2018-09-21, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Precis som jag trodde; faktafel 408 på Arnstads lista. För som bor i Halland, celebert besök onsdag 19/9: https://www.facebook.com/events/442521089503247/
Jag vill inte att detta ska föras in som "ett faktafel" här i FBs Arnstadiana (*) (= Arnstadiansk historieskrivning) eftersom det lilla jag kunnat hitta om hoten emot Life of Brian är så spretiga, och verkar motsägelsefulla. Ja rykten om hoten fanns, men inte mycket mer. I Arnstads värld så är sådant nog dock riktiga "fakta". Plus som sagt att jag tror det var Michael Palin som fnissade i en intervju när frågan om mordhoten kom upp, och om de var sanna... Så i och med att Michael Palin fnissade så kan det ha rört sig om fejkhot...

Nåja, jag tycker inte vi kan lasta Arnstad för att ha begått en faktamiss här, det är ju mänskligt

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Även Göteborgsposten har idag en recension av Stollens nya bok. Då han själv skriver för blaskan, blir förstås omdömet där lite mer överslätande, men han får ändå ett nedgörande hugg i sammanfattningen: http://www.gp.se/kultur/enkla-svar-p%C3%A5-sv%C3%A5ra-fr%C3%A5gor-1.8355434

Nu väntar vi med spänning på vad DN ska säga om Den Smordes senaste guldägg.

DN och Wolodarski kommer nu att vifta med öronen, yla högt och veva med väderkvarnsvingarna för att försvara universalgeniet Arnstads senaste standardverk: Hatade Demokrati - de inkluderande rörelsernas ideologi och historia,
Fortfarande ligger boken kvar någonstans på > 30e plats i topplistan, oklart vilken

Man kan ju nu hoppas att Jerzy Sarnecki tömmer hela sitt pensionskonto och stödköper boken
Özzen kan ju tex sälja Tingstäde och också hjälpta till med stödköpet

DN har nog investerat så mycket credd i Pansargeneralen att de kommer nog att jobba och lobba hårt för att boken ska lyfta

Vore intressant att läsa styckena om fascismen under Francos tid i Spanien. Här finns det ju gott om historiskt källmaterial, och som fortfarande finns kvar, men hur mycket Arnstad har snokat i detta, det vet jag ju inte. General Francos fascism hade inte så mycket symbolspråk som andra fascismrörelser hade, somliga tyckte att Francos fascism var en slags "bondefascism" eftersom han gjorde det lite lättare för fattigbönderna i Spanien, bla genom att reglera jordägarnas arrenden. Minns dock ej hur. Adelsprivilegierna under Francos tid begränsades i viss mån. Vattendammar anlades under Francos tid för att spara på vatten under högsommaren mm. Vidare hade Spanien inte heller några stora slavläger, införde allmän skolplikt mm..
Liksom i Italien så hade Spanien en stor potential för att dra till sig maffiaverksamheter, men det ser ut som att Francos hårda styre höll de värsta avarterna av maffian borta...

Ingen recension finns ännu på Bokus av Hatade Demokrati men titta här:
Bokus kundrecension av Älskade fascism : de svartbruna rörelsernas ideologi och historia ser ut så här:
Citat:
Usel och illa underbyggd
(signatur M P), 25 april 2016
De obehagliga ismerna förtjänar en genomlysning.
Denna bok är dessvärre snarare ett hopkok utan något vetenskapligt värde.
Arnstad har en så porös definition av fascism att den innefattar alla och envar, utom möjligen författaren och hans vänner.
Förlagsreklamen blir i sammanhanget nästan komisk. "Blivande standarverk", nej, pappersåtervinningen nästa.

Att pappersåtervinningen får ta hand om "standardverket" låter ju hårt, om man nu ska uttrycka det milt...
Funderade på en sak: Antagligen så har väl Arnstad i sitt "standardverk" helt glömt bort Japans fascistiska ambitioner fram tills WW2s slut. Att det kejserliga Japan verkligen var en dynasti som hade rasistiska och fascistiska ambitioner att lägga under sig hela IndoKina, där makten var helt central. Japan hade byggt upp en enastående militär kapacitet. Och enligt en del författare om 1900-talets historia räknade det kejserliga Japan som en av de farligare fascismvarianterna. Eftersom den var iskallt beräknande i sin expansion. Till skillnad ifrån tex Mussolinis bombastiska rallarsvingar och eldiga tal, så jobbade Japan mera försynt...

(*) För övrigt så tycker jag att vi ska skapa en ny tråd om Arnstadianism (dvs arnstadiansk historieskrivning) dvs vär käre Pansargenerals sätt att behandla sanningen på och skriva på analyseras. Svepande generaliseringar mm, ett och annat strandhugg mm.
I ett föränderligt mediebrus så hinner troligen inte Arnstad springa och leta i äkta källor, istället så skriver han det han hittar på google och kallar det för forskning
Möjligen kan Arnstads sätt att skriva bilda en slags mall för fler sådana här psuedovetenskapliga historiker.

Dvs en slags populärvetenskapliga böcker där man blandar ihop det mesta
HAde Arnstad själv varit fascist så hade han nog utan vidare kunnat producera förnekelse böcker med samma metodik som och blivit lik tex David Irwing
Citera
2018-09-21, 14:33
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nåja, jag tycker inte vi kan lasta Arnstad för att ha begått en faktamiss här, det är ju mänskligt
Som frågan löd, UNDER inspelning, inte efter. Det har inga belägg hittats för, så Arnstad har nog hittat på det.
Citat:
DN och Wolodarski kommer nu att vifta med öronen,
Aha. Då vet jag vad orkanen ikväll (Göteborg 21 sept 2018) kommer ifrån.

Citat:
Vore intressant att läsa styckena om fascismen under Francos tid i Spanien. Här finns det ju gott om historiskt källmaterial, och som fortfarande finns kvar, men hur mycket Arnstad har snokat i detta, det vet jag ju inte. General Francos.... gjorde det lite lättare för fattigbönderna i Spanien, bla genom att reglera jordägarnas arrenden. Minns dock ej hur. Adelsprivilegierna under Francos tid begränsades i viss mån. Vattendammar anlades under Francos tid för att spara på vatten under högsommaren mm. Vidare hade Spanien inte heller några stora slavläger, införde allmän skolplikt mm.. de värsta avarterna av maffian borta...
Källa?
Med tanke på att Arnstad brukar nämna fascistledaren Jose Antonio Primo De Rivera med bild och allt på sina föreläsningar, tror jag inte han vet så mycket om Franco.
Citat:
Funderade på en sak: Antagligen så har väl Arnstad i sitt "standardverk" helt glömt bort Japans fascistiska ambitioner
Han glömde att Irland var en demokrati under trettiotalet, så han kanske glömde Japan. Eller möjligen en helt legitim avgränsning.

Citat:
För övrigt så tycker jag att vi ska skapa en ny tråd om Arnstadianism (dvs arnstadiansk historieskrivning)
Nej för farao! Finns redan två trådar, en för mycket. Allt som rör Arnstads historieförfalskning och felaktiga metodik får plats här. Sedan kan man göra "sammanställningsinlägg" där de spaltas upp.
Citera
2018-09-22, 22:07
Medlem
Ördögs avatar
ETC kan naturligtvis inte låta bli att ge Den Smorde ordet. Artikeln kräver betalning (i varje fall av kapitalister), så vi hoppas att någon vänlig själ ska lyckas hacka in sig på webbplatsen och därefter i delningsekonomins anda lägga ut de bästa bitarna av Narrstads nojor och neuroser här på FB.

Henrik Arnstad: ”Jag ser ingen räddning för demokratin”
”I dag ser vi en bred antidemokratisk, global mobilisering, som vi inte har sett sedan 30-talet.
https://www.etc.se/inrikes/henrik-arnstad-jag-ser-ingen-raddning-demokratin
Citera
2018-09-22, 23:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
ETC kan naturligtvis inte låta bli att ge Den Smorde ordet. Artikeln kräver betalning (i varje fall av kapitalister), så vi hoppas att någon vänlig själ ska lyckas hacka in sig på webbplatsen och därefter i delningsekonomins anda lägga ut de bästa bitarna av Narrstads nojor och neuroser här på FB.

”I dag ser vi en bred antidemokratisk, global mobilisering, som vi inte har sett sedan 30-talet.
https://www.etc.se/inrikes/henrik-arnstad-jag-ser-ingen-raddning-demokratin
Min enda slutsats måste bli att han refererar till DÖ 2.0, som gör att Löfven sitter kvar.
Citera
2018-09-23, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

”I dag ser vi en bred antidemokratisk, global mobilisering, som vi inte har sett sedan 30-talet.https://www.etc.se/inrikes/henrik-arnstad-jag-ser-ingen-raddning-demokratin

Tyvärr har jag ju inte läst artikeln, men gissar att andemeningen i artikeln är rädslan att PK tappar fotfästet allt mera... Inte demokratin som sådan utan mera den PK-betonade sådan
Så ETC hakade tydligen på mitt inlägg härförleden om att ETC skulle bli Arnstads mecenator
Det tar jag som credd, trots att jag både är miljöpartist, feminist, ett arsle och en fårskalle...

Utav rubriken att döma så är han väl ändå ute och cyklar, valet genomfördes ju utan några svårare incidenter och valdeltagandet var ju rätt så godtagbart överlag.
Dock kan han tacka fan för att folk runtom i Europa härsknar till på vilda jihadister, åldringsrån, stenkastningar, gängskjutningar och annat skit de har dragit hit...
Så det är väl inte så konstigt då att folk har förlorat förtroendet för politikerna.
Om det nu är så han menar att politikerföraktet har stigit ett antal pinnhål, det finns väl inga pinnhål kvar, stegen räcker inte längre än så, typ...

Så Arnstad kan väl gott passa på att njuta av sin mångkultur som han vurmat så mycket för
Så länge den varar alltså...

Eller så är andemeningen i hans artikel den att han har dåliga försäljningssiffror på sin nya bok
Varför skriver han då ”Jag ser ingen räddning för demokratin” - Hans nya bok Hatade demokrati är ju det blivande "standardverket" i området, och ska ju råda bot på eländet, eller hur ?

Jag tycker faktiskt att för att det ska bli ett "standardverk" så bör boken översättas till åtminstone engelska, tyska, franska, spanska, persiska, arabiska, somaliska och helst också ryska

Med tex 1 miljard i såld upplaga så blir Sveriges ekonomi ännu vassare

Nämner Herr Arnstad i sin nya bok någonstans tex hoten emot Salman Rushdie, eller tex attacken emot Jyllandsposten eller Charlie Hebdo ?

Alltså yttrandefrihetsrelaterade brott...

Med tanke på att han nämnde hoten emot filmen Life of Brian - som knappt kan kallas för hot. Brittiska polisen kom ju aldrig med något klargörande kring detta vad jag vet...
John Cleese ska lär ha sagt ungefär: Nobody has the right to not be offended
Ungefär: Ingen har rättigheten att inte råka bli kränkt
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3427218/Political-correctness-killing-comedy-says-John-Cleese-Monty-Python-star-believes-fear-offending-cert ain-groups-lead-1984-style-society-free-expression-not-allowed.html

Ett ytterligare citat här:
Citat:
Cleese goes on to say that people do not have the right to be 'protected from any kind of uncomfortable emotion' as he defends the right of expression for comedians worldwide.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min enda slutsats måste bli att han refererar till DÖ 2.0, som gör att Löfven sitter kvar.
Fast det är ju ett utslag av vårt parlamentariska system. Är inte Herr Arnstad och PK-Vänstern nöjda så får de väl skapa ett helt eget land efter eget huvud, Arnstadistan kan det ju heta, istället för det numera kapitalt misslyckade Absurdistan ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-09-23 kl. 03:07.
Citera
2018-09-23, 17:41
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Även Göteborgsposten har idag en recension av Stollens nya bok. Då han själv skriver för blaskan, blir förstås omdömet där lite mer överslätande, men han får ändå ett nedgörande hugg i sammanfattningen: http://www.gp.se/kultur/enkla-svar-p%C3%A5-sv%C3%A5ra-fr%C3%A5gor-1.8355434

Nu väntar vi med spänning på vad DN ska säga om Den Smordes senaste guldägg.
Tycker att det är en totalsågning med snirkliga ord både av Arnstad och hans bok.
Citera
2018-09-24, 00:23
Medlem
Arnstads uppsats om Regalskeppet Vasa här:
http://www.tricorder.se/wp-content/uploads/vasa.pdf
Frågeställningen i uppsatsen är om varför fartyget bärgades

http://www.tricorder.se/ är Arnstads egen webbsida annars så ska den finnas på historiska institutionen, Stockholm

Hittade följande stycke som jag tycker verkar lite konstigt (sid 33):

Citat:
Vasa utgjorde 1956 något som på dykarslang
kallas för Kalle Anka-vrak. Precis som när seriefigurer
hittar skattskepp, stod Vasa bevarat och upprätt
på Strömmens botten – komplett med rekvisita som
kranier, kanoner och så vidare. Jag har själv som dykare
upplevt sådana vrak. Mitt mest minnesvärda
dykarögonblick var då jag utanför Oxelösund på
20 meters djup närmade mig ett segelfartyg, som
med lätt slagsida och med intakta master stod på
havsbottnen. Det såg ut som fartyget gick för segel,
med en bris akter om tvärs.

Jag vågar påstå att Arnstad inte varit där och dykt. I alla fall inte som han beskriver.
Vilket vrak kan det gälla tro, alltså utanför Oxelösund ?
Vet man om Arnstad har tex dykarcertifikat ?
På djupet 20 meter och däromkring är ljuset så dåligt, ens under högsommaren, att man inte ser mycket,
själva sikten är kanske 5-8 meter beroende på årstiden. Sikten i Östersjön är aldrig särskilt bra

Masterna klarade sig nästan aldrig, alltså jag menar då hela riggen. Den har nog rasat ihop på alla vrak i Östersjön.
Även Vasa saknade alla masterna, de hade brutits itu eller bärgats tidigt straxt efter förlisningen

Med tanke på att Arnstads vrak ligger på 20 meters djup så är det troligen helt otänkbart att det skulle ha masterna och riggen kvar, eftersom många av dåtidens fartyg hade 20 meter höga master.
Och då sticker de upp så mycket att isen bryter sönder dem,
Vilket ju var fallet med tex Vasas rigg

Så frågan om hans dykande och vrakletande är det också ett hittepå ?
Nämner Arnstad på andra ställen att han brukar dyka, eller ?

Citat:
Detta skepp hade något
gemensamt med den övervägande majoriteten av
Östersjöns vrak: Det var ett handelsfartyg.

Ur forskningssynpunkt har dessa handelsskepp
oftast mer att berätta om det förflutna än örlogsskeppen.

Ja på sätt och vis, men en faktor som gäller örlogsfartygen på den tiden att de var ju mycket kraftigt och stadigt byggda och skulle tåla hårda drabbningar. Dessutom behövde de inte ta någon tung last, plus att de skulle segla ganska snabbt, och ha god manöverförmåga. Så utsikten att kunna bärga sådana mera intakta måste anses vara mycket bättre, än de klenare byggda handelsfartygen Handelsfartygen behövde inte byggas för att de skulle vara snabba, och hade färre antal i manskap, de hade ofta enklare riggar

Dessutom så för de militära fartygen så fanns det omfattande dokumentation som var centralt arkiverat
Helt klart så är väl alla vrak intressanta annars ur alla aspekter.

Citat:
Men de är inte lika spektakulära och dramatiska som exempelvis
Vasa. Allt detta anknyter till gåtan om varför just Vasa blev det enda skepp
som bärgades, av alla dessa vrak på Östersjöns botten.

Pengar, intresse och resurser förstås, är det så konstigt ? Andra fartyg i Östersjön kan ju visst bärgas med dagens teknik, frågan är om hur och när, och har vi råd och plats med tex ett ytterligare Vasa-museum ?
Det är väl riktigt att Vasas bärgning var ifrågasatt på det viset att förlisningen var ju ett gigantiskt fiasko i dåtidens kungliga Sverige, år 1628. Och att det verkligen fanns en reell risk att även bärgningen skulle bli ett fiasko, en flopp helt enkelt. Det fanns ju farhågor om att vraket skulle falla sönder i småbitar så fort det var upplyft. Turligt nog så höll det ihop
Citera
2018-09-24, 11:12
Medlem
urverksapelsins avatar
Hatade demokrati. Som jag ser det sätter GP fingret på det viktiga. I stort sett handlar all samhällsdebatt bara om vad man lägger i ord samt vilka principer som får företräde framför andra. I Arnstads fall:
Citat:
Det knepiga med Arnstads lösning är att han bakar ihop alla demokratiska ideal till ett riktvärde – inkludering – som ska ”maximeras”. Det leder, som jag tolkar det, till att man i demokratins namn kan göra avkall på demokratiska grundprinciper, som yttrandefrihet och organisationsfrihet
Ungefär så enkelt är det. I mitt fall handlar det om att principen "svenskhet" står över inkludering. Ungefär som en jude som vägrar ge upp sin judiskhet och assimileras som atomiserad individ, utan anser sig kunna vara lika god patriot som andra grupper/folk i samtidigt som han/hon behåller sin grupps särart.
Citera
2018-09-26, 23:37
Medlem
Citat:
Den har tydligen ramlat ner utanför listan, den är inte kvar på 23e plats, utan någonstans > 30e plats
Listan går nämligen bara till 30
Den saknar också kundrecensioner
Dax för ett stödköp igen PK/7K ?

Nu har Hatade Demokrati klättrat upp till 28e plats, stödköpen gjorde väl sitt till tro ?
Topplistan Samhälle/Politik:
https://www.bokus.com/topplistor/samhalle-politik

Det är ett märkligt resonemang som Heinrich Arnstad driver att det skulle vara inkludering som vore den genuina drivkraften bakom demokratin och dess förnyelse, och evolution ?
Jag vet ingen annan "historiker" som hävdar ett sådant paradigm.

I de flesta EU-länder så är den parlamentariska demokratin som en avknoppning ifrån ståndriksdagen, för att då förenkla somliga debatter, annars så tenderades det att samma samhälllsfrågor att diskuteras i de fyra stånden, adel, präster, borgare och bönder. Och som uppgick i första och andra kammaren.

Den demokrati som hitintills har praktiserats i EU har knappast syftat till att utöka antalet partier, så där har Herr Arnstad fel...
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-09-27 kl. 00:19.
Citera
2018-10-01, 23:17
Medlem
Arnie har groupies?

Citat:
Skrytigt, jag vet. Men fb-vän överhörde konversation på tåget från Göteborg/bokmässan.
Citat:
Kvinna på tåget hem från mässan ringer sin kompis. "Jag såg Henrik Arnstad och han var så bra.... ja, han var så bra att jag nästan SVIMMADE. Det var Wow, liksom!"
https://twitter.com/arnstad/status/1046763548536426496

Föredraget kan avnjutas här:

https://www.youtube.com/watch?v=bHdNS418-kY

Låter det förresten inte som att söderkisen Arnstad försöker imitera göteborgska i klippet? Dialektbyten av det här slaget brukar tyda på att man inte har någon riktig kärna i sin personlighet.
Citera
2018-10-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hatade demokrati. Som jag ser det sätter GP fingret på det viktiga. I stort sett handlar all samhällsdebatt bara om vad man lägger i ord samt vilka principer som får företräde framför andra. I Arnstads fall: Ungefär så enkelt är det. I mitt fall handlar det om att principen "svenskhet" står över inkludering. Ungefär som en jude som vägrar ge upp sin judiskhet och assimileras som atomiserad individ, utan anser sig kunna vara lika god patriot som andra grupper/folk i samtidigt som han/hon behåller sin grupps särart.

Alltså jag vet e fan hur karln menar. För de första så är vi alla individer på planeten ett resultat av "mångkultur" genom att våra gener har blandats i 100 000 generationer var och en av oss..

PK-Folket likt Arnstad kommer till slut att bli ensamma om sitt godhetsknarkande, och hamna på historiens skräphög, Och ingen av dem kommer att vilja kännas vid att den här vansinniga massinvandringspsykosen har existerat. En del av dem kommer väl att hamna på Södertörns låsta stormavdelning för godhetsmissbrukare ?

Man kommer att låtsas som att alla egentligen tyckte som SD - fast ingen vågade, haha

Citat:
Nu har Hatade Demokrati klättrat upp till 28e plats, stödköpen gjorde väl sitt till tro ? (*)
Topplistan Samhälle/Politik:
https://www.bokus.com/topplistor/samhalle-politik

Idag åkte den ut ur topplistan igen, det var tydligen inga stödköp de senaste dagarna. Listan uppdateras veckovis, och upptar 30 titlar.. Så nu är platsen > 30 tydligen. Inga recensioner på Bokus heller. Ehrenberg har väl fullt upp med att hitta på fler bedrägerier och har inte tid att stödköpa Heinrich Arnstads bok för andras pengar

Inte Wolodarski (Wingmuttern), Ernman, Schyffert heller. De två sistnämnda är nog för dumma för att kunna läsa en bok på mer än ett dussin sidor

(*) I och för sig gör jag ju samma sak själv genom att recitera mig själv, och får fler citeringar, men det är inte därför jag skriver precis
Citera
2018-10-01, 23:56
Medlem
Citat:
Arnstads uppsats om Regalskeppet Vasa här:
http://www.tricorder.se/wp-content/uploads/vasa.pdf
Frågeställningen i uppsatsen är om varför fartyget bärgades

http://www.tricorder.se/ är Arnstads egen webbsida annars så ska den finnas på historiska institutionen, Stockholm

Det här citatet funderade jag på:
Citat:
Men de är inte lika spektakulära och dramatiska som exempelvis
Vasa. Allt detta anknyter till gåtan om varför just Vasa blev det enda skepp
som bärgades, av alla dessa vrak på Östersjöns botten.
Visst kan det bli så att tex Estonia kan komma att bärgas, det vet vi ju inte. Politiska och tekniska förmågor i framtiden kanske känner att det vore viktigt av många anledningar. Men frågan är var man ska förvara vraket sedan ? Det var ju ett problem med Vasa, att man först inte förstod hur intakt fartyget var förrän det var uppe ur vattnet. Och att man fick lösa problemen efter hand, och bygga muséet
Vattendränkt trä som tas upp ur havet, ruttnar liksom inifrån, därför fick man ta fram konserveringsmetoden som användes på Regalskeppet Vasa.

Visst skulle man kunna bygga en kopia av Regelskeppet Vasa som har riktiga mått att kunna vara fullt seglingsbar, likt Ostindiefararen Göteborg. Men det är nog ett projekt på 10-15 år, först så får man anskaffa allt virke som behövs och torka det efter alla konstens regler, typ...

Jag tycker att Arnstad svamlar lite väl mycket i sin uppsats, om anledningen till bärgningen. Anders Franzén som till en början initierade möjligheten att bärga skeppet, blev mycket riktigt lite akterseglad i fortsättningen av Regalskeppet Vasas existens. Och som Arnstad också nämner i sin uppsats. Men rent tekniskt så var Regalskeppet Vasa fortfarande Svenska Marinens och Svenska Statens fartyg, och Anders Franzén var ingen hög militär. I så fall hade Franzén säkert annars kunnat påverka mera.

Franzéns kunnande var redan uttömt på många sätt, men det är väl klart att han skulle kanske ha ärats mera än vad som blev fallet. Medaljutdelning på den tiden var inte riktigt på modet då. Och avtog ju efter hand. Vet ju inte om Franzén erhöll någon medalj. Fler av eldsjälarna skulle ju kunnat förstås varit aktuella för medaljer.

Arnstad försöker i sin uppsats att sy ihop en historia om att det var "nätverkandet" som skapade förutsättningarna för att bärga fartyget. Men det är ju en lite haltande hypotes, även om jag tycker den är befogad ur ett perspektiv. Nämligen att det inte var marinens överkommando som började dra i trådarna. Utan att Franzén & Co bla gick till pressen, och berättade vad de visste.

Men på den tiden så visste nog alla som sysslade med sådan bärgning att sådant trävirke ruttnar fort när det kommer upp ur vattnet, och får torka naturligt. Så konserveringsmetoden med bla polyetylenglykol som bas, var räddningen med stort R till att skeppet kunde bevaras.
I annat fall så hade man fått förvara fartyget i en stor vattentank, ett enormt opraktiskt arrangemang
där musei-besökarna inte kunnat se så mycket.

Att det skulle vara rojalistiska stormaktsdrömmar som var drivande på den tiden, då fartyget bärgades - det stämmer inte riktigt. Hela konceptet nu kring Regalskeppet Vasa har en del sådant i sig dock, men det känns ju egentligen helt naturligt. Men så var det inte då fartyget bärgades. I och för sig att Sveriges dåvarande kung Gustav VI Adolf var mycket populär, och så gott som att hela befolkningen var rojalister då, och i synnerhet stockholmarna själva var det ännu mera.

I Arnstads universum däremot så finns det nog svårartade febriga stormaktsdrömmar - fast då om Den Humanitära Stormakten förstås, Ja fast Den Humanitära Stormakten Sverige har styrts av riktiga snedseglare de senaste åren, som varken kan använda sjökort, passare eller kompass. Och kört Regalskeppet Sverige på grund, ja Värdegrunden då ja förstås

Mångkulturfiaskot liknar i mångt och mycket Regalskeppet Vasas förlisning, febriga stormaktsdrömmar som kraschar och sjunker som en sten... Typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in