2018-10-05, 09:24
Avstängd
urverksapelsins avatar
(FB) Skvaller om Henrik Arnstad?

Uppenbart har han en dragning till vänster; han har vid tillfällen uttryck sympati för den revolutionära vänsterläran syndikalism samt citerat den dömde mördare och revolutionäre syndikalisten Joe Hill. Arnstad uttrycker också stark sympati för vänsterikonen och postmodernisten Michel Focault.
Senast redigerad av urverksapelsin 2018-10-05 kl. 09:55.
Citera
2018-10-05, 10:17
Avstängd
urverksapelsins avatar
Ur den pinfärska boken Det lilla landet som kunde av Panshiri/Ganman, 2018
Författarna berättar att Henrik Arnstad "personifierar den sk 'pk-ismen'" (174). Ofta driver meningsmotståndare med hans "sura uppsyn" och "hans fixering vid nazism" (174)
Arnstad har blivit "en symbol" för "uppfattningen att den som på något sätt kritiserar en generös svensk invandringspolitik är nazist" (175)
Han är tveksam att delta i boken pga författarnas agenda, han anser att de har redan en felaktig premiss, att invandring är ett problem. Han ställer upp enbart för att de blivit rekommenderade av en vän . Eftersom författarna frågar efter vad som gått fel med "Sveriges migrationspolitik" är det inte "en öppen diskussion... Det är en ledande fråga, utifrån en felaktig premiss"berättar Arnstad
Min poäng med Arnstad: att aldrig diskutera. I själva verket har också Arnstad en agenda. Att verkligheten är en social struktur. Han har uttryckt uppskattning för Foucault.
Arnstad anser sig vara vetenskaplig, Hans uttalande, förklarar han, är "inte en fritt påhittad debattåsikt utan arbetar med hjälp av forskning och fakta. Det är därför inte så intressant för mig att veta att ni kommer låta fascismen inom SD sprida sina propagandalögner i er bok. Och dessutom jämställer ni alltså rasisternas propaganda med demokratiska åsikter, som företräds av tex Fi"" 175.
Arnstad slår alltså fram att allt från meningsmotståndare är propaganda. Till skillnad från FI. Att utan vidare lova 50 miljarder till skola, vård och omsorg utan täckning. Är det definitionen på demokrati, enligt Arnstad?
Författarna och Arnstad träffas på Ringen Centrum vid Skanstull på Söderhamn. Mötet är lika klyshigt som att träffa Åkesson på en medeltida borggård (175). Arnstads perspektiv torde vara färgad av det faktum att hans hemman´plan har högre utbildning och långt färre arbetslösa än riksgenomsnittet (176); "inne på Ringens affärsgalleria går medelklasslivet sin vanliga lunk. Här handlar folk i lugn och ro, äter, konsumerar, umgås," (177)
Trots ålderslikhet kallar han intervjuarna "killar och "grabbar" och "tvekar inte att spela på sitt akademiska övertag" (177)
Dvs han bemöter meningsmotståndare med överlägsenhet och nedlåtenhet; som vanligt bland vänstern.
Ibland, berättar författarna, drar han så långsökta associationer att man baxnar, tex att problemet med dagens gruppvåldtäkter är inget problem då det finns Bellaman-låtar som handlar om samma sak (177f)
En credit författarna ger är att det är "retoriskt dödsföraktande" av Arnstad att dra sina paralleller som att det är lika illa i Söder som i Rinkeby (178). Arnstad passar även på att dra upp exemplet Swede Hollow; att svenskar var lika illa sedda i USA på 1800-tal som invandrare i Sverige idag (178)

För att visar hur Arnstad inte förstår, eller medvetet missbrukar vetenskaplig metodik, kan man jämföra med Qwerty-system för när man skriver maskin.

Föreställ er 10 000 personer som skriver enligt Qwerty-systemet, jämfört med 10 00 som enbart använder sina pekfingrar. Sannolikt lär någon av de senare skriva snabbare än de förra. Men det betyder inget i helheten. 99,9% lär fortfarande skriva snabbare med Qwerty.

Man kan nu jämföra detta med Arnstads och andra invandringsförespråkares fokus på Swede Hollow, där svenskar sågs som smutsiga och vidriga. Detta enstaka exempel är säkerligen sant, men om man samlar tiotusen omdömen om svenskar mellan 1870 till 1920 lär nog den överväldigande majoriteten vara positiva: arbetsamma, hederliga, speciellt lämpliga som hemhjälp eller byggnadsarbetare, hus eller järnväg. Som jämförelse skulle man kunna ta tiotusen omdömen om irländare. Säkert finns det något positivt någonstans, men det lär drunkna i en flod av negativa omdömen (precis som idag för övrigt).
Citera
2018-10-05, 16:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Franzéns kunnande var redan uttömt på många sätt, men det är väl klart att han skulle kanske ha ärats mera än vad som blev fallet. Medaljutdelning på den tiden var inte riktigt på modet då. Och avtog ju efter hand. Vet ju inte om Franzén erhöll någon medalj. Fler av eldsjälarna skulle ju kunnat förstås varit aktuella för medaljer.

Precis som du säger var det lågkonjunktur för medaljer. Att Franzén åkte ut ur kommittén var med facit i hand rätt förutsägbart; egensinnighet och otålighet är bra egenskaper för en entreprenör, men inte för en pappersvändare.

Citat:
Att det skulle vara rojalistiska stormaktsdrömmar som var drivande på den tiden, då fartyget bärgades - det stämmer inte riktigt. Hela konceptet nu kring Regalskeppet Vasa har en del sådant i sig dock, men det känns ju egentligen helt naturligt.

Ungefär lika naturligt som att man hittar politiskt konservativa bland 50-talets militärer och direktörer. Det blir att koka soppa på självklarheter.

Citat:
I Arnstads universum däremot så finns det nog svårartade febriga stormaktsdrömmar - fast då om Den Humanitära Stormakten förstås, Ja fast Den Humanitära Stormakten Sverige har styrts av riktiga snedseglare de senaste åren, som varken kan använda sjökort, passare eller kompass. Och kört Regalskeppet Sverige på grund, ja Värdegrunden då ja förstås.

Mångkulturfiaskot liknar i mångt och mycket Regalskeppet Vasas förlisning, febriga stormaktsdrömmar som kraschar och sjunker som en sten... Typ...

Touché. Hen och hens sort är precis lika villiga att spekulera om dunkla motiv och långsökta liknelser när det gäller andra som de är ovilliga när det gäller dem själva. Då är det istället konspirationsteorier och hjärnspöken.
Citera
2018-10-09, 15:50
Medlem
Jag hoppas att ni alla har sett hans föreläsning vid bokmässan, där han snackar om diskriminering mot judar och om hur vita män styr allt. För Henke kommer 1942 alltid kännas som igår:

https://www.youtube.com/watch?v=bHdNS418-kY

Kudos till vem som än orkar se hela videon i ett kör. Själv behövde jag långa pauser efter varje minut för att processa hans pipiga narcissistmonolog.

EDIT: såg nu att den redan har länkats. Förlåt.
Citera
2018-10-09, 16:59
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att Arnstad inte varit där och dykt. I alla fall inte som han beskriver.
Vilket vrak kan det gälla tro, alltså utanför Oxelösund ?
Vet man om Arnstad har tex dykarcertifikat ?

Märkligt i så fall att dykarcertifikatet inte finns med på hans CV. Karln har ju lagt till varenda läxa han någonsin fullbordat på det där CV:t.
Citera
2018-10-10, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Man kan nu jämföra detta med Arnstads och andra invandringsförespråkares fokus på Swede Hollow, där svenskar sågs som smutsiga och vidriga. Detta enstaka exempel är säkerligen sant, men om man samlar tiotusen omdömen om svenskar mellan 1870 till 1920 lär nog den överväldigande majoriteten vara positiva: arbetsamma, hederliga, speciellt lämpliga som hemhjälp eller byggnadsarbetare, hus eller järnväg.

Alla invandrargrupper i USA hade väl sina dåliga sidor, och att det fanns "Hollows" lite överallt. De enda invandrargrupper som hade det riktigt bra förspänt var den brittiska adeln. De behövde inte alls beblanda sig med patrasket. Den brittiska adeln hade på sin tid en stor fördel genom att de var så kunniga inom handel och sjöfart

Den tidiga mexikanska invandringen som påbörjades i USAs tidiga historia, var dock annorlunda. De flesta av dem var ifrån relativt rika familjer. Många av dem startade ju vinodlingarna i bla Kalifornien Och hade genuint spanskt påbrå. De mexikanska familjerna, flera av dem, blev rätt så framgångsrika

Först senare kom fattiga mexikaner till USA, och drog ner ryktet rejält

Vad Arnstad och hans gelikar nu har fixat till är att Sverige inte har bara Socialgrupp 1, 2 och 3, utan även grupp 4 (och även nu grupp 5, dvs papperslösa, dvs sådana man kan ge hur låg lön som helst, och helst helsvart, se tex Lex Özzen, Tingstäde)
- Vad man inte har tänkt på är att man har alltså återinfört klassamhället. Så snart så kommer de rikare medelklassfamiljerna att ha privatchaufförer, hembiträden, trädgårdsmästare, poolskötare, butlers mm..

Skoputsarna kommer att trängas inne på Stockholm C framöver...

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Märkligt i så fall att dykarcertifikatet inte finns med på hans CV. Karln har ju lagt till varenda läxa han någonsin fullbordat på det där CV:t.

"Grodan" i simskolan kanske finns med ?

Frågan är om vi någonsin har haft en akademisk "forskare" och "historiker" i förfluten tid som verkat vara lika uppe-i-det-blå som det eminenta universalgeniet Arnstad ?
Arnstad - den lysande fyrbåken i det rasistiska mörkret ?
Jag har skådat ljuset - Jag har hört Arnstad - Fantastiskt

Inte ens rasforskaren Herman Lundborg var lika yvig i sina generaliseringar och associationer
Jag vet ingen "akademiker" med liknande framtoning åtminstone inte inom den svenska universitetsvärlden - Någon som har någon tänkbar kandidat ?

Ibland frikyrkopastorerna har vi däremot haft några med yvigheter på repertoaren
Tex Maranatapastorerna Arne Imsen och Målle Lindberg som kunde ta ut svängarna ordentligt i diskussionerna
Så om nu Henkes karriär skiter sig helt så vore kanske Livets Ord eller Maranata något att hoppa på ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-10-10 kl. 04:20.
Citera
2018-10-10, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Man kan nu jämföra detta med Arnstads och andra invandringsförespråkares fokus på Swede Hollow, där svenskar sågs som smutsiga och vidriga. Detta enstaka exempel är säkerligen sant, men om man samlar tiotusen omdömen om svenskar mellan 1870 till 1920 lär nog den överväldigande majoriteten vara positiva: arbetsamma, hederliga, speciellt lämpliga som hemhjälp eller byggnadsarbetare, hus eller järnväg. Som jämförelse skulle man kunna ta tiotusen omdömen om irländare. Säkert finns det något positivt någonstans, men det lär drunkna i en flod av negativa omdömen (precis som idag för övrigt).

Dessutom glömmer han att USA bad om invandrare och hade jobb som stod och väntade på dem, medan MENA-packet inte för något gott med sig för svenskarnas del.

På samma sätt är det ingen som har problem med att en hel förort i Stockholm har italienska namn, och ingen klagar på att italienarna har förstört Sverige, för italienarna var välbehövliga och hade jobb som väntade på dem.
Citera
2018-10-10, 18:55
Medlem
PlutoJs avatar
Har läst kapitlet "En LSD-tripp med Henrik" ur boken "Det lilla landet som kunde" och jag skäms. Jag sekundärskäms å Arnstads vägnar så mycket att jag tror jag snart spontanantänder.

Den bild av Arnstad som framträder i den här tråden är ju bara en mild bris i jämförelse med vad som blåser upp när han själv får orera fritt! Hur är det alls möjligt att en sådan person kan gå fritt på gator och torg utan vårdare? Och dessutom skriva i pressen, ge ut böcker och undervisa??? Fotografiet på Arnstad mellan Ganman och Panshiri som finns i boken säger allt om hans självbild.

Just nu vet jag inte om jag borde ha läst kapitlet eller inte, absurditetsnivån är totalt utanför alla skalor.
Citera
2018-10-10, 20:46
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Frågan är om vi någonsin har haft en akademisk "forskare" och "historiker" i förfluten tid som verkat vara lika uppe-i-det-blå som det eminenta universalgeniet Arnstad ?
...
Jag vet ingen "akademiker" med liknande framtoning åtminstone inte inom den svenska universitetsvärlden - Någon som har någon tänkbar kandidat ?
Det vore ett kul ämne för en tävling: Hermann Lundborg, Sven Hedin, von Heidenstam, Olof Rudbeck.
Lägga fram ett namn och sedan påvisa hur hans snurr i kolan var värre än Arnstad.
Mitt ödmjuka förslag, Dag Stålsjö!

Insåg precis: Stålsjö duger inte. Ty han arbetade utanför akademiska kretsar; liksom andra kokon som Juri Linna och andra konspirationsdårar.
Citera
2018-10-10, 21:19
Medlem
CIA-Agents avatar
Herr Arnstad flummar på, o gör ett försök att knyta ihop SD o NMR. Men jag förstår inte varför han skriver "sverigedemokraten Peter Mangs"? Peter Mangs var ju medlem i Vänsterpartiet...
https://www.frihet.se/nmr-och-sd-fascism-i-tva-fodral
Citera
2018-10-10, 21:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Arnstad - den lysande fyrbåken i det rasistiska mörkret ?
Jag har skådat ljuset - Jag har hört Arnstad - Fantastiskt

Inte ens rasforskaren Herman Lundborg var lika yvig i sina generaliseringar och associationer
Jag vet ingen "akademiker" med liknande framtoning åtminstone inte inom den svenska universitetsvärlden - Någon som har någon tänkbar kandidat?
Tja, vad sägs om att leta lite i vår allra nyaste historia?

Vill nominera Eva "nedgrävda sönderkn*ll*de barnfoster i skogen" Lundgren, som faktiskt blev utsatt för en revision av sitt magnum opus som visade att det hon skrivit var tvärs emot vad materialet sade. Hon påvisades ju vara helt tom i kolan och fabulerande i dokumentären "Könskriget". Dessutom hade hon många år tidigare blivit utkastad ur Norge, men inbjuden av vår dåvarande jämställdHETSminister, Margareta Winberg.

Annars kan man ju snegla på vår egen Trofim Lysenko, dvs. Yvonne Hirdman, vars vimsande om "lilla A", "stora A" och "stora B" inte står läromästarens fasteorier efter. Betänk då att hon faktiskt själv skrivit en uppsats/artikel om lysenkoismen dessförinnan, där hon faktiskt beskrev det hela som det vetenskapliga charlataneri det var.

Bland genustomtarna finns det en outsinlig källa av direkt nippriga "akademiker" att ösa ur, men det är klart att Stollen delvis inspirerats av genusreligionen till sina egna förvillelser.
Citera
2018-10-11, 14:01
Medlem
Jaha. När man räddes att Den Smordes tid var förbi så blir han inbjuden av Stockholms Universitet för att lära statsvetare vad demokrati är.

https://orepic.com/media/1886947197360489053_276738175

Han har gett sig själv det passande superhjältenamnet "History Man". Ett snyggt sätt att kringgå teknikaliteten med meriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in