2018-08-14, 21:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Båda delar antagligen.

om du börjar med att med egna ord beskriva hur fotonexperimentet bevisar "anything from nothing" så återkommer jag,
Citera
2018-08-14, 21:58
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Båda delar antagligen.

egentligen räcker det med att läsa första raden av denna "sensation" för att inse att det inte handlar om något ingenting;

------
Tomrum som i själva verket sjuder av partiklar – det är kvantfysikens bild av vakuum.
-----

artikeln verkar som tagen direkt ur något som är lawrence krauss expertisområde; ingenting
Senast redigerad av jipeess 2018-08-14 kl. 22:00.
Citera
2018-08-14, 22:33
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har aldrig hört någon kunnig definiera vad de menar med "gud". Vid de försök jag har hört så har det oftast slutat med att personen beskriver ett redan upptaget ord. Som "känsla", "universum", "fysiska lagar", "vanföreställningar" eller "paradox".

Mitt argument blir väl då att ordet redan är upptaget och att jag inte ser poängen med att använda ett ord vars definition folk inte är överens om, hellre än att använda det ordet folk är överens om.

Sen så kan man väl ha argument mot respektive definition, men då behöver vi väl ta det var för sig. Jag har i alla fall aldrig hört någon definition som varit vettig att använda.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-14 kl. 22:39.
Citera
2018-08-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
men det förändrar inget,
undantag av förhållandet orsak/verkan har aldrig bevisats eller observerats

den som invänder måste isf medge att det finns en möjlighet att julklappar, bilar, galaxer, kosmos(ar) etc spontant kan uppstå ur samma "ingenting"

det finns skarpa matematiker, astrofysiker, kosmologer, filosofer på båda sidor, för och emot, som turas om att leverera sina argument och "bevis"

i slutänden baseras tron/ståndpunkten på ett val, grundat på känsla,
det finns inga "bevis"
Vi har inga andra universum att jämföra med, det stämmer. Så vi vet inget om orsaken till detta, om vi talar om orsaken till Big Bang. Och om det fanns något innan.
Citera
2018-08-14, 23:14
Medlem
Citat:
men det förändrar inget,
undantag av förhållandet orsak/verkan har aldrig bevisats eller observerats

den som invänder måste isf medge att det finns en möjlighet att julklappar, bilar, galaxer, kosmos(ar) etc spontant kan uppstå ur samma "ingenting"

det finns skarpa matematiker, astrofysiker, kosmologer, filosofer på båda sidor, för och emot, som turas om att leverera sina argument och "bevis"

i slutänden baseras tron/ståndpunkten på ett val, grundat på känsla,
det finns inga "bevis"
Ge exempel på de skarpa matematiker, astrofysiker, filosofer som anser att bilar och julklappar kan uppstå ur ingenting.
Citera
2018-08-14, 23:20
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ge exempel på de skarpa matematiker, astrofysiker, filosofer som anser att bilar och julklappar kan uppstå ur ingenting.

vet ingen som är villig att medge det,
men konsekvensen blir så
Citera
2018-08-14, 23:24
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Vi har inga andra universum att jämföra med, det stämmer. Så vi vet inget om orsaken till detta, om vi talar om orsaken till Big Bang. Och om det fanns något innan.

o just därför väljer bl.a jag att tro på detta enda universum, som kan uppfattas med våra 5 sinnen, så länge jag inte presenteras goda skäl för motsatsen
Citera
2018-08-14, 23:24
Medlem
Citat:
vet ingen som är villig att medge det,
men konsekvensen blir så
Av vad?
Vi vet hur vissa saker tillverkas. Det är inget mysterium hur bilar ”kommer till”.
Citera
2018-08-14, 23:30
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Av vad?
Vi vet hur vissa saker tillverkas. Det är inget mysterium hur bilar ”kommer till”.

sant,
men de skulle dessutom, på samma grunder som kosmos existens förklaras av naturalister,
kunna komma till spontant
Citera
2018-08-14, 23:30
Medlem
Citat:
o just därför väljer bl.a jag att tro på detta enda universum, som kan uppfattas med våra 5 sinnen, så länge jag inte presenteras goda skäl för motsatsen
Jag tror också på detta universum. Dock inte på gudar som lever utanför tid och rum. Några sådana har jag inte uppfattat (går det ens ?), eller fått goda belägg för att tro på. Speciellt inte personliga gudar, som hjälper till med pengabekymmer och att hitta bilnycklar. Eller som bryr sig om vem jag har sex med eller vad jag äter, vilka kläder jag har, om jag tror eller ej, o.s.v. En sådan gud har ingen varit i närheten av att ge bra belägg för, enligt mig. Med reservation för att någon bevisat gud, men jag missat det.
Citera
2018-08-14, 23:35
Medlem
Citat:
sant,
men de skulle dessutom, på samma grunder som kosmos existens förklaras av naturalister,
kunna komma till spontant
Ja, om vi inte visste hur de kom till. Vi känner igen tillverkade saker, av den anledningen att vi är van att se sådana. Kanske till och med vara med och tillverka. Även en maskin jag aldrig sett kan jag avgöra att den är tillverkad.
Med universum kan jag inte det.
Citera
2018-08-14, 23:36
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag tror också på detta universum. Dock inte på gudar som lever utanför tid och rum. Några sådana har jag inte uppfattat (går det ens ?), eller fått goda belägg för att tro på. Speciellt inte personliga gudar, som hjälper till med pengabekymmer och att hitta bilnycklar. Eller som bryr sig om vem jag har sex med eller vad jag äter, vilka kläder jag har, om jag tror eller ej, o.s.v. En sådan gud har ingen varit i närheten av att ge bra belägg för, enligt mig. Med reservation för att någon bevisat gud, men jag missat det.

det är väl snarare en förutsättning att den/det som frambringat tid o rum, måste vara utanför det..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in