Citat:
Känner igen det där. Att må halvtaskigt har varit mitt default-läge större delen av mitt liv
De små stunderna av frid och lycka vill man sen maxa med lite alkohol, vilket återställer default-läget där man (konstigt nog) känner sig trygg.
Kanske har du, som jag, ADHD. Svårt att veta vad man ska göra av sig själv etc, känner jag igen.
Hur som helst, i slutändan var det den hårda insikten att INGENTING blir bättre av att dricka som gällde. Jag mår kanon idag tex, trots att det är måndag. Skulle jag ta "några öl" skulle jag må skit i morgon, i stället för att få ytterligare en dag av välmående. Alkohol är off-knappen på allt välmående. Till slut, när problemen hopar sig, är det inte ens kul att vara full längre. Det verkar som du börjar nå vägs ände dock, jag önskar dig lycka till och hoppas att du en dag skippar alkoholen helt och lever ett liv där du är GLAD, STOLT, utan det där eviga DÅLIGA SAMVETET och KRÄMPOR som gör att man fruktar för sitt liv.
De små stunderna av frid och lycka vill man sen maxa med lite alkohol, vilket återställer default-läget där man (konstigt nog) känner sig trygg.Kanske har du, som jag, ADHD. Svårt att veta vad man ska göra av sig själv etc, känner jag igen.
Hur som helst, i slutändan var det den hårda insikten att INGENTING blir bättre av att dricka som gällde. Jag mår kanon idag tex, trots att det är måndag. Skulle jag ta "några öl" skulle jag må skit i morgon, i stället för att få ytterligare en dag av välmående. Alkohol är off-knappen på allt välmående. Till slut, när problemen hopar sig, är det inte ens kul att vara full längre. Det verkar som du börjar nå vägs ände dock, jag önskar dig lycka till och hoppas att du en dag skippar alkoholen helt och lever ett liv där du är GLAD, STOLT, utan det där eviga DÅLIGA SAMVETET och KRÄMPOR som gör att man fruktar för sitt liv.
Tack för dina svar först och främst.

Jag vet faktiskt inte om jag har ADHD eller kanske en låg grad av autism eller nånting då jag aldrig blivit utredd men ibland undrar jag. Känner ibland att jag har svårt att fokusera men det brukar ju bli bättre när jag varit helt drogfri en tid.
Jag vet att av de olika möjliga versionerna av mitt liv som kan utspela sig så är det absolut bästa antagligen den versionen där jag inte dricker någonting alls och den ambitionen växer sig starkare undan för undan. För mig handlar det nog om att ge upp tanken på att försöka få till ett "lagom" bruk där jag tar ett par öl en lördag då och då för det har ändå aldrig funkat. Jag brukar dock glömma det efter någon månads nykterhet när välmåendet är standard och man gärna vill ta just ett par öl en lördag med några vänner...