2017-05-19, 10:56
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Orkar inte läsa igenom och så. Så har frågan redan förekommit innan (ganska troligt)
Men till frågan. Funkar Elvanse bra vid IV? Eller får man sitta och vänta in effekt även då?
Eller får man en rush som på vanligt dos?

Elvanse måste brytas ned av kroppen . När det gjort det har du sen Dexamfetamin i dig. Detta läkemedel är inget annat än Dexamfetamin med en lysin kedja på sig. Så jag tror inte du får någon effekt av att ta det IV. Det måste klyvas först .
Citera
2017-05-25, 10:10
Medlem
Skulle du kunna prata med läkaren och fråga vad den tror om att du tar det två gånger med några timmars mellanrum?

Du menar att du inte vill knarka för att må bra men att mediciner är ok? Kan du då försöka se det som så att knark är olagligt men Elvanse får du utskrivet av en läkare och därför ok? Jag tänker du mår ju bra av Elvanse så då tycker jag inte du behöver bry dig om det är ett rus eller inte eftersom du som sagt får det av läkare?

Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag är väldigt kluven till Elvanse.
Jag har diagnosen "störning i autismspektrat" samt depression.
Har gått flera år på diverse antidepressiva (senast venlafaxin) men har nu slutat med dessa eftersom dom inte gav någon effekt.
Jag har Elvanse utskrivet, och det är den enda medicin som fungerat för mig.
Jag klarar av sociala situationer och har energi och förmåga att klara av jobbet. När tabletten slutar funka efter lunch faller jag dock som en sten.

Jag har sagt till min läkare att jag är tveksam till att fortsätta med Elvanse eftersom jag förmodligen skulle få samma effekt med amfetamin (nej, jag har aldrig provat droger) och att jag inte vill använda "knark" för att må bra - jag vill lösa mina problem.

Hur ska man göra? Den "kemiska glädjen" funkar tydligen, men är det rätt väg att gå?
Citera
2017-05-25, 10:14
Medlem
Jag har fått utskrivet Elvanse för en vecka sedan och när jag jämför det med Ritalin eller Concerta så känns det bättre. Jag har i alla fall en "rolig" biverkning och det är att det känns som jag tagit nässpray eller något, går otroligt lätt att andas med det Är det någon som känner liknande? Vad beror det på?
Citera
2017-05-25, 10:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Äter inte regelbundet men vill veta hur det blir om man äter en 50's om dagen i t.ex 20 dagar i streck, hur mår man egentligen dagarna/ veckan efter man klipper så direkt?

Vet ju att en liter energidryck per jobbdag var ganska tråkigt att bli utan efter en period.

Min uppfattning vad som krävs för en problemfri andvändning: Elvanse starter kit:
Vätskeersättning- Resorb (den med magnesium för käkspänningar ofc)
Saliv-stimuleratabletter, helst utan aspartam wtf. Torr och halsont annars.
Ett trevligt hasch, enda som hjälper med aptiten. Alternativ väldigt mkt frukter.

Är detså för er som äter dagligen också, omständigt med alla attrialjer, funderar på att köra metamina istället - är det alltså 5st 10mg Metamina som motsvarar en 50's elvanse?
Lol vad jag känner på mig svaren redan finns i denna tråden, grejen att aptit-förlusten är så himla kvarliggande trots att själva speedet är över, metamina kanske är hårdare at men som iaf är över snabbt?

Ja utan detta staring kit går det inte

Attentin som är vad man får idag motsvarar 50 mg elvanse 25 mg av den verksamma substansen i Attentin enligt min läkare. Men man får absolut inte den mängd i Attentin som man fick i elvanse. De doseras helt olika och enligt mig är de väldigt olika som mediciner.

Själv har jag en kombination av dem. 70 elvanse och 40 Attentin.
Citera
2017-05-25, 10:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Markus-
Skulle du kunna prata med läkaren och fråga vad den tror om att du tar det två gånger med några timmars mellanrum?

Du menar att du inte vill knarka för att må bra men att mediciner är ok? Kan du då försöka se det som så att knark är olagligt men Elvanse får du utskrivet av en läkare och därför ok? Jag tänker du mår ju bra av Elvanse så då tycker jag inte du behöver bry dig om det är ett rus eller inte eftersom du som sagt får det av läkare?

Tror jag förstår hur han menar. Man känner sig inte som sig själv helt, och inte alltid känns det bara positivt.

Visst, på vissa sätt kanske man fungerar bättre, men för mig känns det lite som jag betalar med att plocka bort en del som är jag. En del som har många positiva sidor.

När dessutom effekten går ur efter lunch, då är det för låg dos.
Citera
2017-05-27, 04:00
Medlem
lazze93lazzes avatar
Jag ha tagit elvanse i över ett år nu. Jag har från dag 1 alltid fått snabb effekt, ca 45min - 1h.
Dom första 1-2 månaderna kände jag mej lite lätt påverkad. Ska tillägga att jag aldrig har provat någon drog, så visste inte riktigt vad det var för känsla. Det gick över över efter hand och har gått från 30mg första 6mån till 50mg resten av tiden tills idag.
Jag har till 99% alltid känt effekt över 10h, har haft bra koll på det och snittar runt 11h. Så visst kan man få lång effekt. Det min läkare har sagt att det beror mycket på är att jag sköter kost, sömn och någon form av träning. Jag jobbar förövrigt som kostrådgivare. Min poäng med detta är och rätta mej om jag har fel, att har man bra rutiner med kost, sömn och rörelse av någon form så tror jag att man har lättare till en bättre och kanske längre effekt. Nej jag kan ej bevisa det, inte när det gäller Elvanse. Men det är så fruktansvärt många andra saker som blir bättre i kroppen av bra sömn, kost och rörelse som jag kan bevisa. Sen förstår jag, jag vet även att det kan vara jättesvårt att ha bra rutiner på det. Men jag hjälper gärna er som har fått medicinen för er diagnos, ni som har någon fråga så hjälper jag gärna med det jag kan!
Citera
2017-05-28, 13:05
Medlem
Hur pass negativt är det att ha diazepam/klonazepam eller annan bensodiazepin i kroppen när man tar lisdex? Samma som med dexamf?

Eller kan det försämra nedbrytningen av lisdex till dexamf?

Pratar om att ta stora doser (300mg) utan tolerans (ej ADHD)

Z
Citera
2017-05-29, 17:09
Medlem
Hej!

Är det nån annan här som tidigare fått Concerta, varit ganska nöjda med det men pga att man hör mycket positivt om Elvanse velat prova det ändå, för att se om det är ännu bättre. Och så har det inte blivit bättre eller ...så har det? Typ är gräset grönare på andra sidan eller inte?
Citera
2017-05-30, 11:16
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Beroende på dos så får jag en vit fläck/vita fläckar på huden efter tryck, trycker jag med ett finger någonstans så blir det alltid vitt för någon sekund men nu tar det ibland 2-5 sekunder innan blodet flödar tillbaka och fläcken försvinner helt.
Det beror på vasokonstriktion och är ingen fara?
Styrketräning/träning ska inte vara några problem? Man behöver värma upp mer innan man blir varm, men hjärtat tar inget extra stryk?
Citera
2017-06-02, 13:52
Medlem
Pissrannans avatar
Har fått Elvanse av min läkare för min ADHD efter att först ha testat Concerta och sen Strattera som var fullkomligt värdelöst.
Åt 30mg om dagen de första 30 dagarna och äter nu 30+30. Min bedömning är att denna medicin funkar bra på mig. Börjar verka efter 1 timme och får då mera energi och fokus. Upplever att mitt välmående också ökar och jag blir gladre och mera positiv. Känner mig något speedad med bra energi att få saker och ting gjorda och snöar lätt in på de arbetsuppgifter jag utför. Känner mig jämnare i mitt humör och är lugnare samt att jag inte brusar upp lika lätt. Ibland kan man bli lite nedstämd när medicinen slutar verka och känna en viss tomhet men det blir lättare för var dag som går. Nackdelen är att denna medicin påverkar min aptit så jag äter mindre nu och är inte lika sugen på mat. Känns som ett enormt projekt att laga mat och se till att få i sig nått. Kan gå hungrig i timmar och äter till slut när jag börjar må illa. Funderar på att försöka införskaffa lite röka för att få upp aptiten. Kanske är fysisk träning något som kan hjälpa och göra intaget av mat lättare. Någon som har liknande erfarenhet av Elvansen?
Citera
2017-06-04, 14:11
Avslutad
Har nyligen börjat med Elvanse efter vissa biverkningar med Ritalin och Concerta, plus att några bekanta med exakt samma biverkningar blev väldigt nöjda med Elvanse!

Men, hoppas verkligen biverkningarna av Elvanse för mig nu bara är en fas i början :-) Fast blev lite orolig då det var värre än vad jag minns av både Ritalin och Concerta i början.

Men det verkar ju inte vara helt ovanligt att det vänder senare. Och antar att det gör mer skillnad att byta till Elvanse pga helt andra ämnen än att gå från Ritalin till Concerta

Man får väl härda ut och se vad som händer :-)
Citera
2017-06-06, 15:02
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Har nyligen börjat med Elvanse efter vissa biverkningar med Ritalin och Concerta, plus att några bekanta med exakt samma biverkningar blev väldigt nöjda med Elvanse!

Men, hoppas verkligen biverkningarna av Elvanse för mig nu bara är en fas i början :-) Fast blev lite orolig då det var värre än vad jag minns av både Ritalin och Concerta i början.

Men det verkar ju inte vara helt ovanligt att det vänder senare. Och antar att det gör mer skillnad att byta till Elvanse pga helt andra ämnen än att gå från Ritalin till Concerta

Man får väl härda ut och se vad som händer :-)
Fick med mycket biverkningar första 1-2 veckorna.
Metylfenidat försvann aldrig biverkningarna på utan blev nästan bara värre med tiden.
Blir kall/varm och svettas en del på elvanse, kroppen känns lite spänd och milt obehag emellanåt.
Hög puls på em/kväll när det börjar gå ur. Blivit bättre sista tiden dock, hade innan hög puls under hela verkningstiden. Hjärtat känns lite ansträngt och jag är osäker på hur hårt jag vågar träna. Vore fint om någon kunde komma med lite inputs angående träning. Bör jag undvika tung styrketräning medan elvanse verkar som mest? konditionsträning?
Med hög puls så menar jag vilopuls över 95.

Enda biverkningen som inte försvunnit är aptitförlust, skulle kunna gå hela dagarna och bara äta frukt och proteinbars. Så det gäller att ha koll på att man får i sig tillräckligt med mat.
Betablockerare och stimulantia ska man undvika är min uppfattning men läser samtidigt om folk som får det mot hög puls på CS. Hur ligger det till med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in