2018-08-15, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken är den mätbara effekten av gud?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur sant jag tror något är baseras på hur starka bevis jag anser att det finns. Det är alltså en skala. Det behöver inte vara vattentäta bevis.
Angående vetenskap så finns det flera metoder, lite beroende på vad som ska undersökas. Att ta reda på om Napoleon eller Jesus existerade bygger ju inte på testbara metoder på samma vis som forskning om människokroppen, t.ex.
Och vetenskapliga teorier är ju förklaringsmodeller, gjorda efter de senaste bevisen. De kan ju ändras när nya bevis hittas. Eller när någon påvisar fel i teorierna. Så jag tror inte vetenskapliga teorier påstås vara absoluta sanningar, utan ”bara” den bästa förklaringen med tanke på bevisen som finns.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod

Med utgångspunkt från ovanstående Wikipedia-artikel, och det fetstilta av kiss74 ovan, så tänker jag ungefär så här:

För att kunna bevisa (på ett vetenskapligt sätt) att en viss "mätbar effekt", är en effekt av Gud. Och alltså samtidigt bevisa (på ett vetenskapligt sätt), att teorin om att Gud existerar är minst lika sann som tex teorin att partiklar existerar. Då måste man kunna förklara på ett logiskt sätt, varför Guds existens är "den bästa förklaringen" till "den mätbara effekten". Sen måste man förstås också definiera Gud på något sätt. Och en sådan definition kan vara tex:

"en allsmäktig och allvetande varelse"

Och ett exempel på en sådan "mätbar effekt", som "bäst förklaras" av att Gud existerar, det kan vara tex hela Universum.
Men även sådana "mirakel" och "under" som många människor har bevittnat samtidigt, och som INTE kan förklaras på något annat sätt. De kan "förklaras bäst" av att Gud existerar.
Senast redigerad av a987 2018-08-15 kl. 19:12.
Citera
2018-08-15, 18:42
Medlem
Teofrastuss avatar
Vid Big Bang rådde Perfekt Ordning, säger kosmologerna. Sedan dess har universum som helhet gradvis förfallit, enligt termodynamikens andra lag. Varav bestod denna Perfekta Ordning, vid tidernas begynnelse? Ingen vet. Men kan man komma närmare ett Gudsbevis än så?

Det går varken att bevisa eller motbevisa Guds existens med världsligt och logiskt tänkande eftersom Gud är övervärldslig (transcendent). Så säger Thomas av Aquino, den mest berömde teologen. Den kristna tron handlar inte om att intellektuellt tro på Gud och de kristna trossatserna. Tror gör man med hjärtat, såsom Paulus förklarar i Romarbrevet. Tro och bön är fundamentala funktioner i den mänskliga naturen. Jesus understryker trons betydelse.

De som ej har kristen tro går miste om någonting väsentligt, inte bara i efterlivet. Har man inte sann tro så är man inte en hel människa. Man förmår då ej avstyra livets alla frestelser på vilka man slösar bort sin dyrbara tid och energi. Utan tro blir livet mest en massa trams. Se på hur folk är, nuförtiden. På sin fritid håller flertalet mest på med en massa trams, och pratar en massa strunt. De går miste om livets enda mening, som är Jesus Kristus.

Jag är Vägen, Sanningen och Livet, säger Jesus. Det är bara att tillämpa uteslutningsmetoden så inser man att han har rätt. Det finns inte något annat.
Senast redigerad av Teofrastus 2018-08-15 kl. 18:49.
Citera
2018-08-15, 18:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod.
Ah hypotetiskt mätbar effekt. Den mätbara effekten av partiklar är inte hypotetisk.
Citera
2018-08-15, 18:57
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud.

alltså argument som talar emiot en gudomlig existens.

Det finns givetvis inga "bra" argument för en sådan lögn som "det finns ingen Gud".
Du är en produkt av den hjärntvätt som bedrivits på oss Svenskar.
Citera
2018-08-15, 19:05
Medlem
Citat:

Med utgångspunkt från ovanstående Wikipedia-artikel, och det fetstilta av kiss74 ovan, så tänker jag ungefär så här:

För att kunna bevisa (på ett vetenskapligt sätt) att en viss "mätbar effekt", är en effekt av Gud. Och alltså samtidigt bevisa (på ett vetenskapligt sätt), att teorin om att Gud existerar är minst lika sann som tex teorin att partiklar existerar. Då måste man kunna förklara på ett logiskt sätt, varför Guds existens är "den bästa förklaringen" till "den mätbara effekten". Sen måste man förstås också definiera Gud på något sätt. Och en sådan definition kan vara tex:

Och ett exempel på en sådan "mätbar effekt", som "bäst förklaras" av att Gud existerar, det kan vara tex hela Universum.
Men även sådana "mirakel" och "under" som många människor har bevittnat samtidigt, och som INTE kan förklaras på något annat sätt. De kan "förklaras bäst" av att Gud existerar.
Mirakel och under kan också ha naturliga förklaringar, människor kan ha misstagit sig eller det finns en naturlig förklaring som de inte visste om. Om du frågar de som bevittnat mirakel så godkänner de oftast endast den guden de själva tror på. Det känns inte speciellt vetenskapligt. De flesta som tror på mirakel avfärdar mirakelpåståenden från andra livsåskådningar.
Så nej, Gud är inte en bra förklaring, enligt mig.
Citera
2018-08-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Det finns givetvis inga "bra" argument för en sådan lögn som "det finns ingen Gud".
Jag har missat den hjärntvätten. Var och hur ägde den rum?
Ingen i min familj har sagt att Gud inte finns.
Ingen lärare sade att ingen Gud finns.
Så detta måste vara ett nytt påfund.
Citera
2018-08-15, 19:18
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre

Ja, den marxistiska hjärntvätten har gjort svenskarna ytliga och sekulära. Svenskarna är så godtrogna. De litar på makthavare och journalister, varav de flesta är ideologiskt styrda och chockerande ytliga. En sådan typ är krönikören på radions P1, Lars Hermansson. Han säger:
I tjugoårsåldern hade jag en period när jag bara med svårighet kunde avhålla mig från att sparka till duvor och små hundar när de kom så nära att det vore möjligt. Detsamma gällde människor på kryckor. (P1)
Det är ett makalöst självutlämnande uttalande. Det är som att smeta in sig med sin egen avföring i det publika rummet. Sedan förklarar han att människor borde inse att de alla har denna tendens inom sig. Annars kan det hända att de råkar rösta på ett visst parti, som då ökar från 20 till 30 procent, o.s.v. Han tror alltså att samtliga medborgare egentligen är psykopater. Själv har jag aldrig någonsin haft lust att sparka omkull personer på kryckor. Men det är så här det ateistiska vänsterfolket egentligen fungerar inombords. De är onda till sin natur, eller så blir de onda.
Senast redigerad av Teofrastus 2018-08-15 kl. 19:20.
Citera
2018-08-15, 19:19
Medlem
Citat:

Den mätbara effekten av universum bevisar universum. Eller har jag missat något? Är det ”god of the gaps” du förespråkar?
Varje gång en sådan kunskapslucka fått en förklarng så har det aldrig varit Gud, så vitt jag vet.
Citera
2018-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är möjligt, men jag tror inte att de flesta (agnostiska/svaga) ateister är orubbliga. Om argumentet är hållbart skulle jag medge det.
Ja, jag förstår inte hur man kan vara orubblig. Skulle jag få bra belägg för att jorden var platt, då är jag ”tvungen” att tro att jorden är platt.
Citera
2018-08-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teofrastus
Ja, den marxistiska hjärntvätten har gjort svenskarna ytliga och sekulära. Svenskarna är så godtrogna. De litar på makthavare och journalister, varav de flesta är ideologiskt styrda och chockerande ytliga. En sådan typ är krönikören på radions P1, Lars Hermansson. Han säger:
I tjugoårsåldern hade jag en period när jag bara med svårighet kunde avhålla mig från att sparka till duvor och små hundar när de kom så nära att det vore möjligt. Detsamma gällde människor på kryckor. (P1)
Det är ett makalöst självutlämnande uttalande. Det är som att smeta in sig med sin egen avföring i det publika rummet. Sedan förklarar han att människor borde inse att de alla har denna tendens inom sig. Annars kan det hända att de råkar rösta på ett visst parti, som då ökar från 20 till 30 procent, o.s.v. Han tror alltså att samtliga medborgare egentligen är psykopater. Själv har jag aldrig någonsin haft lust att sparka omkull personer på kryckor. Men det är så här det ateistiska vänsterfolket egentligen fungerar inombords. De är onda till sin natur, eller så blir de onda.
Ja, och alla som tror på Gud är självmordsbombare.
Citera
2018-08-15, 19:33
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, och alla som tror på Gud är självmordsbombare.

Nej, islamisterna tror inte på Gud, de tror på koranen. Enligt islam är Gud pensionerad. Han förkunnade sitt ord, sedan avlägsnade han sig för alltid och kommer aldrig någonsin mer att blanda sig i mänskliga angelägenheter. Koranen anses nämligen vara den slutgiltiga Absoluta Sanningen. De dyrkar alltså en avgud, nämligen boken. I boken uppmanas till kamp mot "de otrogna"--med våld om så behövs.

Där har du förklaringen. De tror inte på Gud eftersom han har pensionerat sig, eller kanske t.o.m. dött.
Citera
2018-08-15, 19:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vid Big Bang rådde Perfekt Ordning, säger kosmologerna. Sedan dess har universum som helhet gradvis förfallit, enligt termodynamikens andra lag. Varav bestod denna Perfekta Ordning, vid tidernas begynnelse? Ingen vet. Men kan man komma närmare ett Gudsbevis än så?
På vilket sätt är det ett gudsbevis? Vad jag vet så är det ingen som vet vad som "rådde vid bigBang".

Citat:
Det går varken att bevisa eller motbevisa Guds existens med världsligt och logiskt tänkande eftersom Gud är övervärldslig (transcendent). Så säger Thomas av Aquino, den mest berömde teologen. Den kristna tron handlar inte om att intellektuellt tro på Gud och de kristna trossatserna. Tror gör man med hjärtat, såsom Paulus förklarar i Romarbrevet. Tro och bön är fundamentala funktioner i den mänskliga naturen. Jesus understryker trons betydelse.
Jag håller med, håll isär tro och vetskap. Folk får tror att gudar är övervärldsliga bäst de vill.

Citat:
De som ej har kristen tro går miste om någonting väsentligt, inte bara i efterlivet. Har man inte sann tro så är man inte en hel människa. Man förmår då ej avstyra livets alla frestelser på vilka man slösar bort sin dyrbara tid och energi. Utan tro blir livet mest en massa trams. Se på hur folk är, nuförtiden. På sin fritid håller flertalet mest på med en massa trams, och pratar en massa strunt. De går miste om livets enda mening, som är Jesus Kristus.
Eller: De som tror går miste om något väsentligt. Det kanske inte finns något efterliv.
Med tro blir livet mest trams.

Predikandet klippte jag bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in