Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Vilken är den mätbara effekten av gud?
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Hur sant jag tror något är baseras på hur starka bevis jag anser att det finns. Det är alltså en skala. Det behöver inte vara vattentäta bevis.
Angående vetenskap så finns det flera metoder, lite beroende på vad som ska undersökas. Att ta reda på om Napoleon eller Jesus existerade bygger ju inte på testbara metoder på samma vis som forskning om människokroppen, t.ex.
Och vetenskapliga teorier är ju förklaringsmodeller, gjorda efter de senaste bevisen. De kan ju ändras när nya bevis hittas. Eller när någon påvisar fel i teorierna. Så jag tror inte vetenskapliga teorier påstås vara absoluta sanningar, utan ”bara” den bästa förklaringen med tanke på bevisen som finns.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod
Med utgångspunkt från ovanstående Wikipedia-artikel, och det fetstilta av kiss74 ovan, så tänker jag ungefär så här:
För att kunna bevisa (på ett vetenskapligt sätt) att en viss "mätbar effekt", är en effekt av Gud. Och alltså samtidigt bevisa (på ett vetenskapligt sätt), att teorin om att Gud existerar är minst lika sann som tex teorin att partiklar existerar. Då måste man kunna förklara på ett logiskt sätt, varför Guds existens är "den bästa förklaringen" till "den mätbara effekten". Sen måste man förstås också definiera Gud på något sätt. Och en sådan definition kan vara tex:
"en allsmäktig och allvetande varelse"
Och ett exempel på en sådan "mätbar effekt", som "bäst förklaras" av att Gud existerar, det kan vara tex hela Universum.
Men även sådana "mirakel" och "under" som många människor har bevittnat samtidigt, och som INTE kan förklaras på något annat sätt. De kan "förklaras bäst" av att Gud existerar.