2018-09-10, 20:46
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hör och häpna, det finns riktiga forskare som har en annan uppfattning än Arnstad.

https://fof.se/tidning/2015/2/artikel/fascister-eller-inte-vad-anser-forskarna

Södertörns högskola, varför blir jag inte förvånad över nedanstående då
Citat:
3 | Ulla Ekström von Essen, idéhistoriker vid Södertörns högskola som forskar om extremnationalismens historia, är mer vacklande inför etiketteringen:

– SD har liksom fascistiska och nazistiska rörelser ett starkt känslomässigt budskap. En känsla av annalkande hot, ”degeneration”, men också en känsla av intern storhet triggas, inte minst genom nationen som metafor för folk och enhetskultur. I det avseendet, när det alltså handlar om ultranationalism, är SD en blåkopia av fascism och nazism.
Citera
2018-09-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
På 23e plats under gruppen Samhälle & Politik ligger den på, enligt förra veckans mätning.
Boken är inte en pocket, utan den är inbunden
https://www.bokus.com/topplistor/samhalle-politik

Den har tydligen ramlat ner utanför listan, den är inte kvar på 23e plats, utan någonstans > 30e plats
Listan går nämligen bara till 30
Den saknar också kundrecensioner
Dax för ett stödköp igen PK/7K ?

Kan nu inte Gardell/Sarnecki förskingra lite kosing ifrån SU och köpa en del av upplagan då då ?
Özzen vill gärna att Gardell/Sarnecki nu stödköper teaterbiljetter också ?

Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Södertörns högskola, varför blir jag inte förvånad över nedanstående då

Citat:
3 | Ulla Ekström von Essen, idéhistoriker vid Södertörns högskola som forskar om extremnationalismens historia, är mer vacklande inför etiketteringen:

– SD har liksom fascistiska och nazistiska rörelser ett starkt känslomässigt budskap. En känsla av annalkande hot, ”degeneration”, men också en känsla av intern storhet triggas, inte minst genom nationen som metafor för folk och enhetskultur. I det avseendet, när det alltså handlar om ultranationalism, är SD en blåkopia av fascism och nazism.

Man blir ju varm i hjärtat av att läsa sådana här härliga generaliseringar, eller hur ?
Citera
2018-09-14, 15:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ulla Ekström von Essen, idéhistoriker vid Södertörns högskola som forskar om extremnationalismens historia, är mer vacklande inför etiketteringen:

Med så vida definitioner är Jonas Sjöstedt en blåkopia av Stalin. Hon framstår som en tramshistoriker utan fler belägg än metafysik.

Har länge varit misstänksam mot idéhistoriker, och det här är vatten på kvarnen. De känns ofta mer som sociologer än seriösa historiker. Jag betvivlar att en empiriker eller historist (läs: riktig historiker) skulle uttrycka sig på det sättet.
Citera
2018-09-14, 16:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Med så vida definitioner är Jonas Sjöstedt en blåkopia av Stalin. Hon framstår som en tramshistoriker utan fler belägg än metafysik.

Har länge varit misstänksam mot idéhistoriker, och det här är vatten på kvarnen. De känns ofta mer som sociologer än seriösa historiker. Jag betvivlar att en empiriker eller historist (läs: riktig historiker) skulle uttrycka sig på det sättet.

Hon kommenterade SD rätt mycket för ca 10 år sedan. Hon var lika verklighetsfrånvänd då som nu.
Citera
2018-09-16, 00:26
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Jag tror inte att vi skulle behöva experter som förklarar att SD är en blåkopia av NSDAP. Det skulle vara ganska uppenbart. Dom dödade folk på riktigt. Och "ultranationalism"? Det finns inget mer ultra än SDs öppna svenskhet och 0 dödsoffer?
Citera
2018-09-16, 01:15
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Det märks väl att han inte är kunnig. Jag ser att han är en väldigt typisk mytoman, men kanske inte alla gör det. Allt han säger är ihopknådat till fabriceringar och jag har nästintill inte hört honom nämna ett endaste fakta korrekt om någonting. Det handlade ju bara om att angripa SD och inget annat. Måla upp Jimmie som en Adolf Hitler. Ni har också märkt att han har fått hålla en mycket låg profil på det senaste. Han är klassad förbrukad. Det hade varit att spela rysk roulette att låta honom medverka i debatter igen.

Vi hade ju två propaganda-tungviktare innan föregående valet till något år sedan sist skymtat. Erik Ullenhag (FP) och Arnstad. Dessa två erhöll båda smeknamnet "Baghdad-Bob" i folkmun och sanningsmedia. När FP insett att deras politiska dödsryck med Ullenhags falskmyntande kostat dom över 2% röstare och befann sig i läget att skulle de förlora 2% till hade de inte kommit in i Riksdagen. Därför satte man Erik "Baghdad-Bob" Ullenhag så långt borta från åsyn man kunde tänka sig. Idag är han Svensk Ambassadör i Jordanien och han kommer ni inte att få se igen i politiken. FP valde t om att byta namn till Liberalerna i ett försök att rentvå det som varit. Tyvärr har dom inte lyckats sopa bort Arnstad, som var Socialdemokraternas blysänke, men han har inte fått synas till sedan hans pinsamma medverkan i det Danska TV-programmet. Tyvärr, men dessa två som de allierade ansåg sig vara sina Ess i ärmen var ju skrattretande underhållande. Det påminde mer om scener ur "Whoops Apocalypse!" när de talade. Dessa två rikspuckon var ju tacksamma att ha omkring för SD. Men var inte oroliga, det finns många fler halvfigurer där dom kom ifrån.
Citera
2018-09-20, 09:07
Medlem
Fezziks avatar
SvD recenserar Arnstads senaste alster

https://www.svd.se/arnstads-bok-hade-inte-getts-ut-i-tyskland
Citat:
Min kvalificerade gissning är att denna bok inte skulle ha givits ut av ett seriöst förlag i Tyskland eller Frankrike.
Senast redigerad av Fezzik 2018-09-20 kl. 09:50. Anledning: stavfel
Citera
2018-09-20, 09:50
Medlem
Fezziks avatar
Subtil kritik verkar inte bita på Henrik som delar recensionen. Flera läsare påpekar detta och jag misstänker att dessa kryptofascister snart är blockerade.

https://tinyurl.com/ybpvkfbq
Citat:
Henrik Arnstad har skrivit en modig bok. Inte många skulle våga skriva en så omfattande historia. Jag är inte medveten om någon annan bok som tar det omfattande grepp om demokratibegreppet som Arnstad gör i ”Hatade demokrati. De inkluderande rörelsernas historia"
Senast redigerad av Fezzik 2018-09-20 kl. 09:55.
Citera
2018-09-20, 11:00
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Subtil kritik verkar inte bita på Henrik som delar recensionen. Flera läsare påpekar detta och jag misstänker att dessa kryptofascister snart är blockerade.

https://tinyurl.com/ybpvkfbq
Man inleder som regel recensioner med några artighetsfraser och antyder där – mer eller mindre pliktskyldigt – det man anser vara behållningen med boken, och detta är förstås viktigt att ange om man tänker såga boken för att försöka ge intryck av att göra en balanserad och någotsånär objektiv recension. Det hör till genren även om det finns undantag, där recensenten inte klarar av att visa normal hyfs, utan inleder med att skriva "Det här är en dålig bok". Men skriver man så har man tappat en del i trovärdighet i den sakliga kritik som följer.

De här artighetsfraserna fullkomligt skriker ut att boken är rätt värdelös och att det är svårt att alls hitta något förlåtande i den. Att den är "modig" säger ingenting, faktiskt inte ens att författaren är eller har varit modig. Det är något man tar till när alla andra positiva ord är opassande. Att i artighetsfraserna, inför en sågning, skriva att ämnet är "omfattande" betyder i klarspråk (om inte en hyllning följer) att författaren tagit på sig en alltför stor uppgift för sin kompetens. Här upprepas det två gånger.
Citera
2018-09-20, 11:09
Medlem
Grisbrottarens avatar
Även Expressen har publicerat en recension. Per Wirtén är inte imponerad utan uttråkad:
Citat:
Ursprungligen postat av Per Wirtén
Historien rullar på som när man trummar med fingrarna mot en bordsskiva. Jaha, tänker jag. Där försvann ännu ett sekel. Och så trummar jag lite till.

En slutsats av boken, och av historien, är att man inte bör ta skydd i skyttegravar för att försvara demokratin när den är hotad, utan i stället ta plats på den blåsiga barrikaden för att utveckla den.

Men Arnstad klättrar inte upp dit. I stället duckar han för det farliga, för det som nu möter hårt motstånd från makthavarna – ett helt demokratiskt EU, ett öppet och kosmopolitiskt medborgarskap, en avmilitarisering av internationella relationer. Hjälpen vi behöver där uppe, den samlande stridsfanfaren, finns i den historia han berättar, men han gräver inte upp den med tillräcklig polemisk målmedvetenhet, den som behövs – nu. Inget händer.
https://unv.is/expressen.se/kultur/arnstad-duckar-for-allt-som-ar-farligt
Citera
2018-09-20, 11:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Min kvalificerade gissning är att denna bok inte skulle ha givits ut av ett seriöst förlag i Tyskland eller Frankrike.

Det är lite av pudelns kärna. I Sverige ges Arnstad ut på ett respekterat förlag som Norstedts medan Sandajis bästsäljare ratas av samma redaktörer. I de flesta andra länder hade det varit tvärtom. Här föredrar man uppenbarligen amatörer framför disputerade och värdegrund framför sakkunskap.
Citera
2018-09-20, 14:38
Medlem
Grisbrottarens avatar
Även Göteborgsposten har idag en recension av Stollens nya bok. Då han själv skriver för blaskan, blir förstås omdömet där lite mer överslätande, men han får ändå ett nedgörande hugg i sammanfattningen:
Citat:
Ursprungligen postat av Ida Ölmedal
Henrik Arnstad blev rikskändis när Stefan Löfven använde honom som källa på att Sverigedemokraterna är ett nyfascistiskt parti. De fick rejält med mothugg från forskare och statsministern halkade iväg på onödiga villospår. I efterhand framstod Arnstad mer som en stjälpare än en hjälpare för de anständiga krafterna. Tyvärr kan det bli så även denna gång.

Henrik Arnstad skriver för GP Kultur. Därför gästrecenserar Ida Ölmedal, tillträdande kulturchef på Sydsvenskan och HD.
http://www.gp.se/kultur/enkla-svar-p%C3%A5-sv%C3%A5ra-fr%C3%A5gor-1.8355434

Nu väntar vi med spänning på vad DN ska säga om Den Smordes senaste guldägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in