2017-06-25, 21:10
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
vilka var dessa 98% av alla länder han utesluter
99 av de 101 stycken som listas på den här wikipediasidan: https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_by_country
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det finns inga militära slag som kraftmätningarna i kursk,stalingrad belägringen av leningrad etc i motsvarande grad i väst
Du har rätt förutsatt att du mäter hur många soldater som slaktades på en och samma plats inom en begränsad tidsperiod Men om du ska titta.lite längre än en totalsiffra på antalet stupade på en plats, så ser du till exempel en lång serie av slag i stilla havet och i övriga Europa. Världskriget pågick som bekant i 6 år. Tittar du på vad som var strategiskt avgörande för världskriget, inte Sovjetunionen, så ser du att många olika förlopp har varit viktiga. T.ex. överskeppningen av materiel över Atlanten, invasionen i Normandie, de allierades framryckningar i nordafrika och sydöstra Europa, atombomberna över Japan, Pearl Harbor.

Marshallhjälpen gav Sovjetunionen materiel i mängder, "just add people" så kunde de bygga upp världens största armé. Sist men absolut inte minst så var britternas förmåga att dekryptera tyskarnas kommunikation (Enigma och Geheimschreiber) absolut avgörande för att kunna slå på rätt plats, välja rätt rutt för konvojer, göra rätt politiska val.

Den som påstår att Sovjet räddade världen vet inte vad han pratar om. Särskilt som att de samarbetade med Hitler fram till 1941.
Citera
2017-06-25, 21:11
Medlem
krutojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ja, det är i och för sig ett svar. Vilket dock får en att fråga vilka kontakter han utnyttjade för att få det uppdraget? Faktum kvarstår ju att han knappast borde få förmånen att skriva i SvD. Skiter de fullständigt i deras historiska identitet som en seriös tidning? Som jag nämnde, kulturdelen där verkar ju vara utom kontroll. Hur kunde det tillåtas hända? Finns det ingen med lite pondus där som kan säga att det fan inte är acceptabelt att ha en rikspajas som skribent?
Jag tror att det var under förre kulturchefen Daniel Sandström som SvD först började ta in alster av Henrik. Vad som verkligen var intressant för tråden i dagens artikel är dock att han lite diskret hintar om att han är klar med sin masteruppsats.
Citat:
Det kommer allt mer forskning om datorspel och historia (jag bidrar själv med en kommande mastersuppsats om hur bilden av andra världskriget förändrats i populärkulturen – inklusive datorspel).
Citera
2017-06-25, 21:55
Avstängd
urverksapelsins avatar
Kontroversen neger - Jomshof i ett ord: https://twitter.com/arnstad/status/878710040756203520
Citera
2017-06-25, 22:03
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
han nämner inte ens att det som gjorde att Sovjetunionen ens hade en chans att bemöta Tyskland var Marshallhjälpen, dvs där främst USA skeppade över miljontals ton med mat, kläder, vapen och tung militär materiel till Sovjet.
Vänta lite nu; Marshallhjälpen var till Västeuropa efter kriget. Det USA bidrog med till Sovjet var väl lastbilar? (utelämnar här lendlease till England etc, ehuru jag vet att även det fanns)
Citera
2017-06-25, 22:13
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxyyzz123
Ny här på flashback, hoppas jag lyckas göra detta rätt...
Jag har väl inte direkt något nytt och revolutionerande att komma med om trådens huvudperson, men har varit på några av hans föredrag... Det som kännetecknar Arnstad är
1 att hans åsikter är känslobaserade, svartvita och ibland helt motsägelsefulla
2 hans totala ovilja, eller oförmåga, att diskutera någonting överhuvudtaget.. Jag tror faktiskt aldrig jag sett honom framgångsrikt bemöta ett argument med motargument..
Spot on!!!
Jag har exakt samma uppfattning, har sett flera föredrag och frågat honom om massor, samt skrivit flera brev; det egentligen största felet med Arnstad är inte fel åsikter, bristande kunskap eller megalomanin. Det är att han aldrig svarar på frågor eller bemöter argument - samt att media tillåter honom att komma undan med det.
Nåja. En dag SKALL vi få honom att svara på frågor, att bemöta argument. Och det skall ske mitt framför publik.
Citera
2017-06-25, 22:18
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Arbstads syndrom ligger bäst i munnen tycker jag. Vad är symtomen för någon med Arnstads syndrom?

Vetenskaplig definition;
Citat:
Inom medicinen betecknar syndrom en bestämd kombination av avvikelser eller symptom som tenderar att uppträda tillsammans och som sammantaget pekar mot en viss diagnos.

I Arnstads fall är det av naturliga skäl svårt att ta till sig den mängd avvikelser och symptom som förekommer på daglig basis. Det mesta tyder dock på någon form av skev verklighets uppfattning.

Citat:
Den kliniska diagnostiken av schizofreni grundar sig idag på internationellt etablerade kriterier.

För att diagnosen schizofreni skall kunna sättas måste det finnas både psykotiska symtom med störd verklighetsuppfattning samt en social eller yrkesmässig funktionsförlust. Sjukdomstecken skall vara observerbara under minst 1 månad och funktionsförlusten pågå under minst 6 månader innan diagnosen kan övervägas.

Diagnosen är således grundad på både symtom, funktion och förlopp.

Sammantaget verkar det för en utomstående vara väldigt mycket som stämmer in på symptomen, Arnstad har ju härjat i åratal, skev verklighetsuppfattning och grandios självbild är bara förnamnet.
Citera
2017-06-25, 22:24
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Vänta lite nu; Marshallhjälpen var till Västeuropa efter kriget. Det USA bidrog med till Sovjet var väl lastbilar? (utelämnar här lendlease till England etc, ehuru jag vet att även det fanns)
Det har du ju rätt i. Jag menade Lend-Lease-programmet: https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease
Citera
2017-06-25, 22:33
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det har du ju rätt i. Jag menade Lend-Lease-programmet: https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease
Jösses. Det är ju inte lite vi pratar om:
The United States sold to the Soviet Union
427,284 trucks,
13,303 combat vehicles,
35,170 motorcycles,
2,328 ordnance service vehicles,
2,670,371 tons of petroleum products (gasoline and oil)
4,478,116 tons of foodstuffs (canned meats, sugar, flour, salt, etc.),
1,911 steam locomotives,
66 Diesel locomotives,
9,920 flat cars,
1,000 dump cars,
120 tank cars, and
35 heavy machinery cars.
...The 1947 money value of the supplies and services amounted to about eleven billion dollars

...och då kan man undra vad det är värt idag? Alltså, närmare en halv miljon lastbilar, å sen resten på det. Skulle kamrat Stalin klarat sig utan detta? Ok, sannolikt ja, men det ovan uppräknade kan ju inte vara katt-avföring i Stora fosterländska kriget. Eller?
Citera
2017-06-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxyyzz123
Hans vägran att förklara varför han påstod sig ha en fil.kand. när han inte hade det. Jag vet inte om det är möjligt att han faktiskt begick ett ärligt misstag och felaktigt trodde sig ha denna titel. I så fall hade han nog kunnat få förståelse om han direkt efter avslöjandet hade förklarat sig. Han valde att istället trassla in sig ytterligare och sedan tiga. När människor sedan tar upp saken kallar han det för personangrepp.

Nej det är inte möjligt att Arnstad trodde sig ha en Fil Kand. För att få en Fil Kand så ska man för det första ha uppnått de akademiska meriterna avseende på antalet poäng osv. Därpå ska han själv lägga in en ansökan om att få ut ett examensbevis. Prefekten granskar den ansökan, och om Arnstad uppfyller detta så utfärdas examensbeviset. Först då så kan han kalla sig för Fil Kand, (Fil Kand står för Filosofie Kandidat)

Så sorgligt nog är han bara ute och cyklar i ogjort väder, "något ärligt misstag" är det inte frågan om här.

Men en hedersdoktorstitel skulle ju kunna utfärdas , Frågan är om vilka Universitet som skulle kunna utfärda en sådan ? Är det någon här som har ett förslag ? - Tex Universitetet i Mogadishu ?
Då ska det naturligtvis handla om en doktorshatt av bästa foliekvalitet

Undrar om hans kommande Mastersuppsats kommer att bli en hit - Har han skrivit den på engelska eller ? När ska den försvaras ?

Personangrepp ja, det måste väl bero på att det är något fel på hans filkand-foliehatt ?
Dvs att det är lite grand sådan rasistisk "strålning", "bruna vågor" som läcker in i foliehatten ?

Är det inte lite rasistiskt att prata om färger, tex brunt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Stora delar av Operation Overlord och slaget om Caen var till exempel blodigare än det mesta på östfronten. Inringningar och belägringar som långsamt nötte ner förband förekom mest på östfronten men på lägre nivåer var offensiverna ofta intensivare än östfronten, delvis beroende på bättre vägnät, kortare avstånd och de stora variationerna i väder och klimat på östfronten (även om vintrarna under första halvan på 40-talet var hårda i hela Europa).

På Östfronten så skedde en hel del strider på avstånd, medelst tex artilleri, raketbatterier och pansar. Det var sällan av den typen av extremt blodiga skyttegravskrig med en del närstrider som under WW1
Riktigt att variationerna på vädret på Östfronten var stora, bla körde ju mycket materiel fast i snösmältningen, och de tidiga kraftiga höstregnen ställde ju till det ordentligt, för att inte tala om vintrarna.

Citat:
....
...
...
...och då kan man undra vad det är värt idag? Alltså, närmare en halv miljon lastbilar, å sen resten på det. Skulle kamrat Stalin klarat sig utan detta? Ok, sannolikt ja, men det ovan uppräknade kan ju inte vara katt-avföring i Stora fosterländska kriget. Eller?

500 000 lastbilar blir ju grovt räknat 500 miljarder kronor i dagens prisnivå. Vad beträffar Marshall-hjälpen att Sovjetunionen inte fick del av den berodde väl på att man inte räknade med att Sovjetunionen skulle kunna betala tillbaka, det var ju en del trubbel med att Sovjet inte alltid höll sina avtal och löften, Likadant var det troligen vid Sovjetunionens och Murens fall att man ifrån Västs sida var osäkra på om eventuella nödlån skulle kunna betalas tillbaka.

Citat:
Det är att han aldrig svarar på frågor eller bemöter argument - samt att media tillåter honom att komma undan med det.

Haha, tänk er Arnstad som handledare på Universitet, vilken katastrof (!!) Studenterna kommer att få stora problem skulle jag tro ? Alltså att han glider undan hela tiden ?

Citat:
En dag SKALL vi få honom att svara på frågor, att bemöta argument. Och det skall ske mitt framför publik.

Ja, tex om han håller en föreläsning så kan man ju ställa frågor -- En kupp skulle ju sitta fint, tex att han kallades in till SVT elr TV4 och väntade sig att han fick ranta runt och skuggboxas som han ville, men att han fick möta någon annan än han tänkt sig och blev ansatt av någon vass journalist såsom Janne Josefsson ?
Citera
2017-06-26, 00:37
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, tex om han håller en föreläsning så kan man ju ställa frågor -- En kupp skulle ju sitta fint, tex att han kallades in till SVT elr TV4 och väntade sig att han fick ranta runt och skuggboxas som han ville, men att han fick möta någon annan än han tänkt sig
Problemet är om han tar med sig pilbågen; då kan han skuggskjuta. Kan bli farligt.
Citera
2017-06-26, 01:46
Medlem
Citat:
Problemet är om han tar med sig pilbågen; då kan han skuggskjuta. Kan bli farligt.

Haha - Jaja -- Ja förstås att hela Arnstad är en Potemkinkuliss signerad av EXPO och PK-Media, En Potemkinkuliss som ska skydda befolkningen ifrån att ta den hemska rasismen till sitt hjärta ?
Monogama monokulturalister ska omvändas med bannlysningsverktygen som Arnstad har utformat

Jag undrar om PK-Media och EXPO har hemliga plantskolor där de odlar upp sådana förmågor som HA ?

Eller är det en typ av sekt, likt Livets Ord eller Knutby ? Arnstad är antirasistpingstpastor, mångkulturpräst och z*ggisarna tvättar undrerredet i vigvattnet i dopfunten till allmän beskådan varje söndag kl 11 ?

Han kanske agerar som en medeltida exorcist som ska tvinga in mångkulturen på rasister som de i hemlighet har kidnappat och håller fångna i SUs källare på Frescati ?

Och där huserar nog också Arnstads inkvisitionsdomstol mot de som kallar sig antirassar, men har avslöjats med att använda icke-PK-korrekta ord, tex Nogger, Kinapuffar mm...

Undrar om hur han tillskansar sig en dos mångkultur varje dag ? Drar han på sig en burka och smyger iväg till Rinkeby och spanar undercover ? Man får ju en känsla av Kapten Klänning - Äter han kebab tro eller är han en halloumisalladskommunist ? Pilbågshobbyn verkar ju inte vara så mycket mångkultur tycker jag ?
Senast redigerad av DrSvenne 2017-06-26 kl. 02:00.
Citera
2017-06-26, 15:23
Medlem
Har man gett upp hoppet om att Henke någon dag kommer förklara varför AFA inte är fascister? Det är väldigt sällan som jag ser det argumentet nu för tiden. Henke, som lyckats bortförklara betydligt allvarligare våldsutövanden från vänstern, borde med lätthet kunna ta sig an den pyttelilla frågan om varför oprovocerat våld är godtagbart i vissa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in