Citat:
Jag vill inte att detta ska föras in som "ett faktafel" här i FBs Arnstadiana (*) (= Arnstadiansk historieskrivning) eftersom det lilla jag kunnat hitta om hoten emot Life of Brian är så spretiga, och verkar motsägelsefulla. Ja rykten om hoten fanns, men inte mycket mer. I Arnstads värld så är sådant nog dock riktiga "fakta". Plus som sagt att jag tror det var Michael Palin som fnissade i en intervju när frågan om mordhoten kom upp, och om de var sanna... Så i och med att Michael Palin fnissade så kan det ha rört sig om fejkhot...Precis som jag trodde; faktafel 408 på Arnstads lista. För som bor i Halland, celebert besök onsdag 19/9: https://www.facebook.com/events/442521089503247/
Nåja, jag tycker inte vi kan lasta Arnstad för att ha begått en faktamiss här, det är ju mänskligt
Citat:
Även Göteborgsposten har idag en recension av Stollens nya bok. Då han själv skriver för blaskan, blir förstås omdömet där lite mer överslätande, men han får ändå ett nedgörande hugg i sammanfattningen: http://www.gp.se/kultur/enkla-svar-p%C3%A5-sv%C3%A5ra-fr%C3%A5gor-1.8355434
Nu väntar vi med spänning på vad DN ska säga om Den Smordes senaste guldägg.
Nu väntar vi med spänning på vad DN ska säga om Den Smordes senaste guldägg.

DN och Wolodarski kommer nu att vifta med öronen, yla högt och veva med väderkvarnsvingarna för att försvara universalgeniet Arnstads senaste standardverk: Hatade Demokrati - de inkluderande rörelsernas ideologi och historia,
Fortfarande ligger boken kvar någonstans på > 30e plats i topplistan, oklart vilken
Man kan ju nu hoppas att Jerzy Sarnecki tömmer hela sitt pensionskonto och stödköper boken
Özzen kan ju tex sälja Tingstäde och också hjälpta till med stödköpet
DN har nog investerat så mycket credd i Pansargeneralen att de kommer nog att jobba och lobba hårt för att boken ska lyfta
Vore intressant att läsa styckena om fascismen under Francos tid i Spanien. Här finns det ju gott om historiskt källmaterial, och som fortfarande finns kvar, men hur mycket Arnstad har snokat i detta, det vet jag ju inte. General Francos fascism hade inte så mycket symbolspråk som andra fascismrörelser hade, somliga tyckte att Francos fascism var en slags "bondefascism" eftersom han gjorde det lite lättare för fattigbönderna i Spanien, bla genom att reglera jordägarnas arrenden. Minns dock ej hur. Adelsprivilegierna under Francos tid begränsades i viss mån. Vattendammar anlades under Francos tid för att spara på vatten under högsommaren mm. Vidare hade Spanien inte heller några stora slavläger, införde allmän skolplikt mm..
Liksom i Italien så hade Spanien en stor potential för att dra till sig maffiaverksamheter, men det ser ut som att Francos hårda styre höll de värsta avarterna av maffian borta...
Ingen recension finns ännu på Bokus av Hatade Demokrati men titta här:
Bokus kundrecension av Älskade fascism : de svartbruna rörelsernas ideologi och historia ser ut så här:
Citat:
Usel och illa underbyggd
(signatur M P), 25 april 2016
De obehagliga ismerna förtjänar en genomlysning.
Denna bok är dessvärre snarare ett hopkok utan något vetenskapligt värde.
Arnstad har en så porös definition av fascism att den innefattar alla och envar, utom möjligen författaren och hans vänner.
Förlagsreklamen blir i sammanhanget nästan komisk. "Blivande standarverk", nej, pappersåtervinningen nästa.
(signatur M P), 25 april 2016
De obehagliga ismerna förtjänar en genomlysning.
Denna bok är dessvärre snarare ett hopkok utan något vetenskapligt värde.
Arnstad har en så porös definition av fascism att den innefattar alla och envar, utom möjligen författaren och hans vänner.
Förlagsreklamen blir i sammanhanget nästan komisk. "Blivande standarverk", nej, pappersåtervinningen nästa.
Att pappersåtervinningen får ta hand om "standardverket" låter ju hårt, om man nu ska uttrycka det milt...
Funderade på en sak: Antagligen så har väl Arnstad i sitt "standardverk" helt glömt bort Japans fascistiska ambitioner fram tills WW2s slut. Att det kejserliga Japan verkligen var en dynasti som hade rasistiska och fascistiska ambitioner att lägga under sig hela IndoKina, där makten var helt central. Japan hade byggt upp en enastående militär kapacitet. Och enligt en del författare om 1900-talets historia räknade det kejserliga Japan som en av de farligare fascismvarianterna. Eftersom den var iskallt beräknande i sin expansion. Till skillnad ifrån tex Mussolinis bombastiska rallarsvingar och eldiga tal, så jobbade Japan mera försynt...
(*) För övrigt så tycker jag att vi ska skapa en ny tråd om Arnstadianism (dvs arnstadiansk historieskrivning) dvs vär käre Pansargenerals sätt att behandla sanningen på och skriva på analyseras. Svepande generaliseringar mm, ett och annat strandhugg mm.
I ett föränderligt mediebrus så hinner troligen inte Arnstad springa och leta i äkta källor, istället så skriver han det han hittar på google och kallar det för forskning
Möjligen kan Arnstads sätt att skriva bilda en slags mall för fler sådana här psuedovetenskapliga historiker.
Dvs en slags populärvetenskapliga böcker där man blandar ihop det mesta
HAde Arnstad själv varit fascist så hade han nog utan vidare kunnat producera förnekelse böcker med samma metodik som och blivit lik tex David Irwing