Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Att ett folk ska bli ”stort” kan ju till exempel betyda ”fler än nu”. Det är inte så svårt att gissa. Det står ju inte ett ord om framgång eller annan ”lycka”.
Första Moseboken, 12:1-3:
http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos
Citat
1 Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2
Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna.
Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.”
Slutcitat
Sådan "välsignelse" som alla folk på jorden önskar sig, är väl väldigt bra?
Sen står det på massa andra ställen i Moseböckerna hur bra det ska bli för Abrahams ättlingar, och för israeliterna (judarna). Det finns FEM Moseböcker. Tex:
Första Moseboken, 17:1-8:
Citat
1 När Abram var 99 år uppenbarade sig Herren för honom och sade: ”Jag är Gud den Väldige. Håll dig alltid till mig och var oförvitlig. 2 Jag skall instifta ett förbund mellan mig och dig och göra din ätt övermåttan talrik.” 3 Då föll Abram ner på sitt ansikte, och Gud sade till honom: 4 ”Detta är mitt förbund med dig: du skall bli fader till många folk. 5 Därför skall du inte längre heta Abram: ditt namn skall vara Abraham, ty jag skall låta dig bli fader till många folk. 6
Jag skall göra dig övermåttan fruktsam, och folk och kungar skall utgå från dig. 7 Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. 8 Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.”
Slutcitat
Och angående Ismaels ättlingar (som anses vara araberna):
Första Moseboken, 17:18-21:
Citat
18 Och Abraham sade till Gud: ”Måtte Ismael få leva i ditt hägn!” 19 Men Gud sade: ”Din hustru Sara skall verkligen föda dig en son, och du skall ge honom namnet Isak. Med honom skall jag upprätta mitt förbund, ett evigt förbund: jag skall vara hans Gud och hans ättlingars Gud. 20 Vad Ismael angår har jag hört din bön: jag skall välsigna honom så att han blir fruktsam och förökar sig övermåttan. Han skall bli far till tolv hövdingar, och jag skall göra honom till ett stort folk. 21 Men mitt förbund skall jag upprätta med Isak, som Sara skall föda åt dig vid denna tid nästa år.”
Slutcitat
Citat:
Varför står det inte vilket land de ska återvända till? De hade ju kunnat åkt till vilket land som hels, ändå hade ”förutsägelsen” slagit in.
Det står i Första Moseboken att det är Kanaan (alltså ungefär Israel) som det handlar om. Abraham bor i Kanaan när Gud säger till Abraham, att hans ättlingar ska återvända dit och bo där i framtiden. Och:
Första Moseboken, 12:5-7:
Citat
5 Så började de sin vandring mot Kanaan.
När de kom fram till Kanaan 6 fortsatte de in i landet, ända till den heliga platsen vid Shekem, till Orakelterebinten. På den tiden bodde kanaaneerna i landet. 7 Herren uppenbarade sig för Abram och sade: ”Åt dina ättlingar skall jag ge detta land.”
Slutcitat
Och det står på flera andra ställen i Moseböckerna, vilket land det handlar om.
Citat:
Det kunde ju ha stått något om framgångar i USA, i bankvärlden osv. Istället står det ”bara” sånt som man kan anta art folk i mellersta östern visste på den tiden.
Jo, och visst skulle det vara mycket bättre bevis, om det i Moseböckerna stod specifika namn på judar som kommer nå stor framgång i framtiden. Men Moseböckerna kanske INTE skrevs i det syftet, alltså att det i framtiden skulle gå att bevisa att Moseböckernas förutsägelser har slagit in. Förutsägelserna kanske bara var en berättelse, om tex vad Gud sa till Abraham om hur det skulle bli för hans ättlingar. Men vi kan ändå betrakta dem som förutsägelser, som har slagit in.
Citat:
Jag menar ingenting om vad skribenternas motivation var, jag undrade bara om det som står i Moseböckerna är sant och framförallt om de inte skulle kunna vara skrivna utan inspiration från gud. Jag blev inte övertygad. Det som står där kan mycket väl vara skrivet av enbart människor.
En del av levnadsreglerna i Moseböckerna är "obegripliga". Och varför skulle människor skriva sådana "obegripliga" levnadsregler? Dessa levnadsregler har troligen någon nyttofunktion. Men människorna hade troligen INTE tillräcklig kunskap om biologi etc. på den tiden, och de hade därför INTE någon anledning att skriva ner några sådana levnadsregler som tex den nedan, utan Guds hjälp då förstås:
Tredje Moseboken, 19:23-25:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos
Citat
23 När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, 24 och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser. 25 Först under det femte året skall ni äta deras frukt och får då så mycket större avkastning. Jag är Herren, er Gud.
Slutcitat
Och det finns många fler, och kanske bättre, exempel på "obegripliga" levnadsregler i Moseböckerna.