2018-09-18, 08:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har en särskild konvention om mänskliga rättigheter och vi värdesätter mänskligt liv betydligt mer än vilket biologiskt liv som helst.

Jag tycker att det finns stora principiella problem med aborter, men så klart är samhällsproblemets omfattning relaterat till antalet och andelen aborter. Nu är väl saken den att den stora mängden aborter sammanhänger med att de är fria och därmed uppmuntrar till ansvarslöshet.

Att vi accepterar att mänskligt liv görs värdelöst. Med rätt beteende och rätt materiel skulle antalet icke-legitima aborter säkerligen kunna nedbringas med ca 90%.
"Uppmuntrar till" och " rätt beteende".

Rätt beteende finns inte, när inte ens gammelkristna kan hålla sig från församlingsgossarna.
Det ända du kan få till är stigmatisering och öka föraktet för för kvinnor som får ta konsekvenserna av din politik.

Det är en drift hos människan att älska. Se vad som som händer präster som lovar avhållsamhet, det går inte för de flesta.
Citera
2018-09-18, 08:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alla samhällen har haft tillgång till preventivmetoder, sk säkert sex ex
har det funkat 100% svar nej
Alla samhällen har också kunnat organiserat sina samhällen så att även dessa oönskade barn kunde tas om hand, har det funkat genom historien? nej, man har prioriterat kärnfamiljen samt mäns behov av att vara 100% säkra på att barn är just deras

"bronsåldersproblem?"
Människa är densamma då som nu

Så, Du jämställer fårtarmar med p-stav?

Det är väl att driva ekologismen väl långt?

Inse att vårt samhälle har helt andra förutsättningar och att så gott som alla argument för slentrianaborter, som kunde vara valida på 1800-talet - eller bronsåldern - inte är det idag.
Citera
2018-09-18, 08:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
"Uppmuntrar till" och " rätt beteende".

Rätt beteende finns inte, när inte ens gammelkristna kan hålla sig från församlingsgossarna.
Det ända du kan få till är stigmatisering och öka föraktet för för kvinnor som får ta konsekvenserna av din politik.

Det är en drift hos människan att älska. Se vad som som händer präster som lovar avhållsamhet, det går inte för de flesta.

Man kan undra litet hur det kommer sig att de som förespråkar massaborter inbillar sig att vi som tycker att detta är moraliskt fel automatiskt skulle vara emot sex. Jag har i ett stort antal inlägg förespråkat det nyttiga med sex - om det görs ansvarsfullt. Det är precis som med mycket annat här i världen, som bör göras ansvarsfullt; bilkörning, jakt, fallskärmshoppning osv. Syssla gärna med sådant, men inte på lösa boliner.

Som god lutheran är jag anti-papist och deras bukprästers motbjudande aktiviteter är en skam för människor som kallar sig kristna.
Citera
2018-09-18, 09:10
Medlem
Citat:
Så, Du jämställer fårtarmar med p-stav?

Det är väl att driva ekologismen väl långt?

Inse att vårt samhälle har helt andra förutsättningar och att så gott som alla argument för slentrianaborter, som kunde vara valida på 1800-talet - eller bronsåldern - inte är det idag.

Nej jag skrev säkert sex...oralsex ex.

Begreppet "slentrianabort" är helt absurt.
Är man slentrianmässig dvs slarvig med sitt liv, så låter man ju graviditeten fortgå eller hur?
Att göra abort är att ta ansvar
Citera
2018-09-18, 09:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man kan undra litet hur det kommer sig att de som förespråkar massaborter inbillar sig att vi som tycker att detta är moraliskt fel automatiskt skulle vara emot sex. Jag har i ett stort antal inlägg förespråkat det nyttiga med sex - om det görs ansvarsfullt. Det är precis som med mycket annat här i världen, som bör göras ansvarsfullt; bilkörning, jakt, fallskärmshoppning osv. Syssla gärna med sådant, men inte på lösa boliner.

Som god lutheran är jag anti-papist och deras bukprästers motbjudande aktiviteter är en skam för människor som kallar sig kristna.
Vem förespråkar massaborter?
Valet är alltid en enskild kvinnas.

Du är en inkarnation av Luthers tråkiga moralism. Lid dig genom livet.
Du påstår dig vara oreligiös, men är god lutheran. Det haltar någonstans.

Det är inte bara katolska präster som knullar småpojkar och ägnar sig åt sexuella trakasserier.
Tro inte att lutheraner är fria från sexuell synd.
Citera
2018-09-18, 09:33
Medlem
Citat:
Att sänka abortgränsen är ett viktigt steg. Det skulle visa på att man i Sverige börjar ta problemet på allvar. Men samtidigt behövs det en nationell debatt om abortproblemen, vilket feministerna alltid vägrar, ity de känner på sig att de inte kan hantera debatten varken utifrån förnuft eller känsla.

Vi har redan haft en debatt om aborten, där det var just feminister som stod för förnuftet och DIN sida som stod för känslorna och oförnuftet, vilket det för övrigt fortsatt är.
Citera
2018-09-18, 09:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej jag skrev säkert sex...oralsex ex.

Begreppet "slentrianabort" är helt absurt.
Är man slentrianmässig dvs slarvig med sitt liv, så låter man ju graviditeten fortgå eller hur?
Att göra abort är att ta ansvar

Om man studerar fr a statistiken kring återfallsaborter, så märker man att det för många är påfallande mycket slentrian i aborterandet. Det är riktigt obehagligt.

Den miljon ofödda barn som aborterats kan mycket väl ha haft en avvikande åsikt kring vad som är ansvarstagande.

Fö torde det vara svårt att åstadkomma någon som helst graviditet vid oralsex, så om Du rekommenderar det som den lämpliga preventivlösningen, så är nog aborter ett minne blott.
Citera
2018-09-18, 09:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vem förespråkar massaborter?
Valet är alltid en enskild kvinnas.

Det förespråkas mer eller mindre öppet av de som hävdar den fria aborträttens välsignelser, ty resultatet är uppenbart för alla.

Citat:
Du är en inkarnation av Luthers tråkiga moralism. Lid dig genom livet.
Du påstår dig vara oreligiös, men är god lutheran. Det haltar någonstans.

Det är inte bara katolska präster som knullar småpojkar och ägnar sig åt sexuella trakasserier.
Tro inte att lutheraner är fria från sexuell synd.

Jag är inte oreligiös - jag låter inte min tro färga min politiska argumentation. Avgörande skillndad! Jag är troende svenskkyrklig lutheran av gammaldags, tråkig svensk landsbygdsmodell - en sådan som gjorde att Sverige fungerade förr i världen och till alldeles nyss.

Så, ja. Tråkig moralism. Ansvarsetik. Plikt före rätt. Nytta före nöje.
Citera
2018-09-18, 09:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vi har redan haft en debatt om aborten, där det var just feminister som stod för förnuftet och DIN sida som stod för känslorna och oförnuftet, vilket det för övrigt fortsatt är.

Nej, det har vi inte. Så fort sådana frågor kommer upp, exempelvis med barnmorskestudenten, så skall debatten tystas genom hysteriska skrän och fördömanden. Någon saklig etisk debatt under ordnade former har vi inte haft. Frågan påminner därvid om invandringsfrågan.
Citera
2018-09-18, 09:48
Medlem
Citat:
Om man studerar fr a statistiken kring återfallsaborter, så märker man att det för många är påfallande mycket slentrian i aborterandet. Det är riktigt obehagligt.

Den miljon ofödda barn som aborterats kan mycket väl ha haft en avvikande åsikt kring vad som är ansvarstagande.

Fö torde det vara svårt att åstadkomma någon som helst graviditet vid oralsex, så om Du rekommenderar det som den lämpliga preventivlösningen, så är nog aborter ett minne blott.

Verkligen? HUR exakt "märker" du detta?
Hmm? hur SYNS slentrianet i statistiken? jag menar VAD är det du "studerar" då?
och varför tolkar du det hela tiden som enbart kvinnors "slentrian" aldrig mäns? det har varit en man involverad också, du är medveten om det?

den "miljon" som aborteras har aldrig existerat i det medvetna stadiet, det finns alltså ingenting du kan fråga.

Precis! just därför som oralsex är en säker metod ha sex på, en metod som jag kan lova dig de flesta människor i alla tider känt till, i vart fall så länge som man fattat någorlunda hur barn blir till.
Citera
2018-09-18, 09:50
Medlem
Citat:
Nej, det har vi inte. Så fort sådana frågor kommer upp, exempelvis med barnmorskestudenten, så skall debatten tystas genom hysteriska skrän och fördömanden. Någon saklig etisk debatt under ordnade former har vi inte haft. Frågan påminner därvid om invandringsfrågan.

Det har vi visst det.
30, 40, 50, 60, början på 70 -talet

LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG debatt om aborträtten
Fråga RFSU och ex. Ottosen-Jensen.

Citera
2018-09-18, 09:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Verkligen? HUR exakt "märker" du detta?
Hmm? hur SYNS slentrianet i statistiken? jag menar VAD är det du "studerar" då?
och varför tolkar du det hela tiden som enbart kvinnors "slentrian" aldrig mäns? det har varit en man involverad också, du är medveten om det?

Män avsätter så gott som inga avtryck i statistiken. Det sammanhänger med att abortbeslutet enbart är kvinnans och hon behöver inte ens informera mannen. I många fall kan det finnas anledning misstänka att han inte har en aning om att hon gjort abort. Då är det svårt att klandra honom, men ännu svårare att förmärka honom i statistiken.

Det syns genom de höga frekvenser av återfallsaborter, ca 40% årligen är sådana. Det innebär att påfallande många kvinnor gör två eller fler aborter under sin fertila tid, vilket talar för att många varken uppfattar det som känslomässigt problematiskt eller har förmåga att lära sig av sina misstag.

Citat:
den "miljon" som aborteras har aldrig existerat i det medvetna stadiet, det finns alltså ingenting du kan fråga.

Nej, och det kan Du inte skylla mig för.

Citat:
Precis! just därför som oralsex är en säker metod ha sex på, en metod som jag kan lova dig de flesta människor i alla tider känt till, i vart fall så länge som man fattat någorlunda hur barn blir till.

Så, hur uppkommer då alla tiotusentals aborter varje år i Sverige? Preventivmetoderna äro legio, men uppenbarligen krävs det mer utbildning i hur de bör användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in