Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Kvinnors rättigheter i all ära. De är mycket viktiga. Jag kan säga det igen om det skulle vara oklart. Kände helt seriöst att jag var tvungen att lägga in en brasklapp, så att jag inte misstolkas som en hemsk kvinnohatare.
Men här talar vi trots allt om liv eller död. Detta tycker jag har försummats i den svenska debatten. Känns väldigt enkelspårigt att uteslutande lyfta fram kvinnors rättigheter som om det var det enda viktiga att tänka på. Men foster då, har de inga rättigheter?
Jag anser att alla foster är människor fullt ut. Att förvägra dem människovärde är bara en ursäkt för att kunna fortsätta att döda stora delar av en viss befolkningsgrupp. Och det är rätt kallsinnat.
Med det sagt så förespråkar jag kompromiss. Å ena sidan har vi kvinnors rättigheter och det opraktiska med att ge några celler rättigheter. Å andra sidan har vi tänkande äldre foster. Jag är för abort men ser gärna att gränsen sänks ett antal veckor. För de utsatta små människolivens skull.
så? du anser att alla foster är fullvärdiga människor som, iom att du tycker detta, borde ha samma rätt till liv som alla andra, eller hur?
Varför ska då inte ett foster som beror på en våldtäkt ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som riskerar döda sin "värdkropp" (modern) ha rätt till liv?
Varför ska inte ett foster som växer i en liten 12 årings kropp som kommer dö om hon tvingas föda det, eller bli gravt traumatiserad, ha rätt till liv?
Varför ska inte skadade foster ha rätt till liv?
Jag anser att levande liv....och med "levande" så menar jag medvetet liv, ska ha denna rätt till respekt, värdighet och beskydd. och ja, när jag menar detta så tänker jag även på grisar, kor och höns etc.
Inte att vi inte ska hålla dessa djur och då och då äta upp dem utan att vi ska ge dem så värdiga hc för deras art meningsfulla liv som möjligt utan plåga ex.
Tänker man på samma sätt om människor så inser man varför man INTE ska låta vissa foster gå hela vägen till sitt "levande" dvs medvetna stadie, när man redan innan vet att de kommer ha ett helvete, med föräldrar som inte vill ha dem, inte kan ta hand om dem, ev. så grava skador så de kommer lida,
eller hamna på en plats där resurserna är slut, där vi kanske snart är på väg.