2016-08-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Du skriver frågorna med utgångspunkten av en straw man, men bra försök...

Svara gärna på frågan jag skrev istället för att skriva motfrågor. (om du nu ska lägga dig i)
Ok. Eftersom du skrev "Gud", och inget mer, så får jag väl själv gissa vad du menar.
Men här är ett motbevis: jag bad till Gud alldeles nyss, men fick inget svar. Som du förstår så måste du definiera Gud, sedan får vi se om det finns något motbevis.
Citera
2016-08-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Exakt!

Självklart ska människan forska och leta bevis överallt i alla ämnen men det är hutlöst roligt att tro att en tråd på fb ska lösa några frågor i detta ämne, hade det funnits bevis så skulle de INTE uppdagas för första ggn. på denna sida.
Ja, så är det troligtvis. Det är därför jag kan säga att jag inte tror på Koranen, eller Bibeln, utan att ha läst dom noga. Om sådana kända och välgranskade böcker skulle vara sann, ja då skulle jag veta om det. Ungefär som jag vet att Australien finns, utan att ha varit där. Vilket i och för sig kan vara falskt, men den risken är väldigt liten.
Citera
2016-08-31, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är ateism förnuftigt?

Kan du FÖRST specificera vilken kategori av ateism du refererar till?

Frånsett grund-definitionen: Ateism betyder "utan 'gud' " är ateismen nämligen inte énhetlig.
Citera
2016-08-31, 10:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du skriver frågorna med utgångspunkten av en straw man, men bra försök...

Svara gärna på frågan jag skrev istället för att skriva motfrågor. (om du nu ska lägga dig i)

Ingen strawman.

Det är rimligt att du ... liksom i frågan om vilken "ateism" du refererar till också specificerar vilken 'gud' eller typ av 'gud' du refererar till.

Försök dämpa din retorik/demagogi och istället formulera dig tydligt och logisk.
Citera
2016-08-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ingen strawman.

Det är rimligt att du ... liksom i frågan om vilken "ateism" du refererar till också specificerar vilken 'gud' eller typ av 'gud' du refererar till.

Försök dämpa din retorik/demagogi och istället formulera dig tydligt och logisk.

Jo det var en strawman, personen frågade inte utan antog att jag trodde på en "liten Gud". kiss74 : Jag tror på en allsmäktig, immateriell, moraliskt fullkomlig Gud m.m.
Citera
2016-08-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du FÖRST specificera vilken kategori av ateism du refererar till?

Frånsett grund-definitionen: Ateism betyder "utan 'gud' " är ateismen nämligen inte énhetlig.

Jag frågar de som svarar nej på påståendet: Tror du att Gud finns?
Citera
2016-08-31, 16:24
Medlem
Citat:
Jo det var en strawman, personen frågade inte utan antog att jag trodde på en "liten Gud". kiss74 : Jag tror på en allsmäktig, immateriell, moraliskt fullkomlig Gud m.m.
Allsmäktig? Kan du förklara det ordet, tack!
Moraliskt fullkomlig? Förklara gärna det också. Blir allt som Gud befaller automatiskt gott? Även om du själv inte tycker så?
Citera
2016-08-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Allsmäktig? Kan du förklara det ordet, tack!
Moraliskt fullkomlig? Förklara gärna det också. Blir allt som Gud befaller automatiskt gott? Även om du själv inte tycker så?

Han kan göra allt, han är totalt god.

Nej Gud kan bara säga saker som är gott. Gud kan säga saker som inte jag tycker är gott.
Citera
2016-08-31, 16:51
Medlem
Citat:
Han kan göra allt, han är totalt god.

Nej Gud kan bara säga saker som är gott. Gud kan säga saker som inte jag tycker är gott.
Så Gud kan alltså göra en sten som han inte orkar lyfta?
Citera
2016-08-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så Gud kan alltså göra en sten som han inte orkar lyfta?

Det är en logisk motsägelse, så nej, Gud kan heller inte skapa en fyrkantig cirkel.
Citera
2016-08-31, 17:20
Medlem
Citat:
Det är en logisk motsägelse, så nej, Gud kan heller inte skapa en fyrkantig cirkel.
Bra, ville bara se vad du menade med allsmäktig. Gud (som du tror på) kan allt, utom logiska motsägelser, kanske vi kan enas om?
Citera
2016-08-31, 17:41
Medlem
Situationss avatar
Det går givetvis inte att bevisa att Gud inte finns. På samma sätt som det inte går att bevisa att enhörningar eller storsjöodjur existerar. Dessutom är begreppet "Gud" så diffust, och tolkas på så många olika vis att det givetvis gör det än mer omöjligt.

Jag begriper inte hur man inte kan vara agnostiker då det egentligen är den enda rimliga hållningen man kan ha i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in