Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-28, 23:38
  #2761
Medlem
johnussss avatar
Hej, jag har gått på Elvanse sedan januari. Tar 70mg var morgon och 10mg attentin på eftermiddagen. Vid besök hos sköterskan har både puls och blodtryck varit bra. Fram till mitt sista besök för två veckor sedan. Då var min puls lite i överkant enligt henne (88), men mitt blodtryck var väldigt högt. Det kunde bero på mycket enligt henne. Dålig sömn, övervikt, dålig kondition men framför allt kunde det bero på stress.

Jag har flera barn och det är vad jag kan komma på det enda som kan stressa mig. Denna sommaren har jag inte rört mig allt för mycket., Kanske det kan bero på det? Hon bokade mig för ett återkommande besök två veckor senare dvs nu på tisdag dka jag dit igen. Sedan i måndags har jag varit ute och gått i väldigt rask takt i 40min om dagen. Har försökt att dra ner på kaffet och äta bättre. Hon sa att har det inte sänkts till återbesöket så tas medicinen ifrån mig.

Alltså detta om något stressar mig enormt mycket. Mitt liv har förändrats radikalt sedan jag fick denna hjälpen. Min fråga är till er som har kunskap.

Kan mitt blodtryck sänkas till en acceptabel nivå på bara en vecka? Med hjälp av minst 40minuters motion vardag, bättre kost och mindre kaffeintag.
Citera
2018-09-29, 04:06
  #2762
Medlem
Jag har lättare att somna och sover bättre på Elvanse än utan. Den nivån jag skulle ha cirka två timmar efter intag, skulle vara lagom för insomning. Det är nog den enda effekt jag får på den dosen. Vet då i början, hur en helt förlamande trötthet kunde sänka sig över mig under förmiddan samt tidig kväll

Däremot är ju grejen när jag är medicinerad, att jag faktiskt i nån mån KAN göra saker. Så även om jag är trött, så blir det lika inte riktigt av att sova.

Vad var klockan nu, sa ni?
Citera
2018-09-29, 04:08
  #2763
Medlem
Angående posten innan min: jag tror det är stress-relaterat. Skulle antagligen bli bättre på en högre dos medicin.
Citera
2018-09-29, 04:15
  #2764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Jag har lättare att somna och sover bättre på Elvanse än utan. Den nivån jag skulle ha cirka två timmar efter intag, skulle vara lagom för insomning. Det är nog den enda effekt jag får på den dosen. Vet då i början, hur en helt förlamande trötthet kunde sänka sig över mig under förmiddan samt tidig kväll

Däremot är ju grejen när jag är medicinerad, att jag faktiskt i nån mån KAN göra saker. Så även om jag är trött, så blir det lika inte riktigt av att sova.

Vad var klockan nu, sa ni?
Elvanse påverkade mig såpass att jag blev osäker på min diagnos. Fast jag förstod varför amfetaminister ljuger så mycket (falska minnen) inte är med i svängarna och så vidare. Jag var lugn men vaken över min förmåga (, kan inte vara vaken en natt längre utan att känna mig som sju svåra år) och gick ner i vikt. Tycker ändå att elvanse är ett rävgift jag helst undviker. Ritalin sorterade mina tankar och stängde av överkänslighet av intryck som om hela hjärnan lugnade ner sig men sedan kickade det ut snabbare och jag tyckte själv att jag pratade snabbt och högt (vilket jag gör normalt ibland). Ritalin är den enda medicin jag gillar och som var lugnande i åtminstone 2timmar. Förstår inte hur andra frivilligt kan äta Elvanse. Det är väl det som är närmast amfetaminet men långsammare.
Citera
2018-09-29, 13:15
  #2765
Medlem
nutkjells avatar
Alltså wow, testade 70 mg Elvanse inatt för första gången, lite av en slump. Hade inbillat mig att detta bara skulle vara skit men den lille knarkisen i en tackar ju inte nej när det bjuds.

Hur som helst, satan vilken trevlig substans! Den kändes verkligen på alla sätt och vis helt lagom i största positiva bemärkelse. Ingen ångest eller stissighet bara ett vagt välmående, ökad koncentration och energi. Kanske inte så bra på fest men hemma med en bok, wow! Vet inte riktigt varför jag fått för mig att lisdexamfetamin skulle vara så dåligt men jag blev verkligen positivt överaskad.

Kan tänka mig att detta måste vara en fantastisk substans att plugga/jobba/skriva/koda på. Den kändes för mig lite så som jag trodde att modafinil skulle kännas. nöjd nutkjell!
Citera
2018-09-30, 19:59
  #2766
Medlem
simpglajds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnusss
Hej, jag har gått på Elvanse sedan januari. Tar 70mg var morgon och 10mg attentin på eftermiddagen. Vid besök hos sköterskan har både puls och blodtryck varit bra. Fram till mitt sista besök för två veckor sedan. Då var min puls lite i överkant enligt henne (88), men mitt blodtryck var väldigt högt. Det kunde bero på mycket enligt henne. Dålig sömn, övervikt, dålig kondition men framför allt kunde det bero på stress.

Jag har flera barn och det är vad jag kan komma på det enda som kan stressa mig. Denna sommaren har jag inte rört mig allt för mycket., Kanske det kan bero på det? Hon bokade mig för ett återkommande besök två veckor senare dvs nu på tisdag dka jag dit igen. Sedan i måndags har jag varit ute och gått i väldigt rask takt i 40min om dagen. Har försökt att dra ner på kaffet och äta bättre. Hon sa att har det inte sänkts till återbesöket så tas medicinen ifrån mig.

Alltså detta om något stressar mig enormt mycket. Mitt liv har förändrats radikalt sedan jag fick denna hjälpen. Min fråga är till er som har kunskap.

Kan mitt blodtryck sänkas till en acceptabel nivå på bara en vecka? Med hjälp av minst 40minuters motion vardag, bättre kost och mindre kaffeintag.

Skit i att ta medicinen samma dag du ska dit och lämna blodtryck och puls. Lämnar du urinprov?
Annars ta nån benso innan.
Citera
2018-09-30, 21:47
  #2767
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpglajd
Skit i att ta medicinen samma dag du ska dit och lämna blodtryck och puls. Lämnar du urinprov?
Annars ta nån benso innan.

Om nu medicinen är orsaken, går blodtrycket ner så pass fort bara för att man inte äter sin medicin på en dag?
Citera
2018-10-03, 00:47
  #2768
Medlem
simpglajds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
Om nu medicinen är orsaken, går blodtrycket ner så pass fort bara för att man inte äter sin medicin på en dag?


pulsen lär gå ner på och skippa en dag iaf. skippa två dagar om du vill vara säker då. kan va värt och inte ta den två dagar för att få behålla medicinen.
Citera
2018-10-03, 10:14
  #2769
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnusss
Hej, jag har gått på Elvanse sedan januari. Tar 70mg var morgon och 10mg attentin på eftermiddagen. Vid besök hos sköterskan har både puls och blodtryck varit bra. Fram till mitt sista besök för två veckor sedan. Då var min puls lite i överkant enligt henne (88), men mitt blodtryck var väldigt högt. Det kunde bero på mycket enligt henne. Dålig sömn, övervikt, dålig kondition men framför allt kunde det bero på stress.

Jag har flera barn och det är vad jag kan komma på det enda som kan stressa mig. Denna sommaren har jag inte rört mig allt för mycket., Kanske det kan bero på det? Hon bokade mig för ett återkommande besök två veckor senare dvs nu på tisdag dka jag dit igen. Sedan i måndags har jag varit ute och gått i väldigt rask takt i 40min om dagen. Har försökt att dra ner på kaffet och äta bättre. Hon sa att har det inte sänkts till återbesöket så tas medicinen ifrån mig.

Alltså detta om något stressar mig enormt mycket. Mitt liv har förändrats radikalt sedan jag fick denna hjälpen. Min fråga är till er som har kunskap.

Kan mitt blodtryck sänkas till en acceptabel nivå på bara en vecka? Med hjälp av minst 40minuters motion vardag, bättre kost och mindre kaffeintag.

Annars be läkaren om blodtrycksmedicin, typ inderal eller något liknande.
Citera
2018-10-03, 11:53
  #2770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Annars be läkaren om blodtrycksmedicin, typ inderal eller något liknande.
Vet att en del kan få Intuniv som tillägg, ska tydligen också fungera bra mot just blodtrycket då det ursprungligen var just en sådan medicin.


För övrigt, nu när det börjar bli kallt ute så märker man direkt hur kall man blir om händer och fötter. Är det någon som har kommit på något bra sätt att motverka detta? Eller är det bara bita i det sura äpplet och lida?
Citera
2018-10-03, 18:20
  #2771
Medlem
Är nyfiken om det är någon i tråden som nyttjar ovanstående preparat som prestationshöjande för diverse studier/arbete? Om ja - vad har du för erfarenheter? Jag är nyfiken!
Citera
2018-10-04, 07:19
  #2772
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelgaegg
Är nyfiken om det är någon i tråden som nyttjar ovanstående preparat som prestationshöjande för diverse studier/arbete? Om ja - vad har du för erfarenheter? Jag är nyfiken!

Jag har det utskrivet men använder det även för detta, då tar jag oftast lite mer än utskriven dos och fyller på mitt på dagen.

Funkar bra. För studier då du blir väldigt fokuserad, sociala sammanhang för det blir lättare att vara social (kan bero på att jag har ADHD och kan ej samla tankarna ordentligt utan medicin) och man blir ju mer ”igång” och sugen på att jobba så även fysiskt jobb blir lättare.

Det som är så bra med Elvanse är att man får de positiva egenskaperna från gatutjack men utan stissigheten, man blir inte snabb och man framstår inte som påtänd. Så man får helt enkelt bara det man vill om man tar amfetamin i prestationshöjande/studie-syfte i jämförelse med gatutjack. Tror det har att göra med att gatutjack ofta är racematiskt, dvs en blandning mellan levo- och dex-amfetamin och Elvanse har bara dex-amfetamin.

Just att det släpps ut långsamt gör även att nivån blir jämnare och håller längre och inte som t.ex. Adderal/Attentin/Rena dexamfetamin-tabletter vilket är något jag föredrar.

Så ja, det funkar helt klart väldigt bra för dessa syften. Vilken dos som funkar och hur ofta man ska fylla på hänger mest på tidigare CS-erfarenheter, tolerans för tillfället och hur van du är med Elvanse i övrigt.

Personligt exempel: Var missbrukare åt det tyngre hållet för massa år sen, började med Elvanse när jag hade varit ren i 1,5år och 1x70mg och påfyllning av den 13-14h senare med en till höll mig vaken i 24h utan problem. Skrev uppsatser på forum, snackade goja som fan osv. Dock vänjer man sig snabbt och detta försvinner relativt snabbt om man brukar regelbundet. Ska jag vara vaken i 24h och vara igång krävs det nog doser runt ~300mg utspritt för att det dka fungera. Nu för tiden dalar effekten ganska snabbt (någon timme) när man börjar trött.

Hoppas du fick lite nyttig information från detta, hade några minuter över på jobbet och mina 80mg har just satt sig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback