Citat:
Ursprungligen postat av
execconfig3
Det farliga med Elvanse är att om du äter den varje dag så får du tolerans direkt! Ta en när du känner att du måste. Äter själv 50mg och jag tar det bara på vardagar och inte varje dag.
Det är inte alla som får tolerans när man äter den varje dag, tvärtom om man håller sig till normala doser och tar den vid samma tidpunkt, så fungerar den väldigt bra som ett hjälpmedel.
Det kan bero på elvanse att hen känner sig så trött och ofokuserad och stressad etc. Det kan betyda att man har för hög dos eller att det inte är rätt preparat för hen helt enkelt. Eftersom elvanse likt concerta är en depå så blir den där kicken mycket svagare och uteblir helt. Det är känt att CS Elvanse påverkar hjärta och kärl. Regelbundna kontroller ska göras. Själv valde jag att avsluta elvanse efter ett år pga allvarliga sömnstörningar som inte blev bättre. Sen var det så enkelt att ta sig ut för motion bla vilket man kan tycka är bra. Men vet att när det går så lätt utan ansträngning, då är kroppen lurad tror jag. Där kommer tröttheten in också. Det tyder på något fel. Tror det är så att man är övertrött i hjärnan av CS. När jag höll uppe en vecka med elvanse så redan efter12 timmar när allt är ute ur kroppen,så kände jag mig så trött att jag knappt orka lyfta ett steg och slags krypningar i hela kroppen. Detta hade jag aldrig innan jag började med CS. Men en sak som kan vara bra när man står på CS är att röra på sig varje dag och samtidigt bygga upp kondition och styrka.
Sorry för stavfel i inlägget. Ville bara skriva det med att endel personer som fått diagnosen add eller adhd visats sig att de mer är åt bipolär. O.s.v. det vet väl många redan så behöver inte skriva det här. Hopps att det gick och läsa och blir till någon hjälp. Lycka till.