Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 19:35
  #2749
Medlem
Svävar kanske iväg lite väl mycket från trådens röda tråd nu, men...

Kan reda ut begreppen lite med. Det är en del förvirring rörande rus respektive terapeutisk dos. När man precis höjt, kan man bli tjackig.

Den effekten avtar vid tillvänjning, men det är inte den som behandlingen syftar till. Jag upplever att den verkliga funktions-höjande effekten kommer först då man stabiliserats på en given nivå. När man inte KÄNNER medicinen. Själva ruset upplever jag enbart som distraherande.

Det finns dessutom en gräns. Rus och biverkningar kan man alltid få genom att öka dosen, men den terapeutiska effekten går bara att lyfta till en viss nivå. Efter det blir det bara mer biverkningar, vilket jag gärna är utan.

Med andra ord: ingen är mer angelägen än jag att hålla dosen på ett absolut minimum. Men mitt minimum är fyra gånger rekommenderad dygns-dos.
Citera
2018-09-20, 19:39
  #2750
Medlem
Hur som helst - vilka doser som betraktas som höga respektive låga verkar rätt godtyckligt. Då det gäller ett raket-preparat som Attentin, har man satt taket på 80. Elvanse, som är svårare att festa på, anses farligt vid högre doser än 21 mg/dygn. Beträffande metylfenidat, som har en rätt diger och biverknings-bild, så verkar det inte finnas nån övre gräns alls.

Dessutom sätts taket HELT oaktat ndividuell tolerans och graden av problematik. Om patienten inte upplever VARE SIG terapeutisk effekt eller biverkningar, så borde det knappast indikera att preparatet är skadligt för personen? Snarare att dosen är för låg. Eller?

Slutligen då.... Även dom terapeutiska doser som anses höga, är ju bara typ en femtedel av vad man klassar som missbruk. Inte mycket till fest alltså. Däremot kan det hända att man orkar betala räkningarna!
Citera
2018-09-20, 19:53
  #2751
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Fascinerande att folk faktiskt svarar på såna mikro-doser. Eller... Utmärkt, antar jag.

Bara en knapp tredjedel av kapselns innehåll är verksam substans, d v s dexamfetamin. 21 mg/70 kapsel. Nu kan man visserligen utan vidare jämföra rent dexamfetamin med racemiskt metylfenidat, men det förekommer ju att man skriver ut doser uppåt 300 mg metylfenidat. Inte till gamla knarkare då, utan därför att patienten inte får terapeutisk effekt på lägre doser.

Jag hade 90 mg Concerta en gång i tiden, och när jag bytte till Elvanse, förvarades jag fungera på 90 av det. Knappt 30 mg substans alltså.

Det har varit en jävla kamp att komma upp i verksam dos - 280 mg, d v s 84 mg dexamfetamin - och fortfarande är jag inte säker på om det är tillräckligt.
Kan ju säga att jag tar rätt mycket mer än dig men vi har samma problem. Måste ta så mycket att jag tvingas röka ner mig totalt, dagligen, för att ta udden av speedet - min läkare tipsade mig. Kan ju säga som så att sjukvården ser unikt på mig men med fascination; som utan dess like applåderar min resistans och ökar doserna.

Nu vankas dagliga injektioner bekostade av, ja - ni vet vilka.

Topp!
Citera
2018-09-22, 13:34
  #2752
Medlem
gammatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Elvanse måste brytas ned av kroppen . När det gjort det har du sen Dexamfetamin i dig. Detta läkemedel är inget annat än Dexamfetamin med en lysin kedja på sig. Så jag tror inte du får någon effekt av att ta det IV. Det måste klyvas först .

Lysinbindningarna klipps i blodet så viss tid tjänar man om man räknar bort mag-tarmkanalen. Men sen hur man mår är en annan femma. Någon rush blir det precis som du säger inte.
Citera
2018-09-27, 14:09
  #2753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
Kan ju säga att jag tar rätt mycket mer än dig men vi har samma problem. Måste ta så mycket att jag tvingas röka ner mig totalt, dagligen, för att ta udden av speedet - min läkare tipsade mig. Kan ju säga som så att sjukvården ser unikt på mig men med fascination; som utan dess like applåderar min resistans och ökar doserna.

Nu vankas dagliga injektioner bekostade av, ja - ni vet vilka.

Topp!

Nej vilka? JUDARNA??! Illuminati? KGB? Samiska maffian...?!!

Nej jag vet inte vilka du menar faktiskt. Kommer du alltså få amfetamin intravenöst?

Blir ju nyfiken generellt nu. Gällande din problematik; historia av officiell medicinering såväl som själv-medicinering - preparat, dos och upplevelse: din ungefärliga ålder; din historia av ständiga misslyckanden med... typ allt.
Citera
2018-09-27, 17:44
  #2754
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammatron
Lysinbindningarna klipps i blodet så viss tid tjänar man om man räknar bort mag-tarmkanalen. Men sen hur man mår är en annan femma. Någon rush blir det precis som du säger inte.

Man kan väl även snorta Lisdexamfetamin med tanke på vattenlösligheten men då det släpps ut i blodet tycker jag inte man skulle tjäna något alls på att ta det på annat sätt än oralt -- är väl därför de säger att Elvanse är "omöjligt" att missbruka, men 70 mg utan tolerans är 28 mg d-amfetaminsulfat och ger ett skapligt rus första gången i alla fall.

Tänk på att Shires egen beskrivning gällande konvertering av Lisdexamfetamin > D-amfetamin inte är samma som sulfathalten, den får man fram genom att ta lisdexamfetamin*0.4. Lite lustigt att det finns olika som förvirrar den faktiska amfetaminhalten.

Är det någon som har koll på hur mycket Elvanse kroppen kan ta i en stöt utan att bli "mättad"? Rätt säker på att det är ett tak mellan 50-100 mg, vilket innebär att det är lite av ett slöseri att ta två st 50 mg på en gång istället för att vänta 30-45 minuter.
Citera
2018-09-27, 18:03
  #2755
Medlem
Bara jag som omöjligen kan göra något annat än att tänka på sex när jag tar Elvanse, har sagt till min tjej att inget annat blir aktuellt om vi tar sådana.

Kanske blir annat om man äter in sig på dom, men det lär vara att prostatan drar ihop sig eller nåt plus att alla nervändar i könsområdet blir förstärkt.

För att jag är sexmissbrukare, så att sexa på Elvanse är som att dubbelknarka hehe.
Citera
2018-09-27, 18:10
  #2756
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Bara jag som omöjligen kan göra något annat än att tänka på sex när jag tar Elvanse, har sagt till min tjej att inget annat blir aktuellt om vi tar sådana.

Kanske blir annat om man äter in sig på dom, men det lär vara att prostatan drar ihop sig eller nåt plus att alla nervändar i könsområdet blir förstärkt.

För att jag är sexmissbrukare, så att sexa på Elvanse är som att dubbelknarka hehe.

Alla stimulanter som har med dopamin att göra har en stark tendens till att göra dig kåtare helt enkelt.
Helt normalt, speciellt utan tolerans, men i min erfarenhet ligger det alltid lite extra kåthet i bakhuvudet även när jag äter de som ordinerat. Bästa man kan göra är att ockupera tankarna med något annat, och till er som gillar porr -- det går fett bort, annars sitter ni där med byxorna vid fotknölarna kl 3 på natten när ni bara skulle skriva en rapport
Citera
2018-09-28, 13:47
  #2757
Medlem
Men alltså det där med att punda på Elvanse. 20,8 kan väl knappast märkas ens för nån som är ovan? En rekreationell dos är väl i regel ett eller två gram? Alltså 1000 - 2000 mg.

20,8... Det är väl typ som två koppar kaffe?
Citera
2018-09-28, 14:18
  #2758
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Men alltså det där med att punda på Elvanse. 20,8 kan väl knappast märkas ens för nån som är ovan? En rekreationell dos är väl i regel ett eller två gram? Alltså 1000 - 2000 mg.

20,8... Det är väl typ som två koppar kaffe?

Oj oj, ett gram? Amfetamin av någorlunda kvalité ger dig ett rus på 50 mg, definitivt på 100 och 1000 kan innebära döden om det inte är riktigt utspädda grejer.

20,8 mg ren d-amfetamin är i teorin lika dospotent som 41~ mg 100%igt racemiskt amfetamin (racemiskt amfetamin består av 50% levoamfetamin och 50% dextroamfetamin). Skulle inte jämföra Elvanse / Amfetamin med koffein, är helt annorlunda. Undviker helst koffein/kaffe om jag tar min Elvanse 50 mg, ibland kan hjärtat verkligen bulta på den kombinationen
__________________
Senast redigerad av MatsMyrman 2018-09-28 kl. 14:25.
Citera
2018-09-28, 16:33
  #2759
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Men alltså det där med att punda på Elvanse. 20,8 kan väl knappast märkas ens för nån som är ovan? En rekreationell dos är väl i regel ett eller två gram? Alltså 1000 - 2000 mg.

20,8... Det är väl typ som två koppar kaffe?

Vettifan om det är punda, men brukar poppa 70-80mg på helgen och känner mig genast mycket lyckligare Skulle vilja ha dom utskrivet men har ej det så får hålla det som en gång per vecka grej.

En fråga annars till er här, när jag tagit elvanse kan jag bara sova 3 timmar på natten även om jag känner att det avtagit och jag är trött så jag kan sova så vaknar jag alltid ändå efter ca 3 timmar och kan inte sova mer. Att ta en Stillnoct innan jag lägger mig hjälper inte. Kan ju hiva i mig ett gäng när jag vaknar och hoppas jag däckar men känns inte optimalt. Är nått man får leva med antar jag?
Citera
2018-09-28, 20:27
  #2760
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Vettifan om det är punda, men brukar poppa 70-80mg på helgen och känner mig genast mycket lyckligare Skulle vilja ha dom utskrivet men har ej det så får hålla det som en gång per vecka grej.

En fråga annars till er här, när jag tagit elvanse kan jag bara sova 3 timmar på natten även om jag känner att det avtagit och jag är trött så jag kan sova så vaknar jag alltid ändå efter ca 3 timmar och kan inte sova mer. Att ta en Stillnoct innan jag lägger mig hjälper inte. Kan ju hiva i mig ett gäng när jag vaknar och hoppas jag däckar men känns inte optimalt. Är nått man får leva med antar jag?

Så hade jag det när jag började med dom för ett par år sedan. Vart bättre med tiden faktiskt och då sov jag längre och bättre. Men då fick jag dem på recept och åt dom dagligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback