2019-03-02, 13:53
Medlem
Entous avatar
Jag är i behov av synpunkter på min portfölj. Min sparhorisont är på över 10 år.

10% Didner & Gerge Småbolag
25% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% SPP Aktiefond USA
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Access Asien
15% Swedbank Robur Ny Teknik
Citera
2019-03-02, 16:39
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Jag är i behov av synpunkter på min portfölj. Min sparhorisont är på över 10 år.

10% Didner & Gerge Småbolag
25% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% SPP Aktiefond USA
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Access Asien
15% Swedbank Robur Ny Teknik
Varför indexfonder om du ska spara i 10+ år? Du är gissningsvis ung och har tiden på din sida. Köp fonder/aktier med tillväxt och inte de redan största konglomeraten i världen som dina fonder innehåller.

Mitt förslag är att du lägger 100% av dina besparingar i Paradox Interactive. Där har du ett av gamingbranschens mest attraktiva arbetsgivare, med total dominans inom sin nisch och rider på världens kraftfullaste globala trend. Den enda risken är att några kineser gör uppköp och du endast går några 100% plus vilket hade varit synd. Tacka mig om 10 år
Citera
2019-03-02, 18:42
Medlem
Just nu..

LF Fastighet
Skandia Time Global
Spiltn Investmetbolag
Robur Access US

Ungefär 25%. Infinit horisont, tänker dö med pengarna.
Citera
2019-03-04, 11:32
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
De enda fonderna jag för tillfället äger är min "bostadsportfölj" som är tänkt att snabba på processen för att köpa nästa lägenhet. Jag kör 60-40% i den då jag vill ha mindre risk men samtidigt få lite avkastning. Kapitalet är tänkt att användas om cirka 6 år, jag har även ett vanligt sparande till kontantinsatsen på ett bankkonto, fonderna utgör bara en liten del av det sparandet.

Portföljen är uppbyggd enligt följande:
  • 20% - AMF Räntefond Lång.
  • 20% - Spiltan Räntefond Sverige.
  • 15% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
  • 45% - Avanza Global.

Är det en vettig strategi? :P
Citera
2019-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Är det en vettig strategi? :P
Ja, det tycker jag. Även om 60% aktier är något aggressivt för 6 år.
Citera
2019-03-05, 01:27
Medlem
Sparat i min egen fondportfölj i ungefär ett halvår nu. Kör på billiga indexfonder då jag hellre tar rygg på "säkra kort" än att sväva iväg och hoppas på det bästa med min knapphändiga kunskap.

Synpunkter?

Avanza Global 50%
SPP Aktiefond Sverige A 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 15%
SPP Aktiefond Europa 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Sugen på att ta in någon billig småbolagsfond alternativt plussa på lite på Spiltan investmentbolag. Men vet inte hur jag ska förändra allokeringen riktigt. Behövs SPP Aktiefond Europa?
Citera
2019-03-05, 10:50
Medlem
Jag funderar på den här portföljen som går att köpa på Nordnet och Avanza. Vad säger ni?

Aktier Globalt, 50%
-Avanza Global
-Länsförsäkringar Global Indexnära
-iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)
-Core Ny Teknik A
-iShares Global Infrastructure UCITS ETF USD (Dist)

Aktier globala småbolag, 20%
-Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
-iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
-HealthInvest Small & MicroCap Fund A

Aktier tillväxt, 15%
-DNB Global Emerging Markets Indeks A
-Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
-SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF
-dbx MSCI EFM Africa TOP 50 Capped Index (XMKA)
-Xtrackers S&P Select Frontier Swap UCITS ETF

Aktier Asien, 15%
-Swedbank Robur Access Asien
-Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan (VGEJ)
Citera
2019-03-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Ja, det tycker jag. Även om 60% aktier är något aggressivt för 6 år.
Jag har tänkt det också, i praktiken består mitt bostadssparande av ca 5% aktier då det mesta ligger och ruvar på ett vanligt bankkonto, med vad jag har för mig är hela 0,013% ränta! Att då endast köra 60% aktiefonder är nu när jag tänker på det kanske överdrivet säkert, bättre att köra hela den (lilla) del som investeras i 100% aktiefonder.
Citera
2019-03-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Jag funderar på den här portföljen som går att köpa på Nordnet och Avanza. Vad säger ni?

Aktier Globalt, 50%
-Avanza Global
-Länsförsäkringar Global Indexnära
-iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)
-Core Ny Teknik A
-iShares Global Infrastructure UCITS ETF USD (Dist)

Aktier globala småbolag, 20%
-Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
-iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
-HealthInvest Small & MicroCap Fund A

Aktier tillväxt, 15%
-DNB Global Emerging Markets Indeks A
-Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
-SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF
-dbx MSCI EFM Africa TOP 50 Capped Index (XMKA)
-Xtrackers S&P Select Frontier Swap UCITS ETF

Aktier Asien, 15%
-Swedbank Robur Access Asien
-Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan (VGEJ)
Jag tycker att du kan banta ner den där listan ganska rejält, den känns onödigt komplicerad. Om du inte verkligen föredrar denna portfölj så råder jag tid att behålla de fetmarkerade, lägga till en eller två räntefonder och sedan exempelvis Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Din procentuella fördelning har jag egentligen ingen synpunkt på, jag hade dock föredragit att lägga till 10% räntefonder, beroende på din tidshorisont.
Citera
2019-03-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bemaffo
Sparat i min egen fondportfölj i ungefär ett halvår nu. Kör på billiga indexfonder då jag hellre tar rygg på "säkra kort" än att sväva iväg och hoppas på det bästa med min knapphändiga kunskap.

Synpunkter?

Avanza Global 50%
SPP Aktiefond Sverige A 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 15%
SPP Aktiefond Europa 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Sugen på att ta in någon billig småbolagsfond alternativt plussa på lite på Spiltan investmentbolag. Men vet inte hur jag ska förändra allokeringen riktigt. Behövs SPP Aktiefond Europa?
Du kan skippa europafonden och köpa räntefonder för den tiondelen, exponering mot europa får du i Avanza Global. SPP Aktiefond Sverige A har ungefär samma avkastning som Avanza Zero, där AZ har fördelen att den är gratis och kan vara lämplig att byta ut SPP Sverige mot. I övrigt ser den bra ut, kanske något tung (5-10%-enheter) mot Sverige men det är en smaksak. Bra tänkt i övrigt .

mvh
Citera
2019-03-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Jag tycker att du kan banta ner den där listan ganska rejält, den känns onödigt komplicerad. Om du inte verkligen föredrar denna portfölj så råder jag tid att behålla de fetmarkerade, lägga till en eller två räntefonder och sedan exempelvis Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Din procentuella fördelning har jag egentligen ingen synpunkt på, jag hade dock föredragit att lägga till 10% räntefonder, beroende på din tidshorisont.

Min idé är att dra nytta av de stora trenderna (digitalisering, artificiell intelligens, urbanisering, Asiens och frontier markets tillväxt). Vill även ha en riskspridning både geografiskt och emittenter. De här innehaven gäller bara aktiedelen. Jag kommer att ha räntor ca 10-20% och råvaror ca 10% också.
Citera
2019-03-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Min idé är att dra nytta av de stora trenderna (digitalisering, artificiell intelligens, urbanisering, Asiens och frontier markets tillväxt). Vill även ha en riskspridning både geografiskt och emittenter. De här innehaven gäller bara aktiedelen. Jag kommer att ha räntor ca 10-20% och råvaror ca 10% också.
Då sitter du nog på mer kunskap än vad jag gör Kör hårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in