2018-08-17, 15:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Går inte att bevisa att Gud inte finns och heller inte bevisa att Gud finns.
Gud är väl mest ett osynligt fenomen man tror saker om.
Gud presenteras i olika heliga skrifter och det enda som går att bevisa är att det finns heliga skrifter om detta fenomen.
Därav , går det faktiskt ganska utmärkt att säga "gud är en illusion" och på så vis inte tvärsäkra sig som automatisk antagonist till människors önskedrömmar.. likväl är en illusion, ganska innehållslös förutom känslovärdet som enskild individ skaffar sig, och ömmar med den likt en gosig snuttefilt och håller det tätt intill sig , i intimitet.. men ibland känner behov att skryta lite, liksom en nybliven förälder svårt kan låta bli att tala om för omvärlden att ha en guldklimp i sin famn.. på något sätt vill indivien ha ett utlopp.. och det är legitimt, att ivra, vurma, upphöja, lovprisa och förhärliga sin illusion, nästan mer än att bejaka barnet (där men fortfarande ska sansa sig och inte tränga in i andras personliga sfär)

men med gud, ska det statueras som en oöverträffad sanning, och hot våld och krig har också härjat i fotspåren av den förhärligade gudsidén - den som annars inte står på egna meriter, som också troende så väl vet.

Något, som ändrar "karaktär" utifrån "betraktarens ögon" , saknar helt enkelt karaktär eller egenskap, den kan förstås existera.. så som en sten också-kan-tala -ovh tänka.. (visst..) men inte i den form som påstås att "gud kommer till dig"
Citera
2018-08-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag har INTE påstått att det INTE finns några fel i Moseböckerna. Och om det finns fel i Moseböckerna, då kan man ändå dra slutsatsen att Moseböckerna ursprungligen kommer från Gud, bland annat pga att förutsägelser i Moseböckerna har slagit in.
Och tänk om Gud AVSIKTLIGT har skrivit en del felaktigheter i Moseböckerna, tex pga att vi människor INTE kan/kunde förstå sanningen (pga våran begränsade intelligens). Tex som när människor drar historien om storken för sina barn.

Att arbeta för att komma in med en hamburgare, det är något som vem som helst kan göra i princip. Att arbeta för att ett helt folk ska nå den extrema framgång som judarna som helhet har haft och har, det tror jag kräver ingripande av övernaturlig makt/kraft. Tänk bara på hur mycket som kan gå fel tex vid en Hollywood-filminspelning, och hur mycket som då måste "klaffa".

Det går INTE att bevisa "i stort sett vad som helst" med hjälp av Moseböckerna, om det INTE finns hållbara bevis, tex förutsägelser som har slagit in. Och det som Moseböckerna i första hand kan bevisa, det är INTE att allt som står i Moseböckerna är sant, eller vad Gud har för namn. Utan det är att de är skrivna av, eller med hjälp av, en övernaturlig varelse. Vad den övernaturliga varelsen vill när det gäller Universum idag, det kan man förstås INTE VETA genom Moseböckerna. Men man kan TRO hur man ska leva, utifrån vad som står i Moseböckerna.
Ja, man kan dra vilka slutsatser man vill.
Jag har inte påstått att det går att bevisa vad som helst med moseböckerna. Det jag påstod var att det går att bevisa en massa saker med denna metod. Alltså i andra skrifter också.

Du tar alltså det du anser stämmer i moseböckerna som bevis för Gud, och det som inte stämmer är fel som Gud kanske lagt in? Det låter som du har ett svar och letar bevis, istället för att ha bevis och leta svaret. Det senare är en bättre och säkrare metod, anser jag. Följ bevisen.
Nej, jag ger inte mycket för denna metod. Det enda det skulle kunna bevisa är att författarna gissade rätt, eller att de visste något om framtiden. Det bevisar inte hur de visste detta.
Citera
2018-08-17, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att ett folk ska bli ”stort” kan ju till exempel betyda ”fler än nu”. Det är inte så svårt att gissa. Det står ju inte ett ord om framgång eller annan ”lycka”.

Första Moseboken, 12:1-3:
http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos

Citat
1 Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2 Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.
Slutcitat

Sådan "välsignelse" som alla folk på jorden önskar sig, är väl väldigt bra?

Sen står det på massa andra ställen i Moseböckerna hur bra det ska bli för Abrahams ättlingar, och för israeliterna (judarna). Det finns FEM Moseböcker. Tex:

Första Moseboken, 17:1-8:

Citat
1 När Abram var 99 år uppenbarade sig Herren för honom och sade: ”Jag är Gud den Väldige. Håll dig alltid till mig och var oförvitlig. 2 Jag skall instifta ett förbund mellan mig och dig och göra din ätt övermåttan talrik.” 3 Då föll Abram ner på sitt ansikte, och Gud sade till honom: 4 ”Detta är mitt förbund med dig: du skall bli fader till många folk. 5 Därför skall du inte längre heta Abram: ditt namn skall vara Abraham, ty jag skall låta dig bli fader till många folk. 6 Jag skall göra dig övermåttan fruktsam, och folk och kungar skall utgå från dig. 7 Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. 8 Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.”
Slutcitat

Och angående Ismaels ättlingar (som anses vara araberna):
Första Moseboken, 17:18-21:

Citat
18 Och Abraham sade till Gud: ”Måtte Ismael få leva i ditt hägn!” 19 Men Gud sade: ”Din hustru Sara skall verkligen föda dig en son, och du skall ge honom namnet Isak. Med honom skall jag upprätta mitt förbund, ett evigt förbund: jag skall vara hans Gud och hans ättlingars Gud. 20 Vad Ismael angår har jag hört din bön: jag skall välsigna honom så att han blir fruktsam och förökar sig övermåttan. Han skall bli far till tolv hövdingar, och jag skall göra honom till ett stort folk. 21 Men mitt förbund skall jag upprätta med Isak, som Sara skall föda åt dig vid denna tid nästa år.”
Slutcitat

Citat:
Varför står det inte vilket land de ska återvända till? De hade ju kunnat åkt till vilket land som hels, ändå hade ”förutsägelsen” slagit in.

Det står i Första Moseboken att det är Kanaan (alltså ungefär Israel) som det handlar om. Abraham bor i Kanaan när Gud säger till Abraham, att hans ättlingar ska återvända dit och bo där i framtiden. Och:

Första Moseboken, 12:5-7:

Citat
5 Så började de sin vandring mot Kanaan.
När de kom fram till Kanaan 6 fortsatte de in i landet, ända till den heliga platsen vid Shekem, till Orakelterebinten. På den tiden bodde kanaaneerna i landet. 7 Herren uppenbarade sig för Abram och sade: ”Åt dina ättlingar skall jag ge detta land.”
Slutcitat

Och det står på flera andra ställen i Moseböckerna, vilket land det handlar om.

Citat:
Det kunde ju ha stått något om framgångar i USA, i bankvärlden osv. Istället står det ”bara” sånt som man kan anta art folk i mellersta östern visste på den tiden.

Jo, och visst skulle det vara mycket bättre bevis, om det i Moseböckerna stod specifika namn på judar som kommer nå stor framgång i framtiden. Men Moseböckerna kanske INTE skrevs i det syftet, alltså att det i framtiden skulle gå att bevisa att Moseböckernas förutsägelser har slagit in. Förutsägelserna kanske bara var en berättelse, om tex vad Gud sa till Abraham om hur det skulle bli för hans ättlingar. Men vi kan ändå betrakta dem som förutsägelser, som har slagit in.

Citat:
Jag menar ingenting om vad skribenternas motivation var, jag undrade bara om det som står i Moseböckerna är sant och framförallt om de inte skulle kunna vara skrivna utan inspiration från gud. Jag blev inte övertygad. Det som står där kan mycket väl vara skrivet av enbart människor.

En del av levnadsreglerna i Moseböckerna är "obegripliga". Och varför skulle människor skriva sådana "obegripliga" levnadsregler? Dessa levnadsregler har troligen någon nyttofunktion. Men människorna hade troligen INTE tillräcklig kunskap om biologi etc. på den tiden, och de hade därför INTE någon anledning att skriva ner några sådana levnadsregler som tex den nedan, utan Guds hjälp då förstås:

Tredje Moseboken, 19:23-25:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

Citat
23 När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, 24 och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser. 25 Först under det femte året skall ni äta deras frukt och får då så mycket större avkastning. Jag är Herren, er Gud.
Slutcitat

Och det finns många fler, och kanske bättre, exempel på "obegripliga" levnadsregler i Moseböckerna.
Senast redigerad av a987 2018-08-17 kl. 16:55.
Citera
2018-08-17, 16:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Första Moseboken, 12:1-3:

Citat
1 Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2 Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.
Slutcitat

Sådan "välsignelse" som alla folk på jorden önskar sig, är väl väldigt bra?
Menar du att alla folk önskar sig den "välsignelse" som judarna fått?
Det fungerade ju inte så bra under förintelsen...

Citat:
Sen står det på massa andra ställen i Moseböckerna hur bra det ska bli för Abrahams ättlingar, och för israeliterna (judarna). Det finns FEM Moseböcker. Tex:

Första Moseboken, 17:1-8:

Citat
1 När Abram var 99 år uppenbarade sig Herren för honom och sade: ”Jag är Gud den Väldige. Håll dig alltid till mig och var oförvitlig. 2 Jag skall instifta ett förbund mellan mig och dig och göra din ätt övermåttan talrik.” 3 Då föll Abram ner på sitt ansikte, och Gud sade till honom: 4 ”Detta är mitt förbund med dig: du skall bli fader till många folk. 5 Därför skall du inte längre heta Abram: ditt namn skall vara Abraham, ty jag skall låta dig bli fader till många folk. 6 Jag skall göra dig övermåttan fruktsam, och folk och kungar skall utgå från dig. 7 Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. 8 Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.”
Slutcitat

Och angående araberna (som är Ismaels ättlingar):
Första Moseboken, 17:18-21:

Citat
18 Och Abraham sade till Gud: ”Måtte Ismael få leva i ditt hägn!” 19 Men Gud sade: ”Din hustru Sara skall verkligen föda dig en son, och du skall ge honom namnet Isak. Med honom skall jag upprätta mitt förbund, ett evigt förbund: jag skall vara hans Gud och hans ättlingars Gud. 20 Vad Ismael angår har jag hört din bön: jag skall välsigna honom så att han blir fruktsam och förökar sig övermåttan. Han skall bli far till tolv hövdingar, och jag skall göra honom till ett stort folk. 21 Men mitt förbund skall jag upprätta med Isak, som Sara skall föda åt dig vid denna tid nästa år.”
Slutcitat
Då är ju frågan om Abrhams ätttingar verkligen fick det "så bra" eller hur bra det blivit utan denna "förutsägelse".

Citat:
Det står i Första Moseboken att det är Kanaan (alltså ungefär Israel) som det handlar om. Abraham bor i Kanaan när Gud säger till Abraham, att hans ättlingar ska återvända dit och bo där i framtiden. Och innan det:

Första Moseboken, 12:5-7:

Citat
5 Så började de sin vandring mot Kanaan.
När de kom fram till Kanaan 6 fortsatte de in i landet, ända till den heliga platsen vid Shekem, till Orakelterebinten. På den tiden bodde kanaaneerna i landet. 7 Herren uppenbarade sig för Abram och sade: ”Åt dina ättlingar skall jag ge detta land.”
Slutcitat
OK, de skulle återvända till sitt hemland, inte så svårt att gissa.
Sedan finns ju alltid risken för självuppfyllande profetior, de återvände för att det fanns en "förutsägelse".

Citat:
Jo, och visst skulle det vara mycket bättre bevis, om det i Moseböckerna stod specifika namn på judar som kommer nå stor framgång i framtiden. Men Moseböckerna kanske INTE skrevs i det syftet, alltså att det i framtiden skulle gå att bevisa att Moseböckernas förutsägelser har slagit in. Förutsägelserna kanske bara var en berättelse, om tex vad Gud sa till Abraham om hur det skulle bli för hans ättlingar. Men vi kan ändå betrakta dem som förutsägelser, som har slagit in.
Nej, det kan "vi" inte. Tala för dig själv.

Citat:
En del av levnadsreglerna i Moseböckerna är "obegripliga". Och varför skulle människor skriva sådana "obegripliga" levnadsregler? Dessa levnadsregler har troligen någon nyttofunktion. Men människorna hade troligen INTE tillräcklig kunskap om biologi etc. på den tiden, och de hade därför INTE någon anledning att skriva ner några sådana levnadsregler som tex den nedan, utan Guds hjälp då förstås:

Tredje Moseboken, 19:23-25:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

Citat
23 När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, 24 och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser. 25 Först under det femte året skall ni äta deras frukt och får då så mycket större avkastning. Jag är Herren, er Gud.
Slutcitat

Och det finns många fler, och kanske bättre, exempel på "obegripliga" levnadsregler i Moseböckerna.
Levandsreglerna är ju inget bevis som går att kontrollera, så jag lämnar dem därhän.
Citera
2018-08-17, 18:10
Medlem
Citat:
Förstår du inte vad du läser?

På tal om det så hörde jag en byggarbetare en gång säga till en flicka att hon inte skulle säga ord som hon aldrig haft i munnen. Hon tyckte att han var ett ollon (eikel = https://www.urbandictionary.com/define.php?term=eikel ) Vilken djup av vishet den där byggaren hade! Det är ju sant, för bebisar stoppar allt möjligt i munnen, och sen börjar de tala! Så använd inte ord som raketforskare och förintelse, för det skapar problem du aldrig kan snacka dig ur.

Det står väl att Abraham blev välsignad och inte judarna? Guds löften till judarna var av ett annat slag.
Citera
2018-08-17, 18:20
Bannlyst
Citat:

Det står i Moseböckerna om olika "prövningar" för israeliterna.

Citat:
Då är ju frågan om Abrhams ätttingar verkligen fick det "så bra" eller hur bra det blivit utan denna "förutsägelse".
Utan denna "förutsägelse", så hade det blivit bra för Abrahams ättlingar om Gud ändå hade velat det.
Men judarna har det bra ja. Och visst kan judarna ha fått bra självförtroende av förutsägelserna i Moseböckerna. Men enligt mig så räcker det INTE med självförtroende för att nå sådan framgång, på så många olika områden, som judarna har uppnått. Är det listor över tex TV-serier, filmer, företag, etc. som du kräver?

Citat:
OK, de skulle återvända till sitt hemland, inte så svårt att gissa.
Sedan finns ju alltid risken för självuppfyllande profetior, de återvände för att det fanns en "förutsägelse".

Återvändandet är INTE den viktiga förutsägelsen, utan välsignelsen av Abrahams ättlingar är det viktiga

Citat:
Nej, det kan "vi" inte. Tala för dig själv.

Vi som kan det, menade jag.

Citat:
Levandsreglerna är ju inget bevis som går att kontrollera, så jag lämnar dem därhän.

Om dessa "obegripliga" levnadsregler ändå har någon begriplig nyttofunktion, som dåtidens människor omöjligt kunde förstå utan hjälp från högre makt/kraft, då kan det ses som ett bevis.
Citera
2018-08-17, 18:25
Medlem
Citat:

Utan denna "förutsägelse", så hade det blivit bra för Abrahams ättlingar om Gud ändå hade velat det.
Men judarna har det bra ja. Och visst kan judarna ha fått bra självförtroende av förutsägelserna i Moseböckerna. Men enligt mig så räcker det INTE med självförtroende för att nå sådan framgång, på så många olika områden, som judarna har uppnått. Är det listor över tex TV-serier, filmer, företag, etc. som du kräver?

Återvändandet är INTE den viktiga förutsägelsen, utan välsignelsen av Abrahams ättlingar är det viktiga

Vi som kan det, menade jag.

Om dessa "obegripliga" levnadsregler ändå har någon begriplig nyttofunktion, som dåtidens människor omöjligt kunde förstå utan hjälp från högre makt/kraft, då kan det ses som ett bevis.
Vilka levnadsregler är det du menar?
Tänk om Gud hade förklarat virus och bakterier, då hade tusentals barn inte behövt dö.
Men inte ens det hade ju varit ett riktigt bevis, men ett steg i rätt riktning.
Citera
2018-08-18, 09:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
På tal om det så hörde jag en byggarbetare en gång säga till en flicka att hon inte skulle säga ord som hon aldrig haft i munnen. Hon tyckte att han var ett ollon (eikel = https://www.urbandictionary.com/define.php?term=eikel ) Vilken djup av vishet den där byggaren hade! Det är ju sant, för bebisar stoppar allt möjligt i munnen, och sen börjar de tala! Så använd inte ord som raketforskare och förintelse, för det skapar problem du aldrig kan snacka dig ur.
Jag har nog inte använt ordet raketforskare. Sedan vet jag inte vilket problem du refererar till. Mitt problem är att det påstås att förutsägelser i bibeln bevisar att bibeln är guds ord.

Citat:
Det står väl att Abraham blev välsignad och inte judarna? Guds löften till judarna var av ett annat slag.
Grundfrågan kvarstår, hur kontrollerar man om denna ”välsignelse” skett?
Jag tror inte end att ”de lärde” är överens om ifall Abraham är en historisk person.
Citera
2018-08-18, 10:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Där sanningshalten är omöjligt att kontrollera, antar jag.

Citat:
Hur vet du det?

Citat:
Jag kräver ingenting. Om du kan så kan du ju försöka påvisa kopplingen till ”förutsägelserna”. Hur dåligt skulle det gått för judarna om inte förutsägelsen funnits?

Citat:
Den är alldeles för vag för att dra några slutsatser.

Citat:
”Om” är nyckelordet här.
Citera
2018-08-18, 10:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Vad gör dig så säker på att ditt tänk och dina känslor är just dina?
Ibland kan projiceringar härledas - ex.vis en tonsättare eller kompositör som förmedlar sina känslor i toner som sedan vibrerar i den gemensamma anda som är samma livgivande orsak till att vi finns..

Många kan spela, härma och "göra likadant" men inte alltid samma.. så hur man kanaliserar livsenergin kan vara det underlag som går att spåras, en tonsättare har ju sina symboler som förankrar, ord förnkrar och präntade ord kan numera tectanalyseras - det gick så klart inte förr i tiden vid gudasagornas tillblivelse, vilket lkämnar utrymme för spekulation, konspiration, glorifiering och mysticistiskt förhärligande - gudens men också den troendes egentliga identitet eller sinnesnärvaro eller tillförlitlighet, går sällan att sätta fingret på.. iom att den försätter sig i fantasi-läge.. i TRON/VILJAN att "härmed kommunicerar jag med Gud" , den vill inte veta av några envägsmonologer som bottnar i egna tankar som studsar mot EGOT.

Men att varje född människa har ett instinktivt överlevnadsbegär.. där köttet utgör bevisvärdet, kan du väl inte ifrågasätta?

En vuxen tänkande individ, har en gång i tiden varit en oförmögen cellklump utan något egentligt livsvärde mer än en svamp , en kvist, eller en droppe i havet bland de andra dropparna , en organisk molekylsammansättning - som förstås med tiden.. tillför sitt ego mervärde.. och till slut åberopar sig själv att ha i princip magiska krafter (den trosövertygade, som är tvärsäker på att ha *nått kontakt, med en gud - den ser sig inte längre som en varelse med instinkt och detta har de troende själv haft oändliga utläggningar om, att icke kunna förlika sig med att vara en primat.

Man vill gärna fly ut i metaspekulativt ingenmansland, där den mentala statusen plötsligt int räknas mer, men så fort man ska ha något för att nära sig med så tankarna kan fortsätta konspirera (energi, näring) , då plötsligt beter man sig som den simplaste primat, igen.

on and off... in och ut.. igen och igen.. förnekelse , jakt, förnekelse, jakt.. on and off

"jag är inte som du" men jag ska ha MITT ändå.

nåja - finns ett tjusigt ord för det också (de troendes gudsjakt : eskapism

men man kan också säga idealism.. men nöjer sig med att idealet en gång statuerats att vara helt storartat, och tänker väl då att det är ok att inte vara alldeles hederlig, utan dra sina smålögner till vardags men också där det kunde vara lite passande med större protion ärlighet.
Citera
2018-08-18, 14:14
Medlem
Citat:
Jag har nog inte använt ordet raketforskare. Sedan vet jag inte vilket problem du refererar till. Mitt problem är att det påstås att förutsägelser i bibeln bevisar att bibeln är guds ord.

Grundfrågan kvarstår, hur kontrollerar man om denna ”välsignelse” skett?
Jag tror inte end att ”de lärde” är överens om ifall Abraham är en historisk person.
Problemet med förutsägelser är att de inte kan verifieras förrän efteråt. Jesus gjorde det när han var på jorden, och det finns andra profetior som också gått i uppfyllelse.

Det står bl a i bibeln att Abraham bosatte sig i filisteernas (palestiniernas) land. Och både judar och araber anser att han är deras förfader.
Citera
2018-08-18, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Problemet med förutsägelser är att de inte kan verifieras förrän efteråt. Jesus gjorde det när han var på jorden, och det finns andra profetior som också gått i uppfyllelse.

Det står bl a i bibeln att Abraham bosatte sig i filisteernas (palestiniernas) land. Och både judar och araber anser att han är deras förfader.

Att använda bibeln som verklighets-beskrivande underlag kan du ju legitimera på tråden "Är bibeln sann".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in