2018-09-17, 16:33
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Abortfrågan har flera dimensioner ... frågan klyschan kvinnans kropp och när den inte skall anses omfatta det nya livet ... vänsterfeminismen reducerats till att enbart handla om att befria kvinnor från ett problem utan att moralisera över detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? kvinnors kroppar och deras rätt till att äga den, är alltså nu en "klyscha", enligt dig. Yeah! snacka om föraktfull syn på feminisitsk krav till egenbestämmade...
Kvinnors rättigheter i all ära. De är mycket viktiga. Jag kan säga det igen om det skulle vara oklart. Kände helt seriöst att jag var tvungen att lägga in en brasklapp, så att jag inte misstolkas som en hemsk kvinnohatare.

Men här talar vi trots allt om liv eller död. Detta tycker jag har försummats i den svenska debatten. Känns väldigt enkelspårigt att uteslutande lyfta fram kvinnors rättigheter som om det var det enda viktiga att tänka på. Men foster då, har de inga rättigheter?

Jag anser att alla foster är människor fullt ut. Att förvägra dem människovärde är bara en ursäkt för att kunna fortsätta att döda stora delar av en viss befolkningsgrupp. Och det är rätt kallsinnat.

Med det sagt så förespråkar jag kompromiss. Å ena sidan har vi kvinnors rättigheter och det opraktiska med att ge några celler rättigheter. Å andra sidan har vi tänkande äldre foster. Jag är för abort men ser gärna att gränsen sänks ett antal veckor. För de utsatta små människolivens skull.
Citera
2018-09-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Kvinnors rättigheter i all ära. De är mycket viktiga. Jag kan säga det igen om det skulle vara oklart. Kände helt seriöst att jag var tvungen att lägga in en brasklapp, så att jag inte misstolkas som en hemsk kvinnohatare.

Men här talar vi trots allt om liv eller död. Detta tycker jag har försummats i den svenska debatten. Känns väldigt enkelspårigt att uteslutande lyfta fram kvinnors rättigheter som om det var det enda viktiga att tänka på. Men foster då, har de inga rättigheter?

Jag anser att alla foster är människor fullt ut. Att förvägra dem människovärde är bara en ursäkt för att kunna fortsätta att döda stora delar av en viss befolkningsgrupp. Och det är rätt kallsinnat.

Med det sagt så förespråkar jag kompromiss. Å ena sidan har vi kvinnors rättigheter och det opraktiska med att ge några celler rättigheter. Å andra sidan har vi tänkande äldre foster. Jag är för abort men ser gärna att gränsen sänks ett antal veckor. För de utsatta små människolivens skull.

så? du anser att alla foster är fullvärdiga människor som, iom att du tycker detta, borde ha samma rätt till liv som alla andra, eller hur?
Varför ska då inte ett foster som beror på en våldtäkt ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som riskerar döda sin "värdkropp" (modern) ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som växer i en liten 12 årings kropp som kommer dö om hon tvingas föda det, eller bli gravt traumatiserad, ha rätt till liv?
Varför ska inte skadade foster ha rätt till liv?

Jag anser att levande liv....och med "levande" så menar jag medvetet liv, ska ha denna rätt till respekt, värdighet och beskydd. och ja, när jag menar detta så tänker jag även på grisar, kor och höns etc.
Inte att vi inte ska hålla dessa djur och då och då äta upp dem utan att vi ska ge dem så värdiga hc för deras art meningsfulla liv som möjligt utan plåga ex.

Tänker man på samma sätt om människor så inser man varför man INTE ska låta vissa foster gå hela vägen till sitt "levande" dvs medvetna stadie, när man redan innan vet att de kommer ha ett helvete, med föräldrar som inte vill ha dem, inte kan ta hand om dem, ev. så grava skador så de kommer lida,
eller hamna på en plats där resurserna är slut, där vi kanske snart är på väg.
Citera
2018-09-17, 17:22
Medlem
Citat:
Om folk har sex trots mina goda råd så är det deras uppgift att lösa effekterna av - det tänker jag inte tillhandahålla expertråd om. Sådant sker förmodligen redan idag och det löses på något sätt. Det är inte politikens uppgift att lösa vardagsfrågor för vuxna människor. Staten är inte ett vuxendagis!

Det är dags att växa upp nu!

nej det är dags att du växer upp och tar in faktan kring vad det är att vara människa och hur den mänskliga världen har sett ut genom alla våra tusentals år.

INGET samhälle någonstans har lyckat med bedriften att hindra människor från att ha sex eller tvingat in dem i att bara ha sex med en enda partner som man råkat dela ring med.
Oönskade graviditeter har ALLTID existerat och kommer ALLTID att uppkomma, det är kort och gott vad det innebär att vara människa. Människan är ett socialt flockdjur som använder sex lite som Bonobos använder sex, som nöjes och avslappningsmedel, det är den mänskliga biologin, så vi är funtade.

Dags att ta in den faktan uven.

I vår urtid så delade hela gruppen på uppgiften att ge mat till gruppens ungar,
i vår mer moderna historia, så löste man dilemmat med att helt enkelt ha ihjäl nyfödda barn som man inte kunde ta hand om.
I vår tid så är man betydligt mer human och har säkra aborter, så kvinnor inte behöver skadas, barn inte behöver lida, och samhället inte behöver översvämmas av icke önskvärda barn, ingen har tid eller resurser till.

Det är det absolut bästa alternativet.
Punkt uven.
Citera
2018-09-17, 17:33
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
så? du anser att alla foster är fullvärdiga människor som, iom att du tycker detta, borde ha samma rätt till liv som alla andra, eller hur?
Varför ska då inte ett foster som beror på en våldtäkt ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som riskerar döda sin "värdkropp" (modern) ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som växer i en liten 12 årings kropp som kommer dö om hon tvingas föda det, eller bli gravt traumatiserad, ha rätt till liv?
Varför ska inte skadade foster ha rätt till liv?

Jag anser att levande liv....och med "levande" så menar jag medvetet liv, ska ha denna rätt till respekt, värdighet och beskydd. och ja, när jag menar detta så tänker jag även på grisar, kor och höns etc.
Inte att vi inte ska hålla dessa djur och då och då äta upp dem utan att vi ska ge dem så värdiga hc för deras art meningsfulla liv som möjligt utan plåga ex.

Tänker man på samma sätt om människor så inser man varför man INTE ska låta vissa foster gå hela vägen till sitt "levande" dvs medvetna stadie, när man redan innan vet att de kommer ha ett helvete, med föräldrar som inte vill ha dem, inte kan ta hand om dem, ev. så grava skador så de kommer lida,
eller hamna på en plats där resurserna är slut, där vi kanske snart är på väg.
Intressanta frågor som väcker många tankar. Egentligen så tycker jag att foster borde ha samma rättigheter, men inser att det vore befängt. Så jag kompromissar genom att även ta hänsyn till kvinnors rättigheter och praktiska saker.
Även överbefolkningen i världen tycker jag är extremt viktigt, något som tyvärr försummas i debatter överlag. Mycket att ta hänsyn till. Därför är jag för abort, men ser gärna att gränsen är lägre än i dag.

Jag tycker att foster som beror på våldtäkt ska ha rätt till att leva. Men bara om det har gått ett visst antal veckor
(men inte så många som vi har i dag).

Om risken för att modern dör är väldigt hög, och om abort förmodligen inte leder till moderns död, så tycker jag att modern ska få välja, oavsett vecka. Samma svar på din fråga om den gravida 12-åringen som riskerar att dö, eller att hennes förmyndare får bestämma.

Om man vet att fostren kommer att få ett helvete ska man döda dem, skriver du. Men de äldre barn som redan lever i ett helvete då? Med den argumentationen så skulle man behöva döda dem också (såvida man inte kan ge dem bättre förutsättningar så klart, men det är ju inte alltid det går).
Senast redigerad av Utopiantos 2018-09-17 kl. 17:35.
Citera
2018-09-17, 17:40
Medlem
Citat:
Intressanta frågor som väcker många tankar. Egentligen så tycker jag att foster borde ha samma rättigheter, men inser att det vore befängt. Så jag kompromissar genom att även ta hänsyn till kvinnors rättigheter och praktiska saker.
Även överbefolkningen i världen tycker jag är extremt viktigt, något som tyvärr försummas i debatter överlag. Mycket att ta hänsyn till. Därför är jag för abort, men ser gärna att gränsen är lägre än i dag.

Jag tycker att foster som beror på våldtäkt ska ha rätt till att leva. Men bara om det har gått ett visst antal veckor
(men inte så många som vi har i dag).

Om risken för att modern dör är väldigt hög, och om abort förmodligen inte leder till moderns död, så tycker jag att modern ska få välja, oavsett vecka. Samma svar på din fråga om den gravida 12-åringen som riskerar att dö.

Om man vet att fostren kommer att få ett helvete ska man döda dem, skriver du. Men de äldre barn som redan lever i ett helvete då? Med den argumentationen så skulle man behöva döda dem också (såvida man inte kan ge dem bättre förutsättningar så klart, men det är ju inte alltid det går).

Jösses nej...

Alltså jag anser inte att foster är en fullvärdig människa.
Jag ser det som att det är i ett utvecklingsstadie, där de ännu ej har uppnått ett medvetande.
Det är en klunga celler under tillväxt helt enkelt. Som sådant där och då behöver man lika lite ta hänsyn till deras framtid som utvecklad människa som man behöver till en spermies framtid som utvecklad människa, för det handlar om OM blir/ inträffar.

OM fostret får vara kvar och fortsätta växa
OM spermien träffar på ett ägg, och fastnar och får vara kvar och fortsätta växa.

Färhoindrar man dessa två detta OM, så får du samma resultat..ingen fullt utvecklad människa med ett medvetande heller inget lidande.
Förr nej! en spermie har inte en susning om vad hen är för något, den kan inte lida..
Samma med ett foster upp till en viss nivå. den äger inte ett medvetande eller kan känna smärta.

Det mest humana vi kan göra är då att avsluta i tid.
För vi har fullt tillräckligt med föräldralösa och hemlösa och barn i nöd i världen.
och vi är fullt tillräckligt många människor.
Citera
2018-09-17, 19:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Aborten blir en behändig lösning.

Det är uppenbart en väldans behändig lösning, när vi ser Sveriges oerhörda aborttal, årligen.
Citera
2018-09-17, 19:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Att sänka abortgränsen är ett viktigt steg. Det skulle visa på att man i Sverige börjar ta problemet på allvar. Men samtidigt behövs det en nationell debatt om abortproblemen, vilket feministerna alltid vägrar, ity de känner på sig att de inte kan hantera debatten varken utifrån förnuft eller känsla.
Citera
2018-09-17, 19:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
nej det är dags att du växer upp och tar in faktan kring vad det är att vara människa och hur den mänskliga världen har sett ut genom alla våra tusentals år.

INGET samhälle någonstans har lyckat med bedriften att hindra människor från att ha sex eller tvingat in dem i att bara ha sex med en enda partner som man råkat dela ring med.
Oönskade graviditeter har ALLTID existerat och kommer ALLTID att uppkomma, det är kort och gott vad det innebär att vara människa. Människan är ett socialt flockdjur som använder sex lite som Bonobos använder sex, som nöjes och avslappningsmedel, det är den mänskliga biologin, så vi är funtade.

Dags att ta in den faktan uven.

Inget samhälle har någon gång under mänsklighetens historia haft tillgång till så många och så välfungerande preventivmetoder som vi har i vår tid, i vårt samhälle. Vi har heller aldrig heller haft så finmaskiga sociala skyddsnät som i vår tid. Ursäkterna för att begå abort utan goda skäl är i vår tid mycket få.

Det är alldeles utmärkt att människor har sex för att upprätthålla och fördjupa en parrelation, av det blir det stabilare familjer, men också goda möjligheter att ta hand om de barn som kan bli resultatet av sexet om någon gång en preventivmetod skulle fallera. Precis som det bör vara!

Citat:
I vår urtid så delade hela gruppen på uppgiften att ge mat till gruppens ungar,
i vår mer moderna historia, så löste man dilemmat med att helt enkelt ha ihjäl nyfödda barn som man inte kunde ta hand om.
I vår tid så är man betydligt mer human och har säkra aborter, så kvinnor inte behöver skadas, barn inte behöver lida, och samhället inte behöver översvämmas av icke önskvärda barn, ingen har tid eller resurser till.

Det är det absolut bästa alternativet.
Punkt uven.

Så, Du vill ha en abortpolitik avsedd för att hantera problem som människor hade på bronsåldern, men som idag är i princip obefintligt - om man använder materielen på rätt sätt och allmänt beter sig ansvarsfullt. Inom vilka andra av den mänskliga verksamheten tror Du att det blir bra om vi tar fram politiska lösningar för att hantera bronsåldersproblem?
Citera
2018-09-17, 22:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är uppenbart en väldans behändig lösning, när vi ser Sveriges oerhörda aborttal, årligen.
Skulle du tillåta fria aborter om de bara var mycket färre än i dag?

Naturen slösar med liv, alla djur föder alldeles för många ungar och 90 % blir mat för någon annan.
Gud blir inte ledsen för att liv dör.
Det vore konstigt om människoembryon behandlades annorlunda.
Citera
2018-09-17, 22:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Att sänka abortgränsen är ett viktigt steg. Det skulle visa på att man i Sverige börjar ta problemet på allvar. Men samtidigt behövs det en nationell debatt om abortproblemen, vilket feministerna alltid vägrar, ity de känner på sig att de inte kan hantera debatten varken utifrån förnuft eller känsla.
Och abortproblemen är?

Det blir ännu större problem om aborter förbjuds.
Citera
2018-09-17, 22:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Skulle du tillåta fria aborter om de bara var mycket färre än i dag?

Naturen slösar med liv, alla djur föder alldeles för många ungar och 90 % blir mat för någon annan.
Gud blir inte ledsen för att liv dör.
Det vore konstigt om människoembryon behandlades annorlunda.

Vi har en särskild konvention om mänskliga rättigheter och vi värdesätter mänskligt liv betydligt mer än vilket biologiskt liv som helst.

Jag tycker att det finns stora principiella problem med aborter, men så klart är samhällsproblemets omfattning relaterat till antalet och andelen aborter. Nu är väl saken den att den stora mängden aborter sammanhänger med att de är fria och därmed uppmuntrar till ansvarslöshet.

Citat:
Och abortproblemen är?

Det blir ännu större problem om aborter förbjuds.

Att vi accepterar att mänskligt liv görs värdelöst. Med rätt beteende och rätt materiel skulle antalet icke-legitima aborter säkerligen kunna nedbringas med ca 90%.
Citera
2018-09-18, 08:32
Medlem
Citat:
Inget samhälle har någon gång under mänsklighetens historia haft tillgång till så många och så välfungerande preventivmetoder som vi har i vår tid, i vårt samhälle. Vi har heller aldrig heller haft så finmaskiga sociala skyddsnät som i vår tid. Ursäkterna för att begå abort utan goda skäl är i vår tid mycket få.

Det är alldeles utmärkt att människor har sex för att upprätthålla och fördjupa en parrelation, av det blir det stabilare familjer, men också goda möjligheter att ta hand om de barn som kan bli resultatet av sexet om någon gång en preventivmetod skulle fallera. Precis som det bör vara!

Så, Du vill ha en abortpolitik avsedd för att hantera problem som människor hade på bronsåldern, men som idag är i princip obefintligt - om man använder materielen på rätt sätt och allmänt beter sig ansvarsfullt. Inom vilka andra av den mänskliga verksamheten tror Du att det blir bra om vi tar fram politiska lösningar för att hantera bronsåldersproblem?

Alla samhällen har haft tillgång till preventivmetoder, sk säkert sex ex
har det funkat 100% svar nej
Alla samhällen har också kunnat organiserat sina samhällen så att även dessa oönskade barn kunde tas om hand, har det funkat genom historien? nej, man har prioriterat kärnfamiljen samt mäns behov av att vara 100% säkra på att barn är just deras

"bronsåldersproblem?"
Människa är densamma då som nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in