[quote=shivashambo|64998496]
Citat:
Tack, kul att läsa hur du sammanflätar ord med andra och vad du menar vet jag inget om men kan gissa. Ord är neutrala tills just du ger dom en mening så att prata om Gud utan att ha samma mening blir bara umgänge med ord men ingen fördjupning som kan leda till ett skaka hand istället för att slåss med knuten hand.
Vet å vet, det vet du väl? Inte behöver du väl gissa över monoguden den abrahamitiske, världsvida känd..
Vad är denne gud känd för?
* omnipotens, ungefär gränslös makt.. really?
* allsmäktighet, okej.. ett ord jag själv leker med kanske? nope! absolut inte.. men så länge denna allsmäktighet inte ger sig till känna så som människor förstår vad "ge sig till känna BETYDER" så frågar jag samma här :
really?
...eller kan vi (iaf jag) "motbevisa" allsmäktigheten någon gång? (ja, det kan jag)
* oändlig kärleksfullhet : REALLY?
jag kan motbevisa det, ge mig bara en stund så ska jag skriva ihop en tegelsten och saluföra den på världsmarknaden, ska bara ladda mig till startgropen.. har inte så bråttom men kan redan säga att jag och mitt anlete och flera med mig, motbevisat denna vida omtalade oändliga kärleksfullheten med att vara ett tvättäkta falsarium, av modell större bedrägeri.
Det är inte bara ord, det gäller verkligen inte bara jag om mig, detta kan jag konstatera i en vidare mening, globalt och se konsekvenserna av denna oerhört glorifierade nästintill universella lögnhärva som tynger så många, att inte ens våga inte tro.. dom vågar inte annat än fullständigt GE UPP och låta sig övermannas av lögnhalsade apologeter och det behöver inte ens vara den abrahamitiska versionen som dras som intäkt, det räcker med tiondels derivat av densamme kände abrahamiten som ska vara så kärleksfull.. den guden har aldrig funnits, finns inte och om han ev. uppstått i existens (av något slag) så är han genomfördärvad och har möjligtvis en å annan så kallad kvalitet som några troende bestämt sig för att den SKA HA, men.. isf det, FÖRUTOM kärleksfullhet.
Fråga annars barnen och det behöver inte vara barn i helt underutvecklade länder, räcker att fråga barn i Europa.. hur kärleksfull den store guden "är" och så fråga alla döda som genomlevt de senaste seklen.. hur underbart lyhörd guden var, för dem..
... visst, han kanske "hörde dem" med sitt döva hörselskadade himmelska anlete, men var han omnipotent? Det var han INTE, härmed är guden motbevisad.
De led så in i helvete hela förra seklet, ioch folk lider ännu och ber i lidandet ändå till gud och säger att om han vill.. så blir det som det blir och det blir värre o värre.. och de fortsätter att be, till den kärleksfulle...... för att få det än lite värre..
Det troende folket, ger inte upp ( men de vågar inget annat..)
Citat:
Menar du att det finns något som inte är personligt och myntat av en person? Vad skulle det vara?
Faktum, behöver inte saluföras som "sanningar" , tillstånden i sig talar för sig självt.
Att människor klär det i ord, har med oss att göra.. för att det inte ska uppstå infernalisk anarki.. men uppstår det alltför stora meningsskiljaktigheter över ordens innebörd.. så kommer det givetvis till en punkt där våld är enda rättsskiparen och efter det, blir det lugn och ro med de begreppsförvirrande agendorna igen. Å andr sidan ska ju faktiskt sägas, att det inte är så många vågade kvar, att ge sig på språket som kittet vi har för att just inte få forna tider tillbaka - det är trevligt med ord och språk absolut, men det är också livsviktigt - för du vill nog inte bli hur tolkad, uttolkad intolkad baktolkad och tolktolk-omtolkad i en evig spiral , när det kniper någonstans med ditt liv, eller hur?
Men även när allt går som på räls, så vet du vad ärlig, hederlig kommunikation har för värde.. eller hur?
Nej inget som är givet, det finns sekter som inte kan sluta tolka.. och föredra sina tolkningar för att baktala det reella, som ju är såå fult i den heliga trons värld.
Citat:
Vi antar vi är personer och dör likaså oavsett hur vi klär orden mot mitt, ditt eller övrigt. Allt är bara mina, dina tankar och tänker du inte på fötterna så finns de inte konstateras enkelt för den som vågar visa upp ansiktets sällsamma svaghet som Sartre så fint sa.
Mmm apropå svaghet, ska det vara så svårt och känsligt att säga att en av den mest berömde guden som mänskligheten har behövt försöka skåda.. är så bra på just sinnes-frånvaron.. närvaro är den räddning människor har och förlitandet till sinnesnärvaro att vara analogt med de impulser människa erfar. Denne berömde guden heter inte Sartre , han är flerfaldigt mer berömd än så.. men sinnesnärvaro? Nej DEN... ska människorna inte behöva åtnjuta, och vad finns då egentligen kvar.. mer än total vilsenhet, hur detektera sin store ledargestalt? när den inte ens finns i sinnevärlden.
???
------
Den av allt, som den behövande människan bedjer så djupt och hårt för, att få sig till godo.. ber år efter år, vissa livet ut.. för om så fragment av en glimpt.. en tiondels fläkt av den store fadern.. men har aldrig ett enda vittne..
då kan man så gott som ha motbevisat, för dessa bedjande är många, de är hårt sammanslutna, och har en uppsättning överenskommelser som håller i ur och skur, men det är baserat på litterära i berättelseform, vittnesskildringar : dvs hörsägen.. indicier och helt obefintliga utfrågningar som varje etablerad sanning faktiskt bör vila på, men nej... ur hand i mun...
... ryska -posten-systematik
Citat:
Allt som finns är personligt punkt slut!
Njae.. at sätta punkt vid det tycker jag är lite för mycket sagt.
Varje individ har förvisso en egen uppsättning perceptionsapparat, men det betyder inte att individen är så våldsamt separerad ifrån den andre, som du ändå uttalar.. eller har jag missförstått din uppfattning om det personliga och det interpersonella eller förmåga till objektivt seende och bedömning? skippa filosofiskt krumbukteri... det finns gränser och människor har visat sig ha urskiljningskonst, nåt som övriga djuren tyvärr inte förstår sig på , de förstår knappt framför bakom under inuti eller tidsperspektiv. Men t.o.m ett jehovas vittne, springer till sjukhus när det kniper i magen och sömnlösheten tar över.. varför gör de det?
Blod innehåller plasma, oavsett det är ditt blod, så är ditt blod inte riktigt sååå personligt, inte heller din tanke.. inte ens din känsla.. är så unik att jag inte skulle kunna identifiera den.. och mot vad? om inte mot något som kan tjäna som objektivistiskt. Ditt unika blod är så unikt personligt att en helt ny individ livnär sig på det, med egen dna-uppsättning ofch egen tankeförmåga med tankar som ingen kan läsa men har tanken som uppstod ur en impuls eget dna? är jag unik när jag öppnar en bibel och sedan låter mina drömmar färgas av präntade ord ur bibeln?
Så om jag läser ett kvitto från ICA eller Coop.. då är mina känslor som springer ur den läsningen , personliga och unika? Eller finns alltför många punkter i läsandet som är inlärt och därmed omedelbart, mynnar ut i en slags obejektiv konklusion? Eller är man personlig när man påpekar ett inmatningsfel.. och säger sig vilja ha 35 kr tillbaka för att ngn tryckt in för högt pris på melonerna?
Citat:
Det andra varken finns eller inte inte finns så nu är jag tyst då leken med ord bedarrat i en värld som både finns och inte finns. Paradoxalt, jovisst och andningen sköter motorn i fabriken så en cykeltur vill jag ha, tack.
Värld som både finns och inte finns? Nu blev du allt lekfull , lol
Antingen finns världen, eller så är man ute ur leken. (kanske svävar i ett tillstånd, de tillstånden är rätt så bejakade i den religiösa människans religiösa tillstånd, vad man mkt mkt sällan dock hör är ärligheten, att forna tiders gudabesvärjare, var pårökta och de tuggade i sig precis vad katten råkat släpa hem, allt som kom i deras väg.
Att negligera det, är symptomatiskt, men i bl.a Indien.. är det känt att "andliga" alltid har något i gömmorna, att ge när de vill "initiera" . För att bedöva sig och kunna baktala den reella existensen, som kräver alert sinnelag, för att orkas med, om man säger så...