2018-10-01, 17:51
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Känner igen det där. Att må halvtaskigt har varit mitt default-läge större delen av mitt liv De små stunderna av frid och lycka vill man sen maxa med lite alkohol, vilket återställer default-läget där man (konstigt nog) känner sig trygg.

Kanske har du, som jag, ADHD. Svårt att veta vad man ska göra av sig själv etc, känner jag igen.

Hur som helst, i slutändan var det den hårda insikten att INGENTING blir bättre av att dricka som gällde. Jag mår kanon idag tex, trots att det är måndag. Skulle jag ta "några öl" skulle jag må skit i morgon, i stället för att få ytterligare en dag av välmående. Alkohol är off-knappen på allt välmående. Till slut, när problemen hopar sig, är det inte ens kul att vara full längre. Det verkar som du börjar nå vägs ände dock, jag önskar dig lycka till och hoppas att du en dag skippar alkoholen helt och lever ett liv där du är GLAD, STOLT, utan det där eviga DÅLIGA SAMVETET och KRÄMPOR som gör att man fruktar för sitt liv.

Tack för dina svar först och främst.

Jag vet faktiskt inte om jag har ADHD eller kanske en låg grad av autism eller nånting då jag aldrig blivit utredd men ibland undrar jag. Känner ibland att jag har svårt att fokusera men det brukar ju bli bättre när jag varit helt drogfri en tid.

Jag vet att av de olika möjliga versionerna av mitt liv som kan utspela sig så är det absolut bästa antagligen den versionen där jag inte dricker någonting alls och den ambitionen växer sig starkare undan för undan. För mig handlar det nog om att ge upp tanken på att försöka få till ett "lagom" bruk där jag tar ett par öl en lördag då och då för det har ändå aldrig funkat. Jag brukar dock glömma det efter någon månads nykterhet när välmåendet är standard och man gärna vill ta just ett par öl en lördag med några vänner...
Citera
2018-10-14, 20:12
Medlem
KINGSiiiZEs avatar
Hur fasiken ska man sluta dricka då. Jag håller på totalt gå ner mig de folk sagt. Dricker varje dag typ 10-20 st 7.2 . Men jag älskar ju öl så jäkla mycket. Men har börjat få extrema besvär. Hur fan ska man sluta
Citera
2018-10-14, 20:16
Medlem
Jag dricker två flaskor vin om dagen. Fattar att det inte kommer att funka i längden. Men har så jävla svårt att må bra utan att vara småberusad. Problemet är väl att hitta någon mening med livet?
Eller är det bara att gilla läget, hata resten av befolkningen och bedöva sin vrede?
Citera
2018-10-14, 20:22
Medlem
KINGSiiiZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Jag dricker två flaskor vin om dagen. Fattar att det inte kommer att funka i längden. Men har så jävla svårt att må bra utan att vara småberusad. Problemet är väl att hitta någon mening med livet?
Eller är det bara att gilla läget, hata resten av befolkningen och bedöva sin vrede?

Låter ungefär som mig. Jag tror oxå man tappat meningen med livet. Dock ler jag o e glad o skämtar hela tin ändå. För att livet e så jävligt att jag inte vill inse fakta.
Men vad ska man göra då. Vart på behandling innan hur ska man sluta
Citera
2018-10-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KINGSiiiZE
Låter ungefär som mig. Jag tror oxå man tappat meningen med livet. Dock ler jag o e glad o skämtar hela tin ändå. För att livet e så jävligt att jag inte vill inse fakta.
Så sant! Är också övertygad om att jag anses som en ”glad lax” på jobbet. Trots att jag är konstant bakis.
Jag har gått på kbt , men terapeuternas enda råd var ”gör det du tycker är roligt” men problemet är ju att inget är roligt!
Men för fan, det är ju bara ta på sig falsksmajlet och spela vidare i låtsasvärlden och korka upp en flaska till!
Citera
2018-10-14, 22:05
Medlem
KINGSiiiZEs avatar
Citat:
Så sant! Är också övertygad om att jag anses som en ”glad lax” på jobbet. Trots att jag är konstant bakis.
Jag har gått på kbt , men terapeuternas enda råd var ”gör det du tycker är roligt” men problemet är ju att inget är roligt!
Men för fan, det är ju bara ta på sig falsksmajlet och spela vidare i låtsasvärlden och korka upp en flaska till!

Men jag tror inget behandlingshem eller psykolog kan lyckas bota en. Det finns ba för människor som vill ha en lön haha. O man tror de ska hjälpa.
Insikten finna hos en sj o då kan man sluta
Citera
2018-10-14, 22:12
Medlem
Citat:
Men jag tror inget behandlingshem eller psykolog kan lyckas bota en. Det finns ba för människor som vill ha en lön haha. O man tror de ska hjälpa.
Insikten finna hos en sj o då kan man sluta
Är du full nu?
Citera
2018-10-15, 01:31
Medlem
KINGSiiiZEs avatar
Citat:
Är du full nu?
Jag tror det. Känner mig as konstig i huvet.
Citera
2018-10-25, 00:04
Medlem
Cancertids avatar
Citat:

Hej!
Det var jag som startade den här tråden för nästan 10 år sen (!!). Då satt jag i samma sits som du och det tog bra lång tid att komma någonstans överhuvudtaget trots att människor här redan då påpekade hur ohälsosamt mitt drickande och mitt tankesätt kring det var. Nu snart i december så har jag varit nykter i 3 år och det är ingenting jag ångrar på något sätt. Hade jag inte blivit nykter så hade jag inte haft denna hälsosamma relation till min familj och min dotter som jag har idag. Jag hade inte haft den underbara sambo som jag bor tillsammans med och väntar nytt tillskott med tillsammans. Jag hade inte haft någonting utav detta, jag vet inte ens om jag hade levt.

Det finns egentligen inget jag kan säga för att du ska ta steget själv men jag kan garantera dig att du aldrig kommer att bli lycklig om du dricker som du gör. Din hjärna kommer aldrig kunna producera någonting som ens är i närheten utav lycka, och det är tyvärr p.ga vad du gör emot dig själv.

Det finns hjälp att få och det finns ett liv som är värt att leva där bakom all skit som alkoholen gör för en.
Citera
2018-10-25, 01:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Hej!
Det var jag som startade den här tråden för nästan 10 år sen (!!). Då satt jag i samma sits som du och det tog bra lång tid att komma någonstans överhuvudtaget trots att människor här redan då påpekade hur ohälsosamt mitt drickande och mitt tankesätt kring det var. Nu snart i december så har jag varit nykter i 3 år och det är ingenting jag ångrar på något sätt. Hade jag inte blivit nykter så hade jag inte haft denna hälsosamma relation till min familj och min dotter som jag har idag. Jag hade inte haft den underbara sambo som jag bor tillsammans med och väntar nytt tillskott med tillsammans. Jag hade inte haft någonting utav detta, jag vet inte ens om jag hade levt.

Det finns egentligen inget jag kan säga för att du ska ta steget själv men jag kan garantera dig att du aldrig kommer att bli lycklig om du dricker som du gör. Din hjärna kommer aldrig kunna producera någonting som ens är i närheten utav lycka, och det är tyvärr p.ga vad du gör emot dig själv.

Det finns hjälp att få och det finns ett liv som är värt att leva där bakom all skit som alkoholen gör för en.
Jag vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver, både idag och för 10 år sedan. Du har ungefär ett halvårs längre nykterhet än vad jag har, men jag känner på samma sätt som du.

Bortsett från de första månaderna så har jag aldrig ångrat att jag slutade, och idag så är det ofattbart för mig att jag inte tog tag i problemet tidigare. Bara att slippa abstinensen på morgonen är värt hela ansträngningen, men till det så tillkommer alla andra sidovinster. Att slippa familjens besvikelse när man inte orkar hitta på saker med dem, att slippa riskera åka dit för rattfylla (dagen efter), att slippa vara orolig över att någon kommer att försöka tvinga en till tolvsteg, med mera, med mera. Listan kan göras lång.

Det som krävs för att kunna sluta är vilja och beslutsamhet, och av någon anledning så saknade jag den tidigare. Idag så känns det otänkbart att gå tillbaka till det liv jag levde för 10 år sedan.
Citera
2018-10-27, 12:59
Medlem
FruHawthorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feirony
supit och tagit tjack..

Vill att någon ställer mig mot väggen, skäller ut mig efter noter och slår mig över käften. jag vill ha konsekvenser som bränner som helvetets eldar.. istället har jag och min sjuka hjärna ordnat så allt jag får är stöd och omsorg, jag vill lida, brinna, dö. buhu synd om killen som försöker så mycket, han mår ju faktiskt inge bra. Acceptera mig själv? nejtack.

klarar inte av att vara ärlig heller mot min omgivning. kommer alltid undan alla, förutom mig själv då. dessutom ser jag ganska tydligt nu att jag lägger ansvaret hos andra att säga vad jag gör fel, grattis du har ännu en gång lagt dig i förnekelsens trygga famn.
#glhf

This! Jag känner igen mig. Självhat, noll självrespekt och i mitt fall feghet sätter käppar i hjulet för en nykter tillvaro. Hur ska man orka vara nykter? Om jag tex läser något jag ogillar så tänker jag direkt, men jag då? Jag gjorde eller tänkte si eller så och då är jag alltså lika illa eller värre!
Det är svårt att hålla sig nykter när man flyr från sig själv.
Citera
2018-10-29, 19:11
Medlem
Testa Aotal/Campral jag gör det nu och har inte druckit nåt på en vecka och det är skönt, ingen värk i njurarna och pengar i fickan.
Citat:
Hur fasiken ska man sluta dricka då. Jag håller på totalt gå ner mig de folk sagt. Dricker varje dag typ 10-20 st 7.2 . Men jag älskar ju öl så jäkla mycket. Men har börjat få extrema besvär. Hur fan ska man sluta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in