termin eller vad det blir). Tar lite längre tid men det fungerar oftast bra när du samtidigt jobbar heltid. Bristen på pengar från CSN borde inte vara något problem då du jobbar under tiden.
Citera
2015-05-26, 07:56
Medlem
Det går. Sök dock 1 kurs åt gången så har du löst allt inom 1-2 år. Annars får du ta tjänstledigt i ett halvår och ta ett basår på CSN.
Citera
2015-05-26, 11:15
Medlem
RobotEds avatar
Som jag minns det så var det inte jobbiga kurser.
Samt att om jag pluggar på närdistans så är det väl mestadels inlämningsuppgifter som ska lämnas in?

Ska prata med studievägledare och se vad det blir. Tack för all hjälp so far.
Citera
2015-05-27, 14:58
Bannlyst
Matematik 3c komvux

Jag har Matematik B från gymnasiet och vill läsa Matematik 3c på komvux, innebär det att jag måste läsa matematik 2c för att kunna göra det?
Citera
2015-05-27, 15:11
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Jag har Matematik B från gymnasiet och vill läsa Matematik 3c på komvux, innebär det att jag måste läsa matematik 2c för att kunna göra det?

Nix, det är inget måste.
Citera
2015-05-27, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Nix, det är inget måste.
Glömde nämna att jag gick samhällsprogrammet, spelar det någon roll?
Citera
2015-05-27, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Glömde nämna att jag gick samhällsprogrammet, spelar det någon roll?
Nej det är inte relevant alls, vi vet nu att du gick matte B och ska gå matte 3c.
Citera
2015-05-27, 23:20
Medlem
Andersson93s avatar
Nej, det behöver du inte.
Citera
2015-05-29, 15:52
Bannlyst
Får man höja upp sitt betyg på komvux?(klurig situation)

Jag har en fråga. Låt oss säga att man läst en kurs på gymnasiet(Engelska 5) men aldrig gjorde klart den så man läste den på komvux på distans och endast gjorde några uppgifter,och på uppgifterna enligt lärarens bedömning ger ett C i betyg på Engelska 5. Terminen är slut,man läser en till termin på komvux och låt oss säga man läser engelska 6 och får ett B i betyg,kan man då göra en komplettering för engelska 5 som man läste terminen innan så man får ett högre betyg än C? t.ex ett B? eller kan dom säga att du har redan fått ett betyg du kan inte göra en komplettering? eller beror det på från komvux till komvux samt från lärare till lärare?

Hade en annan lärare på Engelska 5(läraren sluta efter att terminen tog slut).har en annan lärare i engelska 5 och 6 nu.

Jag hoppas att detta inte blev för klurigt.
Citera
2015-05-29, 16:00
Medlem
skoltjejs avatar
Svar nej. Du är inte berättigad att gå KOMVUX om du redan har betyg ämnet. Däremot kan du pröva upp ämnet, vilket innebär att du läser in den på egen hand och sedan avlägger ett prov på hela kursen. Det kostar 500:- prövning men låter onekligen värt i ditt fall.

Det innebär dock att du söker i en annan kvot med ditt nya betyg om du ansöker till högskola/universitet.
Citera
2015-05-29, 16:20
Medlem
sqs avatar
Du formulerar dig väldigt otydligt. Menar du såhär?:

Engelska 5 - C i slutbetyg - Detta vill du höja. I så fall måste du göra prövning som föregående skriver.
Engelska 6- B i slutbetyg.
Citera
2015-05-29, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Du formulerar dig väldigt otydligt. Menar du såhär?:

Engelska 5 - C i slutbetyg - Detta vill du höja. I så fall måste du göra prövning som föregående skriver.
Engelska 6- B i slutbetyg.

Ja precis. Jag läste Engelska 5 för runt 5 år sen på gymnasiet men fick inget betyg i det så läste den på komvux förra terminen på distans(gjorde några uppgifter) och läraren gav mig ett C i betyg. Sen sluta hon.har en annan lärare nu i Engelska 5,6 och 7.

Och denna termin läste jag Engelska 6 och fick B i betyg.

Nu undrar jag om jag kan göra en komplettering på Engelska 5 så jag får högre betyg än C, vill kunna få ett B.

går detta i efterhand nu? alltså direkt på komvux utan att betala 500 kr och göra en omprövning? vill bara få någon snabb komplettering någon uppgift så jag får ett B på Engelska 5.

hoppas detta var lite tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in