2022-06-15, 10:41
Medlem
butangass avatar
Jag håller på läsa hela tråden, är nu på sidan 83 men har tänkt läsa allt.
Ser att många av dom gamla som skrev 2010 numera är avstängda, så vet inte hur det gått för dem, men hoppas de är nyktra.

Livet som nykter är så mycket bättre än alternativet, vilket för mig, är att gå under totalt.
Alkolholens bojjor är inte lätta att bryta sig fria från, men det går, med en vilja att sluta och stöd.

Jag avslutade precis en samhällstjänst för en dum grej jag gjort på fyllan, och fick för mig att 'fira' att jag fixat den, slutade såklart i katastrof med fyllecell och böter.

Jag har drack främst i början för det var roligt och socialt, sedan blev det för att tillfälligt komma bort från problem som livet ställt framför mig, och tillslut för att man mådde dåligt pga gårdagens drickande.

Är nu på dag 13 i min resa mot nykterheten och har varit på 4 AA-möten. Har inte riktigt fattat grejen med de 12-stegen och vad de faktiskt innebär men för mig känns det som grupp-terapi och jag får mycket energi av att kunna relatera till andra människors erfarenheter.

Jag vill rikta ett stort tack till TS och till alla som bidragit i tråden, det får mig att inte känna mig ensam i min problematik och det inger ett hopp - vi kan ändra på oss, vi är inte förlorade.
Citera
2022-06-15, 11:23
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Ser att många av dom gamla som skrev 2010 numera är avstängda, så vet inte hur det gått för dem, men hoppas de är nyktra.

Livet som nykter är så mycket bättre än alternativet, vilket för mig, är att gå under totalt.
Alkolholens bojjor är inte lätta att bryta sig fria från, men det går, med en vilja att sluta och stöd.

Jag avslutade precis en samhällstjänst för en dum grej jag gjort på fyllan, och fick för mig att 'fira' att jag fixat den, slutade såklart i katastrof med fyllecell och böter.

Jag har drack främst i början för det var roligt och socialt, sedan blev det för att tillfälligt komma bort från problem som livet ställt framför mig, och tillslut för att man mådde dåligt pga gårdagens drickande.

Är nu på dag 13 i min resa mot nykterheten och har varit på 4 AA-möten. Har inte riktigt fattat grejen med de 12-stegen och vad de faktiskt innebär men för mig känns det som grupp-terapi och jag får mycket energi av att kunna relatera till andra människors erfarenheter.

Jag vill rikta ett stort tack till TS och till alla som bidragit i tråden, det får mig att inte känna mig ensam i min problematik och det inger ett hopp - vi kan ändra på oss, vi är inte förlorade.

Visst känns det bra när du vaknar på morgonen?
Citera
2022-06-17, 13:54
Medlem
Kaninbebiss avatar
De flesta verkar ha problemet att när dom väl börjat dricka så kan dom inte sluta. Blir dyngraka och gör bort sig eller sätter sig i knipor. Jag har inte det problemet alls. Jag vill inte bli fullare än 2-3 glas vin. Men jag vill gärna hålla den fyllan flytande ett bra tag för att motverka ångest. Så det blir ju en del till slut. Och jag vägrar att bli rejält bakis dagen efter. Någon som har samma läggning som jag? Jag tror att det är ett bra tecken
Citera
2022-06-17, 15:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
De flesta verkar ha problemet att när dom väl börjat dricka så kan dom inte sluta. Blir dyngraka och gör bort sig eller sätter sig i knipor. Jag har inte det problemet alls. Jag vill inte bli fullare än 2-3 glas vin. Men jag vill gärna hålla den fyllan flytande ett bra tag för att motverka ångest. Så det blir ju en del till slut. Och jag vägrar att bli rejält bakis dagen efter. Någon som har samma läggning som jag? Jag tror att det är ett bra tecken
Jag har nog samma läggning, blir aldrig packad, blir aldrig bakis men alkoholen (vin) är det bästa botemedlet mot min smärta och mina sömnproblem. Fungerar dagen efter men levervärdena börjar bli ett problem.
Citera
2022-06-18, 07:30
Medlem
Vobblers avatar
Supit en vecka nu, dragit i mig säkert 200 krysstvåor bara att få sova. Haft telefonen på ljudlös och hade säkert 100 missade samtal när jag kollade igår. Tror att jag är smart och skyller på att jag är sjuk. Vilken jävla loser man är, ljuger för chefen, familjemedlemmar och tror att ingen fattar. Är mångmiljonär, men spriten är min bästa vän. Sitter och dricker frukost nu, sen måste jag bryta det här. Ska vara tillbaka på jobbet på måndag, blir ju kul.

Vilket jävla liv man lever.

Ursäkta för gnället, behövde prata av mig lite.
Citera
2022-06-18, 08:56
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Supit en vecka nu, dragit i mig säkert 200 krysstvåor bara att få sova. Haft telefonen på ljudlös och hade säkert 100 missade samtal när jag kollade igår. Tror att jag är smart och skyller på att jag är sjuk. Vilken jävla loser man är, ljuger för chefen, familjemedlemmar och tror att ingen fattar. Är mångmiljonär, men spriten är min bästa vän. Sitter och dricker frukost nu, sen måste jag bryta det här. Ska vara tillbaka på jobbet på måndag, blir ju kul.

Vilket jävla liv man lever.

Ursäkta för gnället, behövde prata av mig lite.

Personligen visste jag i många år vad jag behövde göra och att jag var tvungen att bryta för gott. Tog många långa år och åtskilliga krascher - som i slutskedet var nära att ta livet av mig - innan jag var så innerligt trött på mitt så kallade liv att jag kapitulerade inför att jag inte fixade detta på egen hand, var ärlig mot mig själv och tog emot hjälp fullt ut för första gången.

Håll på tills du tröttnar. Det är vad det handlar om och där och då var jag sååå "trött på att vara trött" att jag var helt villig att göra det som krävdes av mig för att bryta min livssituation.

Ta hand om dig broder.
Senast redigerad av Moparornocar 2022-06-18 kl. 09:07.
Citera
2022-06-18, 09:07
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butangas

Låter som att du är på god väg. Jag förstod inte heller grejen med AA och ska jag vara helt ärlig ville jag inte vara där överhuvudtaget. Men att träffa andra likasinnade som var eller hade varit i min situation hjälpte mig oerhört mycket. Den första tiden och åren hade jag inte klarat av utan stödet jag fick där, inte en chans.
Citera
2022-06-20, 18:17
Medlem
Alltså, nu börjar det gå för långt. Vad gör man för att skita i alkoholen? Det har börjat bli en börda, alltid skött jobb, ansvar osv i alla år, nu har det hänt någon dag senaste 7-9 månaderna att jag skitit i saker pga bakfylla. Någon dag, ja, det tycker jag är för mycket. Jag brukade dricka kanske 10 starköl/folköl i veckan, nu är det en box vin och 14 starköl spritt över 4 dagar ungefär varannan vecka, och 8 öl den andra. Jag brukar träna och vara fräsh och proper, ser mycket yngre ut än vad jag är, men jag har insett att jag är fan alkoholist.

Jag har massa ursäkter i mitt huvud, men inget är ens värt att nämna. Det som är värt att nämna är att jag gick igenom en turbulent tid för några år sen, så jag fick sälja av alla mina hobbyprylar (väldigt dyr hobby). Jag har i princip ingenting att göra på min lediga tid på kvällarna, och då kommer det fort fram en, två, tre, fyra, fem glas öl/vin. Jag har vissa intentioner att börja med andra intressen som jag VET jag finner intressanta, som inte kostar pengar. Men hur fan gör jag? "Vakna varje morgon och säga att idag ska jag vara nykter", har provat det. Direkt jag haft en vit vecka och är fräsch och glad så spär jag på den glädjen med alkohol, och ja.. Ni vet.

Tips mottages tacksamt.

Mvh en förbannat stressad idiot som vet bättre. Skriver detta efter 1,5 flaska vin.

Edit: Ifjol tog jag en helvit månad (Juli), fan vad skönt det var. Men nu känns det fan omöjligt.

Edit 2: Kikade in den här tråden för kanske ett halvår sen för att hitta inspiration, men jag är fan helt slut i skallen, inte så att hjärnan är mos, men jag tar dumma beslut angående alkoholen.

Edit 3: Jag har ingen att prata om det här med, så ett forum kanske funkar, online-stöttning är nog bättre än ingen! (Ingen vet om mina problem).
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2022-06-20 kl. 18:24.
Citera
2022-06-20, 20:05
Medlem
TellA1000Liess avatar
Du kanske kan få stöd på ett sätt via att delta i forum och kanske mer professionellt sätt på https://www.alkohollinjen.se/ ?
Citera
2022-06-20, 20:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
- - -
Edit: Ifjol tog jag en helvit månad (Juli), fan vad skönt det var. Men nu känns det fan omöjligt.
- - -

Nej! Varför då! Kör en repris - mörka november, typ! Mår både kropp och själ bra av. Plus att du bevisar för dig själv att du inte är fysiskt beroende.
Citera
2022-06-20, 20:49
Medlem
Citat:
Alltså, nu börjar det gå för långt. Vad gör man för att skita i alkoholen? Det har börjat bli en börda, alltid skött jobb, ansvar osv i alla år, nu har det hänt någon dag senaste 7-9 månaderna att jag skitit i saker pga bakfylla. Någon dag, ja, det tycker jag är för mycket. Jag brukade dricka kanske 10 starköl/folköl i veckan, nu är det en box vin och 14 starköl spritt över 4 dagar ungefär varannan vecka, och 8 öl den andra. Jag brukar träna och vara fräsh och proper, ser mycket yngre ut än vad jag är, men jag har insett att jag är fan alkoholist.

Jag har massa ursäkter i mitt huvud, men inget är ens värt att nämna. Det som är värt att nämna är att jag gick igenom en turbulent tid för några år sen, så jag fick sälja av alla mina hobbyprylar (väldigt dyr hobby). Jag har i princip ingenting att göra på min lediga tid på kvällarna, och då kommer det fort fram en, två, tre, fyra, fem glas öl/vin. Jag har vissa intentioner att börja med andra intressen som jag VET jag finner intressanta, som inte kostar pengar. Men hur fan gör jag? "Vakna varje morgon och säga att idag ska jag vara nykter", har provat det. Direkt jag haft en vit vecka och är fräsch och glad så spär jag på den glädjen med alkohol, och ja.. Ni vet.

Tips mottages tacksamt.

Mvh en förbannat stressad idiot som vet bättre. Skriver detta efter 1,5 flaska vin.

Edit 2: Kikade in den här tråden för kanske ett halvår sen för att hitta inspiration, men jag är fan helt slut i skallen, inte så att hjärnan är mos, men jag tar dumma beslut angående alkoholen.

Edit 3: Jag har ingen att prata om det här med, så ett forum kanske funkar, online-stöttning är nog bättre än ingen! (Ingen vet om mina problem).

Det kommer eskalera, ju högre du flyger desto hårdare landar du. Ta tag i det innan det är för sent. Att inse att man är maktlös inför alkoholen är ett stort steg, nu är det bara att blicka framåt och finns massa hjälp att få i Sverige idag.

Tänk tillbaka på den där månaden du var nykter och vad för saker du fick uträttat och hur du mådde fysiskt. Finns folk som mer än gärna hjälper till men jobbet får du göra själv.

Lycka till, PM:a om du vill fråga något.
Citera
2022-06-23, 09:08
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Tips mottages tacksamt.

Du är nog understimulerad. Och dricker du 8 öl en vecka, så är det inte så himla dåligt. Det klarar kroppen. Kan du inte skippa vinet? Ett tips från mig är ju att du köper på dig extrema mängder 2.8% öl. När du får sug så tar du en 2.8%. Kroppen kommer ganska så snart tappa suget för öl, då det inte blir någon berusning.

I övrigt så verkar du ha någon form av generell ångest. Kan också vara en del av problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in