2018-08-18, 15:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Problemet med förutsägelser är att de inte kan verifieras förrän efteråt. Jesus gjorde det när han var på jorden, och det finns andra profetior som också gått i uppfyllelse.

Det står bl a i bibeln att Abraham bosatte sig i filisteernas (palestiniernas) land. Och både judar och araber anser att han är deras förfader.
Nja, det påstås att profetior har gått i uppfyllelse.
Citera
2018-08-18, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
För att återgå närmare till trådämnet, så upprepar jag, att det går att motbevisa en hel del specificerade/preciserade 'guder' eller 'guds'-koncept, varemot abstrakta och/eller transcendenta 'guder' eller guds'-koncept överlag är ofalsifierbara.

Så det är viktigt i diskussionen om motbevis (alternativt bevis) för 'gud' att tala om vilken kategori (enligt ovanstående) det rör sig om.
Citera
2018-08-20, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Går inte att bevisa att Gud inte finns och heller inte bevisa att Gud finns.
Gud är väl mest ett osynligt fenomen man tror saker om.
Gud presenteras i olika heliga skrifter och det enda som går att bevisa är att det finns heliga skrifter om detta fenomen.
Javisst är det så, och igen vad menas med ordet GUD och varför tror du att skrifterna är heliga?
Att vara helig, vad är det för struntpratapå? Tyvärr har tråden kapats av kiss&bajs inlägg vilket inte är förvånadsvärt då människor bara är arroganta mobila skitfabriker men gillar att skryta om själen och dess vägledning från just din Gud. Förvirringen och brist på ansvar blir nu total, fysiska knivar eller mentala knivar slipas till att bli en nyttig idiot till din gud, stackarn, kraftlös och mesig medan prästen hejar på godhetsknarkande dej och förvirringen fortsätter som i klimatfrågan. NUET expanderar hejdlöst som vanligt och ingen står utanför och inget finns utanför förändringen som kallas Livet. Heja, heja du store ogripbara Gud som känns bra att ha till kompis.
Citera
2018-08-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Javisst är det så, och igen vad menas med ordet GUD och varför tror du att skrifterna är heliga?
Att vara helig, vad är det för struntpratapå? Tyvärr har tråden kapats av kiss&bajs inlägg vilket inte är förvånadsvärt då människor bara är arroganta mobila skitfabriker men gillar att skryta om själen och dess vägledning från just din Gud. Förvirringen och brist på ansvar blir nu total, fysiska knivar eller mentala knivar slipas till att bli en nyttig idiot till din gud, stackarn, kraftlös och mesig medan prästen hejar på godhetsknarkande dej och förvirringen fortsätter som i klimatfrågan. NUET expanderar hejdlöst som vanligt och ingen står utanför och inget finns utanför förändringen som kallas Livet. Heja, heja du store ogripbara Gud som känns bra att ha till kompis.
Vilken tur att du kom och ordnade upp tråden. Du visar verkligen hur man undviker att skriva ”kiss&bajs inlägg”. (ironi)
Citera
2018-08-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ibland kan projiceringar härledas - ex.vis en tonsättare eller kompositör som förmedlar sina känslor i toner som sedan vibrerar i den gemensamma anda som är samma livgivande orsak till att vi finns..

Många kan spela, härma och "göra likadant" men inte alltid samma.. så hur man kanaliserar livsenergin kan vara det underlag som går att spåras, en tonsättare har ju sina symboler som förankrar, ord förnkrar och präntade ord kan numera tectanalyseras - det gick så klart inte förr i tiden vid gudasagornas tillblivelse, vilket lkämnar utrymme för spekulation, konspiration, glorifiering och mysticistiskt förhärligande - gudens men också den troendes egentliga identitet eller sinnesnärvaro eller tillförlitlighet, går sällan att sätta fingret på.. iom att den försätter sig i fantasi-läge.. i TRON/VILJAN att "härmed kommunicerar jag med Gud" , den vill inte veta av några envägsmonologer som bottnar i egna tankar som studsar mot EGOT.

Men att varje född människa har ett instinktivt överlevnadsbegär.. där köttet utgör bevisvärdet, kan du väl inte ifrågasätta?

En vuxen tänkande individ, har en gång i tiden varit en oförmögen cellklump utan något egentligt livsvärde mer än en svamp , en kvist, eller en droppe i havet bland de andra dropparna , en organisk molekylsammansättning - som förstås med tiden.. tillför sitt ego mervärde.. och till slut åberopar sig själv att ha i princip magiska krafter (den trosövertygade, som är tvärsäker på att ha *nått kontakt, med en gud - den ser sig inte längre som en varelse med instinkt och detta har de troende själv haft oändliga utläggningar om, att icke kunna förlika sig med att vara en primat.

Man vill gärna fly ut i metaspekulativt ingenmansland, där den mentala statusen plötsligt int räknas mer, men så fort man ska ha något för att nära sig med så tankarna kan fortsätta konspirera (energi, näring) , då plötsligt beter man sig som den simplaste primat, igen.

on and off... in och ut.. igen och igen.. förnekelse , jakt, förnekelse, jakt.. on and off

"jag är inte som du" men jag ska ha MITT ändå.

nåja - finns ett tjusigt ord för det också (de troendes gudsjakt : eskapism

men man kan också säga idealism.. men nöjer sig med att idealet en gång statuerats att vara helt storartat, och tänker väl då att det är ok att inte vara alldeles hederlig, utan dra sina smålögner till vardags men också där det kunde vara lite passande med större protion ärlighet.

Gillar dina ordval som blir till fina meningar! ALLA människor är lätt att tyda om du tittar klart inifrån och ut annars blir du förvirrad i tankens spindelväv och vi befinner oss ALLA i ett fantasiläge när vi använder ord, tankar. Bara olika fantasier som passerar i mitt huvud och kanske i ditt?

OM det fanns en gud skulle jag be honom om befrielse från att söka uppskattning och kärlek som är den nära tankens ursprung. Att vilja ha det på mitt sätt och sedan äga det is the shit. Det borde räcka med att söka kontrollen över kroppens överlevnad men designern av vårt urprogram skulle väl inte ha så många trådar i luften då om vi bara sökte och följde basprogrammet säkerhet, trygghet på skylten. Nu är det high life every day everywhere och LIvet, Gud breder ut sig som få, ojojo med nya ord som kränkhet, rasist mm.

Jag gillar Gud för Det är verkligen inte småsint utan kan ta kritik med en klackspark då Det är både regissör och kritiker i ett väsen vi kallar för Livet, all inclusive.

Vilken härlig konstnär, skapare och vårdare i nuet det eviga men att tro att en mobil skitfabrik har en annan uppgift än att behaga och bejaka helheten, ajajaj då har perspektivet tappats bort då Gud är en kraft och inget annat hittepå som en snuttefilt.

Vem är du då? Jaja, var nu lite ärlig och känn in att det är kärleken och uppskattningen som ligger i focus hos dina evigt målsökande tankar tusen gånger starkare än alla usa målsökande robotar tillsammans beroende av batterier.

Nu är det verkligen hög tid för en kaffe och jag klappar mej varmt på kinden som duger gott då kaffe i min smak är bland det andligaste som finns med tanka på närvarande. Egen, guds, andras kärlek same, same and the show goes on och kopparna fylls på.
(Ursäkta språkblandning, jag bor sedan länge utanför S).
Citera
2018-08-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken tur att du kom och ordnade upp tråden. Du visar verkligen hur man undviker att skriva ”kiss&bajs inlägg”. (ironi)

Kiss hej, jag tror att om det gick för någon att komma tillbaks skulle tex Jesus skämmas för alla som uttalar sig om religion i hans namn. Visserligen är det valtider och allt skall blötas och stötas men utan slut och befrielse utan bara för att synas och få uppskattning från likasinnade slavar. kastar kanske första stora stenen i tråden och vem vet snaran eller vänner?
Vi, slavarna får se och då Gud är god allt väl!
Citera
2018-08-20, 09:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Gillar dina ordval som blir till fina meningar! ALLA människor är lätt att tyda om du tittar klart inifrån och ut annars blir du förvirrad i tankens spindelväv och vi befinner oss ALLA i ett fantasiläge när vi använder ord, tankar. Bara olika fantasier som passerar i mitt huvud och kanske i ditt?

OM det fanns en gud skulle jag be honom om befrielse från att söka uppskattning och kärlek som är den nära tankens ursprung. Att vilja ha det på mitt sätt och sedan äga det is the shit. Det borde räcka med att söka kontrollen över kroppens överlevnad men designern av vårt urprogram skulle väl inte ha så många trådar i luften då om vi bara sökte och följde basprogrammet säkerhet, trygghet på skylten. Nu är det high life every day everywhere och LIvet, Gud breder ut sig som få, ojojo med nya ord som kränkhet, rasist mm.

Jag gillar Gud för Det är verkligen inte småsint utan kan ta kritik med en klackspark då Det är både regissör och kritiker i ett väsen vi kallar för Livet, all inclusive.

Vilken härlig konstnär, skapare och vårdare i nuet det eviga men att tro att en mobil skitfabrik har en annan uppgift än att behaga och bejaka helheten, ajajaj då har perspektivet tappats bort då Gud är en kraft och inget annat hittepå som en snuttefilt.

Vem är du då? Jaja, var nu lite ärlig och känn in att det är kärleken och uppskattningen som ligger i focus hos dina evigt målsökande tankar tusen gånger starkare än alla usa målsökande robotar tillsammans beroende av batterier.

Nu är det verkligen hög tid för en kaffe och jag klappar mej varmt på kinden som duger gott då kaffe i min smak är bland det andligaste som finns med tanka på närvarande. Egen, guds, andras kärlek same, same and the show goes on och kopparna fylls på.
(Ursäkta språkblandning, jag bor sedan länge utanför S).
Jaadu, konst & fantasi.
Eller vetenskap & konst. Det finns viss distinktion.

Betydelsen "konst" figurerar i både den ena och andra kombinationen. Medan den ena i ordets riktiga betydelse förankras i människans absoluta behov ; överlevnad men också mer än så, sträcker ut sig till livskvalitativ levnad - så nöjer sig det andra med omtala denna existens som så pass hopplös att man "söker" sig bortom någonting man så klart inte har en suck om.. men har lyckats åtminstonde PRÄNTA det hela i skrift och ordar detta i alla dess uipptänkliga former och grubblar msom filosoferar sig halvt fördärvad.. över det absurda i att tro sig ha åtkomst, till det som ligger bortom all sans och logik. Konst & fantasi.. tro på det! Endst tron, tar dig dit! .. dit din längtan skickar dig.. men, så kalrt med redan utstakade "spår" att följas (religiös dogma, o.dyl) (texter som säges vara skrivna i sten)
(fix gudsbild) (han ska! vara där) (för så vill vi)

viljan är starkare än sanningen när det kommer till Konst & Fantasi

Vad gäller däremot Vetenskap & Konst , får man vara så snäll att acceptera exisgtensvillkoren, och gilla läget.. du behöver inte älska livstillståndet som sådant, men det hjälper en hel del på traven att faktiskt uppskatta livsvärdet till dess fullo, att man har det man har och det är vad man har, att göra det bästa av, för det.. krävs en NÄRVARO, HÄR & I NUET.

Gilla läget, sörj inte tillståndet genom att skapa alternativillusionistiska genvägar omvägar.

Men förstås står man inte ut utan så gärna vill till "någontiong annat" , så var så god att dröm, din tanke kan ta dig vart du vill.. med livet är det något alltför komplicerat att omskriva det till någonting det inte är, det skulle bli fatalt. Det har blivit fatalt att applicera religiösa livsdeviser över seriösa existentitella processer och moment, det märks tyudligt över världen där gudsidén sitter i högsätet som tolkningsföreträdande.. och vad människor vunnit kan förloras över en natt så fort man tappar respekten för "Vetenskap & Konst" .

Men vad du här yppade, är ju den personliga relationen.. den där som mest är tänkt att få någon att må bra.. att skapa rymd i sina tankar så inte "vetenskapen och kosnten" bara blir stum.

Men beror också på hur man äter, inte enbart vad man äter.

Ser man varje måltid som en bukfylla.. tappar man till slut respekten för tillagningskonsten.. samlarvärdet.. kunskapsvärdet i att öht veta vad som är gott för oss, vad som är dåligt.
Det är mat, det ska skyfflas in och sedan var det bra med det, det var en simpel biologisk funktion, what´s exciting about that , äta knega sova dö, äta sova knega dö.. om och om igen.

Men har man en liksom utvidgad livssyn... så öppnar sig flera dimensioner i den enkla lilla sysslan att enbart äta, det är bra mer än en funktion för att få tyst på köttets nervändar.. ju mer man vill veta, desto fler dimensioner av äkta meningsfullhet öppnar sig. Men ork och intresse ska till som en liksom krydda. Man kryddar men inte med gamla sägner som buffringsmaterial.. man kryddar men nuets kontinuum... som drivande.

Kropp och psyke att tillägna sig nya dimensioner ( vilja kunskap ) , ta in det som skulle kunna kallas för "själsvidgande" om man var religiös.

Ett ord är dock inte bara, ett ord.. ordet har innebörd och värde.. sanningshalten i det skrivna.

Att säga t.ex "gud ser dig" , är den talaren sanningstalande ordbärare? jag vet inte riktigt.

Men när någon säger , du bör tillföra lita NaCl där.. för att.. inte förlora balansen och för att orka.. då säger oss vårt uppburna intellekt, att det kan vara värt att försöka behålla respekten att det inte längre handlar om enbart må-bra-filosofi utan på riktigt.. ett livsvärde där individen verkligen får ut mer av sitt individuella värde, kan! erfara mer, kan! tänka klarare och om den så vill, be mer ödmjukt korrekt, enbart genom att försöka inte tappa respekten för att äga sitt liv den korta lilla stund som det ändå är, utan att börja gapa efter det som den ändå aldrig kan göra sig till ghodo och som ändå efterlämnar en hunger som en gökunge i boet vilken aldrig lyckas lära sig flyga och tillfredsställa sig.

Att sova, låt sinnet och tankarna göra sitt där istället - medvetandet slocknar och står på stand-by under också de vakna timmarna ändå, och låt dödstillståndet få vara ifred.. det skulle lika gärna kunna vara där i det helt oåtkomliga.. som den berömde guden med övriga tusentals gudaväsen håller till.

Trots allt är en gud inte en människa och en människa är inte en gud, fast så många har en sådan otrolig längtan att få språka med gud eller gudar, låt dem.. de har ändå samma tarmsystem som alla oss som inte ser hör anar eller ser någon enda annalkande transsublim gudsaktivitet , mer än att man kan precis som du säger : bygga upp språket så att det FRAMSTÅR som att gudavärlden är "högst konkret" , man måste kuva sig för de där orden där.. dvs, lyda.. och.. bestraffas där man inte format in sig i ledet.

Det sker morbida grymheter right now as we speak.. detta för att gud och gudar värdesatts nåååågot felaktigt, om jag får säga det rakt ut. Man har tamigfan inte ens kunna värdesätta gnuttan rätt, fär att ge människor lov att utvecklas. Istället utvecklingshämmas de och lider vansinnigt, för att x antal människor i världen lider av livs- och dödsångest.

Lite för många ord nu, igen.. men men... sån är jag, ibland. Tjafsig och så, och inte kan jag heller opponera mig mot dessa transcendentala aktiviteter som människovarelsen kryddar upp sig med.. låt gå.. de befinner sig ä'ndå i mentalt limbo - jag har varit där otaliga ggr, det var very, very nice.. men jag ljuger att påstå att jag därför nått "gudakontakt" och kan säga att "gud existerar" , mina utflykter utgör definitivt inget bevis mer än att det var mycket trevligt att verklighetsfly.. och, faktiskt lika skönt att långsamt med tiden låta de dimmorna skingras så jag kunde utveckla mig i det liv jag inte vill gå till spillo för flumexcercis.. när man faktiskt kan kvalitetsutveckla sitt liv, något litet ansvar har man faktiskt själv!

Man klan inte automatiskt säga att det är "materielisternas fel" eller "sekularisternas fel" att vi inte har det och si och så..

Man kunde vara lite tacksam liksom, att tänka några varv längre.. än ta gott liv, för givet.

Det är inte alls givet! att leva gott och må fysiologiskt bra i en fysisk värld. En gud saknar potensen att gör det goda godare och också att ens häva bördorna för människor som inte gjort något som helst illa, för att leva i extrem misär och/eller förtryck.
¨
Guden.. som det heter, skiter i vilket men folk fortsätter att ära och lovprisa , och dem som ändå har ett liv värt att levas står och tittar på när de fördömda får det sämre o sämre.. de ber inte rätt, inte tillräckligt osv.. sedan skiter de totalt i om gud finns eller redogör för hur exakt han "finns" konkret för människornas vidkommande.

( rätt vidrigt egentligen... och mkt riktigt så sker också rättsvidrigheter inom rättsinstanser, just där guden är så god ovh fin o värd att tros på)
Citera
2018-08-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jaadu, konst & fantasi.
Eller vetenskap & konst. Det finns viss distinktion.

Betydelsen "konst" figurerar i både den ena och andra kombinationen. Medan den ena i ordets riktiga betydelse förankras i människans absoluta behov ; överlevnad men också mer än så, sträcker ut sig till livskvalitativ levnad - så nöjer sig det andra med omtala denna existens som så pass hopplös att man "söker" sig bortom någonting man så klart inte har en suck om.. men har lyckats åtminstonde PRÄNTA det hela i skrift och ordar detta i alla dess uipptänkliga former och grubblar msom filosoferar sig halvt fördärvad.. över det absurda i att tro sig ha åtkomst, till det som ligger bortom all sans och logik. Konst & fantasi.. tro på det! Endst tron, tar dig dit! .. dit din längtan skickar dig.. men, så kalrt med redan utstakade "spår" att följas (religiös dogma, o.dyl) (texter som säges vara skrivna i sten)
(fix gudsbild) (han ska! vara där) (för så vill vi)

viljan är starkare än sanningen när det kommer till Konst & Fantasi

Vad gäller däremot Vetenskap & Konst , får man vara så snäll att acceptera exisgtensvillkoren, och gilla läget.. du behöver inte älska livstillståndet som sådant, men det hjälper en hel del på traven att faktiskt uppskatta livsvärdet till dess fullo, att man har det man har och det är vad man har, att göra det bästa av, för det.. krävs en NÄRVARO, HÄR & I NUET.

Gilla läget, sörj inte tillståndet genom att skapa alternativillusionistiska genvägar omvägar.

Men förstås står man inte ut utan så gärna vill till "någontiong annat" , så var så god att dröm, din tanke kan ta dig vart du vill.. med livet är det något alltför komplicerat att omskriva det till någonting det inte är, det skulle bli fatalt. Det har blivit fatalt att applicera religiösa livsdeviser över seriösa existentitella processer och moment, det märks tyudligt över världen där gudsidén sitter i högsätet som tolkningsföreträdande.. och vad människor vunnit kan förloras över en natt så fort man tappar respekten för "Vetenskap & Konst" .

Men vad du här yppade, är ju den personliga relationen.. den där som mest är tänkt att få någon att må bra.. att skapa rymd i sina tankar så inte "vetenskapen och kosnten" bara blir stum.

Men beror också på hur man äter, inte enbart vad man äter.

Ser man varje måltid som en bukfylla.. tappar man till slut respekten för tillagningskonsten.. samlarvärdet.. kunskapsvärdet i att öht veta vad som är gott för oss, vad som är dåligt.
Det är mat, det ska skyfflas in och sedan var det bra med det, det var en simpel biologisk funktion, what´s exciting about that , äta knega sova dö, äta sova knega dö.. om och om igen.

Men har man en liksom utvidgad livssyn... så öppnar sig flera dimensioner i den enkla lilla sysslan att enbart äta, det är bra mer än en funktion för att få tyst på köttets nervändar.. ju mer man vill veta, desto fler dimensioner av äkta meningsfullhet öppnar sig. Men ork och intresse ska till som en liksom krydda. Man kryddar men inte med gamla sägner som buffringsmaterial.. man kryddar men nuets kontinuum... som drivande.

Kropp och psyke att tillägna sig nya dimensioner ( vilja kunskap ) , ta in det som skulle kunna kallas för "själsvidgande" om man var religiös.

Ett ord är dock inte bara, ett ord.. ordet har innebörd och värde.. sanningshalten i det skrivna.

Att säga t.ex "gud ser dig" , är den talaren sanningstalande ordbärare? jag vet inte riktigt.

Men när någon säger , du bör tillföra lita NaCl där.. för att.. inte förlora balansen och för att orka.. då säger oss vårt uppburna intellekt, att det kan vara värt att försöka behålla respekten att det inte längre handlar om enbart må-bra-filosofi utan på riktigt.. ett livsvärde där individen verkligen får ut mer av sitt individuella värde, kan! erfara mer, kan! tänka klarare och om den så vill, be mer ödmjukt korrekt, enbart genom att försöka inte tappa respekten för att äga sitt liv den korta lilla stund som det ändå är, utan att börja gapa efter det som den ändå aldrig kan göra sig till ghodo och som ändå efterlämnar en hunger som en gökunge i boet vilken aldrig lyckas lära sig flyga och tillfredsställa sig.

Att sova, låt sinnet och tankarna göra sitt där istället - medvetandet slocknar och står på stand-by under också de vakna timmarna ändå, och låt dödstillståndet få vara ifred.. det skulle lika gärna kunna vara där i det helt oåtkomliga.. som den berömde guden med övriga tusentals gudaväsen håller till.

Trots allt är en gud inte en människa och en människa är inte en gud, fast så många har en sådan otrolig längtan att få språka med gud eller gudar, låt dem.. de har ändå samma tarmsystem som alla oss som inte ser hör anar eller ser någon enda annalkande transsublim gudsaktivitet , mer än att man kan precis som du säger : bygga upp språket så att det FRAMSTÅR som att gudavärlden är "högst konkret" , man måste kuva sig för de där orden där.. dvs, lyda.. och.. bestraffas där man inte format in sig i ledet.

Det sker morbida grymheter right now as we speak.. detta för att gud och gudar värdesatts nåååågot felaktigt, om jag får säga det rakt ut. Man har tamigfan inte ens kunna värdesätta gnuttan rätt, fär att ge människor lov att utvecklas. Istället utvecklingshämmas de och lider vansinnigt, för att x antal människor i världen lider av livs- och dödsångest.

Lite för många ord nu, igen.. men men... sån är jag, ibland. Tjafsig och så, och inte kan jag heller opponera mig mot dessa transcendentala aktiviteter som människovarelsen kryddar upp sig med.. låt gå.. de befinner sig ä'ndå i mentalt limbo - jag har varit där otaliga ggr, det var very, very nice.. men jag ljuger att påstå att jag därför nått "gudakontakt" och kan säga att "gud existerar" , mina utflykter utgör definitivt inget bevis mer än att det var mycket trevligt att verklighetsfly.. och, faktiskt lika skönt att långsamt med tiden låta de dimmorna skingras så jag kunde utveckla mig i det liv jag inte vill gå till spillo för flumexcercis.. när man faktiskt kan kvalitetsutveckla sitt liv, något litet ansvar har man faktiskt själv!

Man klan inte automatiskt säga att det är "materielisternas fel" eller "sekularisternas fel" att vi inte har det och si och så..

Man kunde vara lite tacksam liksom, att tänka några varv längre.. än ta gott liv, för givet.

Det är inte alls givet! att leva gott och må fysiologiskt bra i en fysisk värld. En gud saknar potensen att gör det goda godare och också att ens häva bördorna för människor som inte gjort något som helst illa, för att leva i extrem misär och/eller förtryck.
¨
Guden.. som det heter, skiter i vilket men folk fortsätter att ära och lovprisa , och dem som ändå har ett liv värt att levas står och tittar på när de fördömda får det sämre o sämre.. de ber inte rätt, inte tillräckligt osv.. sedan skiter de totalt i om gud finns eller redogör för hur exakt han "finns" konkret för människornas vidkommande.

( rätt vidrigt egentligen... och mkt riktigt så sker också rättsvidrigheter inom rättsinstanser, just där guden är så god ovh fin o värd att tros på)

Tack, kul att läsa hur du sammanflätar ord med andra och vad du menar vet jag inget om men kan gissa. Ord är neutrala tills just du ger dom en mening så att prata om Gud utan att ha samma mening blir bara umgänge med ord men ingen fördjupning som kan leda till ett skaka hand istället för att slåss med knuten hand.

Viljan är starkare än sanningen, skriver du och menar väl din sanning som är en åsikt, väl? Jesus lär ha fått frågan vad är Sanningen och han var tyst! Buddha sa, efter 3 år on the road sökande ett sätt att upphäva lidande, att ingenting är sannt och dagens vetenskapsmän säger inuti det som finns finns tomheten. All same, same. Och som du skriver är det svårt att ta in detta faktum och därav Guds hand som hjälpte fotbollens frälsare Maradonna att göra WM mål eller Moder Theresa att värva katoliker på sitt barnhem i sannings tjänst, jo man tackar!

Som jag tjatat om är viljan starkast och utan tankar ingen vilja. Oavsett om du heter moder Theresa, Maradonna, Trump eller Påven så styrs viljan av längtan att bli uppskattad, respekterad, bekräftad, älskad same, same. Såna är vi som människor och det drar med sig konflikter för vi har olika betydelse med orden och det såg vår kära Strindberg som sa att det är synd om människorna. Ja, sånt är livet tills du fyller det med något som kan bli en fast punkt och nu viftar alla religiösa med sina flaggor.

Menar du att det finns något som inte är personligt och myntat av en person? Vad skulle det vara?
Vi antar vi är personer och dör likaså oavsett hur vi klär orden mot mitt, ditt eller övrigt. Allt är bara mina, dina tankar och tänker du inte på fötterna så finns de inte konstateras enkelt för den som vågar visa upp ansiktets sällsamma svaghet som Sartre så fint sa.
Allt som finns är personligt punkt slut! Det andra varken finns eller inte inte finns så nu är jag tyst då leken med ord bedarrat i en värld som både finns och inte finns. Paradoxalt, jovisst och andningen sköter motorn i fabriken så en cykeltur vill jag ha, tack.
Senast redigerad av shivashambo 2018-08-20 kl. 11:38.
Citera
2018-08-20, 12:17
Medlem
Gudarna (människor tror och har alltid trott på ett otaligt antal av dem) förändras ständigt. De glöms bort, det kommer nya, de byter namn, de korsas med varandra, deras egenskaper förändras.

Vilken gud man än tar som exempel så har folk trott på denna en mycket kort tid jämfört med hur länge människan har existerat. Och folk kommer oundvikligen förr eller senare att sluta tro på denna, antingen för att de tröttnar på guden eller för att den görs om till en ny gud.

Detta skulle jag säga bevisar att alla gudar och själva konceptet om Gud/gudar är påhittat av människan.
Citera
2018-08-20, 13:24
Medlem
Citat:
Kiss hej, jag tror att om det gick för någon att komma tillbaks skulle tex Jesus skämmas för alla som uttalar sig om religion i hans namn. Visserligen är det valtider och allt skall blötas och stötas men utan slut och befrielse utan bara för att synas och få uppskattning från likasinnade slavar. kastar kanske första stora stenen i tråden och vem vet snaran eller vänner?
Vi, slavarna får se och då Gud är god allt väl!
Jag tror inte faktumet att det är valår spelar någon stor roll i trådar om Guds existens. Dessa trådar såg ungefär lika ut förra året. Samma argument dyker upp om och om igen.
Citera
2018-08-20, 15:31
Medlem
[quote=kiss74|64999235]Jag tror inte faktumet att det är valår spelar någon stor roll i trådar om Guds existens. Dessa trådar såg ungefär lika ut förra året. Samma argument dyker upp om och om igen.[/QUOTE
Ja du har så rätt så rätt att människan är störtkonservativ och vill behålla hoppet eller det som varit så länge det bara går. Visselblåsare skall in i ledet och inte tänka själva men jorden blev till slut rund så om några decennier kommer det nog att stå annorlunda i skolböckerna. Min barnidol var Karl 12 och när vår lärare berättade om honom gick det att känna krutröken i klassrummet. Han var åtminstone som Zlatan i går.
Citera
2018-08-20, 18:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=shivashambo|64998496]
Citat:
Tack, kul att läsa hur du sammanflätar ord med andra och vad du menar vet jag inget om men kan gissa. Ord är neutrala tills just du ger dom en mening så att prata om Gud utan att ha samma mening blir bara umgänge med ord men ingen fördjupning som kan leda till ett skaka hand istället för att slåss med knuten hand.
Vet å vet, det vet du väl? Inte behöver du väl gissa över monoguden den abrahamitiske, världsvida känd..

Vad är denne gud känd för?

* omnipotens, ungefär gränslös makt.. really?

* allsmäktighet, okej.. ett ord jag själv leker med kanske? nope! absolut inte.. men så länge denna allsmäktighet inte ger sig till känna så som människor förstår vad "ge sig till känna BETYDER" så frågar jag samma här : really?

...eller kan vi (iaf jag) "motbevisa" allsmäktigheten någon gång? (ja, det kan jag)

* oändlig kärleksfullhet : REALLY?

jag kan motbevisa det, ge mig bara en stund så ska jag skriva ihop en tegelsten och saluföra den på världsmarknaden, ska bara ladda mig till startgropen.. har inte så bråttom men kan redan säga att jag och mitt anlete och flera med mig, motbevisat denna vida omtalade oändliga kärleksfullheten med att vara ett tvättäkta falsarium, av modell större bedrägeri.

Det är inte bara ord, det gäller verkligen inte bara jag om mig, detta kan jag konstatera i en vidare mening, globalt och se konsekvenserna av denna oerhört glorifierade nästintill universella lögnhärva som tynger så många, att inte ens våga inte tro.. dom vågar inte annat än fullständigt GE UPP och låta sig övermannas av lögnhalsade apologeter och det behöver inte ens vara den abrahamitiska versionen som dras som intäkt, det räcker med tiondels derivat av densamme kände abrahamiten som ska vara så kärleksfull.. den guden har aldrig funnits, finns inte och om han ev. uppstått i existens (av något slag) så är han genomfördärvad och har möjligtvis en å annan så kallad kvalitet som några troende bestämt sig för att den SKA HA, men.. isf det, FÖRUTOM kärleksfullhet.

Fråga annars barnen och det behöver inte vara barn i helt underutvecklade länder, räcker att fråga barn i Europa.. hur kärleksfull den store guden "är" och så fråga alla döda som genomlevt de senaste seklen.. hur underbart lyhörd guden var, för dem..

... visst, han kanske "hörde dem" med sitt döva hörselskadade himmelska anlete, men var han omnipotent? Det var han INTE, härmed är guden motbevisad.

De led så in i helvete hela förra seklet, ioch folk lider ännu och ber i lidandet ändå till gud och säger att om han vill.. så blir det som det blir och det blir värre o värre.. och de fortsätter att be, till den kärleksfulle...... för att få det än lite värre..

Det troende folket, ger inte upp ( men de vågar inget annat..)

Citat:
Menar du att det finns något som inte är personligt och myntat av en person? Vad skulle det vara?
Faktum, behöver inte saluföras som "sanningar" , tillstånden i sig talar för sig självt.

Att människor klär det i ord, har med oss att göra.. för att det inte ska uppstå infernalisk anarki.. men uppstår det alltför stora meningsskiljaktigheter över ordens innebörd.. så kommer det givetvis till en punkt där våld är enda rättsskiparen och efter det, blir det lugn och ro med de begreppsförvirrande agendorna igen. Å andr sidan ska ju faktiskt sägas, att det inte är så många vågade kvar, att ge sig på språket som kittet vi har för att just inte få forna tider tillbaka - det är trevligt med ord och språk absolut, men det är också livsviktigt - för du vill nog inte bli hur tolkad, uttolkad intolkad baktolkad och tolktolk-omtolkad i en evig spiral , när det kniper någonstans med ditt liv, eller hur?
Men även när allt går som på räls, så vet du vad ärlig, hederlig kommunikation har för värde.. eller hur?

Nej inget som är givet, det finns sekter som inte kan sluta tolka.. och föredra sina tolkningar för att baktala det reella, som ju är såå fult i den heliga trons värld.
Citat:
Vi antar vi är personer och dör likaså oavsett hur vi klär orden mot mitt, ditt eller övrigt. Allt är bara mina, dina tankar och tänker du inte på fötterna så finns de inte konstateras enkelt för den som vågar visa upp ansiktets sällsamma svaghet som Sartre så fint sa.
Mmm apropå svaghet, ska det vara så svårt och känsligt att säga att en av den mest berömde guden som mänskligheten har behövt försöka skåda.. är så bra på just sinnes-frånvaron.. närvaro är den räddning människor har och förlitandet till sinnesnärvaro att vara analogt med de impulser människa erfar. Denne berömde guden heter inte Sartre , han är flerfaldigt mer berömd än så.. men sinnesnärvaro? Nej DEN... ska människorna inte behöva åtnjuta, och vad finns då egentligen kvar.. mer än total vilsenhet, hur detektera sin store ledargestalt? när den inte ens finns i sinnevärlden.

???

------

Den av allt, som den behövande människan bedjer så djupt och hårt för, att få sig till godo.. ber år efter år, vissa livet ut.. för om så fragment av en glimpt.. en tiondels fläkt av den store fadern.. men har aldrig ett enda vittne..

då kan man så gott som ha motbevisat, för dessa bedjande är många, de är hårt sammanslutna, och har en uppsättning överenskommelser som håller i ur och skur, men det är baserat på litterära i berättelseform, vittnesskildringar : dvs hörsägen.. indicier och helt obefintliga utfrågningar som varje etablerad sanning faktiskt bör vila på, men nej... ur hand i mun...

... ryska -posten-systematik

Citat:
Allt som finns är personligt punkt slut!
Njae.. at sätta punkt vid det tycker jag är lite för mycket sagt.

Varje individ har förvisso en egen uppsättning perceptionsapparat, men det betyder inte att individen är så våldsamt separerad ifrån den andre, som du ändå uttalar.. eller har jag missförstått din uppfattning om det personliga och det interpersonella eller förmåga till objektivt seende och bedömning? skippa filosofiskt krumbukteri... det finns gränser och människor har visat sig ha urskiljningskonst, nåt som övriga djuren tyvärr inte förstår sig på , de förstår knappt framför bakom under inuti eller tidsperspektiv. Men t.o.m ett jehovas vittne, springer till sjukhus när det kniper i magen och sömnlösheten tar över.. varför gör de det?

Blod innehåller plasma, oavsett det är ditt blod, så är ditt blod inte riktigt sååå personligt, inte heller din tanke.. inte ens din känsla.. är så unik att jag inte skulle kunna identifiera den.. och mot vad? om inte mot något som kan tjäna som objektivistiskt. Ditt unika blod är så unikt personligt att en helt ny individ livnär sig på det, med egen dna-uppsättning ofch egen tankeförmåga med tankar som ingen kan läsa men har tanken som uppstod ur en impuls eget dna? är jag unik när jag öppnar en bibel och sedan låter mina drömmar färgas av präntade ord ur bibeln?

Så om jag läser ett kvitto från ICA eller Coop.. då är mina känslor som springer ur den läsningen , personliga och unika? Eller finns alltför många punkter i läsandet som är inlärt och därmed omedelbart, mynnar ut i en slags obejektiv konklusion? Eller är man personlig när man påpekar ett inmatningsfel.. och säger sig vilja ha 35 kr tillbaka för att ngn tryckt in för högt pris på melonerna?

Citat:
Det andra varken finns eller inte inte finns så nu är jag tyst då leken med ord bedarrat i en värld som både finns och inte finns. Paradoxalt, jovisst och andningen sköter motorn i fabriken så en cykeltur vill jag ha, tack.
Värld som både finns och inte finns? Nu blev du allt lekfull , lol

Antingen finns världen, eller så är man ute ur leken. (kanske svävar i ett tillstånd, de tillstånden är rätt så bejakade i den religiösa människans religiösa tillstånd, vad man mkt mkt sällan dock hör är ärligheten, att forna tiders gudabesvärjare, var pårökta och de tuggade i sig precis vad katten råkat släpa hem, allt som kom i deras väg.

Att negligera det, är symptomatiskt, men i bl.a Indien.. är det känt att "andliga" alltid har något i gömmorna, att ge när de vill "initiera" . För att bedöva sig och kunna baktala den reella existensen, som kräver alert sinnelag, för att orkas med, om man säger så...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-08-20 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in