Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 15:39
  #3697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Har du någon motivering?
Yes!

Länsförsäkringar Global Indexnära 19%
Bra och billig globalfond. Bra riskspridning och prestation.

SPP Aktiefond Japan 18,3%
Du är redan exponerad mot Japan genom LF Global. Tidigare avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Låt bli spekulera (övervikta).

MS INVF Global Opportunity A 15,3%
För dyr (2,04% avgift). Aktivt förvaltad (kommer inte slå marknaden över tid).

ETFS Physical Swiss Gold 14,8%
Att investera 15% av portföljen i någonting vars pris bestäms enbart av spekulation är vansinne.

Vanguard FTSE Emerging Markets 13,2%
Bra och billig indexfond.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12,5%
Smaksak. Investmentbolag har presterat bra i Sverige, men till högre risk. Personligen gillar jag inte fonden eftersom den inte är kapitalviktad och har hög koncentrationsrisk (Investor och Industrivärden utgör 50% av innehaven). Helst inte mer än 20% av portföljen.

HORIZONS MARIJUANA LIFE SCIENCES IDX ETF 6,6%
Spekulation + koncentrationsrisk (branschfond).
Citera
2018-12-01, 08:10
  #3698
Medlem
Jag sparar 4000:-/ mån fördelat såhär:
× LF global 30%
× Robur Ny teknik 30%
× AMF småbolag 20%
× Spiltan AF invest 20%
Citera
2018-12-05, 22:25
  #3699
Medlem
Jag sparar långsiktigt till pensionen (~30 år) och portföljen består av:

70% LF Global indexnära (byter till Avanza Global vid nästa ombalansering)
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% SEB Sverige Indexfond
10% Swedbank Robur Access Asien

Mitt syfte är och har alltid varit att ha låga avgifter och breda indexfonder.

Det jag undrar är om jag inte ska skippa Sverige index-fonden helt och istället köra 20% AMF Småbolag (särskilt nu när de sänkt avgiften markant). Småbolag har ju historiskt alltid slagit de större indexen och mycket talar ju ändå för att det fortsätter vara så. Är det värt att investera 10% på SIXRX-index som SEB Sverige indexfonden är på så lång sikt eller ska jag lika gärna köra småbolag för hela min Sverige-slant i portföljen (dvs 20%)? Har ju ändå min stora bas i global index och de där sista 10-20%'en med småbolag lär väl inte göra så jäkla mycket från eller till i slutändan kanske..
Hur resonerar ni?
__________________
Senast redigerad av Martinflashback6 2018-12-05 kl. 22:29.
Citera
2018-12-07, 13:25
  #3700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vihan001
Gladiator är en bra fond.

Den verkar kass. Ruskigt dyr.
Citera
2018-12-07, 14:59
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Den verkar kass. Ruskigt dyr.

Bra analys... Sannerligen Flashback-klass på den haha!


En månad 4,20 %
Tre månader 6,47 %
Sex månader 12,85 %
Sedan årsskiftet 25,63 %
Ett år 30,05 %
Tre år 61,80 %
Fem år 95,43 %
Tio år 373,84 %

Ovan är inte så "kasst"...
Citera
2018-12-07, 16:39
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Bra analys... Sannerligen Flashback-klass på den haha!


En månad 4,20 %
Tre månader 6,47 %
Sex månader 12,85 %
Sedan årsskiftet 25,63 %
Ett år 30,05 %
Tre år 61,80 %
Fem år 95,43 %
Tio år 373,84 %

Ovan är inte så "kasst"...

Flashback-klass på hela fonden. Spåtanter som ska ha mycket betalt när det går dåligt och riktigt mycket betalt när de har turen att gå bra. Klart att det gått bra när de investerar med hävstång i en uppåtgående marknad.

Spelar hur som helst ingen roll för oss utomstående eftersom fonden stängt för nyinvesteringar. Lycka till!
Citera
2018-12-14, 04:43
  #3703
Medlem
Narkolypsyls avatar
Jag satte precis igång med ett litet fondsparande och tänkte se vad ni tycker om min fördelning.

Länsförsäkringar Europa Aktiv A - 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
Swedbank Robur Ny Teknik A - 10%
Citera
2018-12-14, 14:15
  #3704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Jag satte precis igång med ett litet fondsparande och tänkte se vad ni tycker om min fördelning.

Länsförsäkringar Europa Aktiv A - 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
Swedbank Robur Ny Teknik A - 10%

Du är redan exponerad mot den västeuropeiska marknaden i din globala aktiefond med 20.1% och din aktiva europafond har en rätt hög fondavgift i jämförelse utan resultaten som kan motivera det. Jag skulle ha tagit bort den helt och investerat mer i den globala fonden.
Citera
2018-12-16, 03:56
  #3705
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangeln
Du är redan exponerad mot den västeuropeiska marknaden i din globala aktiefond med 20.1% och din aktiva europafond har en rätt hög fondavgift i jämförelse utan resultaten som kan motivera det. Jag skulle ha tagit bort den helt och investerat mer i den globala fonden.

Hur fick du reda på att globalfondens exponering mot den västeuropeiska marknaden ligger på just 20,1%?

Jag har läst igenom fondfaktabladet men där framgår ingen information som beskriver fondens exponeringsfördelning. Jag hittar heller ingen dylik info på fondens sida på Avanza.

Fondfaktablad: https://secure.msse.se/document/avanza/F00000PYZ6
Fondens sida på Avanza: https://www.avanza.se/fonder/om-fond...obal-indexnara

Men om så trots allt är fallet och globalfondens västeuropeiska exponering ligger på 20,1%, så håller jag med dig till fullo, mina tillgångar är överexponerade på den västeuropeiska marknaden och som ett resultat av detta så försämras riskspridningen.

Så du föreslår alltså att jag borde sälja samtliga fondandelar i LF Europa Aktiv A, och sedan köpa fondandelar i LF Global Indexnära? Är det inte besvärligt att 60% av investeringskapitalet ligger i samma fond?
Citera
2018-12-16, 22:06
  #3706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Hur fick du reda på att globalfondens exponering mot den västeuropeiska marknaden ligger på just 20,1%?

Om du scrollar ned till botten på Avanza på valfri fond så kan du under "Fondens innehav & fördelning" se cirkeldiagram för regionsfördelning, branschfördelning samt största innehav.

Detta är innehavet och fördelningen för Länsförsäkringar Global Indexnära.

Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Så du föreslår alltså att jag borde sälja samtliga fondandelar i LF Europa Aktiv A, och sedan köpa fondandelar i LF Global Indexnära?

Du bör följa din investeringsstrategi för att veta om/när du ska sälja dina fondandelar. Om du inte har en investeringsstrategi så rekommenderar jag starkt att du läser denna tråd innan du investerar mer pengar på börsen i fonder.

Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Är det inte besvärligt att 60% av investeringskapitalet ligger i samma fond?

Har du förtroende för indexet MSCI World Total Net Return, fondförvaltaren Kieran Doyle och fondbolagets principer för ansvarsfulla investeringar?

Om så är fallet så ser jag inget problem alls med att 60% av din portfölj är dedikerad till en globalfond. Globalfonder har ofta innehav i hundratals till tusentals olika bolag över hela världen vilket sprider risken.

Själv så har jag följande upplägg för min fondportfölj:

Globalt: 70%
Sverige: 20%
Tillväxt: 10%
__________________
Senast redigerad av Rektangeln 2018-12-16 kl. 22:18.
Citera
2018-12-17, 09:04
  #3707
Medlem
fittslems avatar
Jag ser att vissa här placerar i Sverige. Min fråga är varför det? Sverige är en sån liten marknad som kan gå åt helvete men som även dras med i skiten om dom stora marknaderna går åt helvete. Dubbel risk.
Citera
2018-12-17, 09:14
  #3708
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Yes!

Länsförsäkringar Global Indexnära 19%
Bra och billig globalfond. Bra riskspridning och prestation.

SPP Aktiefond Japan 18,3%
Du är redan exponerad mot Japan genom LF Global. Tidigare avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Låt bli spekulera (övervikta).

MS INVF Global Opportunity A 15,3%
För dyr (2,04% avgift). Aktivt förvaltad (kommer inte slå marknaden över tid).

ETFS Physical Swiss Gold 14,8%
Att investera 15% av portföljen i någonting vars pris bestäms enbart av spekulation är vansinne.

Vanguard FTSE Emerging Markets 13,2%
Bra och billig indexfond.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12,5%
Smaksak. Investmentbolag har presterat bra i Sverige, men till högre risk. Personligen gillar jag inte fonden eftersom den inte är kapitalviktad och har hög koncentrationsrisk (Investor och Industrivärden utgör 50% av innehaven). Helst inte mer än 20% av portföljen.

HORIZONS MARIJUANA LIFE SCIENCES IDX ETF 6,6%
Spekulation + koncentrationsrisk (branschfond).
Tack för input!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback