2018-08-13, 15:08
Medlem
mats_lindqvists avatar
Här är en föreläsning på temat.

https://www.youtube.com/watch?v=Nk5OXnQRr6M
Citera
2018-08-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det är inte så lätt att argumentera mot argumentat att det kan finnas en gud (som du innebär ett högre väsen som skapat människan osv osv).

Det är dock väldigt lätt att argumentera mot de "gudar" som folk hävdar finns. T.ex. de kristna, judarna eller muslimerna. Den abrahamitiska guden tillskrivs ofta egenskaper som allvetande och allseende och evigt god.

Vilket givetivs väcker en massa uppståndelse, ilska och en mängd frågor t.e.x som Epicuros skrev:

“Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?”

― Epicurus

Tänk att på jorden finns det tusentals religioner som beskriver hur världen och deras gud är åtminstone alla utom en, det skulle även kunna vara exakt allihopa, har fel gällande detta.

Alla är ju ateister till de andra religionernas gudar, det är bara det att ateisten tar det ytterligare ett steg längre.
Det är skillnad på VILL och KAN. Gud KAN, men VILL av olika anledningar inte ingripa när två ateister som inte bryr sig om Gud bråkar. Eller när soldater/krigare på båda sidor ber till samma Gud. Händer dagligen i Mellanöstern. Ni förutsätter att Gud alltid gör som NI vill, det är det största problemet i ditt dilemma.
Citera
2018-08-13, 15:43
Medlem
Keldons avatar
Skulle du kalla en gud som kan men inte vill minska lidandet för barmhärtig?
Citera
2018-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Skulle du kalla en gud som kan men inte vill minska lidandet för barmhärtig?
Gud gav FRÅN BÖRJAN människan uppdraget att ta hand om djur och natur. När MÄNNISKAN inte gör det, klandrar du Gud för det? Gud har gett oss regler att följa, gör vi inte det får VI lida konsekvenserna.
Citera
2018-08-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Varför har män bröstvårtor?

För att det är snyggt. Att tillskriva Gud egenskapen att vara en 100% effektiv robot, blir inte bevis för hans icke-existens. Då skulle man kunna bevisa att det inte finns några människor.
Citera
2018-08-13, 16:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är skillnad på VILL och KAN. Gud KAN, men VILL av olika anledningar inte ingripa när två ateister som inte bryr sig om Gud bråkar. Eller när soldater/krigare på båda sidor ber till samma Gud. Händer dagligen i Mellanöstern. Ni förutsätter att Gud alltid gör som NI vill, det är det största problemet i ditt dilemma.

Hur skiljer man ett scenario där gud inte finns, från ett scenario där gud finns, men vill inte ingripa?
Citera
2018-08-13, 16:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
För att det är snyggt.
Hur vet du att manliga bröstvårtor finns för att det är snyggt?
Citera
2018-08-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur skiljer man ett scenario där gud inte finns, från ett scenario där gud finns, men vill inte ingripa?
Varför är en bättre fråga att ställa och få svar på, annars blir det svårt att förstå för små hjärnor som din. Gud gav Adam och Eva ett uppdrag, att föröka sig och uppfylla jorden. Om Gud hade tagit bort och ersatt Adam och Eva, hade andra skapelser kunnat ifrågasätta Gud, att allt Gud säger inte blir verklighet. Därför får nu hela skapelsen lida för djävulens lögn. Gud kommer inte att ingripa förrän vi har uppfyllt jorden, eller jorden blir obeboelig.
Citera
2018-08-13, 16:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför är en bättre fråga att ställa och få svar på, annars blir det svårt att förstå för små hjärnor som din.
Om vad skulle jag fråga "varför"? Lämna din tro om min hjärnas storlek utanför diskussionen, tack.

Citat:
Gud gav Adam och Eva ett uppdrag, att föröka sig och uppfylla jorden. Om Gud hade tagit bort och ersatt Adam och Eva, hade andra skapelser kunnat ifrågasätta Gud, att allt Gud säger inte blir verklighet. Därför får nu hela skapelsen lida för djävulens lögn. Gud kommer inte att ingripa förrän vi har uppfyllt jorden, eller jorden blir obeboelig.
Det tror jag inte.
Citera
2018-08-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om vad skulle jag fråga "varför"? Lämna din tro om min hjärnas storlek utanför diskussionen, tack.

Det tror jag inte.
Varför, enligt ditt sätt att se på det, Gud inte ingriper mot ondskan. Han gör det, men inte på det sätt du förväntar dig. Det är som sagt skillnad på KAN och VILL, och Gud gör INTE vad DU vill han ska göra. Helt klart för att du själv har onda avsikter. Misskreditera Gud t ex.

Då finns ingenting mer att diskutera. Med dig.
Citera
2018-08-13, 16:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför, enligt ditt sätt att se på det, Gud inte ingriper mot ondskan. Han gör det, men inte på det sätt du förväntar dig. Det är som sagt skillnad på KAN och VILL, och Gud gör INTE vad DU vill han ska göra. Helt klart för att du själv har onda avsikter. Misskreditera Gud t ex.
Eventuella gudars motivation ser jag ingen vits att spekulera i.

Jag ville bara veta hur du vet att inget sker på grund av bristande vilja när det lika bra kan bero på att gud inte finns. Jag börjar misstänka att du är så trångsynt och låst i din uppfattning att du inte ens kan förställa dig ett scenario där gud inte finns.

Citat:
Då finns ingenting mer att diskutera. Med dig.
Inte för dig, eftersom du alltid står svarslös.
Citera
2018-08-13, 16:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud.

alltså argument som talar emiot en gudomlig existens.

Säg att hen ska söka hjälp om hen tror att det finns en mening med livet, och att gudar skapar mening åt alla levande arter.

Förklara sen att alla meninglösa levande varelser har skapats av en stor smäll av skapelse även kallat big bang, och gradvis ökande komplexitet vilket tillslut skapade meninglösa livsmeningar åt arterna och alla deras delar på kroppen, som ser ut att vara designade med ett syfte, men du säger bara att syftet kom på sig själv genom ökad komplexitet efter explosionen av skapelse.

Jag tror att du kan lägga fram denna logik och övertala vilket troende som helst till att din tro är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in