2018-08-15, 15:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Vetenskapen säger alltså att partiklar existerar eftersom effekten av partiklarna är mätbar.
Religiösa säger att Gud existerar eftersom effekten av Gud är mätbar.
Vad är skillnaden som gör att du ser anledning att tvivla på de religiösa, men INTE på vetenskapen?
Vilken är den mätbara effekten av gud?
Citera
2018-08-15, 15:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag använder uteslutningsmetoden för att veta att gudar existerar.
Jag har först listat allt som kan skapa system och designer.. dvs medvetanden..
sen har jag enkelt kunnat räkna ut att människors medvetanden inte kan ha skapat de biologiska system som deras kroppar består av..
Oj, det var inte lite imponerande. Du påstår att du vet ALLA sätt i hela universum, som biologiska system kan skapas på.
Citera
2018-08-15, 15:40
Medlem
Citat:
Jag har först listat allt som kan skapa system och designer.. dvs medvetanden..
sen har jag enkelt kunnat räkna ut att människors medvetanden inte kan ha skapat de biologiska system som deras kroppar består av..
och slutsatsen blev då att dom enda som kan vara medvetna nog att skapa biologiska system som människokroppens DNA.. det är gudarnas medvetenhet.. för det finns inga bevis för att människors medvetanden gör något annat än att skapa datorsystem och ekonomiska räntesystem för att förslava människor.
Jag uteslöt människors medvetenhet när jag såg biologiska system som inte handlade om slaveri... för det kan ju inte ha varit människor som skapade biiologiska system som inte handlar om att förslava, förstöra eller mörda nånting levande, vilket är vad människor verkar leva för.. att njuta av att mörda allt på planeten. "unna sig" lite djurplågeri för att människan inte ser karmalagen eller några system överhuvudtaget.
Gör dig inte dum. Först bestämde du dig för att gudar finns, därefter kom du på en uteslutningsmetod för att få fram precis det resultat du ville ha.

Du lever verkligen i en otroligt stark förnekelse.
Citera
2018-08-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Ang. falsifierbarhet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
"Falsifierbarhet är en möjlighet att beskriva ett sammanhang där ett givet påstående kan visa sig falskt. Inom vetenskapsteori används falsifierbarhet som ett metodologiskt krav för att en teori ska anses vara vetenskaplig – det skall gå att prova teorin på ett sätt som gör att den går att avfärda."

Jag förstår INTE riktigt vad som menas ovan.

Om en teori är ICKE-FALSIFIERBAR, då är den teorin OMÖJLIG att motbevisa. Men det betyder INTE NÖDVÄNDIGTVIS att den teorin är SANN. Så långt förstår jag (tror jag).
Men om en teori istället är FALSIFIERBAR, då måste det väl betyda att den teorin INTE är OMÖJLIG att motbevisa, och att den alltså är MÖJLIG att motbevisa?
Och i så fall, hur kan man veta att en teori är MÖJLIG att motbevisa, om man INTE redan har motbevisat den?
Eller annorlunda uttryckt (med utgångspunkt från den citerade artikeln ovan):

Hur kan det vara möjligt att ett givet påstående KAN visa sig FALSKT, om det påståendet INTE också per automatik ÄR FALSKT?
Och hur kan man fastställa att DET GÅR att prova en teori på ett sätt som gör att DEN GÅR att avfärda, om man INTE redan har provat teorin och på det sättet har avfärdat teorin?

Eller menas med "falsifierbar", helt enkelt att man INTE VET huruvida en teori är OMÖJLIG att motbevisa, och att det därför finns en MENING MED att FÖRSÖKA motbevisa den?
Alltså ungefär att teorin är "TESTBAR"?

Och är det ungefär så DU menar, att teorin först och främst måste vara "TESTBAR" för att du ska kunna tro på den?
Och vad mer exakt ställer du för krav på TESTMETODERNA och TESTRESULTATET/BEVISET?
Måste det vara "vattentäta" bevis, och i så fall vad är "vattentäta" bevis?
Eller räcker det tex med "hög sannolikhet pga observerationer och andra omständigheter"?
Hur sant jag tror något är baseras på hur starka bevis jag anser att det finns. Det är alltså en skala. Det behöver inte vara vattentäta bevis.
Angående vetenskap så finns det flera metoder, lite beroende på vad som ska undersökas. Att ta reda på om Napoleon eller Jesus existerade bygger ju inte på testbara metoder på samma vis som forskning om människokroppen, t.ex.
Och vetenskapliga teorier är ju förklaringsmodeller, gjorda efter de senaste bevisen. De kan ju ändras när nya bevis hittas. Eller när någon påvisar fel i teorierna. Så jag tror inte vetenskapliga teorier påstås vara absoluta sanningar, utan ”bara” den bästa förklaringen med tanke på bevisen som finns.
Citera
2018-08-15, 15:46
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Oj, det var inte lite imponerande. Du påstår att du vet ALLA sätt i hela universum, som biologiska system kan skapas på.

Ah jo man måste ju veta hur ett system ska fungera innan det kan designas.
Precis som med datasystem så behövs det även medvetenhet för att kunna skapa biologiska system.

Jag VET att ett system inte kan sätta ihop sig själv genom ökad komplexitet.

Om jag har en dator utan grafikkort så kommer inte datorn att eventuellt evolutionera ett grafikkort om jag bara låter datorn stå under tusentals år som är tiden som det tar för ett system att evolutionera nya delar ur tomma intet.

Med eran logik så skulle grafikkortet kunna "big banga" sig ur tomma intet på grund av gradvis ökande komplexitet.

Biologiska system är bara "lite" mer avancerade än datorsystem.. men trots detta så tycker ni tydligen att det är logiskt att dom kunde pula ihop sig själva genom ökad komplexitet.. för det är väl vad biologiska system är för er.. komplexa men meninglösa saker som en stor smäll skapade utan anlending.
Senast redigerad av KungPungPat 2018-08-15 kl. 15:48.
Citera
2018-08-15, 15:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ah jo man måste ju veta hur ett system ska fungera innan det kan designas.
Precis som med datasystem så behövs det även medvetenhet för att kunna skapa biologiska system.

Jag VET att ett system inte kan sätta ihop sig själv genom ökad komplexitet.
Du påstår det. Jag vill veta hur du kan veta alla sätt i universum som system kan sättas ihop.

Citat:
Om jag har en dator utan grafikkort så kommer inte datorn att eventuellt evolutionera ett grafikkort om jag bara låter datorn stå under tusentals år som är tiden som det tar för ett system att evolutionera nya delar ur tomma intet.

Med eran logik så skulle grafikkortet kunna "big banga" sig ur tomma intet på grund av gradvis ökande komplexitet.

Biologiska system är bara "lite" mer avancerade än datorsystem.. men trots detta så tycker ni tydligen att det är logiskt att dom kunde pula ihop sig själva genom ökad komplexitet.. för det är väl vad biologiska system är för er.. komplexa men meninglösa saker som en stor smäll skapade utan anlending.
Nej, det går inte att jämföra med saker som människor har designat.
Vi vet hur detta går till, men vi vet inte hur självreproducerande system uppkommit.
Du drar till med gissningen "gud gjorde det". Jag säger att jag inte vet.
Citera
2018-08-15, 16:21
Medlem
jipeesss avatar
hur och av vem skulle ett sådant argument kunna bedömas?

en orubblig teist kommer aldrig medge att ett argument mot gud är bra

en orubblig ateist kommer aldrig medge att ett argument för gud är bra

peter atkins tex, sa i en intervju nu i år, att inget bevis skulle kunna få honom att tro på gud,
"men om jag ändrar mig beror det isf på att jag blivit galen"

vissa teister skulle förmodligen säga nåt liknande
Senast redigerad av jipeess 2018-08-15 kl. 16:24.
Citera
2018-08-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag har aldrig hört någon kunnig definiera vad de menar med "gud". Vid de försök jag har hört så har det oftast slutat med att personen beskriver ett redan upptaget ord. Som "känsla", "universum", "fysiska lagar", "vanföreställningar" eller "paradox".

Mitt argument blir väl då att ordet redan är upptaget och att jag inte ser poängen med att använda ett ord vars definition folk inte är överens om, hellre än att använda det ordet folk är överens om.

Sen så kan man väl ha argument mot respektive definition, men då behöver vi väl ta det var för sig. Jag har i alla fall aldrig hört någon definition som varit vettig att använda.

Gör ett försök bara till dej för jag tror inte någon ordbajsande skitfabrik vill släppa taget om sina ord från huvudet. "Ej upptagna ord och hellre andvända ord som folk är överens om", haha. Skitfabriken matar in mat och ut kommer skit, är det någon som fungerar annorlunda? Gott folk är alltså mobila skitfabriker och sen har vi ordet Gud som ställt till ett satans massa begär och elände när folket tror sig veta kraftens förmåga till just dej lilla skitfabrik.

Egenskaper jag tycker står ut och kan relateras till: En känsla av godhet, fullkomlig, den som bestämmer, outgrundlig, fördragsam, utan jämlike, störst, orubblig, alltid närvarande... och vad kan nu passa in på det?

Eftersom det lovats så mycket måste det väl vara något i hästväg? Och folk spanar i skyn eller dribblar runt inuti sin förvirring eller kaffesump och letar efter svar i böcker de själva tolkar eller tror blint och kör blint i diket. Jag har träffat på svar under mina resor och de är lika som bär. Problemet är bara att folk både vill äta kakan och spara den att suga på tills äldre dar och det går inte. Jag nöjer mej med vad som alltid visas upp, alltid närvarande, störst, orubblig och god.

Blunda eller inte och smaka på NUET så har du svaret i sin enkelhet. Försök ändra på det och du ligger redan efter, orubbligt jovars, din egen begäran i karantän, nuet kommer i rad och är du medveten om det känns det gott att bara vara och den Guden räcker gott till mej och blir över till alla andra.

Men Jösses, tog jag nu bort tomten och du har heller ingen satan att skylla på och DET hatar folk så mambojambo berättas vidare i kyrkan och här på FB dag ut och dag in för få vill inse mysteriet att Herrens vägar äro outgrundliga och inte logiska. NU för bövelen! Ahaaa, var det bara så? - Bara? Var så god att vandra på i NUets skapelse och ta dina utmaningar med klarhet och mod, det finns bara förändrig och inget annat religiöst hittepå tjafs. Och tittar du noga finns inte ens förändringen i det kortkorta NUet. Allt var bara en dröm som under natten och på dagen dagdrömmar. Allt väl med en kaffe till
Senast redigerad av shivashambo 2018-08-15 kl. 16:42.
Citera
2018-08-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hur och av vem skulle ett sådant argument kunna bedömas?

en orubblig teist kommer aldrig medge att ett argument mot gud är bra

peter atkins tex, sa i en intervju nu i år, att inget bevis skulle kunna få honom att tro på gud,
"men om jag ändrar mig beror det isf på att jag blivit galen"

vissa teister skulle förmodligen säga nåt liknande
Argumenten får väl bedömas av de som inte är orubbliga. Av de som kanske lutar åt något håll men som än så länge är långt ifrån säkra.

Det kan ju vara något för båda sidor att ha i åtanke. Du kanske tycker att motståndarens argument är dåligt, men ta ett steg tillbaka och fundera på vad folk i allmänhet kan tänkas tycka om argumentet.

Varje part bör fråga sig vem man strävar efter att övertyga. Man lär knappast kunna övertyga motståndaren, så antingen är det åskådarna eller sig själv. Känner man att ens egna argument haltar och att motståndarens är svåra att komma runt så är det förmodligen bara sig själv man försöker övertyga.
Citera
2018-08-15, 17:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
Det är möjligt, men jag tror inte att de flesta (agnostiska/svaga) ateister är orubbliga. Om argumentet är hållbart skulle jag medge det.
Citera
2018-08-15, 17:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Argumenten får väl bedömas av de som inte är orubbliga. Av de som kanske lutar åt något håll men som än så länge är långt ifrån säkra.

Det kan ju vara något för båda sidor att ha i åtanke. Du kanske tycker att motståndarens argument är dåligt, men ta ett steg tillbaka och fundera på vad folk i allmänhet kan tänkas tycka om argumentet.

Varje part bör fråga sig vem man strävar efter att övertyga. Man lär knappast kunna övertyga motståndaren, så antingen är det åskådarna eller sig själv. Känner man att ens egna argument haltar och att motståndarens är svåra att komma runt så är det förmodligen bara sig själv man försöker övertyga.

japp
o just därför krävs det dessutom att den neutrale "iaktagaren" uppvisar någon grad av "sökande" för att denne öht skulle ta sig tid att fördjupa sig i frågan,

att man vill granska båda "sina" och den "andres" argument när endera vacklar, är fullt naturligt, och görs för att stärka sin övertygelse/tes/teori/lära etc
Citera
2018-08-15, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Alltså "argument from ignorance". Något som är tämligen värdelöst i ett argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in