2022-02-06, 20:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vilka globalfonder rekommenderar ni? Tycker tex LF globalindexnära är rätt trög i sin avkastning. Någon rekommendation på någon globalfond som är lite mer effektfull?
Alla globala indexfonder har snarlik utveckling av förståeliga skäl. Går du ifrån indexfonder får du både högre avgifter och risken att du bettar på fel förvaltare som är på sidan som inte slår index.

Om du tycker att 20% avkastning på ett år är trögt för en globalfond vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Kanske att du inte bör glömma bort att det viktigaste är att inte förlora pengarna du gnetat ihop, när man ger sig ut och jagar avkastning och risken det medför är man ute på tunn is.
Citera
2022-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Alla globala indexfonder har snarlik utveckling av förståeliga skäl. Går du ifrån indexfonder får du både högre avgifter och risken att du bettar på fel förvaltare som är på sidan som inte slår index.

Om du tycker att 20% avkastning på ett år är trögt för en globalfond vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Kanske att du inte bör glömma bort att det viktigaste är att inte förlora pengarna du gnetat ihop, när man ger sig ut och jagar avkastning och risken det medför är man ute på tunn is.
1 år är ju inte något att jämföra med till att börja med. Jämfört med med fler år typ 5, då kommer inte LF långt.

Jag är medveten om riskerna med den mer kostsamma förvaltningen men kan tänka mig betala extra om en fond, generellt, går bättre än tex en indexfond som LF globalindexnära.
Senast redigerad av shimona 2022-02-06 kl. 20:51.
Citera
2022-02-06, 21:40
Medlem
Citat:
Säger inte att du har fel då jag är nybörjare men är det inte risk att det blir pannkaka av allt om man styckar upp det så mycket som 5 stycken 10% fonder?
Eller är det väldigt stort kapital du investerat i varje fond?

Hur menar du att det blir pannkaka? Det är inga miljonbelopp jag har investerat i Fonderna. Tanken är dock att luta mig tillbaka, månadsspara och ombalansera 1 gång per år.
Citera
2022-02-07, 09:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
1 år är ju inte något att jämföra med till att börja med. Jämfört med med fler år typ 5, då kommer inte LF långt.

Jag är medveten om riskerna med den mer kostsamma förvaltningen men kan tänka mig betala extra om en fond, generellt, går bättre än tex en indexfond som LF globalindexnära.
En dubbling på fem år, inte långt. Hur har du tänkt identifiera fonderna som kommer gå bättre än index i framtiden? Om du har den kunskapen kan du ju lika gärna välja aktier som kommer gå bättre än index.

Vill du ha mer risk köp indexfonder i mindre länder, t.ex. Sverige. Ännu mer risk, småbolagsindexfonder i mindre länder. Eller släng in allt i ARKK som alla andra nybörjare gjorde på toppen för att jaga avkastning, gick ju super.
Citera
2022-02-07, 11:25
Medlem
Citat:
En dubbling på fem år, inte långt. Hur har du tänkt identifiera fonderna som kommer gå bättre än index i framtiden? Om du har den kunskapen kan du ju lika gärna välja aktier som kommer gå bättre än index.

Vill du ha mer risk köp indexfonder i mindre länder, t.ex. Sverige. Ännu mer risk, småbolagsindexfonder i mindre länder. Eller släng in allt i ARKK som alla andra nybörjare gjorde på toppen för att jaga avkastning, gick ju super.
Säger ju mer än 1 år i alla fall. 2020 hade tex LF bara drygt 2% avkastning.
Vilka indexfonder i Sverige tänker du på som har mer risk?
Citera
2022-02-07, 12:44
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Säger ju mer än 1 år i alla fall. 2020 hade tex LF bara drygt 2% avkastning.
Vilka indexfonder i Sverige tänker du på som har mer risk?
Ja. 2020 var ju en kombination av coronadippen och att kronan stärktes mot dollarn, och en globalfond är till stor del i dollar så det är knappast konstigt.

Sverigefonder är per automatik högre risk oavsett fond då det endast gäller ett land och det är ett mindre land. Fonderna från PLUS finns ju i olika storleksordningar.
Citera
2022-02-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ja. 2020 var ju en kombination av coronadippen och att kronan stärktes mot dollarn, och en globalfond är till stor del i dollar så det är knappast konstigt.
Visst, samtidigt fanns det ju då andra globalfonder som gick betydligt bättre.
Citera
2022-02-07, 15:21
Medlem
Citat:

Vissa år slår en globalfond utan tillväxtmarknader en som har det och vice versa, du kan ju ha två ISK med olika upplägg.
Citera
2022-02-07, 15:24
Medlem
Citat:

Som svar på en del av dina senare inlägg.

Kolla in dessa:

https://youtu.be/jTVqSrHrJR8

Och här en kort kommentar från nobelpristagaren Fama:

https://www.youtube.com/watch?v=Xzkpkr7jA3o

När du har sett dessa är det upp till dig att välja vilka fonder som kommer att slå index.
Att "fråga flashback" är utsiktslöst.
Citera
2022-02-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
LF Global är en bra fond. En annan som är värd att titta på är SPP Global Solutions A. Den har en delvis annan inriktning och har presterat bra historiskt. Mår du dåligt att börssvängningar kanske du kan köpa en blandfond istället.
Tänkte bidra med en liten uppföljning av hur det gått sedan jag gick ur marknaden.

Det har förstås gått upp och ned och när det går upp i flera dagar på raken kan man känna sig lite nervös av att vara utanför. Totalt sett har dock fonderna gått ned men inte så jättemycket. I genomsnitt om man tar antalet fonder och kursutvecklingen så 3,36 % ned. Räknar man efter de innehav jag faktiskt hade så lite mer, 3,73 % ned.

Analysen som gör att jag håller mig utanför baseras en del på tekniska faktorer och det finns inte några tecken på att det vänt uppåt.
Citera
2022-02-07, 18:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Gå in på Avanza, sortera efter bäst på 5 år och köp den översta. Grattis du är rik.
Citera
2022-02-07, 19:04
Medlem
Citat:
Gå in på Avanza, sortera efter bäst på 5 år och köp den översta. Grattis du är rik.
Varför är du så sarkastisk? Jag ställde en seriös fråga, du behöver inte dra allt om risker med aktiv förvaltning osv. Jag känner till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in