2018-11-05, 19:18
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Den hör teorin som vissa har, att eftersom vi vet vad lönegapet (åtminstone huvudsakligen) beror på så spelar det ingen roll, den är konstig. Det är väl fullkomligt självklart att det finns en eller flera mekanismer genom vilka lönegapet uppstår, ingen har någonsin påstått något annat vad jag har hört.

Det är inget problem eftersom det beror på de här sakerna.. okej. Varför använder man inte samma resonemang när det gäller pojkars prestation i skolan? Vi vet varför pojkar får sämre betyg, därför kan vi strunta i den saken?

Är det inte rimligt att anta att en grupp människor som har starkare incitament att tjäna mycket pengar i genomsnitt kommer att tjäna mer än en grupp som inte har lika starka incitament?

Vi är ju helt okej med att löner skiljer sig mellan individer så varför inte mellan grupper?
Citera
2018-11-05, 21:13
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Och hur ska vi motivera folk att gå en åtta år lång läkarutbildning för att sedan jobba mycket övertid och ha ett jobb med pressande mycket ansvar om de sedan tjänar lika mycket som en kassörska efter att ha blivit sönderbeskattade?

Varför ska folk ta stora risker för att starta företag o de sedan ska bli beskattade så hårt att de inte tjänar mer än en pizzabagare?

Av var och en efter förmåga åt var och en efter behov är en idiotisk filosofi som får samhällen att stagnera och bli som Sovjetunionen på 80-taet när det värsta förtrycket hade lagt sig. Ingen vill göra någonting mer än de måste.

Det är alltid en balansgång, vi beskattar inte folk så att alla tjänar lika mycket efter skatt, men ju mer man tjänar desto mer får man betala. Det finns fortfarande (ekonomiska) incitament för att gå långa utbildningar. Jag har inte noterat stagnationen du talar om i västvärlden än, kommer den snart eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Är det inte rimligt att anta att en grupp människor som har starkare incitament att tjäna mycket pengar i genomsnitt kommer att tjäna mer än en grupp som inte har lika starka incitament?

Vi är ju helt okej med att löner skiljer sig mellan individer så varför inte mellan grupper?

Jo det är ett rimligt antagande. Problemet är för att människor har samma behov. Det finns en idé om att det kapitalistiska systemet (som jag personligen förespråkar, trots de uppenbara bristerna) förvisso ökar klassskillnader men eftersom det gör alla rikare så är det ändå bättre för alla. Men det fungerar inte så, köpkraften man har är delvis beroende på vad andra tjänar, du har starkare köpkraft om du är i ett samhälle där alla tjänar lika mycket än om du är i botten av ett samhälle där inkomstskillnaderna är stora, även om man i absoluta tal tjänar mer. Förutsatt att länderna är jämförbara i övrigt givetvis.
Citera
2018-11-05, 22:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det finns en idé om att det kapitalistiska systemet (som jag personligen förespråkar, trots de uppenbara bristerna)
Du sa precis att du är kommunist. Hur ska du ha det?
Citera
2018-11-05, 22:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men det fungerar inte så, köpkraften man har är delvis beroende på vad andra tjänar, du har starkare köpkraft om du är i ett samhälle där alla tjänar lika mycket än om du är i botten av ett samhälle där inkomstskillnaderna är stora, även om man i absoluta tal tjänar mer. Förutsatt att länderna är jämförbara i övrigt givetvis.
Nej, det stämmer givetvis inte eftersom du inte har en aning om vad "du" hade haft för köpkraft.

Oavsett inkomstskillnader så kan man konsumera vad som produceras, inte mer. Det blir inte större köpkraft av mindre inkomstskillnader.
Citera
2018-11-05, 22:41
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du sa precis att du är kommunist. Hur ska du ha det?

Nej, du sa att jag var kommunist.

Citat:
Nej, det stämmer givetvis inte eftersom du inte har en aning om vad "du" hade haft för köpkraft.

Oavsett inkomstskillnader så kan man konsumera vad som produceras, inte mer. Det blir inte större köpkraft av mindre inkomstskillnader.

Om du säljer en produkt och du kan välja att sälja den för mycket för det finns de som vill ha den som är rika och har råd, så varför skulle du då inte göra det? Det gör att fattiga har sämre köpkraft, det är väl inte ett komplicerat koncept? Jag känner inte att jag förklarar det på bästa sätt men det borde ändå vara begripligt, väl?
Citera
2018-11-05, 23:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nej, du sa att jag var kommunist.
Nej, det var du:
Citat:
Ja det är ett problem även om det är en helt annan fråga. Ett problem som vi bekämpar genom beskattning och olika typer av bidrag. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
Ett problem som bekämpas, med kommunismens slogan.
Citat:
Om du säljer en produkt och du kan välja att sälja den för mycket för det finns de som vill ha den som är rika och har råd, så varför skulle du då inte göra det? Det gör att fattiga har sämre köpkraft, det är väl inte ett komplicerat koncept? Jag känner inte att jag förklarar det på bästa sätt men det borde ändå vara begripligt, väl?
Jag har rätt bra koll på "marknaden", troligtvis mycket bättre än dig, med tanke på att du är kommunist medan jag är ekonomiskt oberoende.

Att påstå att fattiga har sämte köpkraft än de som inte är lika fattiga är ingen revolutionerande tanke.

Vad som orsakar fattigdom är inte fattiga, utan brist på entreprenörer. Därför har fri företagsamhet i princip utrotat fattigdom.

Enligt din teori så var anledningen till att Hitler inte hade en iphone att han var för fattig för att köpa en.
Citera
2018-11-05, 23:15
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Nej, det var du:

Ett problem som bekämpas, med kommunismens slogan.

Jag har rätt bra koll på "marknaden", troligtvis mycket bättre än dig, med tanke på att du är kommunist medan jag är ekonomiskt oberoende.

Att påstå att fattiga har sämte köpkraft än de som inte är lika fattiga är ingen revolutionerande tanke.

Vad som orsakar fattigdom är inte fattiga, utan brist på entreprenörer. Därför har fri företagsamhet i princip utrotat fattigdom.

Enligt din teori så var anledningen till att Hitler inte hade en iphone att han var för fattig för att köpa en.

Det är meningslöst att fortsätta diskutera med dig, du bara säger att jag tycker en massa saker som jag aldrig har gett uttryck för. Det är vad vi kallar att bygga halmgubbar, "straw man fallacy". Jag föreslår att du istället för att berätta för dina motståndare vad de tycker så frågar du och får reda på det.

Det är svårare, visst, men det är också ärligare och mer meningsfullt. Vad är poängen med att argumentera mot saker som ingen påstår?
Citera
2018-11-05, 23:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det är meningslöst att fortsätta diskutera med dig, du bara säger att jag tycker en massa saker som jag aldrig har gett uttryck för. Det är vad vi kallar att bygga halmgubbar, "straw man fallacy". Jag föreslår att du istället för att berätta för dina motståndare vad de tycker så frågar du och får reda på det.

Det är svårare, visst, men det är också ärligare och mer meningsfullt. Vad är poängen med att argumentera mot saker som ingen påstår?
Då är givetvis mitt förslag att du inte påstår saker du inte menar.
Citera
2018-11-05, 23:46
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Då är givetvis mitt förslag att du inte påstår saker du inte menar.

Okej jag ska försöka ta till mig det.

Men du vet Louis Blancs bevingade ord har för all del använts av Marx men att man säger de betyder inte att man är kommunist. Det är ju tankegångar som framförs även i det nya testamentet (nej jag är inte kristen heller). Jag förespråkar ett samhälle likt det vi har, en socialdemokrati. Vi bekämpar inkomstskillnader redan idag! Inte nog med att man betalar en andel av sin inkomst snarare än en fast summa, dessutom får höginkomsttagare betala en högre andel! Det här gäller för så gott som alla civiliserade länder tror jag, varav de flesta inte är kommunistiska (lite osäker på det sista dock, jag kan ha missat något, kanske vann kommunismen ändå).
Citera
2018-11-06, 11:48
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Det är alltid en balansgång, vi beskattar inte folk så att alla tjänar lika mycket efter skatt, men ju mer man tjänar desto mer får man betala. Det finns fortfarande (ekonomiska) incitament för att gå långa utbildningar. Jag har inte noterat stagnationen du talar om i västvärlden än, kommer den snart eller?

Varför blandar du bort korten? Du skrev "Av var och en efter förmåga, til var och en efter behov" vilket är en kommunistisk slogan och inte något som västvärlden bygger på tack och lov. Det var det jag svarade på.
Citera
2018-11-06, 12:36
Medlem
Citat:

Man kan säga att vi har den bakom oss. Svenskarna hade inga löneökningar alls i reella termer under 20 år på 70 - 80-talet.

Anledningen till det kan diskuteras men som högerliberal så beskyller jag det på de styrande i Monismanien.

Även UK upplevde stagnation. Den berömda Exile on Main Street av Stones gjordes i skatte-exil.

Balansgång som sagt, och de länder som levt efter principen införde arbetsplikt och parasitismlagar för att få det att gå runt.

Detta om historiens vingslag.

https://www.expressen.se/noje/pomperipossa-i-monismanien/
Citera
2018-11-06, 13:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Varför blandar du bort korten? Du skrev "Av var och en efter förmåga, til var och en efter behov" vilket är en kommunistisk slogan och inte något som västvärlden bygger på tack och lov. Det var det jag svarade på.

Aha, men det var ju inte så lätt för mig att veta vad du syftade på, jag pratade om verkligheten vi lever i. Men jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kan säga att vi har den bakom oss. Svenskarna hade inga löneökningar alls i reella termer under 20 år på 70 - 80-talet.

Anledningen till det kan diskuteras men som högerliberal så beskyller jag det på de styrande i Monismanien.

Även UK upplevde stagnation. Den berömda Exile on Main Street av Stones gjordes i skatte-exil.

Balansgång som sagt, och de länder som levt efter principen införde arbetsplikt och parasitismlagar för att få det att gå runt.

Detta om historiens vingslag.

https://www.expressen.se/noje/pomperipossa-i-monismanien/

Visst kan det diskuteras, men om det ledde fram till "Exile.." så var det nog värt stagnationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in