Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 20:04
  #3097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatCow
Helt nybörjare på fonder. Vet ej om detta är besvarat sedan innan.

Ska man välja Avanza Auto, Portföljgeneratorn eller försöka kopiera från någon annan?

Är du helt ny bör du följa din egen strategi efter läst på lite fast med väldigt små belopp. Experimentera med någon hundralapp per månad, räkna med att du antagligen går minus första året men se det som att du lär dig enormt mycket och år 2 kommer du kunna ta bra beslut och då också öka beloppen du går in med.
Citera
2017-12-01, 15:53
  #3098
Medlem
En nybörjarfondportfölj "nr 1" hos Nordea funkade ganska bra under hösten. Några kronor plus hittills i.a.f. Snart har jag faktiskt råd att betala min egen begravning om det fortsätter att gå åt rätt håll som sagt. Portföljen baserades på några nybörjartips och är ej raketforskning. Många som sågar Nordea i det här forumet, men det blev Nordea eftesom jag varit kund där ett längre tag och deras internetbank funkar ofta.

Portföljen innehåller tre stycken fonder som jag antydde i tidigare inlägg: 1) Nordea global index med ganska mycket inriktning stora bolag och nordamerika, 2) Nordea emerging markets small cap huvudsakligen inriktning asien, och 3) Nordea sekura korträntefond (Sverige).

Nu har jag även börjat bygga upp en liten portfölj nr 2 som komplement i annan bank med större fondsortiment. Tanken är att den först och främst ska baseras på olika landsfonder (aktiefonder), som kompletteras med ett par övriga räntefonder. Planen är att fonderna ska ha olika karaktär för viss riskspridning. Fonderna balanserar alltså ut varann så att det sakta gnetar på uppåt hela tiden utan djupa dalgångar eller fall m.a.o. Därmed behöver jag inte ha någon speciell tidshorisont i detta sparande. Det är möjligt att använda portföljen som en liten men dock nödbuffert vid oförutsedda utgifter på kort och lång sikt.

Hittills är det några nordiska och asiatiska landsfonder m.m. inpetade i denna portfölj nr 2. Har litet svårt att bestämma mej för vad som ska ingå i portföljen. Tips på bra landsfonder mottages gärna. Latinamerika och Euro-området känner jag viss skepsis inför än så länge, men kanske behövs det nåt sånt också. Östeuropa är jag också osäker på vart det är på väg just nu, men funderar ev. på att stoppa in ett par hundralappar i en östeuropa aktiefond också om ett tag.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-12-01 kl. 16:05.
Citera
2017-12-05, 23:41
  #3099
Medlem
Är helt ny med fondsparande. Har följande sparande på avanza. Vet att det ej är optimalt, vilka fonder ska jag skrota och ser det någorlunda okej ut? Tänker spara långsiktigt


AMF Aktiefond Europa 0,7 %
AMF Räntefond Lång 5 %
AVANZA ZERO 48,5 %
CS (Lux) Global Sec Eq B USD Acc 7,5 %
Didner & Gerge Aktiefond 7,2 %
Evli Emerging Frontier B 3,7 %
Evli Global B 6,6 %
Invesco Pan European StructEq A EUR Acc 3,1 %
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK 3,75 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 6,8 %
SPP Obligationsfond 4,7 %
UBS (Lux) ES Eurp Opp Uncons EUR P 2,1 %
Citera
2017-12-06, 09:09
  #3100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikachu1
Är helt ny med fondsparande. Har följande sparande på avanza. Vet att det ej är optimalt, vilka fonder ska jag skrota och ser det någorlunda okej ut? Tänker spara långsiktigt


AMF Aktiefond Europa 0,7 %
AMF Räntefond Lång 5 %
AVANZA ZERO 48,5 %
CS (Lux) Global Sec Eq B USD Acc 7,5 %
Didner & Gerge Aktiefond 7,2 %
Evli Emerging Frontier B 3,7 %
Evli Global B 6,6 %
Invesco Pan European StructEq A EUR Acc 3,1 %
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK 3,75 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 6,8 %
SPP Obligationsfond 4,7 %
UBS (Lux) ES Eurp Opp Uncons EUR P 2,1 %

Ja det var långt ifrån optimalt. Läs tråden nedan och följ sedan de jag skriver där, då går det bra för dig på lång sikt.

(FB) Feedback på fonder till IPS
Citera
2017-12-06, 23:16
  #3101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Skulle intressant o höra vad ni flashbackare har för fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i värde sen köp?


Eller

Fonder som ni planerar att införskaffa

Skulle med vilja veta
Citera
2017-12-07, 16:58
  #3102
Medlem
TheTransporters avatar
Orkar inte bry mig om aktiva fonder pga jag inte har koll på hur man räknar ut om dom slagit index.
Så jag är lat och satt upp ett månadspar i följande fonder.

Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Kommer jag ha bäst avkastning nej. Kommer jag vara bland dom som har sämst nej. Kommer jag vara medel ja och jag är ju svensk så mellanmjölk passar mig.


Har även ett månadspar i avanza zero 100kr och ett månadspar i Superfonden Sverige 100kr. För att se vilken som är ger bäst avkastning. Men det är bara för skojs skull
Citera
2017-12-07, 17:10
  #3103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Orkar inte bry mig om aktiva fonder pga jag inte har koll på hur man räknar ut om dom slagit index.
Så jag är lat och satt upp ett månadspar i följande fonder.

Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Kommer jag ha bäst avkastning nej. Kommer jag vara bland dom som har sämst nej. Kommer jag vara medel ja och jag är ju svensk så mellanmjölk passar mig.


Har även ett månadspar i avanza zero 100kr och ett månadspar i Superfonden Sverige 100kr. För att se vilken som är ger bäst avkastning. Men det är bara för skojs skull
Du hittar sådana statistik på exempelvis morningstar.se där kan du se fondens prestanda jämfört med index. Inget som behöver räknas ut.

http://www.morningstar.se/Funds/Quic...fid=0P0000ULAP
Citera
2017-12-07, 23:34
  #3104
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Du hittar sådana statistik på exempelvis morningstar.se där kan du se fondens prestanda jämfört med index. Inget som behöver räknas ut.

http://www.morningstar.se/Funds/Quic...fid=0P0000ULAP

Jo jag tänkte mer. Om min fond slå index vi säger 4 år i rad och sen lyckas den inte slå index ett år och följer index ett år.
Så vet jag inte hur man ska räkna ut om snittet blir bättre än index då.
Och om den inte lyckas slå index tex på två år så vågar man då sitta kvar och tro på fonden?
Kanske jag som är lite för feg.
Citera
2017-12-07, 23:44
  #3105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Jo jag tänkte mer. Om min fond slå index vi säger 4 år i rad och sen lyckas den inte slå index ett år och följer index ett år.
Så vet jag inte hur man ska räkna ut om snittet blir bättre än index då.
Och om den inte lyckas slå index tex på två år så vågar man då sitta kvar och tro på fonden?
Kanske jag som är lite för feg.
Jag förstår! Har själv varit i det dilemmat, alltså att prioritera billiga fonder före aktiva.

Nu när jag känner mig bättre insatt i mitt sparande så har jag börjat lägga in fler aktiva fonder.

Men precis som dig så vet inte jag riktigt heller när man ska byta bort en dåligt presterande fond. Brukar dock välja de fonder som historiskt har gått bra, fast åt andra sidan så säger detta ingenting om fondens prestanda länge fram i tiden.

Men tycker att dina fondval ser bra ut annars.
Citera
2017-12-08, 23:41
  #3106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Brukar dock välja de fonder som historiskt har gått bra, fast åt andra sidan så säger detta ingenting om fondens prestanda länge fram i tiden.
Nej som sagt svårt att blicka in i framtiden. Man kan bli lurad av historiken. När man betraktar fonder som funnits en längre tid så har de också ibland presterat dåligt under många år för att sedan förvandlas till bra fonder eller tvärt om. Swedbank robur ny teknik kan vi ta som exempel eftersom den är ganska populär här i Sverige. Den har stått och trampat vatten i massor av år fram till ca 2013 och därefter har den haft en nästan sensationellt bra utveckling kontinuerligt fram till nyligen. Om man bara kikar på denna fonds kortsiktiga historik fem år bakåt så vill man ju gärna ha den i sin portfölj. Men om fonden återgår till sin ursprungliga prestanda så är det lika bra att lägga pengarna på ett vanligt sparkonto. Olika branscher och regioner presterar olika bra över tid.

Enda sättet att göra bra val som amatör är kanske att lyssna på experterna som sagt. Och så får man försöka att göra val baserade på logik och statistik.

Det som vid en första anblick är ett lite rörigt fondval som t.ex. det som Pikachu1 listar ovan behöver ju inte vara direkt dåligt, i vissa börsscenarier. Det kanske finns någon djupare tanke bakom det hela trots allt. En slumpgenererad portfölj med spretiga fondval och delvis märklig överlappning mellan fonder och visst räntefondsinnehav m.m. kan också kortsiktigt leverera en högre avkastning än en s.k. väl strukturerad eller genomtänkt aktieportfölj.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-12-09 kl. 00:20.
Citera
2017-12-13, 14:44
  #3107
Medlem
Har just nu ett fondsparande på 80 % globalt/ inklusive tillväxt. Samt 20 % Sverige. Tanken är långsiktigt på iallafall 10-15 år, eventuellt ännu längre!

Länsförsäkringar global Indexnära. 0,2 avgift. 50 %
Spiltan global Invest. 0,5 avgift. 20 %
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära. 0,4 avgift. 10 %

Nordnet superfonden. 0,0 avgift. 10 %
Spiltan aktiefond Invest 0,2 avgift. 10 %

Vad tycker ni? Självklart omfördela lite i procenten i vissa perioder men tanken är utgå från detta sparande.
Citera
2017-12-13, 16:03
  #3108
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Har just nu ett fondsparande på 80 % globalt/ inklusive tillväxt. Samt 20 % Sverige. Tanken är långsiktigt på iallafall 10-15 år, eventuellt ännu längre!

Länsförsäkringar global Indexnära. 0,2 avgift. 50 %
Spiltan global Invest. 0,5 avgift. 20 %
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära. 0,4 avgift. 10 %

Nordnet superfonden. 0,0 avgift. 10 %
Spiltan aktiefond Invest 0,2 avgift. 10 %

Vad tycker ni? Självklart omfördela lite i procenten i vissa perioder men tanken är utgå från detta sparande.

Ser ganska standard ut, dvs bra. Undrar dock hur det är självklart att omfördela i vissa perioder? varför inte köra 70/20/10 hela tiden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback