Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Jag har aldrig hört någon kunnig definiera vad de menar med "gud". Vid de försök jag har hört så har det oftast slutat med att personen beskriver ett redan upptaget ord. Som "känsla", "universum", "fysiska lagar", "vanföreställningar" eller "paradox".
Mitt argument blir väl då att ordet redan är upptaget och att jag inte ser poängen med att använda ett ord vars definition folk inte är överens om, hellre än att använda det ordet folk är överens om.
Sen så kan man väl ha argument mot respektive definition, men då behöver vi väl ta det var för sig. Jag har i alla fall aldrig hört någon definition som varit vettig att använda.
Gör ett försök bara till dej för jag tror inte någon ordbajsande skitfabrik vill släppa taget om sina ord från huvudet. "Ej upptagna ord och hellre andvända ord som folk är överens om", haha. Skitfabriken matar in mat och ut kommer skit, är det någon som fungerar annorlunda? Gott folk är alltså mobila skitfabriker och sen har vi ordet Gud som ställt till ett satans massa begär och elände när folket tror sig veta kraftens förmåga till just dej lilla skitfabrik.
Egenskaper jag tycker står ut och kan relateras till: En känsla av godhet, fullkomlig, den som bestämmer, outgrundlig, fördragsam, utan jämlike, störst, orubblig, alltid närvarande... och vad kan nu passa in på det?
Eftersom det lovats så mycket måste det väl vara något i hästväg? Och folk spanar i skyn eller dribblar runt inuti sin förvirring eller kaffesump och letar efter svar i böcker de själva tolkar eller tror blint och kör blint i diket. Jag har träffat på svar under mina resor och de är lika som bär. Problemet är bara att folk både vill äta kakan och spara den att suga på tills äldre dar och det går inte. Jag nöjer mej med vad som alltid visas upp, alltid närvarande, störst, orubblig och god.
Blunda eller inte och smaka på NUET så har du svaret i sin enkelhet. Försök ändra på det och du ligger redan efter, orubbligt jovars, din egen begäran i karantän, nuet kommer i rad och är du medveten om det känns det gott att bara vara och den Guden räcker gott till mej och blir över till alla andra.
Men Jösses, tog jag nu bort tomten och du har heller ingen satan att skylla på och DET hatar folk så mambojambo berättas vidare i kyrkan och här på FB dag ut och dag in för få vill inse mysteriet att Herrens vägar äro outgrundliga och inte logiska. NU för bövelen! Ahaaa, var det bara så? - Bara? Var så god att vandra på i NUets skapelse och ta dina utmaningar med klarhet och mod, det finns bara förändrig och inget annat religiöst hittepå tjafs. Och tittar du noga finns inte ens förändringen i det kortkorta NUet. Allt var bara en dröm som under natten och på dagen dagdrömmar. Allt väl med en kaffe till