2018-05-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etskimor
Hittade detta,

"However, lisdexamfetamine is another alternative. Lisdexamfetamine is classified as
medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under
treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity
NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE."

Källa vet inte hur pålitlig källan är dock.

Edit: Hittade även detta från samma sida,

"Examples of the medications that Travellers are forbidden from transporting into/out
of Thailand:
Narcotic drugs:
Narcotic drugs of Category 1 and 5 under The Narcotics Act B.E. 2522 (1979), e.g.
Amphetamine, Dexamphetamine, Cannabis, etc. These substances are prohibited
and have been determined to have no medical use in Thailand. "

Alltså får man ta in Elvanse (som bryts ned till dexamfetamin), men inte Attentin som har samma verksamma ämne?

Tack för svaret. Verkar luddigt dock 🤔

Pratade med min läkare som sa att hon haft patienter som tagit med Elvanse till Thailand utan problem. Så länge jag har med mig ett läkarintyg och inte har med medicin för mer än 30 dagar så ska det vara lugnt 😊
Citera
2018-05-21, 10:53
Medlem
Vad har ni för dos på elvansen?? Själv har jag 50mg och min läkare säger att just 50mg är taket dvs maxdos och jag har svårt att köpa detta.. Han påsyår att läkare inte ger mer än 50mg men jag hade tex 70mg förut när elvanse kom ut på svenska marknaden.

Så vilken dos har ni?
Citera
2018-05-21, 12:35
Medlem
execconfig3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Har mild ADD och är utmattad . .
Började med medicin i höstas . Först Ritalin . Blev lite piggar typ 3e dagen . Men sedan bara ännu tröttare . Åt dem ett par månader .
Slutade sedan helt .. och mådde skit några dagar .. men sedan så blev jag nog lite piggare & gladare igen.
Men eftersom jag är utmattad / stressad så har jag blivit otroligt intryckskänslig , svårt fokusera .. jättelåg energi . Så vill ändå gärna hitta en medicin som hjälper mig .
Nu har jag sedan dec ätit elvanse . Jättetrött av den i början .. humöret väldigt upp och ned .. ledsen , irriterad . Ångest på kvällarna ..
höjde till 50 mg .. hade några veckor efter insättning när jag började känns lite mer enegi iallfall på fm . Och fick då tillbaka ett driv .. nästan lite för på och stressad . Nästan manisk ( kan det bli mer av vin ? Drack nåt glas då och då , men kvällstid även om jag tagit morgondos )
Men nu är all enegi som bortblåst !
Kan göra nåt en dag .,, och sedan är som helt utslagen . Orkar / vill inte nånting . Mentalt slut så jag vill inte ens läsa lr se film.
De vill nu att jag ska ta en till dos vid lunch 20 mg .. gjort det några dar .

Hur fan ska man veta vad som är vad ? Är jag så utmattad igen bara pga medicinen ? Skulle jag må bättre utan ?!
Känns som jag bränner ut mig gång på gång !
Och vad ska man orka jobba med när man e så intryckskönslig ?
Önskar jag kunde komma på något man kan göra mkt hemifrån .

Känner mig helt uttorkad oxå . Är det pga elvanse ?
Nån som lärt sig knep hur medicin funkar bäst och vad som gör att det blir tvärtom ?

Har kosten jättestor påverkan ? Kan vara dålig på att äta regelbundet .

Har druckit vin nån kväll .. och dagen efter känner jag mig nästan full .. vinglig , helt slut . Yr . Kanske att man blir helt uttorkad ?

Äter imovan till natten .., den kanske gör mig såhär trött ? Men är så skönt att få sova ordentligt ! Får annars stress och ångest på kvällarna .
Och melatonin ska jag ge en chans när livet könns mer stabilt .

Just nu ör jag för utmattad & stressad . Och oro över ekonomi . Och måste hitta ett jobb. Och det är inte det lättaste . Förr hade jag kunnat ta vilket som helst . Men funkar inte än .

Vill inte gnälla . Men blir bara så less . Trodde inte medicin var nåt mirakel .. men trodde den skulle hjälpa mig med en liten skjuts ur utmattningen .
Sen att man ofta blir utmattad av stress pga alla intryck ., inte kunna fokusera .. men könner ju inte att den hjälper mot det heller .
Antingen blir jag introvert och i en bubbla och glor på fb . Eller så har jag noll filter och tar in allt .

Det farliga med Elvanse är att om du äter den varje dag så får du tolerans direkt! Ta en när du känner att du måste. Äter själv 50mg och jag tar det bara på vardagar och inte varje dag.
Citera
2018-05-21, 13:29
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeetyn
Vad har ni för dos på elvansen?? Själv har jag 50mg och min läkare säger att just 50mg är taket dvs maxdos och jag har svårt att köpa detta.. Han påsyår att läkare inte ger mer än 50mg men jag hade tex 70mg förut när elvanse kom ut på svenska marknaden.

Så vilken dos har ni?
Den rekommonderande maxdosen per dag är väl 70 mg. Men sedan finns det dom som äter mer än 70mg per dag också.
Citera
2018-05-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeetyn

Så vilken dos har ni?

Jag hade 80mg per dag uppdelat på 2 gånger när jag gick på elvanse, bytte sen till attentin. Kanske ska påpeka också att jag inte är så stor, låg väll runt 55kg när jag gick på elvanse (är ca170-172cm lång).
Citera
2018-05-23, 20:07
Medlem
Gick på elvanse i ca 1 år dagligen, 70mg hamna ja på. Fick psykos på slutet så jag slutade med allt på en gång, elvanse, kaffe, benz, weed. Blev ett par skakiga månader kan jag ju tala om..

Har en burk elvanse kvar nu ca 2 år senare. Funderar på att köra en 40-50mg på söndag för att storstäda hela lgh. Kan det bli tal om någon AT dagarna efter om man bara kör 1 ggn i veckan? Nån som har kört liknande "rejs" på elvanse att man bara tar väldigt sällan, vid behov?
Citera
2018-05-23, 20:27
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Gick på elvanse i ca 1 år dagligen, 70mg hamna ja på. Fick psykos på slutet så jag slutade med allt på en gång, elvanse, kaffe, benz, weed. Blev ett par skakiga månader kan jag ju tala om..

Har en burk elvanse kvar nu ca 2 år senare. Funderar på att köra en 40-50mg på söndag för att storstäda hela lgh. Kan det bli tal om någon AT dagarna efter om man bara kör 1 ggn i veckan? Nån som har kört liknande "rejs" på elvanse att man bara tar väldigt sällan, vid behov?

Elvanse fungerar utmärkt som behovsmedicin (även om de flesta tar det dagligen) och har därmed inga utsättningssymptom i motsats till SSRI-preparat och dylikt.
Senast redigerad av Lova33 2018-05-23 kl. 20:35.
Citera
2018-05-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Elvanse fungerar som utmärkt som behovsmedicin (även om de flesta tar det dagligen) och har därmed inga utsättningssymptom i motsats till SSRI-preparat och dylikt.

Intressant för den var verkligen en vedervärdig FITTA att sätta ut efter ett års dagligt bruk. Tror inte ja varit med om ngt värre. Ca 1 månads misär.
Citera
2018-05-24, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Elvanse fungerar utmärkt som behovsmedicin (även om de flesta tar det dagligen) och har därmed inga utsättningssymptom i motsats till SSRI-preparat och dylikt.

Tvivlar starkt på detta, förutom vid låga doser möjligen.

samma abstinens som amfetamin, men kanske inte lika intensivt.
Citera
2018-05-24, 09:49
Medlem
MrBraxs avatar
Nej nu slutar jag fan att ta den, får ju inte i mig nog mat. Kan inte tvinga mig själv heller.

Inte hållbart i längden, var bara en tickande bomb.
Citera
2018-05-24, 10:27
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Nej nu slutar jag fan att ta den, får ju inte i mig nog mat. Kan inte tvinga mig själv heller.

Inte hållbart i längden, var bara en tickande bomb.
Det är knappast hållbart i längden såvida du inte tar till åtgärder för att få i dig näring utan allt för stor arbetsbörda.

Näringsdrycker med extra kalorier är något jag rekommenderar. Knappast något man vill sippa på hela livet, men om det rör sig om en kortare period så är det riktigt bra.
Citera
2018-05-24, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av execconfig3
Det farliga med Elvanse är att om du äter den varje dag så får du tolerans direkt! Ta en när du känner att du måste. Äter själv 50mg och jag tar det bara på vardagar och inte varje dag.
Det är inte alla som får tolerans när man äter den varje dag, tvärtom om man håller sig till normala doser och tar den vid samma tidpunkt, så fungerar den väldigt bra som ett hjälpmedel.

Det kan bero på elvanse att hen känner sig så trött och ofokuserad och stressad etc. Det kan betyda att man har för hög dos eller att det inte är rätt preparat för hen helt enkelt. Eftersom elvanse likt concerta är en depå så blir den där kicken mycket svagare och uteblir helt. Det är känt att CS Elvanse påverkar hjärta och kärl. Regelbundna kontroller ska göras. Själv valde jag att avsluta elvanse efter ett år pga allvarliga sömnstörningar som inte blev bättre. Sen var det så enkelt att ta sig ut för motion bla vilket man kan tycka är bra. Men vet att när det går så lätt utan ansträngning, då är kroppen lurad tror jag. Där kommer tröttheten in också. Det tyder på något fel. Tror det är så att man är övertrött i hjärnan av CS. När jag höll uppe en vecka med elvanse så redan efter12 timmar när allt är ute ur kroppen,så kände jag mig så trött att jag knappt orka lyfta ett steg och slags krypningar i hela kroppen. Detta hade jag aldrig innan jag började med CS. Men en sak som kan vara bra när man står på CS är att röra på sig varje dag och samtidigt bygga upp kondition och styrka.

Sorry för stavfel i inlägget. Ville bara skriva det med att endel personer som fått diagnosen add eller adhd visats sig att de mer är åt bipolär. O.s.v. det vet väl många redan så behöver inte skriva det här. Hopps att det gick och läsa och blir till någon hjälp. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in