2011-04-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Blir min önskan uppfylld få alla leva för evigt på en paradisisk jord, fri från sjukdomar lidande och död, alla lever i perfekt harmoni.

Ok, vad händer med alla dem som inte gör som Jehovas Vittnen säger ... brinner inte de upp i Armageddon? Hur vore det att respektera ALLA på denna jord även de som inte gör exakt såsom du tycker och säger ???

Att respektera de som inte tillhör din egen religion och önska även dem väl är något som enbart vi ateister och agnostiker kan .... tänkvärt för er som är insnöade i en sekt
Citera
2011-04-13, 14:11
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Detta är felaktigt. En gång i tiden tillbad man solen och trodde den brydde sig om folks böner. Tack vara forskning är det idag ingen nämnvärt stor religon som gör detta. Jämför det med att Egyptiska solgudar och dylikt var en dominerande religion. Samma sak kommer hända med kristendomen. Ju mer vi vetenskapen lär oss om livet, om universium, anti-materia, andra dimensioner osv, desto mindre kommer människor tro på kristendomen.

Självklart, det tänkte jag inte på. Jag menade nog främst att åsyfta den abrahamitiska guden, men uttryckte mig lite klumpigt. Den abrahamitiska guden känns dock något helgarderad; han har ingen fysisk form och kan inte upplevas med de fem mänskliga sinnena.

Hur skulle vetenskapen någonsin kunna belägga denna gudoms existens eller icke-existens?
Citera
2011-04-13, 14:25
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Om det inget finns blir du inte besviken, du få det du önskar och vill ha, lycka till.
Varför tror du att jag önskar att vi ateister har rätt? Tänk om jag önskar att det finns ett liv efter döden?

Gör som Descartes, lås in dig i ett rum och fundera på vad du vet säkert att du vet. Tänk att det är en demon som sitter i din hjärna och kastar om alla tankar så att det du tror att du vet är demonen som bestämmer. Tänk om du tror att en sten är grå för att demonen slänger runt dina tankar och får dig att tro att den är grå när den egentligen är 3 nyanser av grönt.
Citera
2011-04-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ok, vad händer med alla dem som inte gör som Jehovas Vittnen säger ... brinner inte de upp i Armageddon? Hur vore det att respektera ALLA på denna jord även de som inte gör exakt såsom du tycker och säger ???

Att respektera de som inte tillhör din egen religion och önska även dem väl är något som enbart vi ateister och agnostiker kan .... tänkvärt för er som är insnöade i en sekt

Vi människor bestämmer inte vem som blir godkänd eller ej.
Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Så vi gör alla var och en sitt val.
Citera
2011-04-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Varför tror du att jag önskar att vi ateister har rätt?

Du ser väl fram mot att dö för evigt.
Citera
2011-04-13, 14:47
Medlem
Citat:
Den falska religionen är på utdöende, men Bibels ord kommat att segare, utan att ni kan göra ett skvatt åt det.,

Det råder en beklämmande skillnad mellan det du skriver med egna ord och det du klipper från tokreligiösa sidor…
Du verkar sakna sekulär utbildning…
Citera
2011-04-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Det råder en beklämmande skillnad mellan det du skriver med egna ord och det du klipper från tokreligiösa sidor…
Du verkar sakna sekulär utbildning…

Jag ser något du inte ser, att vi arbetar hårt på vår egen undergång via t ex växthuseffekten och att vi är i behov av någon med makt, kunnande och vilja som räddar oss.
Citera
2011-04-13, 14:56
Medlem
Citat:
Vi människor bestämmer inte vem som blir godkänd eller ej.

Så det är inga potentater och äldste bröder inom vakttornet som bestämmer detta då? ... hehe Smedjan smäder med sanningen och slår knut på sig själv

Citat:
...

Så vi gör alla var och en sitt val.

Om var och en gör sitt eget val. Varför respekterar ni inte de som gör ett val annat än att vara med i fårskocken Jehovas Vittnen? 99,2% av Sveriges befolkning har valt att INTE vara med i Jehovas Vittnen ... det säger dig ingenting?

Varför är det så viktigt att utfrysa och mobba den som väljer att inte vara med i Jehovas Vittnen längre?
Ni är MYCKET lika de Talibaner som lever i Afghanistan i erat tillvägagångsätt ...
Citera
2011-04-13, 15:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag ser något du inte ser, att vi arbetar hårt på vår egen undergång via t ex växthuseffekten och att vi är i behov av någon med makt, kunnande och vilja som räddar oss.
Barack Obama?
Citera
2011-04-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Barack Obama?

Seriöst
Citera
2011-04-13, 15:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tro och vetande

Förvirring uppstår på grund av den felaktiga tanken att tro på Gud bara är en känslomässig upplevelse.
Tro på Gud och Bibeln grundar sig stället på bekräftade fakta.
I Bibeln definieras "tro' som "den säkra förväntan om ting man hoppas på, del tydliga beviset på [eller: "den övertygande bevisning en om", fotnot i NGV, studieutgåvan] verkligheter som man inte ser". (Heb 11:1)

Ja, tro grundar sig på bevis.
Hundratals profetior har blivit uppfyllda i det förflutna och i vår tid.
Så även om vi tillämpar den vetenskapliga metod som alla vetenskapsmän användes för att bevisa en vetenskaplig teori, kan vi helt och fullt lita på att Bibelns profetior om framtida händelser kommer att uppfyllas.

En sådan profetia innefattar löftet om att vi inom en nära framtid kommer att få njuta av paradisiska förhållanden på jorden. Åldrande, sjukdom, död, krig och orättvisa kommer inte längre att finnas med sina förödande verkningar. (Upp 21:3, 4)

Då kommer vi att ha tid till att utforska och studera i detalj JHVH Guds underbara skapelse och alla de lagar som han har fastställt för att styra över detta vördnadsbjudande fysiska universum.

Hur länge ska vi vänta? Räcker det inte med tvåtusen år? Vad innebär en nära framtid?
Man måste nog anta att den som skrev detta trodde att det skulle ske i hans livstid, precis som den övervägande majoriteten kristna idag tror att jesus kommer tillbaka under deras livstid.
Hur fan orkar ni? Hur länge pallar man lura sig själv innan det undermedvetna hinner ikappen?
Alla domedagsprofeter utan undantag har haft fel. Det enda de gör efter att ha blivit besvikna på att jorden fortfarande är kvar är att ändra datum för sin profetia.
Citera
2011-04-13, 15:58
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Du ser väl fram mot att dö för evigt.
Nepp.
Citat:

Utan växthuseffekten är det tveksamt om nått liv hade kunnat utvecklas på denna planet överhuvudtaget. Kanske ska ta reda på saker innan du självsäkert slänger ur dig dom?
Senast redigerad av Kommendanten 2011-04-13 kl. 16:02. Anledning: Slippa dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in